فلفل دلمه‌اي، خلاصه خوبي‌ها

تاريخ مصرف فلفل به 7 هزار سال پيش از ميلاد مسيح برمي‌گردد که سرخ‌پوستان آمريکايي ساکن پرو و مکزيک از آن به عنوان ادويه‌اي خوش‌طعم استفاده مي‌کردند؛ تا اينکه طي قرون 15 و 16 ميلادي، کاشفان آمريکا اين سبزي خوش نقش و نگار را به اروپا و از آنجا به آسيا و آفريقا آوردند و اين‌گونه شد كه فلفل دلمه‌اي وارد برنامه غذايي ما شد. امروزه
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فلفل دلمه‌اي، خلاصه خوبي‌ها

فلفل دلمه‌اي، خلاصه خوبي‌ها
فلفل دلمه‌اي، خلاصه خوبي‌ها


 

نويسنده:دکتر مهرداد اخوان بهبهاني




 

به اين سبزي‌ رژيمي احترام بگذاريد
 

تاريخ مصرف فلفل به 7 هزار سال پيش از ميلاد مسيح برمي‌گردد که سرخ‌پوستان آمريکايي ساکن پرو و مکزيک از آن به عنوان ادويه‌اي خوش‌طعم استفاده مي‌کردند؛ تا اينکه طي قرون 15 و 16 ميلادي، کاشفان آمريکا اين سبزي خوش نقش و نگار را به اروپا و از آنجا به آسيا و آفريقا آوردند و اين‌گونه شد كه فلفل دلمه‌اي وارد برنامه غذايي ما شد. امروزه بسياري از خانواده‌هاي ايراني تنها از اين سبزي در تهيه پيتزا و مايه ماكاروني استفاده مي‌کنند اما با يك ديد خوش‌بينانه‌تر مي‌توان گفت که از آن در تهيه سالاد سبزيجات نيز استفاده مي‌شود.
وقتي تصميم به كاهش وزن مي‌گيريم، معمولا سبزي‌ها اولين گزينه‌اي هستند كه سراغشان مي‌رويم. فلفل دلمه‌اي يکي از كم كالري‌ترين سبزي‌ها و يکي از بهترين گزينه‌هاست که در هر 100 گرم از آن تنها 15 كالري انرژي وجود دارد و در ميان انواع فلفل‌ها اين مقدار، كمترين است. اين سبزي در ميان انواعش بيشترين مقدار فيبر را نيز دارد و در هر 100 گرم از آن 2 گرم فيبر يافت مي‌شود. بنابراين در كنار ساير سبزي‌ها مي‌توان فلفل دلمه‌اي را نيز در رژيم‌هاي لاغري مصرف كرد.

فلفل عليه سرطان
 

شايد باورتان نشود اگر بگوييم از اين سبزي مي‌توان در پيشگيري از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقيقات نشان داده که ويتامين C و بتاكاروتن فراوان اين سبزي(البته اگر تازه ميل شود) مي‌تواند از بروز بسياري سرطان‌ها جلوگيري كند؛ زيرا اين دو ماده مغذي جزو آنتي اكسيدان‌هاي قوي هستند و جالب است بدانيد که هر قدر اين فلفل‌ها رنگي‌تر باشند بتاكارتن بيشتري دارند. اما خواص فلفل به‌اينجا ختم نمي‌شود چراکه فلفل را با داشتن مقاير زيادي ويتامين C بايد يکي از داروهاي خوب سرماخوردگي دانست به گونه‌اي که مصرف منظم آن در برنامه غذايي هم شدت و هم طول دوران سرماخوردگي را کاهش مي‌دهد؛ به طوري كه خوردن 50 گرم فلفل دلمه‌اي (معادل يک‌سوم از يک فلفل متوسط) مي‌تواند تمام نياز يک فرد بزرگسال به‌ اين ماده مغذي را برطرف کند. البته بايد بگوييم که اين ويتامين نسبت به حرارت بسيار حساس است و بنابراين بهتر است فلفل‌تان را به صورت خام ميل کنيد.

فلفل، رفيق چشم است
 

چشم‌ها بيش از ساير بافت‌هاي بدن از فلفل دلمه‌اي (مخصوصا نوع قرمزش) سود مي‌برند. علت اين موضوع را مي‌دانيد؟ شايد باور نكنيد اما همان ماده‌اي که در هويج به تقويت چشم‌ها منجر مي‌شود به مقادير قابل توجهي در فلفل دلمه‌اي قرمز وجود دارد. با اين تفاوت که بسياري از کودکان ما با شنيدن نام هويج اخم مي‌کنند اما فلفل دلمه‌اي قرمز را به خاطر رنگ زيبايش راحت مي‌خورند. يادتان باشد كه فلفل دلمه‌اي وقتي كاملاً مي‌رسد به رنگ قرمز و زرد در مي‌آيد و اغلب فلفل‌هايي که به دست من و شما مي‌رسد هنوز سبزند. مصرف منظم ويتامين A تا حد زيادي از بروز شب کوري و آب مرواريد نيز پيشگيري مي‌کند. به غير از ويتامين A دو ماده ديگر نيز در کاهش احتمال بروز آب مرواريد نقش دارند که خوشبختانه هر دو به مقادير زيادي در فلفل دلمه‌اي يافت مي‌شوند. اين دو ماده عبارت‌اند از: لوتيين و گزانتين.

فلفل دلمه‌اي، خلاصه خوبي‌ها

فلفل بخور، سکته نکن!
 

سيگاري‌ها را هم نبايد از خوردن اين فلفل بي‌نصيب گذاشت. اين جمله حاصل تحقيقات متخصصان ريه است. آنها در طي سال‌ها تحقيق متوجه شدند که سيگاري‌ها بيشتر احتمال دارد كه به سرطان ريه مبتلا شوند و مصرف منظم ويتامين A مي‌تواند سهم زيادي در پيشگيري از اين سرطان کشنده و دردناک داشته باشد. پس اگر موفق به ترک سيگار نشده‌ايد فلفل را از ياد نبريد. فلفل دلمه‌اي حاوي اسيد فوليك نيز هست. اين ويتامين در پيشگيري از گرفتگي رگ‌ها و بروز بيماري قلبي به‌خصوص در افراد ديابتي تاثير‌گذار است. اين عضو کوچک از خانواده ويتامين‌هاي گروه B ، باعث كاهش هموسيستيين خون مي‌شود. اين ماده در صورت افزايش بيش از حد مي‌تواند باعث تخريب رگ‌هاي خوني شده و از اين طريق به افزايش احتمال سكته قلبي منجر ‌شود. فيبر موجود در اين سبزي مي‌تواند كلسترول را كه عامل ديگري براي ابتلا به حمله قلبي و سكته است، كاهش دهد.

در خانه و آشپزخانه
 

از من مي‌شنويد، همين امروز خودتان را به اولين ميوه فروشي برسانيد و فلفل دلمه‌اي بخريد. اما اين را بدانيد که فلفل مرغوب بايد سفت، آبدار و كاملاً ترد باشد. به علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از ياد نبريد. بهتر است به برداشتن چند تا فلفل بسنده کنيد؛ چون درست نيست فلفل را بيش از 12 روز در يخچال نگه داريد. براي طبخ اين سبزي نيز به شما پيشنهاد مي‌کنيم تخم‌هاي فلفل را دور بريزيد. اين سبزي را مي‌توانيد به صورت خام در سالادتان خرد كرده و ميل كنيد. بعضي‌ها همراه غذايشان از برش‌هاي اين سبزي ميل مي‌كنند. همچنين مي‌توانيد در كنار ساير سبزي‌ها آن را بخارپز يا حتي كباب كنيد. به‌علاوه، فقط قبل از خوردن، فلفل‌هايتان را خرد كنيد و از گذاشتن آنها در معرض هوا بپرهيزيد که موجب كاهش ويتامين C اين سبزي خواهد شد.

هشدار فلفلي
 

از اثرات آلرژن فلفل روي پوست غافل نشويد؛ حتي در مورد فلفل دلمه‌اي. افرادي که پوستي حساس و تحريک ‌پذير دارند يا مرتب دچار جوش، کهير، آکنه و اگزماي پوستي مي‌شوند، بهتر است خواص خوب فلفل را براي ديگران بگذارند و فلفل را از برنامه غذايي خود حذف کنند.

 

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.