كدام روش ضـدبـارداري مـنـاسـب شـمـاسـت؟

امروزه روش‌هاي متعددي براي پيشگيري از بارداري وجود دارد اما اينکه بهترين روش کدام است، سوالي است که بسياري از زوجين دوست دارند جواب‌اش را برحسب شرايط خودشان بدانند. پاسخگويي به 7 پرسش زير و مطالعه راهنمايي كه در ادامه مي‌آيد، مي‌تواند كمك كند بهترين جواب به سؤال بالا را برحسب شرايط خودتان پيدا كنيد.
شنبه، 16 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كدام روش ضـدبـارداري مـنـاسـب شـمـاسـت؟

كدام روش ضـدبـارداري مـنـاسـب شـمـاسـت؟
كدام روش ضـدبـارداري مـنـاسـب شـمـاسـت؟


 

ترجمه: مژگان كريمي




 
امروزه روش‌هاي متعددي براي پيشگيري از بارداري وجود دارد اما اينکه بهترين روش کدام است، سوالي است که بسياري از زوجين دوست دارند جواب‌اش را برحسب شرايط خودشان بدانند. پاسخگويي به 7 پرسش زير و مطالعه راهنمايي كه در ادامه مي‌آيد، مي‌تواند كمك كند بهترين جواب به سؤال بالا را برحسب شرايط خودتان پيدا كنيد.
1 آيا مي‌خواهيد روشي انتخاب كنيد كه از بيماري‌هاي جنسي پيشگيري كند؟ بله، خير
2 مي‌خواهيد در آينده بچه‌دار شويد؟ بله، خير، مطمئن نيستم
3 كارايي روش ضدبارداري چه‌قدر برايتان اهميت دارد؟ بسيار مهم است، مهم نيست
4 آيا ترجيح مي‌دهيد دوره‌هاي قاعدگي ماهيانه شما به‌طور طبيعي اتفاق بيفتد؟ بله، خير، مطمئن نيستم
5 آيا دچار مشکلات جسمي (مخصوصا ميگرن) هستيد؟ آيا سيگار مي‌کشيد؟ بله، خير، مطمئن نيستم
6 آيا استفاده از وسايل پيشگيري از بارداري براي‌تان ناراحت‌کننده يا سخت است و مصرف منظم قرص‌ها را فراموش مي‌کنيد؟ بله، خير
7 آيا اسفنج ضدبارداري خطري ندارد؟ بله، خير، مطمئن نيستم
پاسخ‌ها:
بسياري از روش‌هاي کنترل بارداري به پيشگيري از بارداري کمک‌ مي‌کنند اما هيچ‌کدام از بيماري‌هاي منتقله جنسي جلوگيري نمي‌کنند. اگر شما يا همسرتان مبتلا به بيماري‌هاي جنسي هستيد، حتما بايد درمان شويد يا از کاندوم استفاده کنيد. کاندوم تنها روشي است که از انتقال ايدز، سوزاک، سيفليس و ديگر بيماري‌هاي جنسي جلوگيري مي‌کند.
زوجيني که هرگز دوست ندارند بچه‌دار شوند، مي‌توانند از روش‌هاي دايمي پيشگيري از بارداري استفاده کنند. بستن لوله‌هاي رحمي راهي براي نرسيدن تخمک به رحم است. روش وازکتومي هم روشي است که با بستن لوله‌هايي که اسپرم را عبور مي‌دهد مانع از خروج آنها مي‌شود. وازكتومي و بستن لوله‌هاي تخمدان اصولا به‌عنوان روش‌‌هاي دايمي ضدبارداري استفاده مي‌شوند. تنها در درصد كمي از موارد با جراحي ميكروسكوپي امكان بازگشت باروري وجود دارد.
روش ضدبارداري موثر بسيار اهميت دارد. همه روش‌هاي پيشگيري از بارداري به يک اندازه موثر نيستند. هر روشي احتمال شکست دارد. اما اگر روشي که انتخاب مي‌شود به موقع و صحيح مورد استفاده قرار گيرد احتمال شکست آن کاهش مي‌يابد. اگر بخواهيم پيشگيري از بارداري را در يک روش تعيين کنيم، موثرترين روش آن است که با آن کمتر از 3 تا 8 بارداري در 10 زن در يک سال اتفاق افتاده باشد. اينها شامل قرص‌هاي ضدبارداري، هورمون‌هاي تزريقي که سيکل قاعدگي را قطع مي‌کنند، قرص‌هاي کاشتني، برچسب‌هاي پوستي و آي‌يو‌دي است. در مقابل روش‌هاي کمتر موثر شامل ديافراگم با ماده اسپرم‌کش است که در هر 100 بارداري 16 بارداري ممکن است در يک سال اتفاق بيفتد. اسفنج و اسپرم‌کش‌ها همچنين روش‌هايي با تاثير کمتر هستند.
بايد از نسل جديد قرص‌هاي ضدبارداري تشکر کرد، چراکه زنان با اين روش‌ها قادرند از قاعدگي‌هاي ماهيانه خلاصي پيدا کنند. يک دسته از اين قرص‌ها براي بيش از يک سال قاعدگي را قطع مي‌کنند، در حالي که بقيه تنها مانع از 4 قاعدگي در سال مي‌شوند. اين قرص‌ها حتي مي‌توانند علايم پيش از قاعدگي را در زنان نظير آکنه، انقباض‌هاي عضلاني و اختلالات خلقي برطرف کنند. شما بايد اين قرص‌ها را روزانه مصرف کنيد. قرص‌ها تا 98 درصد از بارداري جلوگيري مي‌کنند.
زنان سيگاري بالاي 35 سال در معرض خطر حملات قلبي هستند، اگر از قرص‌هاي ضدبارداري هم استفاده کنند. قرص‌هاي ضدبارداري ترکيبي که حاوي استروژن و پروژسترون هستند نظير برچسب‌هاي پوستي مي‌توانند خطر لخته‌هاي خوني را افزايش دهند. تحقيقات نشان مي‌دهد که قرص‌هاي خوراکي هم مي‌توانند موجب سردرد و تشديد آنها در زناني شوند که دچار چنين سردردهايي مي‌شوند. در هر حال درصد کمي از زنان اظهار مي‌کنند که قرص‌هاي ضدبارداري سر دردشان را بهبود بخشيده است. قرص‌هايي كه فقط پروژسترون دارند راه خوبي براي زناني است که نمي‌توانند از استروژن استفاده کنند.
در صورتي که شما فردي پرمشغله و فراموشکار هستيد و نمي‌توانيد سر ساعت و هر روز قرص خود را مصرف کنيد، بهتر است از روش‌هاي طولاني‌مدت موثر براي پيشگيري از بارداري استفاده کنيد. مي‌توانيد از برچسب‌هاي پوستي هفته‌اي يکبار به مدت 3 هفته استفاده کنيد و سپس در هفته چهارم براي شروع قاعدگي آنها را برداريد. حلقه‌هاي واژن هم يکبار در ماه قرار داده مي‌شوند. هورمون‌هاي پروژسترون تزريقي به مدت 90 روز از تخمک‌‌گذاري جلوگيري مي‌کنند. آي‌يودي مي‌تواند به مدت 5 تا 10 سال از بارداري جلوگيري کند. هورمون‌هاي کاشتني که توسط پزشک زير پوست‌تان قرار داده مي‌شود هم مي‌تواند به مدت سه سال از بارداري شما جلوگيري کند. اما روش بستن لوله‌ها يا وازکتومي هم روش‌هاي طولاني‌مدتي است که اگر هرگز نخواستيد بچه‌دار شويد، مي‌توانيد از آنها استفاده کنيد.
اسفنج‌هايي که بدون نسخه در بازار عرضه مي‌شود داراي مواد اسپرم‌کش هستند و از ورود اسپرم به رحم هم جلوگيري مي‌کنند. اين وسيله بايد تا 6 ساعت بعد از رابطه جنسي در واژن بماند. خطر اين روش ضدبارداري احتمال ابتلا به عفونت‌ها و همچنين بروز سندرم خطرناك شوك سمي است. بنابراين در مورد استفاده از اين روش با دكترتان مشورت كنيد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.