با تله ‌مديسين آشنا شويد

شايد يکي از آرزوهاي جديد بشر، طبابت و درمان بيماران از راه دور است. چيزي که بيشتر به افسانه شبيه است تا واقعيت. اما اين آرزو براي به حقيقت پيوستن زياد منتظر نماند و امروزه فناوري تله‌مديسين به کمک پزشکان و مردم آمده است.
يکشنبه، 24 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با تله ‌مديسين آشنا شويد

با تله ‌مديسين آشنا شويد
با تله ‌مديسين آشنا شويد

 





 

طبابت از راه دور
شايد يکي از آرزوهاي جديد بشر، طبابت و درمان بيماران از راه دور است. چيزي که بيشتر به افسانه شبيه است تا واقعيت. اما اين آرزو براي به حقيقت پيوستن زياد منتظر نماند و امروزه فناوري تله‌مديسين به کمک پزشکان و مردم آمده است.
اين فناوري که ابتدا به کمک بيماران مبتلا به بيماري‌هاي مزمن آمد، با استقبال خوبي روبه‌رو شد. براي مثال، مبتلايان نوعي بيماري به نام فيبروزکيستي که ناچار بودند مدت‌هاي زيادي را در بيمارستان سپري کنند، از اين وضع ناراحت‌کننده نجات پيدا کرده و توانستند بيشتر اوقات را در منزل بگذرانند و دوره بستري شدن‌شان کمتر شود.
به اين ترتيب، به کمک تله‌مديسين، بيماران در خانه تنها با فشار دادن يک دکمه و روشن کردن کامپيوتر مي‌توانند از کمک‌هاي فيزيوتراپيست کمک بگيرند و در اصل، شرايط بيمارستان به اتاق خواب آنها منتقل شود. در اين روش، هفته‌اي يک‌بار و با برنامه‌اي از پيش تعيين‌شده متخصص با بيمار تماس تلفني برقرار کرده و بيمار کامپيوترش را روشن مي‌کند و از طريق آن‌لاين شدن با هم رودررو صحبت مي‌کنند. به اين ترتيب، متخصص مربوطه مي‌تواند از وضع تنفس، ميزان ضربان قلب و درجه حرارت بيمار در آن لحظه آگاه شده و علايم اوليه پس زدن ريه پيوندي را در بيمارش بررسي کند، بدون آنکه بيمار ناچار شود زحمت رفت و آمد و بستري شدن و يا معطل شدن در بيمارستان را متحمل شود. در صورتي که بيمار به کمک نياز داشته باشد، از طريق اين سيستم ارتباطي کمک مي‌گيرد و اگر به مراقبت خاص نياز باشد، پرستاران ويژه به منزل آمده و به او کمک مي‌کنند. حتي اگر بيمار از وسايل کمکي مانند دستگاه‌هاي سنجش خون و تنفس استفاده کند، مي‌تواند نتايج مربوطه را در هر لحظه و زمان لازم در اختيار متخصص مربوطه قرار دهد.
به اين ترتيب، تعدادي از بيماران مبتلا به فيبروزکيستي که پيوند ريه شده بودند، شش ماه را در منزل و بدون بستري شدن و با کمک تله‌مديسين گذرانده و مراقبت‌ها و کنترل‌هاي لازم را به دست آوردند، طوري که حال آنها بسيار مطلوب گزارش شده است و همگي آنها از اين فناوري راضي بودند. همه بيماراني که به طور آزمايشي از اين فناوري استفاده کرده‌اند، معتقدند در آن دو فايده عمده و منحصر به فرد وجود دارد، يکي اينکه استقلال شخصي حفظ مي‌شود و دوم اينکه بدون رفت و آمد به مرکز درماني يا بستري شدن در بيمارستان، از مراقبت‌هاي مربوطه برخوردار مي‌شوند که از نظر هزينه و بستري شدن و رفت و آمد به صرفه است و احتمال مبتلاشدن به عفونت‌هاي بيمارستاني کمتر مي‌شود. بررسي‌ها نشان داده است که تله مديسين ميزان رفت و آمد بيماران را به بيمارستان تا حد زيادي کاهش داده است.

تله‌مديسين و کاهش تعداد افراد در ليست انتظار

در اقدامي ديگر مشخص شد که اين فناوري ليست انتظار را کاهش داده و امکان دسترسي بيماران به متخصصان را تسريع مي‌کند.
بررسي‌هاي دانشمندان ايرلندي نشان مي‌دهد که با استفاده از تله کنفرانس مي‌توان تعداد بيماراني را که لازم است در بيمارستان با متخصصان ديدار کنند، کاهش داد و اين به معني کوتاه‌تر شدن زمان انتظار است. پزشکان روي 100 بيمار روماتولوژي کار کردند و دريافتند که تشخيص به وسيله تله کنفرانس تا 97 درصد صحت داشته است. متخصصان متوجه شدند تنها شش درصد بيماران واقعا لازم داشتند تا به بيمارستان آمده و با متخصص حضورا صحبت کنند و اين مساله در سهولت تشخيص و درمان کمک‌کننده بوده است. البته 42 درصد اين بيماران معتقد بودند که صحبت از طريق فناوري کامپيوتري با پزشک کافي نبوده و تمايل داشتند که همچنان با پزشک رودررو شوند. محققان معتقدند که اگر چه سطح رضايت بيماران کمتر از پزشکان بوده است اما از نظر آماري و علمي مشاوره تلويزيوني روماتولوژي، جايگزين قابل پذيرش براي بيماران سرپايي است که تمايل دارند مشاوره بگيرند. تله‌مديسين در تحقيق ديگري، نتايج رضايت‌بخشي در بيماران پوستي داشته است.
محققان بر اين باورند که اين فناوري در جوامع روستايي و در شهرهاي دوردست بسيار مفيد است چون بيمار از طريق اين فناوري با پزشک مرتبط مي‌شود و به رفت‌وآمدهاي مکرر به مرکز درماني نيازي نيست مگر در شرايطي که الزامي باشد. بسياري از بيماران شرکت‌کننده در بررسي‌ها معتقدند که اين فناوري مسافرت بدون رفت‌و‌آمد آنها را هم امکان‌پذير کرده است و اين نعمتي است که نمي‌توان آن را کتمان کرد.
ارتباط ويديويي براي کمک به کودکان بيمار
در اين روش از شبکه‌اي ارتباطي استفاده مي‌شود تا توصيه‌هاي تخصصي را به کودکان بيماري که صدها کيلومتر دورتر هستند، ارايه دهند. به اين ترتيب، سيستم تله‌مديسين اينترنتي مرکز کودکان بيمارستان گلاسکو اسکاتلند را به طور مستقيم با کودکان بيمار مرتبط مي‌کند. در ضمن، در اين فناوري از شبکه دوربين‌هاي تلفن همراه و مانيتورها استفاده مي‌شود تا عکس‌هاي راديولوژي و سونوگرافي قلبي کودکان تازه متولد شده به وسيله پزشک بررسي شود. والدين هم مي‌توانند با استفاده از اين ارتباط ويديويي درباره روند درمان با متخصص به بحث و مشاوره بپردازند. به اين ترتيب از رفت‌وآمدهاي غيرضروري بيماران جلوگيري مي‌شود. به اين ترتيب، کودکان بيمار در يک مرکز درماني نزديک منزل تحت بررسي و درمان قرار مي‌گيرند و در ضمن، در صورت نياز به صورت فوري و سريع با متخصصان مراکز اصلي درماني مرتبط مي‌شوند. در غير اين صورت، يا بايد پزشک متخصص به آن مرکز مي‌رفت و يا کودک بيمار به بيمارستان مرکزي منتقل مي‌شد که براي کودک و والدين او پراسترس بود. حتي پزشکان مي‌توانند با انتقال تصاوير راديولوژي و سونوگرافي کودک بيمار به ساير متخصصان زبده دنيا از مشورت آنها در تشخيص و درمان بهره‌مند شوند.
منبع:www.salamat.com


 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.