کودکان و کرم‌هاي ضد آفتاب

يک آفتاب سوختگي شديد در دوران کودکي ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را بعدها در طول زندگي شخص افزايش دهد. مراقبت از کودکان در برابر تابش خورشيد و تشعشعات مضر آن براي والدين بسيار مهم است.
پنجشنبه، 12 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودکان و کرم‌هاي ضد آفتاب

کودکان و کرم‌هاي ضد آفتاب
کودکان و کرم‌هاي ضد آفتاب


 





 

يک آفتاب سوختگي شديد در دوران کودکي ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را بعدها در طول زندگي شخص افزايش دهد. مراقبت از کودکان در برابر تابش خورشيد و تشعشعات مضر آن براي والدين بسيار مهم است. اين‌کار هميشه آسان نيست چرا که ورزش‌ها و فعاليت‌هاي خارج از منزل کودکان حتي در هواي ابري نيز مشکل زاست. بر اساس تحقيقات دانشمندان آمريکايي 60 تا 80 درصد از تابش‌هاي خورشيد ممکن است از لايه‌هاي ابر نيزگذشته و به بدن يک شناگر در عمق 30 سانتي‌متري آب در استخر يا دريا برسد. تشعشعات مضر خورشيد مي‌توانند از آب ، برف، شن و ماسه سفيد نيز عبور کنند.
 

سايباني براي کودکان
 

چند راه وجود دارد که خطر قرار گرفتن در معرض خورشيد را در کودکان کاهش دهيم.
 

هنگام روز: هر وقت که امکان داشت کودکان را از تابش مستقيم خورشيد دور نگاه داريم. بيشتر بين ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر که تابش خورشيد بيشتر است.

کلاه: لبه کلاه اگر به طرز صحيحي استفاده شود، کودک را از تابش مستقيم خورشيد محافظت خواهد کرد.
 

کرم ضدآفتاب: براي پرهيز از آفتاب سوختگي استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب ضروري است، به خصوص روي پوست گردن، گوش‌ها و بيني.
 

لباس: اگر چه تابش‌هاي ماوراي بنفش خورشيد مي‌تواند از لباس‌هاي نازک عبور کند به خصوص اگر خيس هم باشند،پارچه‌هايي با بافتي ضخيم و سفت از کودک شما در برابر اين تابش‌ها بهتر محافظت مي‌کنند.
با پزشک درباره انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب براي کودک خود و نوع پوست او حتما مشورت کنيد، به خصوص در مورد کودکان زير 2 سال. بچه‌هاي زير 6 ماه بايد ازتابش مستقيم آفتاب دور نگه داشته شوند. پوشاندن سطح بدن کودک با لباس، بهترين نوع محافظت از پوست کودک است. البته استفاده از کرم‌هاي ضد آفتاب را هم نبايد فراموش کرد. ماليدن مقدار کمي‌کرم ضد آفتاب روي دست‌ها و صورت مفيد خواهد بود. کودکان هرچه بيشتر در معرض تابش خورشيد باشند احتمال بروز مشکلات پوستي آنان هنگام بلوغ بيشتر خواهد بود.
قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب روي پوست کودکان حتما آن را روي قسمت کوچکي از پوستشان تست کنيد تا وجود يا عدم وجود حساسيت کودکان به آن کرم مشخص شود. مشکلات وخطر ناشي از تابش مستقيم خورشيد، دايمي است، حتي وقتي که کودک شما بزرگ مي‌شود. بنابراين بايد به نصايح و دستورالعمل‌هاي مراقبتي دقيقا عمل کنيد. به اين مساله هم بايد توجه کرد که مناطقي از پوست که بخيه خورده اند و يا دچار زخم شده‌اند، آسيب‌پذيرتر از بقيه مناطق پوست هستند.
از آنجايي که کرم‌هاي ضدآفتاب ساخت ويتامين D در پوست را دچار اختلال مي‌کند بنابراين توصيه مي‌شود که تمام کودکان در شروع دو ماهه اول زندگي خود ويتامين D خوراکي مصرف نمايند تا از بروز راشي تيسم (نرمي‌استخوان) و عوارض ديگر کمبود ويتامين D جلوگيري به عمل آيد.
درمورد کودکان دريافت حداقل 200 واحد بين المللي از ويتامين D به طور روزانه ضروري است و حتي کودکاني هم که از شير مادر تغذيه مي‌شوند بايد اين مقدار ويتامين D خوراکي را مصرف کنند. نگراني‌هاي اخير که موضوع تحقيقات بيشتري شده است، افزايش تعداد مبتلايان به راشي‌تيسم به خصوص در مناطق شهري است (راشي‌تيسم بر اثر کمبود تابش آفتاب به پوست بدن و دريافت ناکافي ويتامين D ايجاد مي‌شود).
خورشيد و تابش‌هاي آن منبع مناسبي براي ويتامين D است، اما اندازه گيري ميزان تابش خورشيد بسيار مشکل است. عواملي مانند تعداد رنگدانه‌هاي موجود در پوست کودک، تابش آفتاب به پوست و... بر ميزان ويتامين D که بدن توليد مي‌کند، موثر است.
به خصوص کودکاني که با شير مادر تغذيه مي‌شوند بيشتر در معرض ابتلا به کمبود ويتامين D و راشي‌تيسم قرار دارند چون شير مادر حاوي مقدار کمي ‌ويتامين D است. در نتيجه کودکان شيرخوار در معرض عوارض کمبود ويتامين D قرار مي‌گيرند.
نوع کرم (يا ژل يا لوسيون يا اسپري) ضد آفتاب کودکان بايد به شکلي انتخاب شود که استفاده از آن راحت باشد و به داخل چشم و يا دهان آنها وارد نشود. حتما از محصولات مخصوص کودکان استفاده کنيد چون اينگونه محصولات ملايم‌تر و مناسب‌تر هستند.
از محصولاتي که روي آنها برچسب‌هاي «بدون مواد تحريک‌کننده» يا بدون عطر و مواد خوش‌بوکننده يا «ضد حساسيت» نوشته شده، استفاده کنيد. کرم‌هاي محافظت از پوست در برابر تابش‌هاي مضر خورشيد (کرم‌هاي ضدآفتاب) که براي کودکان بزرگ‌تر تهيه شده‌اند، با رعايت بعضي از احتياط‌هاي معمول براي کودکان کوچک و نوزادان مناسب هستند. براي مثال کرم‌هاي ضدآفتاب کودکان و بچه‌هاي بزرگ‌تر حاوي رنگ‌هاي شاد و جذابي‌اند که به خصوص براي جلب نظر بچه‌ها و تشويق آنها به استفاده از اين‌گونه کرم‌ها طراحي و ساخته شده‌اند.
ممکن است نوزادي که براي او از اين کرم ضدآفتاب استفاد مي‌شود، مقداري از ترکيبات اضافي را با انگشت به داخل دهان گذاشته و بخورد. البته مقدار کم اين مواد خطرناک نيست اما بهترين راه، دورنگاه داشتن اين مواد از دسترس کودکان و استفاده نکردن از آنها است.

 

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.