راه بي‌خطر برنزه شدن

درباره خطرات سولاريوم حتما چيزهايي شنيده‌ايد. پس اين را هم بشنويد که اداره بهداشت آمريکا به تازگي استفاده از اين اتاق‌هاي برنزه‌کننده را ممنوع کرده است. حالا اين سوال پيش مي‌آيد که آيا براي برنزه شدن، راه بي‌خطري هم وجود دارد؟ دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، به اين سوال پاسخ مي‌دهد.
سه‌شنبه، 17 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه بي‌خطر برنزه شدن

راه بي‌خطر برنزه شدن
راه بي‌خطر برنزه شدن


 






 

گفتگو با دکتر حسين طباطبايي متخصص پوست و مو
 

درباره خطرات سولاريوم حتما چيزهايي شنيده‌ايد. پس اين را هم بشنويد که اداره بهداشت آمريکا به تازگي استفاده از اين اتاق‌هاي برنزه‌کننده را ممنوع کرده است. حالا اين سوال پيش مي‌آيد که آيا براي برنزه شدن، راه بي‌خطري هم وجود دارد؟ دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، به اين سوال پاسخ مي‌دهد.

آقاي دکتر!‌حتما شما هم شنيده‌ايد که بعضي‌ها کنار استخر، قهوه و روغن زيتون به بدن‌شان مي‌مالند تا برنزه شوند!
 

بله، متاسفانه اين يک باور غلط درباره برنزه کردن پوست است که بعضي‌ها پس از شنيدن خبر مضر بودن برنزه کردن پوست با آفتاب و دستگاه‌هاي سولاريوم به آن روي آورده‌اند و با استفاده از برخي از مواد غذايي يا روغن‌هاي گياهي اقدام به برنزه کردن پوست‌شان مي‌کنند. ولي بايد بدانيد اين مواد نه تنها موجب برنزه شدن پوست نمي‌شوند بلکه مواد رنگي موجود در اين گياهان مي‌تواند از طريق واکنش‌هاي شيميايي که زير نورآفتاب رخ مي‌دهد، موجب واکنش‌هاي شديد پوستي (قرمزي، پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست و تاول‌هاي پوستي) ‌شده و در صورتي که اين ضايعات درمان نشوند، جاي آنها به صورت لکه‌هاي تيره‌اي روي پوست مي‌ماند.

رنگ‌شان چطور؟ آيا اين قبيل مواد مي‌توانند پوست را به رنگ برنزه دلخواه در‌آورند؟
 

نه! رنگي که اين مواد غذايي و روغن‌هاي گياهي به پوست مي‌دهند آن رنگ برنزه مورد نظر افراد براي زيبايي پوست نيست. اين مواد رنگ متفاوتي به بدن مي‌دهند و در عين حال، رنگي که به وسيله اين مواد در پوست ايجاد مي‌شود هم دوام کمي دارد و پس از چند روز از روي پوست محو مي‌شود. نبايد انتظار داشته باشيد تا مدت‌ها پس از استفاده از اين مواد پوستي برنزه و تيره داشته باشيد.

پس براي برنزه کرده سالم پوست بايد چه کار کرد؟
 

از نظر علمي بايد به شما بگويم که به غير از استفاده از کِرِم‌هاي اتوبرنزه که به وسيله کارخانه‌هاي سازنده مواد آرايشي و بهداشتي معتبر ساخته مي‌شوند و دوام قابل قبولي دارند، هيچ روش بي‌خطر ديگري براي برنزه کردن پوست وجود ندارد.

مگر سولاريوم و آفتاب چه فرقي با اين کِرِم‌ها دارند؟
 

ببينيد؛ در نورآفتاب و اشعه‌اي که در اتاق‌هاي سولاريوم به پوست تابانده مي‌شود تا پوست برنزه شود، اشعه‌هاي فرابنفش A و B وجود دارد که براي پوست خطرناک است و ممکن است موجب سرطان‌هاي پوستي در سنين ميانسالي و پيري ‌شود ولي اين کِرِم‌ها فقط پوست را رنگ مي‌کنند و بي‌خطرند.

و اين کِرِم‌ها را از کجا بايد تهيه کرد؟
 

بهترين و مطمئن‌ترين مکان براي خريد کِرِم‌هاي اتوبرنزه، داروخانه‌ها هستند که مسووليت پزشکي در برابر مردم دارند و در صورت تقلبي بودن و يا غيراستاندارد بودن کِرِم‌هاي اتوبرنزه‌اي که مي‌فروشند، بايد جوابگوي مراجع ذي‌صلاح باشند. اگر قصد داريد با اين کِرِم‌ها پوست‌تان را برنزه کنيد و نمي‌دانيد کدام نوع اين کِرِم‌ها مناسب‌تر و با پوست‌تان سازگارتر است، مي‌توانيد با يک متخصص پوست مشورت کنيد و از او کمک بگيريد و سپس ‌به داروخانه مراجعه کنيد.

حالا از کجا بفهميم کِرِم اتوبرنزه‌اي که خريده‌ايم خوب است؟
 

کِرِم‌هاي اتوبرنزه مرغوب، چرب نيستند و پايداري رنگ دارند و حداقل 4-3 روز با وجود دوش گرفتن، باقي مي‌مانند. يک اتوبرنزه خوب هيچ گونه واکنش حساسيتي در پوست شما ايجاد نمي‌کند. البته بعضي‌ها کلا به اين کِرِم‌ها حساسيت دارند و بايد استفاده از آن را کنار بگذارند. اگر پس از استفاده از اين کِرِم‌ها دچار خارش يا قرمزي پوست شديد، بايد به يک متخصص پوست مراجعه کنيد تا ببينيد اشکال از غيراستاندارد بودن کِرِم اتوبرنزه است يا حساست پوست شما.

و روش استفاده از آنها؟
 

کافي است مقداري از کِرِم را در کف دست‌تان بريزيد و روي پوست بدن‌تان بماليد. با اين روش، تمام پوست‌تان رنگ برنزه به خودش مي‌گيرد.

هشدار پزشکان: دور برنزه کننده‌هاي تزريقي خط بکشيد!
 

اداره کنترل کيفيت محصولات بهداشتي و آرايشي در انگلستان، در واکنش به افزايش ميزان تبليغ و مصرف آمپول‌هاي برنزه‌کننده، در اطلاعيه‌اي به 18 سايت اينترنتي که اين محصولات را تبليغ مي‌کنند، هشدار داده است که تبليغات خود را متوقف کنند. سخنگوي اين مرکز مي‌گويد: «ما به دو دليل استفاده از اين محصول زيبايي را ممنوع کرده‌ايم؛ از يک طرف، معلوم نيست که اين محصولات واقعا موثر و ايمن باشند و از طرف ديگر، مشخص نيست که اين داروها در بلند مدت چه عوارضي روي سلامت مصرف‌کنندگان باقي بگذارند.»
کارشناسان هشدار مي‌دهند از آنجايي که هر فرد بايد آمپول را خودش در منزل به خودش تزريق کند و معمولا اصول علمي و بهداشتي تزريق را نمي‌داند، ممکن است به خودش آسيب وارد کند.
بد نيست بدانيد که سلول‌هاي بدن انسان به صورت طبيعي هورمون ملاتونين را مي‌سازند. معمولا سياه‌پوستان و افرادي که پوست سبزه‌تري دارند اين هورمون به صورت خود به خودي به ميزان بيشتري در بدن‌شان توليد مي‌شود؛ در حالي که افرادي که پوست سفيدتري دارند مقدار کمتري از اين هورمون در بدن‌شان توليد مي‌شود. هورمون ملاتونين از طرف ديگر براي بدن نقش يک ضدآفتاب را ايفا مي‌کند و با تحريک‌ توليد ملانين بيشتر به وسيله سلول‌هاي پوست از سلو‌ل‌هاي پوست در برابر اشعه ماوراي بنفش خورشيد محافظت مي‌کند. ملانين يک ماده‌ رنگي است که مانند چتري روي سلول‌هاي پوست را مي‌پوشاند و از آنها در برابر اثرات زيان‌بار اشعه خورشيد محافظت مي‌کند. سخنگوي انجمن پوست بريتانيا مي‌گويد: «ممکن است مردم تصور کنند که اين آمپول‌هاي برنزه‌کننده خيلي مطمئن‌تر از اتاق‌هاي برنزه‌کننده و حمام آفتاب باشند؛ چون در آن، دو روش براي برنزه شدن نياز به اشعه ‌فرابنفش نور خورشيد است ولي در اينجا فقط با مصرف و تزريق يک آمپول شما برنزه خواهيد شد اما حقيقت اين است که مصرف يک داروي هورموني بدون مجوز خطرات بي‌شماري براي سلامت پوست شما در پي خواهد داشت. اينکه اين دارو هنوز به طور دقيق مورد مطالعه قرار نگرفته دليل محکمي است که نبايد به فکر مصرف آن افتاد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.