دوقلو زاييده‌ايد؟!

دنبال کردن رفتارهاي متفاوت نوزادان مي‌تواند روز و شب شما را خسته کننده و عذاب‌آور کند، بنابراين با داشتن يک برنامه‌ريزي صحيح سعي کنيد کاستي‌ها و نقص‌ها را تا حد امکان برطرف کنيد. مثلا اگر يکي از دوقلوها ازخواب بيدار شد، ديگري را هم بيدار کنيد و به هردوي آنها در يک زمان غذا بدهيد. اجازه دهيد تا بچه‌ها به برنامه ريزي شماعادت کنند.
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوقلو زاييده‌ايد؟!

دوقلو زاييده‌ايد؟!
دوقلو زاييده‌ايد؟!


 

نويسنده:دکتر اکبر کوشانفر**




 
بهترين شيوه رفتار با فرزندان دوقلو
طي تجربه فعاليتم در زمينه طب کودکان، به موارد زيادي از کودکان دو قلو برخوردم که براي درمان بيماري‌شان تحت نظر من بودند. هم رفتار خودشان و هم رفتار والدين‌شان از نظر شيوه زندگي کردن و کنار آمدن با يکديگر و درخواست‌شان از من براي کمک به آنان درس‌هاي زيادي به من آموخت که در اين شماره مي‌خواهم براي شما بگويم.
داشتن فرزندان دوقلو و سه قلو يک موهبت از جانب خداوند است، اما ممکن است ابتدا وقتي صاحب فرزند دوقلو شديد کمي‌دچار ترس شويد و تصور کنيد که نگهداري و تأمين نيازهاي آنها دشوار است. البته اين موضوع کاملاً واضح است که نگهداري از يک نوازد کار دشواري است چه برسد به دو يا سه تا. اما با به کارگيري اين نکات ساده مي‌توانيد از بزرگ کردن و نگهداري نوزادان خود لذت ببريد.

خجالت نکشيد، کمک بگيريد
 

در روزهايي که احساس خستگي مي‌کنيد يابايد کارهاي ديگري انجام دهيد، مي‌توانيد از دوستان يا پدر و مادر خود بخواهيد به خانه شما بيايندو چند ساعتي مراقب نوزادان شما باشند.

برنامه‌ريزي را به خاطر بسپاريد
 

دنبال کردن رفتارهاي متفاوت نوزادان مي‌تواند روز و شب شما را خسته کننده و عذاب‌آور کند، بنابراين با داشتن يک برنامه‌ريزي صحيح سعي کنيد کاستي‌ها و نقص‌ها را تا حد امکان برطرف کنيد. مثلا اگر يکي از دوقلوها ازخواب بيدار شد، ديگري را هم بيدار کنيد و به هردوي آنها در يک زمان غذا بدهيد. اجازه دهيد تا بچه‌ها به برنامه ريزي شماعادت کنند.

کدام يک از اين دو بايد اول شير بخورد؟
 

گاهي اوقات يکي از دوقلوها ضعيف‌تر از ديگري است. بايدتوجه داشته باشيدکه اول به نوزادي که قوي‌تر است شير بدهيد، زيرا او با مکيدن بيشتر، راه جريان شير را بازتر مي‌کند و شير خوردن براي نوزاد ضعيف‌تر، راحت‌تر مي‌شود.

شيشه و پستانک، جدا، لطفا!
 

گاهي اوقات پزشک دستور غذايي خاصي به هر يک از دوقلوها مي‌دهد. بنابراين براي اينکه شير هر کدام با ديگري اشتباه نشود، شيشه مخصوص و جداگانه‌اي به هر کدام اختصاص دهيد و شيشه‌ها را از رنگ‌ها و مارک‌هاي متفاوت انتخاب کنيد. در مورد پستانک هم اين نکته را رعايت کنيد. زيرا ويروس و بيماري به راحتي از طريق آن قابل انتقال است. علاوه بر اين، برنامه غذايي نيز تهيه کنيد. معمولا هميشه يکي از نوزادان، شکموتر و زرنگ تر از ديگري است. براي اينکه هر دو به طور يکسان غذا بخورند، ساعت شير خوردن و شيشه هر يک را در اين دفترچه يادداشت کنيد. مطمئن باشيد کار مشکلي نيست.

 

آنها با هم برابرند، مراقب رفتارتان باشيد
 

اگر دوقلوهاي شما، خواهر يا برادر بزرگتري دارند، مراقب احساسات آنها، به ويژه وقتي که دوقلوها کوچک هستند، باشيد. زيرا شيريني دوقلوها گاهي موجب مي‌شود که تمام توجه والدين و اطرافيان به آنها باشد و کودکان ديگر فراموش شوند. اين موضوع روي کودکان اثر ناخوشايندي بر جا خواهد گذاشت، بنابراين همه تلاش خود را بکنيد که به همه کودکان تان توجه و محبت يکساني داشته باشيد. هر کدام از دوقلوها را به نام خود صدا کنيد و هرگز آنها را به نام «دوقلوها» صدا نزنيد. در هنگام رشد به هر کدام اسباب بازي و لباس‌هاي جداگانه بدهيد به طوري که متوجه شوند هر کدام شخصيت جداگانه و مختص خود دارند. در مناسبت‌هاي مختلف از آنها عکس‌هاي جداگانه بگيريد و براي اين که بعدها دچار مشکل نشويد، پشت هر عکس نام آنها را بنويسيد.

روان‌شناسي دوقلوها
 

بازي‌هاي يکسان، لباس‌هاي يک شکل و ... ايده‌هاي عجيب و غريبي است که معمولاً والديني که کودکان دوقلو دارند، تصور مي‌کنند بايد با فرزندانشان اين گونه رفتار کنند. اينکه دوقلوها کاملا شبيه هم باشند يا نه، چندان تفاوتي نمي‌کند و پوشاندن لباس‌هاي يکسان به آنها به هيچ وجه، عمل درستي نيست. در مورد اسباب بازي‌ها نيز همين طور است. اما به ندرت ممکن است اين موضوع مورد توجه قرار گيرد. برعکس، تمايل به شبيه کردن و مقايسه آنها بسيار رايج است.
در بين دوقلوها مقايسه اين که کدام بهتر غذا مي‌خورد، زودتر حرف مي‌زند يا راه مي‌رود، بسيار ديده مي‌شود. اما رفتار مناسب اين است که با هر يک بايد به شيوه اي مستقل برخورد داشت.
اين نکته ظريفي است که نياز به توجه خاص دارد. اگر احساس مي‌کنيد در اين باره مشکلي داريد، حتما با متخصص اطفال يا روان‌شناس مشورت کنيد. تمام کساني که با دوقلوها رابطه دارند، با اين موضوع مواجه هستند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص کودکان و استاد دانشگاه

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.