12 نکته درباره آسپيرين

1) آ.اس.آ همان آسپيرين معروف و قديمي است که به استيل ساليسيلک اسيد هم معروف است. 2) آ.اس.آ از گروه ساليسيلات‌ها و نوعي ضد التهاب غيراستروييدي به شمار مي‌رود که به شکل قرص، قرص جويدني، قرص پوشش‌دار و شياف در داروخانه‌هاي کشور عرضه
دوشنبه، 11 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
12 نکته درباره آسپيرين

12 نکته درباره آسپيرين
12 نکته درباره آسپيرين


 





 
1) آ.اس.آ همان آسپيرين معروف و قديمي است که به استيل ساليسيلک اسيد هم معروف است.
2) آ.اس.آ از گروه ساليسيلات‌ها و نوعي ضد التهاب غيراستروييدي به شمار مي‌رود که به شکل قرص، قرص جويدني، قرص پوشش‌دار و شياف در داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
3) اثر ضد التهابي و ضد درد اين دارو ناشي از مهار پروستاگلاندين‌ها و همچنين کاهش شدت محرک درد از پايانه اعصاب حسي است.
4) از اين دارو در تسکين خفيف تا متوسط، بيماري‌هاي التهابي مانند تب روماتيسمي‌ حاد، لوپوس اريتماتو، آرتريت روماتوييد، استئوآرتريت، التهاب تاندون، کاهش تب در بيماري‌هاي گوناگون و کاهش ميزان عود حملات ناشي از لخته شدن خون در سکته‌هاي مغزي و قلبي استفاده مي‌شود.
5) مقدار داروي ياد شده در بزرگسالان و براي مصارف ضد درد و ضد تب، 350 تا 650 ميلي‌گرم به صورت خوراکي يا شياف هر چهار ساعت است و در کودکان نيز روزانه 40 تا 60 ميلي‌گرم در هر کيلوگرم به صورت خوراکي يا شياف هر چهار ساعت استفاده مي‌شود. همچنين در بيماران قلبي و براي پيشگيري مي‌توان روزانه 325 ميلي‌گرم به صورت خوراکي و با تجويز پزشک ميل کرد.

12 نکته درباره آسپيرين

6) عوارض جانبي آ.اس.آ، دستگاه‌هاي عصبي، گوارشي، گوش و حلق و بيني، خون و پوست را دربرمي‌گيرد. اين عوارض مي‌تواند شامل سرگيجه، خواب‌آلودگي، گيجي، منگي، تهوع، استفراغ، بي‌اشتهايي، سوزش سردل، درد و زخم معده، خون‌ريزي گوارشي، وز وز گوش، کاهش شنوايي، مشکلات خوني، کهير، بثورات و خون‌مردگي‌‌‌هاي پراکنده باشد.
7)دقت کنيد از اين دارو به هيچ عنوان در کودکان مبتلا به آبله‌مرغان استفاده نکنيد زيرا احتمال بروز اختلالي به نام «ري» وجود دارد که بسيار خطرناک است. همچنين به بيماران مبتلا به زخم معده و اثني‌عشر نيز آ.اس.آ ندهيد. به علاوه استفاده از اين دارو در بيماران مبتلا به آسم ممنوع است.
8) بيماراني که افت عملکرد کليه دارند يا دچار کمبود ويتامين K هستند و همچنين در دوران بارداري به ويژه در سه ماهه سوم، قرار دارند بايد از آ.اس.آ با احتياط و با تجويز پزشک‌شان استفاده کنند.
9) آ.اس.آ از طريق معده جذب مي‌شود، در کبد تجزيه مي‌شود و از راه کليه دفع مي‌شود.
10) درباره تداخلات دارويي نيز بدانيد در مصرف هم‌زمان با ضد انعقادي‌هاي خوراکي؛ خطر خون‌ريزي و در صورت مصرف هم‌زمان با داروهاي ضد قندخون، خطر افت چشمگير قند خون وجود دارد.
11) قرص‌هاي آسپيرين در معرض حرارت، رطوبت و هوا به سرعت خراب مي‌شوند، بنابراين پيش از مصرف در صورتي که متوجه بوي شبيه سرکه شديد، قرص‌ها را دور بريزيد.
12) براي کاهش خطر خون‌ريزي نيز درمان آسپيرين را حدود يک هفته پيش از جراحي متوقف کنيد.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما