رايحه درماني و ماساژ درماني

هنر رايحه درماني، استفاده از روغن هاي اسانسي براي حفظ سلامت فيزيکي، رواني و معنوي، روش بسيار جالبي است که تاثيرات درماني ماساژ را چند برابر مي کند. در واقع رايحه درماني و ماساژ با روغن هاي معطر روشي بسيار مؤثر در کنار درمان با طب سوزني و ساير درمان هاي مکمل است. هدف از ارائه مطالب زير معرفي تمامي روغن هاي اسانسي نيست، بلکه اين است که بيشتر روغن هاي دارويي پر استفاده را معرفي کنيم. در واقع بيش از 200 گياه وجود دارند که روغن هاي دارويي از آنها تهيه مي شود.
شنبه، 2 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رايحه درماني و ماساژ درماني

رايحه درماني و ماساژ درماني
رايحه درماني و ماساژ درماني


 

نويسنده: دکتر الهام امير آذر




 
هنر رايحه درماني، استفاده از روغن هاي اسانسي براي حفظ سلامت فيزيکي، رواني و معنوي، روش بسيار جالبي است که تاثيرات درماني ماساژ را چند برابر مي کند. در واقع رايحه درماني و ماساژ با روغن هاي معطر روشي بسيار مؤثر در کنار درمان با طب سوزني و ساير درمان هاي مکمل است. هدف از ارائه مطالب زير معرفي تمامي روغن هاي اسانسي نيست، بلکه اين است که بيشتر روغن هاي دارويي پر استفاده را معرفي کنيم. در واقع بيش از 200 گياه وجود دارند که روغن هاي دارويي از آنها تهيه مي شود.

روغن هاي دارويي:( عطر)
 

غلظت اين روغن ها بسيار زياد است. هميشه بايد آنها را با يک نوع روغن حامل ترکيب کنيد؛ به گونه اي که ميزان رقيق بودن آن براي ماساژ مفيد باشد. تعدادي از اين روغن هاي دارويي در برخي مواقع به تنهايي و با همان غلظت بالا استفاده مي شوند؛ مثلاً وقتي مي خواهيم به عنوان ضماد روي جراحت هايي نظير نيش زنبور، بريدگي يا سوختگي ها به کار بريم. مقدار روغن دارويي موجود در يک ترکيب معمولاً بين 1 تا 3 درصد از کل ترکيب مي باشد. دستور العمل ساده زير مفيد است:
1 قاشق چايخوري روغن حامل (5 سي سي) با 102 قطره روغن دارويي خالص مخلوط شود.
1 قاشق مرباخوري روغن حامل (10 سي سي) با 403 قطره روغن دارويي خالص مخلوط شود.
1 قاشق غذاخوري روغن حامل (15 سي سي) با 5 قطره روغن دارويي خالص مخلوط شود.
براي ماساژ کل بدن به 20 سي سي روغن نياز است که مي توان به آن 6 تا 8 قطره روغن دارويي خالص اضافه کرد.
* روغن هاي دارويي را هميشه بايد در بطري هاي شيشه اي تيره رنگ و دور از نور نگهداري کرد ( نور خورشيد آنها را فاسد مي کند).
* اگر بطري شيشه اي کهربايي حاوي روغن دارويي خالص را در جاي سرد نگهداري کنيد، تاريخ مصرف آن 2-3 سال خواهد بود.
* روغن هاي دارويي که از مرکبات تهيه مي شوند ( مثل ليمو)، کوتاه ترين تاريخ مصرف را دارند.
* وقتي روغن هاي دارويي با روغن حامل رقيق مي شوند، بايد در طول چند ماه مصرف شوند اگر نه فاسد خواهند شد.
* تهيه روغن هاي دارويي خالص بسيار حائز اهميت است. روغن هاي قلابي و ترکيبي ممکن است عوارض جانبي خطرناک و ناخوشايندي داشته باشند. گاهي اوقات روغن هاي دارويي را با الکل، مواد مصنوعي يا روغن هاي دارويي ارزان تر ترکيب مي کنند!

ماساژ درماني با روغن هاي دارويي
 

اين روش بسيار قوي و اثرگذار است. مولکول هاي ريز روغن دارويي به راحتي جذب پوست مي شود و در نتيجه به لنف و جريان خون نفوذ مي کند. همانطور که ذکر شد، نيم تا يکساعت ماساژ با اين روغن ها قبل از انجام طب سوزني نتيجه کار را چندين برابر افزايش مي دهد. علاوه بر ماساژ مي توان از استنشاق (بخور)، انواع استحمام، شستشو و استحمام با حرارت بالا، دوش، سونا، کمپرس و...نيز بهره برد.

روغن هاي معطر
 

* روغن ترنج
ضد افسردگي و دلشوره، ضد عفوني کننده ( نفخ، بي اشتهايي)، متعادل کننده، شاداب کننده

روغن بابونه معطر رومي
 

خواص متعادل کننده، رفع کننده قرمزي و برطرف کننده التهاب، تسکين دهنده. اين روغن به ويژه براي نوزادان و افراد حساس براي درمان کمکي آسم، قولنج، عفونت و مشکلات پوستي بدخلقي و عصبانيت مناسب است. حاوي ماده ضد التهاب آزولين مي باشد، براي برطرف کردن کوليت ( التهاب روده) گاستريت ( التهاب معده) و درماتيت ( التهاب پوست) بسيار نافع است. اثر تسکين دهنده آن روي اعصاب زبانزد همگان است و به رفع دلشوره کمک مي کند ( چاي بابونه براي بي خوابي و افسردگي بسيار عالي است). خاصيت تسکين دهندگي درد را دارد ( درد کمر- گوش- سردرد- درد دندان و...) براي رفع اختلالات پريودي در خانم ها بسيار مفيد است ( قاعدگي دردناک، يائسگي، ازدياد خون قاعدگي، سندرم پيش از قاعدگي) روغن بابونه مقدار هورمون ها را متعادل کرده، درد هنگام خونروش را برطرف مي کند و سيکل قاعدگي را تنظيم مي کند. اين روغن معطر مي تواند سيستم ايمني بدن را تقويت کند و خاصيت بيگانه خواري گلبول هاي سفيد را افزايش دهد. هيچ مورد منع مصرفي ندارد.

روغن سرو:
 

قابض و مانع ترشح، کم کننده مايعات و احيا کننده سلامتي، براي کم کردن ورم، باد بدن، درمان شب ادراري اگر به آرامي روي پوست نوازش شود، مي تواند واريس را درمان کند!

روغن اکاليپتوس
 

براي بخور و ماساژ سينه ( جهت رفع اختلالات تنفسي نظير آسم و سرماخوردگي و سرفه و سينوزيت و عفونت گلو) فوق العاده مناسب است. مسکن دردهاي ناشي از التهاب مفاصل، دردهاي ماهيچه اي و روماتيسمي بوده و براي تحريک مغز و قدرت تمرکز مفيد است.
تذکر: براي کودکان و نوزادان استفاده نشود.

روغن کندر:
 

خلط آور، نشاط آور، شفابخش و جوان کننده و کاهش دلشوره، اضطراب و آسيب هاي روحي گذشته.

روغن گل شمعداني:
 

برطرف کننده دلشوره و اضطراب است، حالت هاي عصبي، مشکلات قاعدگي را برطرف مي کند و دفع کننده سموم مي باشد.

روغن گل ياس ( جاسمين):
 

به نام پادشاه روغن هاي معطر معروف بوده و از آنجايي که گرانقيمت است، نوع تقلبي آن در بازار به وفور ديده مي شود.
* در درمان افسردگي مفيد است. احساس خوش بيني و اعتماد به نفس در فرد ايجاد مي کند، براي رفع خونسردي و بي تفاوتي نيز مناسب است. هنگام زايمان در عين افزايش انقباض، درد را کاهش مي دهد و پس از زايمان سبب افزايش شير مادر مي شود. براي تقويت قواي جنسي در مردان و زنان، همچنين براي برطرف کردن ترک هاي پوست هم مفيد است و خاصيت ارتجاعي پوست را افزايش مي دهد.

روغن اسطوخودوس (لاواندو)
 

* رايحه خوشبوي اين روغن درمان عالي براي رفع افسردگي، اضطراب و بي خوابي است.
* براي درمان فشار خون بالا، درد کمر، التهاب مفاصل، روماتيسم، رگ به رگ شدگي و گرفتگي ماهيچه هاي گردن مناسب مي باشد. همچنين براي بيماري هاي پوستي کبودي، اگزما، آکنه، پسوريازيس... مفيد است.

روغن ليمو (ليمون):
 

* براي درمان حالت اسيدي معده توصيه مي شود. سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند و انرژي را به بدن باز مي گرداند. همچنين به درمان پوست و موي چرب، زگيل و... کمک مي کند.
* خاصيت قليايي دارد، ضد عفوني کننده است و دستگاه گردش خون را تحريک و خون را رقيق مي کند. ( همراه با روغن سرو براي واريس مناسب است)- ماساژ به آرامي باشد.
احتياط: پس از درمان با اين روغن محل درمان تا مدتي نبايد در معرض نور شديد آفتاب قرار گيرد.

روغن بهار نارنج
 

* يکي از موثرترين داروهاي ضد افسردگي است و براي رفع انواع مشکلات عصبي مفيد مي باشد.
* دلشوره، غش و شوک را بر طرف مي سازد. ( براي معتادان هم مفيد است).
* براي قولنج عصبي، سوء هاضمه عصبي و کوليت روده نيز مناسب مي باشد.
* با مصرف اين روغن از شکاف و ترک خوردن پوست جلوگيري مي شود.
* تقويت کننده قواي جنسي بوده و براي سرد مزاجان مفيد است.

روغن نعناع
 

* روي دستگاه گوارش تاثير بسياري دارد و به رفع حالت تهوع و اسهال و يبوست کمک مي کند. اسپاسم و درد معده و روده را نيز برطرف مي کند.
* درمان و تسکين انواع سردردها و ميگرن ( به خصوص وقتي علت آن گرسنگي باشد) است.
* دردهاي ماهيچه اي، نورالوژي ( درد عصب) و روماتيسم را کاهش مي دهد.
* ذهن و فکر را تحريک مي کند، در نتيجه خستگي فکر را از بين مي رود و فکر باز مي شود.
* روغن نعناع آفتاب سوختگي و التهاب را مرتفع ساخته و نيز مي تواند منافذ بسته شده پوست و آکنه و پوست چرب را درمان کند.
احتياط: آن را از داروهاي هوميوپاتي دور نگه داريد. براي کودکان و نوزادان و دوران شيردهي مناسب نيست.

روغن گل رز ( رزاسه)
 

رايحه هاي دل انگيز تاثير عميقي روي احساسات مي گذارد، به طوري که قلب پر از عشق و دوست داشتن مي شود! همچنين احساساتي مثل غم و اندوه، افسردگي، حسادت، تنفر و... را کاهش مي دهد. براي تنظيم سيکل قاعدگي خانم ها، پاکسازي و تقويت رحم و داروي سودمندي براي يائسگي و سندرم پيش از قاعدگي (PMS) است. سبب کاهش سياهرگ هاي ظريف مي شود و براي افزايش ميل جنسي در خانم ها و آقايان مناسب است.

روغن رزماري:
 

براي رفع دردهاي ماهيچه اي آرتريت ( التهاب مفاصل)- نقرس، روماتيسم و گرفتگي ماهيچه ها مناسب مي باشد. براي يبوست، نفخ معده، چاقي و سلوليت، مشکلات کبدي، رشد و تقويت موها مفيد است و شوره سر را از بين مي برد.
احتياط: براي افراد مبتلا به صرع و در دوران بارداري استفاده نشود.

روغن کنجد:
 

رنگ آن طلايي يا زيتوني است و طعم مطبوع کنجد را دارد و حاوي آنتي اکسيدان طبيعي و سرشار از ويتامين E است و از سرطان پيشگيري مي کند. همچنين براي قلب و مغز و بهبود عرق سوز مفيد است و ماساژ آن موجب درخشندگي و نرم شدن پوست مي شود. اگر در طبخ غذا طعم کنجد را دوست نداريد مي توانيد قبل از استفاده چند دقيقه آن را گرم کنيد.

روغن زيره:
 

طبق تجربه شخصي هر زمان که براي ماساژ موضع مبتلا به سلوليت از اين روغن استفاده و بلافاصله براي بيمار طب سوزني انجام شود، سلوليت درجه 2 و 3 ( به خصوص در پهلوي ران ها و باسن) که بسيار سفت و سخت بوده به تدريج نرم و شل مي شود و پس از جلسات متوالي- بدون نياز به جراحي- تاثيرات درماني چشميگري به دست مي آيد. روغن زيره براي کساني که رسوب بلغم در معده دارند و غذاي شان درست هضم نمي شود، براي افراد چاق، براي نفخ شکم، تقويت معده و لاغري ملايم بسيار مفيد است. گرم کننده بدن و دستگاه گوارش است. ماساژ موضعي روي شکم براي کساني که سوء هاضمه دارند ( بعد از غذا با حرکات نوازشي ملايم) مفيد مي باشد.

روغن سياهدانه:
 

روغني است با طبيعت گرم و خشک و به رنگ سبز تيره تا قرمز. به سالار روغن ها مشهور است و پيامبر به آن حب البرکت مي گفتند. ضد حساسيت فصلي و براي سينوزيت بسيار مفيد است، براي دردهاي بدن، گرفتگي هاي ماهيچه اي، ازدياد قوه باء، درد زانو، محکم کردن ريشه مو، شفاف و نرم کردن موي سر و جلوگيري از ريزش مو مناسب مي باشد.

ساير روغن ها:
 

روغن هاي معطر ديگري که قابل استفاده و در دسترس هستند و شما مي توانيد از خواص معجزه آساي آنها استفاده کنيد، عبارتند از: بنفشه، رازيانه، گل سرخ، جوانه گندم، آويشن، سداب، شاهدانه، بذر کتان، فندق، زنجبيل، دارچين، مرزه، روغن سقز و روغن خشخاش. روغن مرکب ( شامل سقز، زنجبيل و خشخاس) براي مفاصل عالي است.
منبع: دنياي سلامت( شماره 61)
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.