خطر پوشک براي پوست کودک

پرسش‌هاي زيادي در مورد نحوه مراقبت از پوست بچه‌ها وجود دارد؛ به خصوص اينکه درماتيت پاي بچه ناشي از پوشک، مشکل شايعي است و تقريبا تمام کودکان به نوعي دچار درماتيت در ناحيه پوشک مي‌شوند.
يکشنبه، 1 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطر پوشک براي پوست کودک

خطر پوشک براي پوست کودک
خطر پوشک براي پوست کودک


 

نويسنده: دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده*




 
پرسش‌هاي زيادي در مورد نحوه مراقبت از پوست بچه‌ها وجود دارد؛ به خصوص اينکه درماتيت پاي بچه ناشي از پوشک، مشکل شايعي است و تقريبا تمام کودکان به نوعي دچار درماتيت در ناحيه پوشک مي‌شوند.
درماتيت پوشک ممکن است در اثر رطوبت، ادرار و يا مواد تحريک‌آميز پوشک و يا در اثر حساسيت ايجاد شود. در تمام بچه‌ها در صورتي که استفاده از پوشک قطع شود، بهبود سريع‌تري ايجاد مي‌شود. علايم شايع اين بيماري عبارتند از بثورات ساده قرمزرنگ، خشن و پوسته‌پوسته. اين بثورات معمولا روي نواحي پوشک‌شده پوست کودک ظاهر مي‌شود. پوست مي‌تواند به وسيله موادشيميايي که در ترکيبات پودر لباس‌شويي، صابون، مواد نرم‌کننده و سفيدکننده‌هاست، تحريک شود. شورت‌هاي پلاستيکي و لاستيکي روي پوست تاثير مي‌گذارند. پوست ممکن است به موادشيميايي که در ساخت پوشک‌هاي يک‌بار مصرف به کار رفته نيز حساسيت پيدا کند. نوعي ديگر از اين مشکل با بثورات آمونياکي ناشي از ادرار تظاهر مي‌کند که به وسيله باکتري‌هاي پوست هنگام تجزيه ادرار ايجاد مي‌شود. بعضي غذاها نيز احتمال ايجاد حساسيت در کودک را بالا برده و مي‌توانند باعث بروز بثورات شوند؛ و اما توصيه‌هايي براي حل اين مشکل:
• هر شب قبل از خواب، پوشک بچه را عوض کنيد.
• در هر بار تعويض پوشک،‌ بدن بچه را با کمک آب‌گرم بشوييد.
• ابتدا از يک صابون مايع و سپس به مقدار کافي از پماد محافظ (ژلاتيني، پماد ويتامين AD، وازلين يا لانولين) استفاده کنيد.
• پوست خشک بچه را در هر بار تعويض پوشک مرطوب کنيد و اگر باز هم احساس ‌کرديد که پوست خشک است، يک مرطوب‌کننده غيرمحرک در ناحيه گرفتار استفاده کنيد.
• کرم را مطابق دستورالعمل دارو استفاده کنيد. ممکن است استفاده از يک کرم استروييد يا کرم ضدقارچ نيز لازم باشد که بايد طبق نظر پزشک استفاده شود و مصرف يک‌بار يا دو بار در روز مفيد است. اين کرم‌ها روي پوست نرمال نبايد ماليده شود. ترکيبات ضدقارچ بايد حداقل يک هفته بيشتر از بهبودي کامل دانه‌ها استفاده شود.
• کرم‌هاي استروييد قوي نبايد در ناحيه پوست پوشک ماليده شود.
• گاهي تعويض پودر لباس‌شويي يا صابوني که با آن کهنه‌ها را مي‌شوييد نيز مي‌تواند کمک‌کننده باشد.
• اگر بثورات در اثر حساسيت غذايي ايجاد شده باشد، بايد از مصرف غذاهاي جديد و نوشابه‌هايي که در ماه گذشته مي‌خورده‌ايد، خودداري کنيد و غذاهايي را يکي‌يکي (هر هفته يک نوع غذا) به رژيم غذايي کودک اضافه کنيد تا باعث بروز بثورات نشود.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.