تاثير تغذيه بر ميل جنسي

تحقيقات نشان داده است که20 درصد جمعيت جهان دچار اختلالات جنسي است. بسياري از اختلالات جنسي مانند فقدان ميل جنسي، ناتواني جنسي، ارضاي زودرس، خستگي در رابطه زناشويي، ناباروري و ديگر مسايل ريشه در عدم تعادل مواد شيميايي و هورمون‌ها در بدن دارد. يکي از عواملي که بر تمايلات جنسي اثر مي‌گذارد رژيم غذايي است. رژيم غذايي
سه‌شنبه، 19 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثير تغذيه بر ميل جنسي

تاثير تغذيه بر ميل جنسي
تاثير تغذيه بر ميل جنسي


 

نويسنده:دکتر علي کشاورز*




 
تحقيقات نشان داده است که20 درصد جمعيت جهان دچار اختلالات جنسي است. بسياري از اختلالات جنسي مانند فقدان ميل جنسي، ناتواني جنسي، ارضاي زودرس، خستگي در رابطه زناشويي، ناباروري و ديگر مسايل ريشه در عدم تعادل مواد شيميايي و هورمون‌ها در بدن دارد. يکي از عواملي که بر تمايلات جنسي اثر مي‌گذارد رژيم غذايي است. رژيم غذايي نامناسب مي‌تواند باعث کاهش ميل جنسي شده و هر چه فرد غذاي مقوي‌تري مصرف کند، توانايي او در رابطه زناشويي بيشتر مي‌شود. يک رژيم مديترانه‌اي که شامل غلات، ميوه‌جات، سبزيجات، گردو و روغن زيتون است و همچنين مصرف مقادير کم شکر، غلات بدون سبوس و غذاهاي آماده مي‌تواند قواي جنسي را افزايش دهد. در اين مقاله درباره نقش تغذيه در بهبود فعاليت زناشويي مي‌نويسيم.
عملکرد جنسي توسط غدد درون‌ريز کنترل مي‌شود. اين غدد هورمون‌هاي خاصي ترشح مي‌کنند. براي اينکه اين غدد بتوانند درست عمل کنند، نياز به مواد مغذي خاصي دارند. يکي از مهم‌ترين غددي که در توليد مثل نقش دارد، غده هيپوفيز است. نقصان در ترشح اين غده مي‌تواند منجر به نقص در اندام‌هاي تناسلي، يائسگي زوردرس در زنان و ناتواني جنسي در مردان شود. از غدد ديگر غده فوق کليه است که مقدار کم اما مهم از هورمون‌هاي جنسي را توليد مي‌کند و فرسودگي آن مي‌تواند به ناتواني جنسي يا عدم ميل جنسي منجر شود.
غده هيپوفيز براي عملکرد خود به ويتامين‌هاي گروه B، اسيد پانتوتنيک، ويتامين E و روي نياز دارد. غده فوق کليه نيز به ويتامين‌هايA، B، E، C و اسيدهاي چرب اشباع نشده نياز دارد.

ويتامين‌ها؛ مواد غذايي حياتي
 

ويتامين Aاز ويتامين‌هاي محلول در چربي است که نقش اساسي در توليد مثل ايفا مي‌کند. اين ويتامين در سيب زميني شيرين، هويج، کلم پيچ، شلغم، اسفناج، بروکلي، کاهو، فلفل قرمز و انبه يافت مي‌شود. از ويتامين‌هاي گروه B تيامين(B1)، ريبوفلاوين (B2) ونياسين (B3) براي ميل جنسي طبيعي، لازم است البته ويتامين‌هاي B5، B6، B12 نيز براي کاهش استرس و تنظيم سطح هورمون‌هاي بدن لازم‌اند. ويتامين B3(نياسين) باعث اتساع عروق شده و گردش خون را بهبود مي‌بخشد. اين ويتامين همچنين باعث ساخته شدن هورمون‌هاي جنسي مي‌شود. مصرف نياسين نيم ساعت قبل از فعاليت‌هاي جنسي، هيجان مربوطه را افزايش مي‌دهد. ويتامين B6از افزايش ميزان پرولاکتين که خود باعث کاهش ميل جنسي مي‌شود، جلوگيري مي‌کند. پس به طور کلي ويتامين‌هاي گروه B جهت سلامت توليد مثل لازم‌اند. منابع سرشار از ويتامين‌هاي گروه B عبارتند از غلات سبوس دار، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبياو...)، محصولات سويا، ماهي سالمون و ديگر ماهي‌هاي آزاد، انواع مغزها به صورت خام، کلم بروکلي، گوشت کم چرب و موز. موز داراي آنزيم بروملين است که در افزايش ميل جنسي مردان موثر است. همچنين سرشار از پتاسيم و ويتامين‌هاي گروه B است. بايد توجه داشت که مصرف نوشيدني‌هاي الکلي باعث از بين رفتن ويتامين‌هاي گروه B مي‌گردد.
ويتامين Cجهت عملکرد سالم غدد جنسي لازم است. همچنين اسپرم‌ها را در برابر اثر راديکال‌هاي آزاد که باعث چسبيدن و عدم تحرک آنها مي‌شود، محافظت مي‌کند. منابع سرشار از اين ويتامين مرکبات، توت‌فرنگي، کيوي، هلو، انبه، گوجه فرنگي و سبزي‌ها برگ تيره است. ويتامين Eبه توليد هورمون‌هاي جنسي کمک کرده و گردش آنها را بهتر مي‌کند. همچنين اکسيژن لازم براي اندام‌هاي تناسلي را فراهم مي‌کند و باعث بهبود استقامت جنسي و رسيدن به ارگاسم (اوج لذت جنسي) مي‌شود. ويتامينE در مغزها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ميوه‌ها و سبزي‌ها يافت مي‌شود.

مواد معدني؛ معدن انرژي
 

روي از آنتي‌اکسيدان‌هايي است که باعث درست کار کردن غده فوق کليه مي‌شود تا بتواند به اندازه کافي انرژي توليد کند. روي براي توليد تستوسترون و افزايش تعداد اسپرم لازم است. همچنين باعث افزايش استقامت در حين فعاليت زناشويي مي‌شود و احساس خستگي را از بين مي‌برد. در ضمن اسپرم را در برابر باکتري‌هاي واژن محافظت مي‌کند. مقدار مورد نياز روي 40 ميلي‌گرم در روز است. روي در صدف خوراکي بخارپز ، دانه‌هاي کدوتنبل، تخمه گل آفتابگردان، سير و اسفناج يافت مي‌شود. منيزيم استقامت ماهيچه‌ها را افزايش مي‌دهد و باعث افزايش تمدد اعصاب لازم براي فعاليت زناشويي مي‌‌شود. منابع غني از منيزيم آجيل و غلات سبوس‌دار مي‌باشند.
اسيدهاي چرب ضروري در توليد هورمون‌هاي جنسي نقش دارند و همچنين به ذخيره کردن ويتامين‌هاي محلول در چربي مثل D، E وk کمک کرده و فرد را از نظر جنسي فعال نگه مي‌دارند. اسيدهاي چرب ضروري در گياهان دريايي، دانه کتان، کنجد، بادام، جوانه گندم و کدو تنبل به وفور يافت مي‌شود. ورزش باعث مي‌شود که جريان هورمون‌ها در بدن به راحتي انجام گيرد. افرادي که ورزش مي‌کنند، مقدار انرژي بيشتري داشته و در نتيجه از نظر جنسي فعال‌ترند.

مواد غذايي و کاهش توانايي جنسي
 

مصرف بيش از حد نوشيدني‌هاي کافئين‌دار از طريق فرسودگي غدد فوق کليوي باعث کاهش ميل جنسي مي‌گردد. مصرف زياد کافئين باعث خستگي مفرط مي‌گردد و در نهايت موجب مصرف شدن تمام هورمون کورتيزول بدن مي‌شود. اين موضوع، خود موجب فرسودگي غددفوق کليوي مي‌شود و کاهش توانايي جنسي را به دنبال دارد.
مصرف بيش از حد چربي‌هاي اشباع شده باعث رسوب کلسترول در مويرگ‌هاي متعدد آلت مي‌شود و جريان خون در آلت را با مشکل روبه‌رو مي‌کند و در نتيجه فرد نمي‌تواند به محرک‌هاي جنسي صادره از مغز به درستي پاسخ دهد.
غذاهاي بسته‌بندي شده، فست‌فود و غذاهاي آماده داراي سطح بالايي از چربي‌هاي اشباع شده هستند. الکل همانند استروژن در زنان عمل مي‌کند و اثر مخربي بر توانايي‌ جنسي مردان دارد و به ناتواني جنسي و کوچک شدن بيضه‌ها در آنان منجر مي‌شود. همچنين مصرف الکل علايم افسردگي و در نتيجه کاهش ميل جنسي را به همراه دارد.

نظر کارشناس - دکتر مهرداد کريمي / کارشناس طب سنتي
 

در طب سنتي ايران براي حفظ و دستيابي به سلامت توجه به شش اصل ضروري است که يکي از آنها «خوردني‌ها و نوشيدني‌ها» است. يکي از مشکلات و مسايلي که تغذيه در آن نقش مهمي ايفا مي‌کند، مشکلات جنسي است با بررسي اجمالي در متون طب سنتي ايران، مي‌توان به اهميت غذاها بر عملکرد جنسي پي برد ولي بايد توجه کرد که برخلاف تصور عامه، ساده‌انگاري در مورد آثار گياهان و داروهاي طب سنتي و غذاها بر عملکرد جنسي، اشتباه است چرا که پاسخ به غذا در هر فرد با فردي ديگر متفاوت است. بنا بر ديدگاه طب سنتي به علت تفاوت «مزاج» افراد و تفاوت در گرمي و سردي غذاها و نيز ماهيت بيماري و علت اختلال عملکرد جنسي، تجويز بدون بررسي غذا صحيح نيست. معمولا در اين موارد نمي‌توان بدون تجزيه و تحليل مشکل بيمار از غذاها و گياهاني مانند خرما، نعناع، زعفران، سير، بادام، کنجد، فندق، گردو، فلفل و نخود و... استفاده کرد. گرچه غذاها به طور موثري در افزايش و کاهش ميل جنسي و يا توانايي جنسي موثر است ولي بايد توجه کرد که گاهي مصرف طولاني‌مدت برخي از همين مواد خوراکي ساده و بدون رعايت اصول علمي تاثيرات نامطلوبي بر فرد گذاشته و چه بسا باعث تشديد مشکل بيمار مي‌شوند. در تحقيقي که در مورد اثر غذاها بر ميل جنسي انجام شده است، بيشتر اقلام مواد غذايي مورد استفاده در ايران اثر تقويت‌کننده ميل جنسي نيز داشته‌اند (58 درصد) و 5/14 درصد مواد غذايي اثر تضعيف کننده و 5/27 درصد اثري بر ميل جنسي نداشته‌اند.
در بسياري از مواردشان بيماراني مراجعه مي‌کنند که به علت کثرت استفاده از غذاهاي گرم به مدت طولاني دچار ضعف جنسي و پيچيده شدن بيماري، شده‌اند. توصيه مي‌شود با توجه به وجود مواد موثر بر عملکرد جنسي در غذاهاي روزمره بدون مشورت با فرد آگاه به طب سنتي و تنها با تکيه بر شنيده‌ها و يا مراجعه غيراصولي خوددرماني تغذيه‌اي نکنيد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه

منبع: http://www.salamat.com

منبع:



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.