6 فايده غذا خوردن در کنار خانواده

افزايش مشغله‌هاي والدين و کلاس‌هاي مختلف هنري و ورزشي بچه‌ها باعث شده اين روزها ديگر کمتر خانواده‌ها دور هم بنشينند و با هم غذا بخورند. پيدايش اين عادت غلط نه تنها رابطه و صميميت بين فرزندان و پدر و مادرشان را کمتر کرده؛ بلکه باعث گرايش هر چه بيشتر خانواده‌ها به سمت غذاهاي آماده و رستوراني شده است؛ گرايشي که
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 فايده غذا خوردن در کنار خانواده

6 فايده غذا خوردن در کنار خانواده
6 فايده غذا خوردن در کنار خانواده


 





 
افزايش مشغله‌هاي والدين و کلاس‌هاي مختلف هنري و ورزشي بچه‌ها باعث شده اين روزها ديگر کمتر خانواده‌ها دور هم بنشينند و با هم غذا بخورند. پيدايش اين عادت غلط نه تنها رابطه و صميميت بين فرزندان و پدر و مادرشان را کمتر کرده؛ بلکه باعث گرايش هر چه بيشتر خانواده‌ها به سمت غذاهاي آماده و رستوراني شده است؛ گرايشي که اگر رشد روزافزون‌اش متوقف نشود، آسيب جبران‌ناپذيري به سلامت ما وارد مي‌کند. حالا اگر شما جزو آ‌ن دسته از افرادي هستيد که برايتان فرق نمي‌کند تنها يا با جمع خانواده وعده غذايي‌تان را ميل کنيد، بهتر است اين چند دليل و فايده «با هم غذا خوردن» را مرور کنيد.

1 سهم ميوه و سبزي در غذاهاي خانگي بيشتر است
 

نتيجه تحقيق روي 2 هزار کودک 9 تا 14 ساله نشان داد که در بين اين کودکان آنهايي که حداقل يک وعده از غذاي روزانه‌شان را با خانواده مي‌خوردند، گرايش بيشتري به سمت ميوه و سبزيجات و تمايل کمتري به نمک و غذاهاي سرخ شده داشتند. همچنين رژيم غذايي‌شان حاوي مقادير بيشتري از ريزمغذي‌هاي کليدي مانند کلسيم، آهن و فيبر بود. به گفته ميتوگيل‌من، کارشناس ارشد تغذيه و عضو انجمن برنامه‌هاي پيشگيري از چاقي، دور يک ميز غذا خوردن به والدين و فرزندان اين اجازه را مي‌دهد تا وقت مناسبي براي بحث در مورد غذاها و موادغذايي مفيد و سالم داشته باشند و بتوانند بهتر خواص چيزهايي را که مي‌خورند، بشناسند.

2 بچه‌ها در خانه با غذاهاي متنوع آشنا مي‌شوند
 

به احتمال زياد، شما هم به عنوان يک مادر برايتان پيش آمده که غذاي جديدي جلوي فرزند 6 تا 7 ساله‌تان بگذاريد و او از خوردن آن امتناع کند. براي حل کردن اين مشکل بايد قبل از هر چيزي فکر به زور خوراندن آن غذا به فرزند يا حتي در مواقعي به همسرتان را از ذهن‌تان خارج کنيد. سپس از چند روز قبل شروع به معرفي خواص و تعريف و تمجيد از غذايي که قرار است بپزيد، كنيد. حالا وقت‌اش رسيده که غذا را درست كرده و به جاي اينکه از خانواده‌تان بخواهيد آن غذا را بخورند، به آنها بگوييد: «من فکر مي‌کنم تمام تلاش‌ام را براي خوش‌مزه شدن اين غذاي سالم و مفيد کرده‌ام، حالا شما هم بخوريد و نظرتان را درباره آن به من بگوييد.» اين ‌طوري اعضاي خانواده به جاي موضع‌گيري، شما را در پخت و پز باب ميل‌شان و البته بر پايه خواسته شما، ياري مي‌کنند.

6 فايده غذا خوردن در کنار خانواده

3 حفظ تناسب‌اندام با غذاهاي خانگي راحت‌تر است
 

آمريکايي‌ها بيشتر از 40 درصد بودجه غذايي‌شان را به غذا خوردن بيرون از منزل اختصاص مي‌دهند. شايد غذا خوردن در رستوران‌هايي که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده مي‌شود يا سفارش غذا از ساندويچي‌ سر کوچه کار راحتي باشد، اما خوب است که بدانيد غذاهاي حاضري رستوران‌ها 60 درصد بيشتر از غذاهاي خانگي کالري دارند. تحقيقات نشان داده اند که انسان‌ها در مواجهه با غذاهاي بيشتر، اشتهاي بيشتري هم پيدا مي‌کنند، بنابراين توصيه متخصصان تغذيه علاوه بر در منزل غذا خوردن، درست کردن يک نوع غذا به همراه سالاد يا سبزي در هر وعده است.

4 با هم غذا خوردن، افسردگي را دور مي‌کند
 

مطالعات نشان داده‌اند که نوجواناني که وعده‌هاي غذايي خود را همراه با والدين‌شان مي‌خورند، کمتر افسرده مي‌شوند، به سمت موادمخدر کمتر مي‌روند و حتي کمتر فکر خودکشي به سرشان مي‌زند. همچنين محدود کردن غذاهاي پرکالري و مضر خارج از خانه براي بچه‌ها سبب به تاخير انداختن بلوغ جنسي در آنها مي‌شود. اين طوري فرزندان با اعتماد به نفس و متکي به خود رشد مي‌کنند. به گفته دکتر دايان نيومارک، وقتي که والدين حداقل روزي يک بار براي يکي دو ساعت هنگام صرف غذا در کنار فرزندشان باشند، بهتر مي‌توانند پي به مشکلات و ناراحتي‌هاي روحي او ببرند و تا کار به افسردگي و اعتياد و خودکشي نکشيده مشکل‌اش را حل کنند!

5 تغذيه خانگي به پيشرفت تحصيلي کمک مي‌کند!
 

پژوهشگران معتقدند بچه‌هايي که کمتر از سه بار در هفته با والدين خود غذا مي‌خورند (يعني بيشتر با دوستان خود سراغ فست‌فودها مي‌روند [گروه اول])، نمره‌هاي درسي‌شان 20 درصد کمتر از بچه‌هايي است که حداقل 5 بار در هفته [گروه دوم] دور يک ميز با والدين خود غذا مي‌خورند و در بين نوجواناني که بيشتر وعده‌هاي غذايي را در خانه هستند، تنها 9 درصدشان از مشکلات درسي رنج مي‌برند که آن هم احتمالا به آي‌کيو خودشان برمي‌گردد! اليزابت پلنت، يکي از پژوهشگران، مي‌گويد که احتمال مصرف مشروبات الکلي در بين گروه اول 5/1 برابر بيشتر از گروه دوم است. به علاوه بچه‌هاي گروه دوم خوب حرف زدن را از والدين خود مي‌آموزند و همچنين به لطف توجه خانواده‌شان از موادغذايي مغذي‌تري هم تناول مي‌کنند.

6 با هم غذا خوردن، استرس را کم مي‌کند
 

باور مي‌کنيد يا نه، دور يک ميز نشستن و غذا خوردن با پدر، مادر يا همسر از نظر رواني چنان تاثيري بر فرد مي‌گذارد که باعث کاهش استرس روزانه‌اش مي‌شود. پس اگر شغل يا شرايط تحصيلي‌تان اجازه مي‌دهد، سعي کنيد هر روز براي صرف ناهار و شام به خانه برويد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.