خواص سيب‌زميني

به اين دليل در برنامه‌هاي غذايي، خوردن يک سيب‌زميني متوسط معادل يک برش نان محاسبه مي‌شود و داراي 80 کيلوکالري انرژي است. اما بهترين روش پختن سيب‌زميني آب‌پز کردن آن است؛ آن هم در آب گوشت، زيرا باعث پخته شدن تمام قسمت‌هايش مي‌شود در حالي که حين تنوري يا کباب کردن روي شعله‌هاي مستقيم آتش چون حرارت
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص سيب‌زميني

خواص سيب‌زميني
خواص سيب‌زميني


 

نويسنده: دکتر موسي صالحي




 
همان‌طور که مي‌دانيد سيب‌زميني ريشه‌اي است غده‌اي که چون جزء اصلي‌اش را نشاسته تشکيل مي‌دهد، مملو از انرژي است.
به اين دليل در برنامه‌هاي غذايي، خوردن يک سيب‌زميني متوسط معادل يک برش نان محاسبه مي‌شود و داراي 80 کيلوکالري انرژي است. اما بهترين روش پختن سيب‌زميني آب‌پز کردن آن است؛ آن هم در آب گوشت، زيرا باعث پخته شدن تمام قسمت‌هايش مي‌شود در حالي که حين تنوري يا کباب کردن روي شعله‌هاي مستقيم آتش چون حرارت به طور يکنواخت به آن نمي‌رسد در نتيجه فقط باعث سوختن پوست‌اش مي‌شود. در ضمن، اگر سيب‌زميني آب‌پز به همراه موادغذايي ديگري مانند تخم‌مرغ پخته، انواع سبزيجات تازه و کمي‌ کره تناول شود، ارزش غذايي بالاتري را به خود اختصاص مي‌دهد و مي‌تواند وعده‌اي ارزشمند را براي کساني که به کالري در کنار انواع مواد مغذي نيازمندند، برساند. در ضمن، فراموش نکنيد که بدترين روش تهيه سيب‌زميني به خصوص براي آنهايي که مشکل اضافه وزن دارند سرخ کردن است زيرا علاوه بر کالري خود سيب‌زميني، چربي جذب شده اش نيز انرژي مضاعفي خواهد داشت که مي‌تواند به راحتي موجب تشديد چاقي شود.

خواص سيب‌زميني

درباره انديس گلايسمي‌ سيب‌زميني نيز بايد بگويم که در روش‌هاي پخت مختلف اين شاخص متفاوت خواهد بود؛ به اين ترتيب که در طول آب‌پز کردن در مقايسه با تنوري کردن انديس کمتري پيدا خواهد کرد که اگر در اين بين پوره نيز بشود ميزان اين شاخص بالاتر مي‌رود در حالي که در پي سرخ کردن اين انديس کمتر خواهد بود. اما مصرف روغن در اين روش، مساله‌ساز خواهد بود. خيلي‌ها به محض تصميم به کاهش وزن، سيب‌زميني را از برنامه غذايي‌شان حذف مي‌کنند؛ در حالي که بايد به اين عزيزان گفت چاقي يا لاغري به نوع غذايي که خورده مي‌شود ارتباط ندارد بلکه به ميزان خوردن مرتبط است؛ يعني کره، سيب‌زميني و برنج به خودي خود چاق‌کننده نيستند ولي وقتي زياد و غيراصولي خورده شوند، چاقي به دنبال خواهند داشت. مطمئن باشيد اگر هر چيزي را به اندازه بخوريد، مشکل چاقي گريبان‌گيرتان نخواهد شد.

پي نوشت ها :
 

متخصص تغذيه و رژيم درماني

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.