آشتي کودک و دندانپزشک

وقتي پاي رفتن به مطب دندانپزشکي به ميان مي‌آيد بيشتر کوچولوها، جيغ و داد راه مي‌اندازند و به انواع ترفندهاي متعدد از رفتن به مطب دندانپزشکي طفره مي‌روند ولي ما در اينجا راهنمايي براي شما تهيه کرده‌ايم تا براساس آن شما کاري کنيد که دختر و پسر کوچولويتان از مطب دندانپزشکي فراري نباشند.
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشتي کودک و دندانپزشک

آشتي کودک و دندانپزشک
آشتي کودک و دندانپزشک


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 
10 توصيه به والديني که فرزندشان از دندانپزشکي وحشت دارد
وقتي پاي رفتن به مطب دندانپزشکي به ميان مي‌آيد بيشتر کوچولوها، جيغ و داد راه مي‌اندازند و به انواع ترفندهاي متعدد از رفتن به مطب دندانپزشکي طفره مي‌روند ولي ما در اينجا راهنمايي براي شما تهيه کرده‌ايم تا براساس آن شما کاري کنيد که دختر و پسر کوچولويتان از مطب دندانپزشکي فراري نباشند.
1).به کودکتان رشوه ندهيد: به کودکتان براي رفتن به مطب دندانپزشکي رشوه ندهيد. براي مثال نگوييد «اگر با من به مطب دندانپزشکي بيايي: برايت يک دوچرخه مي‌خرم» در اين صورت دفعه بعد بايد رشوه کلان‌تري به او بدهيد و در عين حال او را بد عادت خواهيد کرد به جاي آن از «جايزه» استفاده کنيد. «جايزه» يک تشويق است که شما پس از اينکه او با دندانپزشک همکاري کرد و درمان دندانپزشکي‌اش با موفقيت به پايان رسيد، براي او در نظر مي‌گيريد. اين جايزه بايد معقول باشد. براي مثال برايش يک کتاب داستان و يا يک مداد رنگي بخريد.
2)کودکتان را از آمپول نترسانيد: هيچ‌وقت به کودکتان نگوييد «اگر فلان کار را بکني، تو را به مطب دندانپزشکي مي‌برم که به تو آمپول بزند.» شما ممکن است در آن لحظه به هدف خود برسيد و رفتار کودکتان را کنترل کنيد ولي ترس از مطب دندانپزشکي و آمپول را در ذهن کودکتان به وجود مي‌آوريد که در ملاقات‌هاي بعدي با دندانپزشک دردسرساز خواهد شد.
3)اول صبح به مطب دندانپزشکي برويد: اگر قصد داريد براي دختر يا پسر کوچولويتان از دندانپزشک وقت بگيريد، بهترين زمان، اولين ساعات آغاز کار مطب دندانپزشکي است. بسياري از دندانپزشکان ترجيح مي‌دهند که کودک را در اول وقت ملاقات کنند چون هم کودک و هم تيم دندانپزشکي سرحال‌ترند.
4)اجازه بدهيد کودکتان به تنهايي وارد اتاق معاينه مطب شود: بيشتر دندانپزشکان ترجيح مي‌دهند که شما و همسرتان در اتاق انتظار منتظر کودک بمانيد و فقط کودک شما وارد اتاق معاينه شود. در اين صورت بر ورود خودتان به اين اتاق و ايستادن در کنار صندلي دندانپزشکي اصرار نکنيد. زيرا در حضور والدين توجه کودک بين دندانپزشک و والدين تقسيم مي‌شود و مانع تمرکز کودک روي حرف‌هاي دندانپزشک مي‌شود. بعضي از کودکان هم در حضور والدين خودشان را لوس مي‌کنند و اجازه نمي‌دهند دندانپزشک کارش را به خوبي و به دقت انجام دهد.
5)اجازه بدهيد کودکتان يکي از اسباب‌بازي‌هاي مورد علاقه‌اش را به مطب بياورد: اگر دختر کوچولوي شما عاشق عروسکش است و يا گر پسر کوچولوي شما خرس پشمالويي را خيلي دوست دارد و از خود جدا نمي‌کند، مي‌توانيد به او اجازه دهيد آن اسباب‌بازي مورد علاقه‌اش را به مطب دندانپزشکي ببرد. همراه داشتن اين اسباب‌بازي مورد علاقه به کودک احساس آرامش و امنيت بيشتري در مطب دندانپزشکي مي‌بخشد.
6)دوستان کودک او را نترسانند: دقت کنيد که دوستان و همسالان و حتي همبازي‌هاي کودک شما با تعريف داستان‌هاي عجيب و غريب و ترس‌آور و تجربه‌هاي ناخوشايند خود از مطب دندانپزشکي و تزريق و آمپول، موجب ترس و اضطراب او نشوند.
7) جواب پرسش‌هاي کودک را به دندانپزشک واگذار کنيد: خيلي از کوچولوها در راه مطب دندانپزشکي شما را سوال‌پيچ مي‌کنند و درباره مطب دندانپزشکي و وسايل و حتي آمپول انواع و اقسام پرسش‌ها را از شما مي‌پرسند بهترين کار در اين موقعيت اين است که جواب دادن به سوالات کودک درباره دندانپزشکي، وسايل و کارهاي دندانپزشکي را به دندانپزشک واگذار کنيد و به کودک بگوييد «وقتي رفتيم دکتر از دکترت بپرس.»
دندانپزشکان جواب‌هاي جالبي براي پرسش‌هاي غافل‌گير کننده کودکان دارند براي مثال توربين دندانپزشکي را به مسواک برقي، ساکشن را به جاروبرقي و يونيت دندانپزشکي را به الاکلنگ تشبيه مي‌کنند. به اين ترتيب ترس کودک از دندانپزشکي کاهش مي‌يابد.

آشتي کودک و دندانپزشک

8)يک دوست صميمي‌اش را به مطب ببريد: اگر کودک شما خيلي‌خيلي از مطب دندانپزشکي مي‌ترسد، مي‌توانيد يکي از دوستانش را که با او بيشتر صميمي است همراه او به مطب دندانپزشکي ببريد. مي‌توانيد قرار بگذاريد که پس از پايان ديدار با دندانپزشک آنها را به مکاني که دوست دارند براي بازي و تفريح مي‌بريد، براي مثال شهربازي و يا پارک و يا حتي رستوران.
9)متخصصان کودکان را انتخاب کنيد: براي اينکه بتوانيد کنترل بهتري بر ترس کوچولويتان از مطب دندانپزشکي داشته باشيد، دندانپزشکي را انتخاب کنيد که علاقه‌مند به درمان کودکان باشد و يا تخصص دندانپزشکي کودکان داشته باشد. اين دندانپزشکان به طور معمول صبر و حوصله بيشتري براي سر و کله زدن با کودکان دارند و در عين حال به طور معمول يک اتاق از مطب خود را با عروسک و کاغذ رنگي و نقاشي و بادکنک آراسته‌اند و در اين اتاق به معاينه و درمان کودکان مي‌پردازند. در چنين محيطي بيشتر کودکان آنقدر محو تماشاي محيط‌اند که فرصت نمي‌کنند گريه و زاري راه بيندازند.
10)به نام‌هاي خودماني صدايش کنيد: اگر کودکتان را به اسم خودماني خاصي در خانه صدا مي‌کنيد اين اسم را به دندانپزشک و همکاران مطب بگوييد. صدا کردن کودک به اسم کوچک يا نام خودماني موجب مي‌شود که او با دندانپزشک احساس راحتي بيشتري کند. از سوي ديگر برخي از متخصصان دندانپزشکي کودکان در مطب به جاي پوشيدن لباس و روپوش سفيد، از لباس‌هاي رنگي و يا با طرح‌هاي کارتني و مورد علاقه کودکان استفاده مي‌کنند.
منبع:http://salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.