همه چیز درباره ی گوگل

از مجموع جستجوهای صورت گرفته در ماه می سال 2003 گوگل 32 درصد استفاده کنندگان از اینترنت را به خود جلب کرده بود، یاهو 25 درصد، ای او ال 19 در صد و ام اس ان با 15 درصد در رده های دوم تا چهارم قرار داشتند. از آنجا که بسیاری از موتورهای جستجو جهت نمایش یافته های خود از سایتهای دیگر کمک میگیرند، گوگل تامین کننده
چهارشنبه، 18 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره ی گوگل

همه چیز درباره ی گوگل
همه چیز درباره ی گوگل


 





 
از مجموع جستجوهای صورت گرفته در ماه می سال 2003 گوگل 32 درصد استفاده کنندگان از اینترنت را به خود جلب کرده بود، یاهو 25 درصد، ای او ال 19 در صد و ام اس ان با 15 درصد در رده های دوم تا چهارم قرار داشتند. از آنجا که بسیاری از موتورهای جستجو جهت نمایش یافته های خود از سایتهای دیگر کمک میگیرند، گوگل تامین کننده 76 درصد از مجموع نتایج موتورهای جستجوی دیگر است و مایکروسافت 15 درصد از آن را بر عهده دارد. از نظر محبوبیت در میان کاربران امریکایی بر اساس آمار تهیه شده گوگل با 30 درصد در مقام اول قرار دارد. یاهو با کمی فاصله با 29 درصد دوم است و MSN نیز با کسب 28 درصد کاربران در رتبه سوم جای دارد. پس از آنها AOL، Ask jeeves و Overtrue قرار گرفته اند.
آمار دیگری که محبوبیت این سایتها را نشان میدهد از مجموع تعداد ساعاتی است که مردم با موتورهای جستجوی مختلف سپری کردهاند. گوگل با 19 میلیون ساعت در صدر لیست و ای او ال با 18 میلیون ساعت، یاهو 7 میلیون ساعت و ام اس ان با 6 میلیون ساعت قرار دارند.
در دهم نوامبر 2004 مایکروسافت پس از یک دوره طولانی با راه اندازی سیستم جستجوی خود به مقابله گوگل و یاهو رفت.
9 سال قبل از آن بیل گیتس که در آن زمان مدیر عامل مایکروسافت بود به هنگام معرفی اینترنت اکسپلورر با گفتن جمله معروف خود که آینده اینترنت از آن ماست جنگ خود را با نمایشگر نت اسکیپ شروع کرد و نت اسکیپ به فراموشی سپرده شد.
مایکروسافت پس از بازسازی سیستم جستجوی خود به ایندکس کردن 5 میلیارد صفحه اینترنت پرداخت و گوگل بلافاصله در مقابله با موتور جستجوی ام اس ان سرچ اعلام کرد که تصمیم دارد به لیست و ایندکس 8 میلیارد صفحه موجود را در اینترنت لیست و ایندکس کند.
سایت www.search.msn.com مانند دیگر موتورهای جستجو عمل می کند.
امتیاز ام اس ان ویژگی انحصاری آن در استفاده از دایره المعارف "انکارتا" است به این ترتیب که استفاده کننده میتواند به زبان انگلیسی سیوالات خود را تایپ کرده و ام اس ان بدون لیست کردن آدرس سایتهای دیگران جواب سیوال را از انکارتا استخراج کرده و نشان دهد.
به طور مثال اگر سیوال یافتن میانگین امید به زندگی و پیدا کردن متوسط سن مرگ ساکنان ایتالیا باشد موتور جستجوی ام اس ان با اتکا به اطلاعات موجود در دایره المعارف جواب لازم را خواهد یافت.
مایکروسافت اعلام کرده است که در مجموع بیش از یک و نیم میلیون پرسش از طریق دایرهالمعارف انکارتا پاسخ داده خواهد شد. سرمایه گذاری و تصمیم مایکروسافت به در هم کوبیدن سایتهای جستجوی دیگر با داشتن تمام امکانات مالی و تکنیکی تاکنون بدون نتیجه مانده و ام اس ان همچنان پس از گوگل و یاهو در رتبه سوم موتورهای جستجوی محبوب قرار دارد.
در حدود150هزار شرکت تجاری مانند کارلتون با پرداخت مبالغ هنگفتی به تبلیغ کارتهای تبریک و تشکر خود در سایت گوگل به تبلیغ کالا میپردازند و بیش از میلیونها مدیر و صاحب صفحات اینترنت در تلاش هستند به نحوی بدون پرداخت پول نام سایت خود را در ابتدای لیست گوگل قرار دهند.
به طور مثال شرکت توریستی و مسافرتی تورهای اسپانیا با به کار گرفتن سیستمی که با گوگل همخوانی دارد توانسته است در هر ماه 3000 نفر از کسانی را که تصمیم دارند به اسپانیا سفر کنند به سایت خود جذب کند.
ریک پرایس مدیر اجرایی شرکت تورهای اسپانیا معتقد است استفاده از موتور جستجوی گوگل بیش از 100 هزار دلار در مخارج تبلیغاتی شرکت او صرفه جویی کرده است.
رتبه بندی گوگل در نشان دادن نتایج مورد جستجوی کاربران با کمک 10000 کامپیوتر که تمام وبسایتهای موجود و سایتهای جدید در اینترنت را در شبانه روز کاوش و ایندکس میکنند انجام میشود.
رتبه بندیها به همین دلیل مدام تغییر میکند و شرکتها همیشه به دنبال راهی هستند تا نام خود را در ابتدای لیست قرار دهند. شرکت 10E20 Web Design که در نیویورک مستقر است در قبال دریافت 1500 تا 5000 دلار از گردانندگان سایت متعهد میشود که نام شرکت و آدرس وبسایت را در صدر 5 میلیارد صفحه ایندکس شده قرار دهد.
کمپانیهای گوناگون با رضایت این مبلغ را میپردازند زیرا بیش از 70 درصد از جستجوها در سایت گوگل انجام میشود و حداقل مراجعه کنندگان 200 میلیون است.
شری ترو در شرکت طراحی وبسایت گرانتاسیک ایلینوی کار میکند و کتاب او با نام Google It جزییات طرز تبلیغ در اینترنت را به خوانندگان خود آموزش میدهد. کتاب او تنها یکی از 20 عنوانی است که انتشاراتی معتبر بارنز و نوبل در وبسایت خود در مورد گوگل دارد.
محاسبه مبلغ آگهی های گوگل ساده است.
هر گاه کسی کلمات جستجوی خود را در سایت گوگل تایپ کند در کنار لیست آدرسهای یافته شده آگهی کوچکی که در ارتباط با موضوع جستجو است دیده میشود که آگهی دهنده در ازای هر کلیک به آن تبلیغ مبلغی بین 5 سنت تا 50 دلار به گوگل پرداخت میکند.
آگهیهای اینترنت مانند تبلیغات رادیو، تلویزیون و مجلات نیست.
معاون اجرایی گوگل در بخش فروش جهانی عقیده دارد ما مزاحم کسی نیستیم و هیچکس را وادار به جستجو در سایت خود نکرده ایم تا مانند شنوندگان رادیو و بینندگان تلویزیون برای ادامه برنامهها مجبور به دیدن و شنیدن آگهی باشد.
گلینا ورا عادت داشت در سایت یی بی کت و شلوار و پیراهن دوخت ایتالیا را به حراج بگذارد.
یک روز به پیشنهاد دوستش آگهی خود را در گوگل قرار داد و هر کس که به دنبال لباس ایتالیایی بود و این دو کلمه را در بخش جستجو تایپ میکرد آگهی او در کنار اولین سایت که متعلق به او بود دیده میشد.
از اولین روز تبلیغ سیل مشتریان به سمت سایت او سرازیر شد و او با استخدام 3 نفر در چند هفته اول هر روز حداقل 25 تا 30 سفارش کت و شلوار ایتالیایی دریافت میکرد.
کن کارلتون جهت تبلیغ مغازه آهنگری خود در آگهینامه توماس رجیستر هر سال 40 هزار دلار میپرداخت و در قبال آن 5 تا 10 مشتری جدید پیدا میکرد. تعداد مشتریان او پس از شروع به تبلیغ در گوگل به 16 تا 20 مشتری در هر ماه افزایش یافت.
گوگل از مشتریان خود در قبال هر کلیک پول میگیرد.
دووان یکی از آگهی دهندگان گوگل است و لباس عروس و داماد، بلیت مسافرتهای ماه عسل و هدیه عروسی میفروشد www.TheBigDay.com او میگوید ما در انتظار دریافت صورتحساب خود در حدود 10 کلیک در روز بودیم اما با کمال تعجب فهمیدیم که روزانه بیش از 1000 کلیک به آگهی ما خورده است.
مسیولان گوگل متوجه شدند که یکی از رقبای تجاری برای عاجز کردن ما مدام به تبلیغ ما کلیک میکرده است.
مسیولان گوگل او را شناسایی کردند و صورتحساب پرداختی ما در قبال هر کلیک تعویض شد.
اگر چه گوگل از رقبای خود مانند یاهو و مایکروسافت فاصله زیادی دارد و هیچ یک از آنها به طور جدی موقعیت آن را تهدید نمیکنند اما گوگل بر خلاف ام اس ان سرویس فروش موسیقی ندارد.
موتور جستجوی موزیک مایکروسافت Direct Action نام دارد و در صورت درخواست جستجوی نام خواننده، نام آهنگ و یا نام آلبوم استفاده کننده بلافاصله به فروشگاه آنلاین موسیقی مایکروسافت هدایت میشود.
فروشگاه موزیک مایکروسافت شدیداً درگیر رقابت با سیستم معروف آی تیون متعلق به شرکت کامپیوتری اپل است.
گوگل از چندی پیش با اضافه کردن بخش Local خود سایتهای محلی هر شهر مانند رستوران و سینما را به جستجوهای خود اضافه کرد که مایکروسافت هم چنین ویژگی را که Near Me خوانده میشود در سایت خود قرار داد.چگونگی پیدا کردن سایتهای دیگر توسط موتور جستجوی گوگل بر بانک اطلاعاتی استوار است.
گری پرایس و کریس شرمن در بخش دوم کتاب خود با نام The invisible Web طرز کار سایتهای جستجو را فاش کرده اند.
کتاب در مورد گوگل اشاره میکند که آنها به 3 طریقه متفاوت سایتها را کاوش میکنند.
بخش اول شبکه بندی هزاران کامپیوتر ارزانقیمت است که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند و همه آنها همزمان به پردازش میپردازند تا به یافتن موضوعی متون صفحات اینترنت سرعت بخشند.
در ابتدا یافته های دو روبات که Googlebot Google web Crawler خوانده میشوند و مسیولیت آنها یافتن موضوع جستجو با خواندن صفحات موجود در اینترنت است به بخش ایندکس و فهرست گوگل فرستاده میشوند.
روباتها را میتوان مانند عنکبوتهایی مجسم کرد که به سرعت صفحات وب را میخوانند و موارد مشابه با کلمات تایپ شده را از بقیه صفحات جدا میکنند.
در واقع روبات گوگل عنکبوت نیست و به صورت الکترونیکی با ارسال هزاران پیام همزمان حاکی از موضوع جستجو به سرورهای دیگر، از آنان درخواست ارسال وبسایت و آدرس آنها را میکند.
پس از یافتن وبسایتها و آگهیهایی که کلمه جستجو در آنها یافت شده و دارای حروف مشترک و مشابه هستند آنها را جمع آوری و گلچین کرده و به طبقه بندی آنها میپردازد.
سیستم بانک اطلاعاتی گوگل در این مرحله صفحات اینترنت را فهرست موضوع بندی کرده و آدرس آنها را در برای استفاده مجدد در آینده در خود بایگانی میکند.
نگهداری و به روز رسانی آدرسهای فهرست شده نیز بر عهده روباتهای گوگل است. این روباتها معمولاً به هر سایت یکبار سر میزنند و اطلاعات جدید را به ایندکس خود اضافه میکنند.
سایتهایی مانند بورس، هوا و لیست برنامه های رادیویی و تلویزیونی در حال پخش که در هر لحظه دچار تغییر میشوند مدام توسط روباتها باز خوانی شده و آخرین اطلاعات به روز رسانده شده در سایت قرار میگیرند. مرحله دوم یافتن سایتهای توسط گوگل توسط ایندکس بانک اطلاعاتی انجام میشود.
بخش ایندکس پس از دریافت اطلاعات از روباتها آنها را به صورت الفبایی و به ترتیب حروف طبقه بندی میکند تا در موارد درخواستی آینده مورد استفاده قرار گیرد.
گوگل جهت بهبود کارایی سیستم جستجوی خود کلمات معمول مورد استفاده در جملات مانند is, on, for, how, or و حروف و اعداد تنها مانند a, z, 2, 8 را نادیده میگیرد و از فهرست بندی آنها خودداری میکند.
سیستم ایندکس گوگل همچنین میتواند کدهای اچ تی ام ال پنهان از دید و نوشتههای داخل وبسایت را مرور کرده و کلمات مشابه را در هر دو منبع جمع آوری کند.
مرحله آخر فیلتر و تقسیم وبسایتهای یافته شده به بخشهای مختلف است.
این مرحله Query Processor خوانده میشود و وظیفه آن مطابقت کلمات درخواستی با بخشهای وبسایت لیست شده است.
کامپیوترهای گوگل صدها عامل گوناگون را برای فهرست کردن صفحات در نظر میگیرند تا تشخیص دهند که کدام سایت را باید در ابتدای لیست قرار دهند و طبقه بندی کنند.
تصحیح اشتباهات املایی و حذف سایتهای اسپم نیز در این زمان انجام میگیرد.
ارسال توسط کاربر محترم سایت : b000ashkan



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.