درمان گياهي سرفه

سرماخوردگي و مشکلات تنفسي از قديم با بشر همراه بوده و به همين دليل، تجارب ارزشمندي از گياهان دارويي در تسکين و درمان اين امراض به جاي مانده است. از بين مواد طبيعي که از قديم در اين‌گونه مشکلات مورد استفاده بوده‌اند مي‌توان به گياهاني مثل آويشن، نعناع و زنجبيل اشاره کرد که در اين يادداشت، قصد دارم خصوصيات اين
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان گياهي سرفه

درمان گياهي سرفه
درمان گياهي سرفه


 





 
سرماخوردگي و مشکلات تنفسي از قديم با بشر همراه بوده و به همين دليل، تجارب ارزشمندي از گياهان دارويي در تسکين و درمان اين امراض به جاي مانده است.
از بين مواد طبيعي که از قديم در اين‌گونه مشکلات مورد استفاده بوده‌اند مي‌توان به گياهاني مثل آويشن، نعناع و زنجبيل اشاره کرد که در اين يادداشت، قصد دارم خصوصيات اين گياهان را برايتان شرح دهم. آويشن گياهي است معطر که اکثر خواص آن مربوط به رايحه‌اش مي‌شود. مهم‌ترين ماده موجود در اين رايحه «تيمول» نام دارد، ترکيب فنلي با قدرت ضدميکروبي بسيار قوي که به همراه ترکيبات مشابه، به طور ويژه روي ميکروب‌هاي تنفسي اثر مي‌گذارد. اگرچه آويشن داراي خواص متعددي از جمله اثرات ضددرد، ضدآلزايمر، ضدسرطان، ضداسپاسم و کاهش‌دهنده فشارخون و چربي است ولي به دليل اثرات چشم‌گيرش (ضدآلرژي، ضدالتهاب، ضدسرفه، ضداحتقان، بازکننده برونش، خلط‌آور، معرق، مسکن و محرک سيستم ايمني بدن)، يکي از گياهان دارويي باارزش است که به‌عنوان تسکين‌دهنده مشکلات سرماخوردگي کاربرد فراوان دارد. عسل طبيعي هم يکي از موادغذايي باارزش جهت درمان سرفه و سرماخوردگي است که خواص متعددي را به آن نسبت مي‌دهند؛ از جمله ضدسرفه، ضددرد، خلط‌آور، رفع گرفتگي صدا و نرم‌کننده سينه. با وجودي که مي‌توان از دم کرده آويشن و يا از خود عسل به تنهايي براي تسکين سرفه استفاده کرد ولي ترکيب اين دو نيز بسيار مفيد خواهد بود. جديدترين دارويي که از مخلوط اين دو در صنعت داروسازي تهيه شده، شربتي به نام «هاني سيم» است که به علت اثر تشديدکنندگي اين مخلوط داراي اثر قوي در برطرف کردن عوارض تنفسي سرماخوردگي است. اين شربت در حال توزيع در داروخانه‌هاي سراسر کشور است و بدون نسخه در اختيار عموم قرار مي‌گيرد.
نعناع، گياه ديگري است که در تسکين سرفه تأثير قابل‌توجهي دارد. از اين گياه تا امروز بيش از 30 گونه در جهان شناسايي شده که اکثرا دوگونه آن در داروسازي استفاده مي‌شود. يکي از گونه‌هايي که به عنوان بخور، فرآورده‌هاي موضعي، ضددرد يا تنفسي مصرف مي‌شود، نعناع فلفلي است که رايحه‌اش حاوي درصد بالايي از منتول است که خاصيت ضداحتقان و ضددرد زيادي دارد. از اسانس اين نعناع دارويي توليد مي‌شود به نام قطره منتول که محصول چند منظوره‌اي است و در رفع گرفتگي بيني، سردرد، دردهاي اسکلتي، ماهيچه‌اي دست و پا، کمر و گردن، سينوزيت، کوفتگي و رخوت حاصل از سرماخوردگي و راحت تنفس کردن در افراد آسمي‌ کاربرد فراوان دارد. زنجبيل هم يکي ديگر از گياهان دارويي است که براي درمان سرفه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. زنجبيل طبيعت بسيار گرمي ‌دارد، محرک و معرق بوده و آن را در تسکين و درمان سرماخوردگي مفيد مي‌دانند. محصولات متعدد ضدسرماخوردگي از زنجبيل در جهان عرضه شده و جديدترين داروي آن در ايران قطره آرومين است که در تسکين عوارض سرماخوردگي و سرفه موثر است.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.