اينجا ميکروبها رژه مي‌روند

محققان مي‌گويند آلودگي ميکروبي تلفن‌ها و صفحه کليدها در دفاتر کار اداري بيشتر از ميکروب‌ها و آلودگي‌هاي موجود در توالت و سرويس‌هاي بهداشتي است. بر اساس بررسي‌ها، ميکروب‌هاي دفاتر کاري حدود 400 برابر بيشتر از توالت و سرويس‌هاي بهداشتي است. کارشناسان بهداشت هشدار داده‌اند که براي پيشگيري از انتشار ويروس‌ها و
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اينجا ميکروبها رژه مي‌روند

اينجا ميکروبها رژه مي‌روند
اينجا ميکروبها رژه مي‌روند


 

نويسنده:




 

محققان مي‌گويند آلودگي ميکروبي تلفن‌ها و صفحه کليدها در دفاتر کار اداري بيشتر از ميکروب‌ها و آلودگي‌هاي موجود در توالت و سرويس‌هاي بهداشتي است. بر اساس بررسي‌ها، ميکروب‌هاي دفاتر کاري حدود 400 برابر بيشتر از توالت و سرويس‌هاي بهداشتي است. کارشناسان بهداشت هشدار داده‌اند که براي پيشگيري از انتشار ويروس‌ها و باکتري‌هاي بيماري‌زا، تجهيزات و وسايل کاري بايد به طور مرتب ضدعفوني شوند. نتايج اين بررسي که از سوي پژوهشگران دانشگاه آريزونا انجام شده است نشان داد، در يک ميز کاري حدود 5/64 ميليون باکتري وجود دارد و به طور متوسط در هر سانتي‌متر مربع از يک دفتر کار 135 هزار و 232 ميکروب وجود دارد.
اين بررسي نشان داد که تلفن‌هاي دفاتر اداري با حدود 162هزار و 109، صفحه کليد رايانه با 21هزار و 258 و موش‌واره رايانه با 108هزار و 13 ميکروب در هر سانتي‌متر مربع از آلوده‌ترين تجهيزات در دفاتر کاري اداري است و اين در حالي است که در هر سانتي‌متر مربع توالت و سرويس بهداشتي 316 ميکروب وجود دارد.
دکتر چارلز گربا، ميکروبيولوژيست از دانشگاه آريزونا که سرپرستي اين تحقيق را به عهده داشت، مي‌گويد: «وقتي فردي دچار سرماخوردگي و آنفلوآنزا مي‌شود، در طول روز نقاطي را که با آنها تماس دارد، آلوده مي‌کند چون ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزا تا 24 ساعت در محيط باقي مي‌ماند.»
دفتر کار يا کارخانه ميکروب‌سازي
يک دفتر کار اداري مي‌تواند به کارخانه پرورش ميکروب تبديل شود. اين بررسي نشان داد که باکتري‌ها به ويژه پس از صرف غذا با سرعت در طول روز تکثير مي‌شوند. ذرات غذا مانند چاي و بيسکوييت و ساندويچ به طور معمول به سرعت تميز مي‌شوند اما اغلب به تميز کردن تلفن و صفحه کليد کمتر توجه مي‌شود. دکتر گربا مي‌گويد: «اگر محل کارتان را تميز نکنيد، يک آلودگي کوچک در محل کار مي‌تواند ميليون‌ها باکتري بيماري‌زا را تکثير کند.» همچنين اين بررسي نشان داد که کارمندان اداري که ميز کارشان را با مواد شوينده و ضدعفوني‌کننده تميز مي‌کنند، مقدار باکتري و آلودگي‌هاي ميز کارشان 99 درصد کمتر است.
پروفسور سالي بلومفيلد، ميکروبيولوژيست انگليسي مي‌گويد: «اين بررسي بار ديگر اهميت توجه به سلامت و بهداشت در خانه و محل کار را نشان داد.» او مي‌گويد: «بزرگ‌ترين راه انتقال باکتري‌ها دست‌ها و اشيايي است که لمس مي‌کنيم.» بيشتر باکتري‌ها و ويروس‌ها به ويژه ويروس سرماخوردگي از طريق دست‌هاي آلوده انتقال پيدا مي‌کنند. ما نمي‌توانيم محيط اطراف‌مان را استريليزه کنيم اما مي‌توانيم با شستشوي مرتب دست‌ها و تميز کردن مبلمان و لوازم اداري با مواد شوينده و ضدعفوني‌کننده، ميزان خطر را کاهش دهيم.
راهنماي گام به گام تميز کردن کيبورد
کيبورد يکي از ابزارهاي کامپيوتر است که با آن سر وکار داريم و شايد در روز، ساعت‌ها و ساعت‌ها دست‌هاي ما با آن در تماس باشند. براي همين لازم است هر از گاهي کيبورد‌ را تميز کنيم. اين‌کار خيلي سخت نيست اما خيلي مورد توجه قرار نمي‌گيرد. براي تميز کردن صفحه کليد مي‌توانيد از اين راهنما استفاده کنيد.
 

اينجا ميکروبها رژه مي‌روند

مواد لازم:
 

• کمي‌دستمال کاغذي و يا دستمال‌هاي مشابه که بتوانيم با آن گردگيري کنيم.
• يک ليوان آب
• صابون يا مايع شوينده
• جارو برقي
• خلال دندان
• پيچ گوشتي

روش کار:
 

1 ابتدا کيبورد را در حالت صاف قرار دهيد، سپس سري مناسبي به جارو برقي متصل کنيد. مکش جارو را در پايين‌ترين حد ممکن قرار دهيد و لابه لاي کليدهاي کيبورد را تميز کنيد.
2 جارو برقي را خاموش کنيد و سپس دستمال کاغذي يا دستمال گردگيري را بر داريد و سعي کنيد روي کليدها و لابه‌لايشان را کمي‌گردگيري کنيد. در اين مرحله، کليدها زياد تميز نخواهند شد ولي مقداري از گرد و غباري که روي آنها نشسته کاسته مي‌شود.
3 خوب، حالا پيچ‌گوشتي را برداريد و از يک گوشه کيبورد شروع به در آوردن کليدها از جايشان کنيد. اين کار پيچيد‌گي خاصي ندارد مي‌توانيد آن را بدون پيچ‌گوشتي و با دست هم انجام دهيد ولي در هر دو حالت بايد با حوصله اين کار را انجام داد. ترجيحا درآوردن کليدهاي کيبورد را از يک گوشه شروع کنيد، براي مثال، گوشه سمت چپ پايين و از کليد کنترل. در ضمن اگر به در آوردن و جا زدن کليدها خوب مسلط نيستيد، سعي کنيد کليدهاي بزرگ مانند شيفت، اسپيس، بک اسپيس و اينتر را در نياوريد چون کمي‌جا زدن و در آوردن‌شان با کليدهاي ديگر متفاوت است.
4 وقتي صفحه کليد را به اين شکل پياده کرديد، احتمالا يکي از ترسناک‌ترين مناظر ممکن را مي‌بينيد. زير کليدها مخلوطي از گرد و خاک و مو و حشرات ريز است و حسابي کثيف است.
هرچند يک‌بار با جارو برقي لابه‌لاي کليدها را تميز کر ديد ولي حالا لازم است يک بار ديگر به همان شکل سطح کيبورد را هم تميز کنيد.
5 پس از اينکه با جاروبرقي تميز اين کار را انجام داديد، ممکن است هنوز در برخي جا‌ها روي سطح کيبورد ذراتي چسبيده باشند. اينجاست که خلال دندان به کار مي‌آيد تا شما را از شر اين ذرات ريز خلاص کند.
6 بعد هم مي‌توانيد لابه‌لاي جاي کليد‌ها را با يک دستمال مرطوب با آب و صابون کمي‌تميزتر کنيد و سپس با يک دستمال خشک به طور کامل خشک کنيد.
7 اگر دقت کرده باشيد، روي کليدها به‌خصوص آنهايي که بيشتر از بقيه کاربرد دارند، مقدار بيشتري چربي و آلودگي وجود دارد. براي اينکه از شر اين چربي هم خلاص شويد، مي‌توانيد کليدها را در يک ليوان آب و صابون بيندازيد. کمي‌صبر کنيد و سپس آنها را خوب خشک کنيد، رطوبت مي‌تواند به کيبورد آسيب وارد کند، سپس کليدها را جا بزنيد و دفعه بعد از صفحه کليدي تميز و پاکيزه استفاده کنيد.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.