ويتامين شير

ويتامين B2 يا ريبوفلاين به‌طور گسترده در طبيعت يافت مي‌شود. اين ويتامين درخون‌سازي، سلامت اعصاب و پوست موثر است. براساس بررسي‌هايي که در کشور انجام شده است، کمبود دريافت ويتامين B2 از رژيم غذايي در بسياري از مردم وجود دارد و يکي از کمبودهاي شايع ريزمغذي‌ها محسوب مي‌شود. ويتامين B2 را مي‌توان در جگر، شير و لبنيات،
شنبه، 16 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويتامين شير

ويتامين شير
ويتامين شير


 





 
ويتامين B2 يا ريبوفلاين به‌طور گسترده در طبيعت يافت مي‌شود. اين ويتامين درخون‌سازي، سلامت اعصاب و پوست موثر است. براساس بررسي‌هايي که در کشور انجام شده است، کمبود دريافت ويتامين B2 از رژيم غذايي در بسياري از مردم وجود دارد و يکي از کمبودهاي شايع ريزمغذي‌ها محسوب مي‌شود. ويتامين B2 را مي‌توان در جگر، شير و لبنيات، تخم‌مرغ و انواع سبزي‌ها يافت.
در دوران شيردهي در حدود 10 درصد از ويتامين B2 جذب شده وارد شير مادر مي‌شود. برخلاف ساير ويتامين‌هاي گروه B، اين ويتامين در اثر حرارت از بين نمي‌رود اما در مقابل نور بسيار حساس است. بنابراين در صورتي که شيشه شير در مقابل نور خورشيد قرار گيرد، مقدار قابل ملاحظه‌اي از ويتامين خود را از دست مي‌دهد و يا به عنوان مثال، 85 درصد ويتامين B2 در شير داخل ليوان يا ظرف شيشه‌اي که به مدت دو ساعت در معرض نور خورشيد و يا روشنايي روز قرار گيرد، از بين مي‌رود. استرليزاسيون مواد غذايي به وسيله اشعه نيز ممکن است به تخريب ريبوفلاوين منجر شود. ويتامين B2 در اثر پختن مواد غذايي از بين نمي‌رود اما دور ريختن آب حاصل از پخت (مثلا آب حاصل از پخت سبزي‌ها) باعث مي‌شود که اين ويتامين که در آب پخت حل شده است، از بين برود. ويتامين B2 در منابع غذايي حيواني (شير و گوشت و جگر) به مراتب بيشتر از منابع گياهي جذب مي‌شود. حداقل90 درصد ريبوفلاوين شير گاو، گوسفند و بز به شکل آزاد وجود دارد در صورتي که در منابع غذايي ديگر، اين ويتامين به صورت ترکيب با پروتئين يافت مي‌شود. منابع گياهي ويتامين B2 بيشتر سبزي‌هاي برگ سبز و غلات هستند. اما بيش از 50 درصد ويتامين موجود در آرد گندم در حين آسياب کردن از بين مي‌رود.
کمبود ويتامين B2 در کودکان مي‌تواند موجب کاهش سرعت رشد بشود. کمبود اين ويتامين با علايمي ‌مانند زبان ارغواني رنگ، ترک‌هاي گوشه دهان، خارش، پوسته پوسته شدن پوست، حساسيت به نور، اختلال بينايي، خارش و احساس وجود ريگ در چشم همراه است. کم‌خوني و بيماري‌هاي اعصاب محيطي اندام‌هاي تحتاني (سوزش، بي‌حسي و درد) را نيز به کمبود ويتامين B2 نسبت مي‌دهند. در بيماران مبتلا به ديابت و پرکاري تيروييد ممکن است کمبود اين ويتامين ديده شود.
سالمندان، خانم‌هايي که از قرص‌هاي ضد بارداري استفاده مي‌کنند، کودکان و نوجوانان که برنامه غذايي متعادلي ندارند و افرادي که شير را از رژيم غذايي خود حذف مي‌کنند، بيشتر در معرض خطر کمبود ويتامين B2 قرار مي‌گيرند. اين ويتامين نيز مانند ساير ويتامين‌هاي گروه B در بدن فقط به مقدار کمي ذخيره مي‌شود و در صورتي که رژيم غذايي روزانه نتواند ويتامين مورد نياز بدن را تامين کند، آثار کمبود اين ويتامين خيلي زود ظاهر مي‌شود. ويتامين B2 براي تبديل ويتامين و اسيدفوليک به شکل فعال آنها لازم است. افزودن ويتامين B2 به آرد و نان در بسياري از کشورها انجام مي‌شود. با مصرف روزانه دو ليوان شير، دو سوم مقدار مورد نياز روزانه ويتامين B2 تامين مي‌شود.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.