سرماخوردگي کودکان

سيستم ايمني فرزند شما هنوز در حال تكامل است و بطور همزمان او با ويروسهاي مختلفي روبرو مي شود. در واقع سيستم ايمني او با هر بار سرما خوردگي فقط مي تواند در مقابل يكي از 200 نوع ويروس سرما خوردگي كه با آن برخورد مي كند، پاسخ داده و ايمني پيدا كند. تمام سرماخوردگي هائي را كه در سراسر عمرتان به آن مبتلا شده
پنجشنبه، 28 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرماخوردگي کودکان

سرماخوردگي کودکان
سرماخوردگي کودکان


 





 

چرا كودك من مرتبا به سرما خوردگي مبتلا مي شود؟
 

سيستم ايمني فرزند شما هنوز در حال تكامل است و بطور همزمان او با ويروسهاي مختلفي روبرو مي شود. در واقع سيستم ايمني او با هر بار سرما خوردگي فقط مي تواند در مقابل يكي از 200 نوع ويروس سرما خوردگي كه با آن برخورد مي كند، پاسخ داده و ايمني پيدا كند. تمام سرماخوردگي هائي را كه در سراسر عمرتان به آن مبتلا شده ايد در نظر بگيريد! فرزند شما بايد با همه آنها - و حتي تعداد بيشتر - مواجه شود تا نسبت به همه ويروسهاي سرما خوردگي ايمني پيدا كند.
اگر فرزند شما به پيش دبستاني يا دبستان مي رود، اجبارا و قطعا انواع ويروسهاي سرماخوردگي را از دوستان و همكلاسي هايش مي گيرد. دستان و انگشتان او با ويروسهاي مختلف تماس پيدا مي كند، سپس انگشتان با دهان و بيني و چشمانش تماس مي يابد و ويروس محل مناسبي براي جايگزيني و رشد پيدا مي كند.
گاهي اوقات امكان دارد هنگام غذا خوردن با دوستش كه سرما خورده است شريك شود يا دوستش به سمت او عطسه يا سرفه مي كند و او از هوايي كه آلوده به ذرات آب دهان و ويروس است تنفس مي كند و بدين ترتيب به ويروس آلوده مي شود.
بچه ها بطور متوسط 6 تا 10 بار در سال دچار سرما خوردگي مي شوند. در خانواده هايي كه بچه هاي در سنين پيش دبستاني يا دبستان دارند تعداد سرماخوردگي ها ممكن است به 12 بار در سال هم برسد در حاليكه بزرگسالان ممكن است تنها 2 تا 4 بار در سال سرما بخورند.
ممكن است كه فرزند شما در پائيز يا زمستان بيشتر سرما بخورد كه علت آن سرماي هوا و گرم كردن درون خانه است كه باعث خشك شدن مخاط بيني شده و جايگزيني ويروس سرما خوردگي را راحتر مي كند. همچنين وقتي هواي بيرون سرد است، او بيشتر در محيط بسته مي ماند كه در اين حالت امكان انتقال ويروس از فردي به فرد ديگر بيشتر است.

چگونه مي توانم تشخيص دهم كه فرزندم سرما خورده و مبتلا به آنفولانزا يا آلرژي نشده است؟
 

افتراق اين بيماريها واقعا گاهي مشكل است! زيرا گاهي اين بيماريها علائم يكديگر را تقليد مي كنند و فرد را به راحتي گول مي زنند.
كودك مبتلا به سرماخوردگي آبريزش بيني با موكوس شفاف دارد كه ممكن است غليظ هم بشود. ترشحات ممكن است در طول يك هفته سبز يا خاكستري شود. ممكن است گرفتگي بيني يا سرفه خفيف يا تب پائين هم ديده شود. گرفتگي بيني و سرفه معمولا قبل از تب ديده مي شود. به عبارت ديگر اگر فرزند شما تب بالا همراه با علائم جدي ديگر دارد بنظر مي رسد بيماري ويروسي ديگري داشته باشد. كودكي كه مبتلا به آنفولانزا مي شود ممكن است اسهال يا استفراغ نيز داشته باشد.
اگر فرزند بيمار شما تب دار است و هنگاميكه تب او پائين مي آيد بتواند بطور عادي ( يا حتي نزديك به عادي) غذا بخورد و بازي كند، احتمالا بيماري او در حد يك سرماخوردگي ساده است. اما اگر با وجود كاهش تب هنوز هم بيمار و بدحال به نظر مي رسد، مساله جدي تر از سرماخوردگي است.
خارش، آبريزش بيني و اشكريزش از علائم اصلي آلرژي هستند. حملات عطسه و يا خارش پوست كه براي هفته ها يا ماهها ادامه داشته باشد نيز وجود آلرژي را در كودك شما تائيد مي كنند. در اينصورت ترشحات بيني فرزند شما به جاي اينكه غليظ شود يا تغيير رنگ به زرد و سبز و خاكستري بدهد (مانند آنچه در سرماخوردگي ديده مي شود)، شفاف باقي خواهد ماند. بعلاوه آلرژي باعث تب در كودك نمي شود و معمولا در بهار و تابستان و حتي پائيز هم ديده مي شود.

براي درمان سرما خوردگي كودكم چه مي توانم بكنم؟
 

هيچ داروئي نمي تواند باعث شود كه ويروس سريعتر از بدن او خارج شود، اما شما مي توانيد تمهيداتي را بكار بريد كه فرزندتان احساس بهتري داشته باشد و از همه مهمتر اينكه از ابتلا او به عفونت باكتريايي و بدتر شدن حال عمومي اش جلوگيري كنيد. در درجه اول كودك شما بايد به مقدار زيادي استراحت كرده و مايعات كافي دريافت كند. به او آموزش دهيد كه چگونه مي تواند با آرام فين كردن محتويات بيني اش را تخليه كند، بدين ترتيب از تجمع ترشحات و گرفتگي بيني جلوگيري مي كند. در روز به دفعات و قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به توالت دستهايش را بشويد.
توصيه هاي ديگري كه با انجام آنها مي توانيد به او كمك كنيد:
• از يك دستگاه بخور ساز گرم يا مرطوب كننده سرد براي مرطوب كردن فضاي اتاق استفاده كنيد. او را به حمام ببريد و آب داغ را باز كنيد تا بخور گرم در حمام ايجاد شود. بخور كافي حدود 15 دقيقه در فضاي حمام يا اتاق مي تواند كمك بزرگي بكند. وان آب گرم نيز مي تواند همين نتيجه را داشته باشد به خصوص اگر مقداري روغن نعنا يا اكاليپتوس به آب اضافه كنيد كه يك راه مطمئن و آرامش بخش براي درمان موقت گرفتگي بيني است.
• هنگام خواب سر او را در سطحي بلندتر يا كمي مايل نگه داريد. مي توانيد از يك بالش بزرگتر يا گذاشتن يك پتوي تا شده زير بالش معمولي او استفاده كنيد. خوابيدن در اين حالت مي تواند باعث بهبود تخليه ترشحات پشت حلق شود و خواب راحتتري را داشته باشد، ولي در اين كار زياده روي نكنيد. اگر كودكتان در هنگام خواب مرتبا غلت مي زند پس ممكن است در جاي خود چرخيده و پاهايش بالاتر از سر او قرار گيرد و به اين ترتيب همه زحمات شما از انجام اين كار از بين برود.

آيا مي توانم به فرزندم داروهايي را كه احتياجي به نسخه پزشك ندارند بدهم؟
 

بهتر است قبل از اين كار با پزشك مشورت كنيد و ببينيد او چه دارويي را به شما پيشنهاد مي كند. انواع مختلفي از داروهايي كه بطور رايج براي سرماخوردگي استفاده مي شود وجود دارد كه هر يك اثر خاصي دارد و برخي بطور تركيبي و حاوي چند داروست. ممكن است پزشك يك يا چند نمونه از آنها را براي شرايط كودك شما برگزيند. ممكن است آنها را چند بار در روز يا فقط در صورت لزوم يا در بعضي از مواقع مانند شبها كه علائم موجود مانع از استراحت او (يا شما) مي شوند تجويز كند.
دقت كنيد كه از دادن چند داروي مختلف براي درمان علائم متفاوت بپرهيزيد زيرا اكثر آنها حاوي مواد مشابهي (مثل استامينوفن) بوده و تجويز هم زمان آنها باعث دو يا چند برابر شدن دوز مصرفي آن ماده خاص مي شود.
شايد بخواهيد از آنتي هيستامين هاي موجود در داروخانه ها استفاده كنيد كه باعث مي شوند فرزند شما راحتر بخوابد. اما به خاطر داشته باشيد كه اين داروها ممكن است در برخي افراد به جاي آرام كردن، سبب تحريك و بيقراري شود.
اگر فرزند شما تب دارد، مي توانيد به او استامينوفن يا ايبوپروفن مخصوص اطفال بدهيد. هرگز به او آسپيرين ندهيد زيرا ممكن است خطر بروز سندرم "رِي" كه يك وضعيت نادر اما كشنده است را افزايش مي دهد.
به ياد داشته باشيد كه اين داروها نمي توانند دوره بيماري را كوتاه كنند بلكه از عوارض بعدي مثل سينوزيت يا عفونت گوش جلوگيري مي كند.

چه درمانهاي ديگري مي تواند علائم سرماخوردگي را كاهش دهد و باعث راحتي كودكم در دوره بيماري شود؟
 

اضافه كردن چند قطره روغن نعنا (menthol) يا اكاليپتوس يا كاج (pine) به دستگاه بخور يا در وان حمام مي تواند باعث كاهش احتقان بيني شود. محلول رقيق و ولرم چاي بابونه (chamomile) مي تواند باعث تسكين او شود.
هرگز از افدرا يا افدرين كه يك داروي ضد احتقان گياهي است استفاده نكنيد. قدرت اثر اين دارو در افراد مختلف بسيار متفاوت است و ممكن است باعث واكنشهاي نامناسب مانند افزايش فشار خون، ضربان نامنطم قلب، تشنج، حمله قلبي و سكته مغزي در افراد بزرگسال شود. هميشه قبل از تجويز هر داروئي به فرزند خود با پزشك او مشورت كنيد.

چه موقع لازم است با پزشك تماس بگيرم؟
 

• اگر تب بالاي 39 درجه سانتيگراد دارد.
• اگر 5 تا 7 روز بعد از شروع بيماري علائم او بدتر شده (به جاي اينكه بهتر شود) و يا اگر علائم سرما خوردگي بيشتر از 14 روز طول كشيده است.
• اگر سرفه او بدتر شده و يا همراه با خس خس سينه (ويزينگ) و يا تنفس هاي بريده بريده است؛ زيرا اين علائم مي تواند نشان دهنده ابتلا به آسم، عفونت ريه (پنوموني) يا ساير عفونتهاي دستگاه تنفسي باشد.
• اگر فرزندتان به شما بگويد كه گوش درد دارد يا متوجه شويد كه هنگام خوردن غذا يا فرو دادن آب دهان گوش او درد مي گيرد يا حتي گوشش را كشيده يا مي مالد بايد به پزشك مراجعه كنيد زير اين علائم مي تواند نشانه عفونت گوش باشد.
• اگر بيقرار و بي توجه بايد يا خيلي خسته بنظر برسد.

چه كار مي توانم بكنم تا باعث كاهش تعداد دفعات سرما خوردگي فرزندم شوم؟
 

شما نمي توانيد كاري كنيد كه او اصلا سرما نخورد، اما مي توانيد كارهائي انجام دهيد تا او كمتر در معرض خطر بيماري قرار گرفته و سيستم دفاعيش تقويت شود. ويروسهاي سرماخوردگي در داخل مخاط خشك بيني راحت تر نفوذ مي كنند پس دقت كنيد كه مايعات كافي دريافت مي كند و استراحت كافي دارد و غذاهاي مفيد و مقوي مي خورد.
تا جائي كه مي توانيد فرزند خود را از كودكان و بزرگسالان بيمار دور نگه داريد.
به او آموزش دهيد تا دستهايش را قبل از خوردن بشويد و خودتان هم قبل از آماده كردن غذا دستهايتان را بشوئيد.
دود سيگار مي تواند فرزند شما را در معرض خطر بيماريهاي دستگاه تنفسي فوقاني قرار دهد. كودكتان را از افراد سيگاري دور نگه داريد و همينطور از ماندن آنها در مكانهايي كه افراد در آنجا سيگار مي كشند جلوگيري كنيد. بچه هايي كه با افراد سيگاري زندگي مي كنند بيشتر از بچه هاي ديگر سرما مي خورند و سرماخوردگي آنها بيشتر هم طول مي كشد.
منبع:www.ninisite.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.