راهنماي خريد لوازم‌التحرير

اين روزها انواع و اقسام نوشت‌افزار با طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع در بازار وجود دارد و اين موضوع، انتخاب را براي والدين و دانش‌آموزان دشوار مي‌کند.اگر فرزند شما هم دانش‌آموز است و مي‎خواهيد لوازم التحرير بخريد، 15 نکته زير را فراموش نکنيد.
پنجشنبه، 28 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنماي خريد لوازم‌التحرير

راهنماي خريد لوازم‌التحرير
راهنماي خريد لوازم‌التحرير


 

نويسنده: محمدرضا ميرغلامي




 

اين روزها انواع و اقسام نوشت‌افزار با طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع در بازار وجود دارد و اين موضوع، انتخاب را براي والدين و دانش‌آموزان دشوار مي‌کند.اگر فرزند شما هم دانش‌آموز است و مي‎خواهيد لوازم التحرير بخريد، 15 نکته زير را فراموش نکنيد.
 

1.هنگام خريد لوازم‌التحرير سن فرزندتان را در نظر بگيريد.هرچه سن دانش‌آموز كمتر باشد توجه به نكات ايمني ضروري‌تر است.به عنوان نمونه، نوشت‌افزارهايي با گوشه‌ها و نقاط تيز و برنده و همچنين رنگ‌هاي غيرمجاز و بعضي از نوشت‌افزارها مانند ماژيك و مدادشمعي ممكن است براي دانش‌آموزان کم‌سن‌وسال مشکل ايجاد كنند.
2.مداد و خودکار براي دانش‌آموزان مانند ابزاردستي است؛ چون تقريبا هر روز چند ساعت از آنها استفاده مي‌کنند.مداد و خودکارهايي انتخاب کنيد که روان، نرم و راحت باشند و هنگام نوشتن نيازي به فشار اضافه نداشته باشند و به انگشتان دست آسيب نرسانند.طراحي‌هاي مختلفي براي اين کار در نظر گرفته شده و نمونه‌اش، مداد و خودکارهايي با سطح مقطع مثلثي است که فشار کمتري به دست وارد مي‌کند.بهتر است اين نوع خودکارها و مدادها را خريداري کنيد.
3.بچه‌هاي دبستاني معمولا براي استفاده از خودكار محدوديت دارند و بيشتر از مداد استفاده مي‌كنند.مدادهاي معمولي را از تركيب گرافيت و خاك رس و كمي ‌دوده مي‌سازند كه بسته به ميزان حرارتي كه موقع ساخت مي‌بينند، ميزان سفتي و نرمي‌شان متفاوت است.بهتر است براي بچه‌ها مداد خيلي نرم نگيريد چون زود نوكش کوتاه مي‌شود و مدام بايد تراشيده شود.به همين علت مدادهايي با نوك نرم خيلي به صرفه نيستند.از طرفي، نوشتن با مدادهايي كه نوك خيلي سفت دارند، براي بچه‌ها آسان نيست.در ضمن، نوک اين مدادها بعد از تراشيده‌شدن خيلي تيز مي‌شود و ممكن است در حال شيطنت و بازي در چشم دانش‌آموز فرو رود.
4.مدادهاي اتود هم براي دانش‌آموزان بالاتر از سن دبستان، مناسب است‌؛ چون تعويض نوك اين مداد براي بچه‌هاي كوچك كار آساني نيست.مزيت اين مداد نسبت به مداد معمولي آن است كه نيازي به تراشيدن ندارد و تا مدت‌ها قابل استفاده است اما اين عيب را هم دارد كه در صورت فشار زياد نوكش مي‌شكند.
5.در مورد خريد خودکار هم جنس و كيفيت آن را بايد در نظر بگيريد.بدنه خودکارها را معمولا از پلاستيک، چرم، سراميک، آلومينيوم، چوب و استيل مي‌سازند.بهتر است خودكاري تهيه كنيد كه سبك وزن باشد، نوكي نرم و روان و در داشته باشد تا داخل كيف يا جامدادي را خط خطي نكند و در صورت پس دادن جوهر، وسايل دانش‌آموز را كثيف نكند.
6.بيشتر بچه‌ها از خودكارهاي معطر خوش‌شان مي‌آيد اما توجه داشته باشيد كه مواد معطر استفاده شده در بعضي خودكارها ممكن است براي بچه‌ها آلرژي‌زا باشد.روان‌نويس و خودنويس‌ها هم از نوشت‌افزارهايي هستند كه به علت شيوه استفاده بهتر است در دسترس دانش‌آموزان كوچك‌تر قرار نگيرند.
7.هنگام خريد دفتر بهتر است دفترهاي کم‌برگ و سبک تهيه کنيد.دفترهاي 200برگ و 300برگ، باعث سنگين‌تر شدن کيف دانش‌آموز و حمل بار اضافي مي‌شود.همچنين اين دفترچه‌ها ديرتر تمام مي‌شوند و مدت‌ها در دست دانش‌آموز ورق مي‌خورند و ممكن است ورق‌هايشان لوله يا كثيف شوند.دفترچه‌هاي سيمي‌ با جلدهاي محكم بهترين انتخاب براي همه مقاطع تحصيلي‌اند.براي پرهيز از اشتباه فرزندتان در تشخيص دفترهايش بهتر است دفترهايي با رنگ و طرح جلد متفاوت بگيريد تا براي هر درس دفتري با رنگ يا طرح متفاوت اختصاص دهد.استفاده از کاغذ کلاسور هم موجب مي‌شود دانش‌آموزان بار اضافه با خودشان به مدرسه نبرند که البته استفاده از آنها براي دانش‌آموزان بزرگ‌تر مناسب است.
8.ابزارهايي مانند خط‌كش، گونيا و پرگار به خاطر نوك‌تيزبودن براي دانش‌آموزاني با سن کم خطرناك‌اند.بهتر است انواع پلاستيكي اين وسايل را به‌جاي انواع فلزي شان براي فرزندتان بخريد.از خريدن خط‌كش‌هاي بلند و پرگارهاي فلزي بدون درپوش پرهيز كنيد.
9.هرچند خط‌کش‌هاي فلزي براي مصارف بيشتر، مناسب‌ترند اما براي دانش‌آموزان کوچک‌تر خط‌کش‌هاي نرم پلاستيکي که گوشه‌هاي تيز و برنده ندارند و به خاطر جنس انعطاف‌پذيرشان احتمال شکستن‌شان کمتر است، انتخاب مناسب‌تري هستند.
10.مدادتراش و مدادپاك‌كن هم از ديگر وسايل پركاربرد دانش‌آموزي هستند.بهتر است براي بچه‌ها مدادتراش مخزن‌دار تهيه كنيد تا مدام مجبور به جمع كردن تراشه‌ها از روي زمين نباشيد.مدادتراش روميزي هم از اين لحاظ كه قابل حمل نيست و بچه را در تراشيدن مداوم مدادهايش محدود مي‌كند گزينه خوبي نيست ولي در خانه قابل استفاده است.در خريد مدادتراش روميزي دقت كنيد كه دسته آن متناسب با اندازه دست دانش‌آموز باشد و جنس آن‌طوري باشد كه در دست ليز نخورد.
11.جنس بيشتر پاك‌كن‌ها لاستيكي است و به‌ويژه انواع عطري‌اش ممكن است براي چشم يا پوست ايجاد آلرژي كند.پاك‌كن به دليل كوچك بودن اندازه‌اش معمولا زود گم مي‌شود.براي حل اين مشكل، پاك‌كن‌هايي به بازار آمده‌اند كه بنددار هستند.
12.يک جامدادي سبک و قشنگ براي نظم دادن به لوازم التحرير تهيه کنيد.به فرزندتان يادآوري کنيد هرچند وقت يک‌بار آن را بشويد تا آلودگي‌هاي آن از بين برود و موجب انتقال بيماري نشود.
13.مدادشمعي و ماژيک هم به دليل تنوع رنگي‌شان، از لوازم‌التحرير مورد علاقه بچه‌ها براي نقاشي هستند اما در عين حال ممكن است آلرژي‌زا و سمي ‌هم باشند.مداد شمعي را از تركيب پارافين و رنگ مي‌سازند و به همين دليل توصيه مي‌شود دانش‌آموز بعد از استفاده از مداد شمعي دستش را به دهان يا چشمش نزند.خريد مداد شمعي روكش‌دار بهترين راه براي ايمن كردن فرزندتان در برابر مسموميت و آلرژي است.
14.درباره ماژيك هم مانند مداد شمعي بهتر است مارك‌هاي مرغوب و قابل اطمينان و معتبر را تهيه كنيد.اين محصولات اگرچه كمي ‌گران‌تر هستند، براي بچه‌هاي كوچك كه عادت دارند اشيا را به دهان ببرند، مناسب‌ترند.انواع رنگ‌هاي فسفري و روشن ماژيك هم مي‌توانند چشم بچه‌ها را خسته و ناراحت كنند.
15.ماژيك‌هاي پفي براي نقاشي بچه‌ها چندان مناسب نيستند.هنگام استفاده از اين نوع ماژيک‌ها پس از نقاشي روي آن سشوار گرفته مي شود که گرماي سشوار موجب تبخير شدن حلال‌هاي رنگي شده و ممکن است موجب تحريک سيستم تنفسي کودکان شود.
منبع: www.salamat.com
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.