جوجه كشي (5)

متاسفانه درصدی از تخم مرغ های تولیدی روی بستر تولید می گردند این تعداد بستگی به فاکتورهای مدیریتی زیادی دارد . - عدم لانه گذاری بموقع و مرتب نبودن پله لانه های مزبور .
چهارشنبه، 18 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جوجه كشي (5)

جوجه كشي (5)
جوجه كشي (5)


 





 

تخم مرغهای بستر
 

متاسفانه درصدی از تخم مرغ های تولیدی روی بستر تولید می گردند این تعداد بستگی به فاکتورهای مدیریتی زیادی دارد .
- عدم لانه گذاری بموقع و مرتب نبودن پله لانه های مزبور .
- عدم هماهنگی بلوغ جنسی مرغها و خروسها .
- مشکل یکنواختی نور در تمامی قسمتهای آشیانه .
- صحیح نبودن اندازه طول دانخوری با توجه به توصیه کمپانیها که معمولا 15 سانتی متر برای هر مرغ می باشد.
- عدم هماهنگی تحریک نوری با وزن مرغها .
- عدم تناسب درصد مرغ و خروس ( جفت گیری بیش از حد موجب افزایش تخم مرغ بستر میگردد ).
- عدم تناسب زمان توزیع دان با پیگ تخم گذاری ، زمان توزیع دان باید 5 تا 6 ساعت پس از روشنایی باشد تا مرغها برای دان خوردن از لانه خارج نشوند .
- عدم جمع آوری مرتب تخم مرغهای بستر در شروع تولید . ( حداقل 7 بار در روز)
یادمان باشد یک تخم مرغ کثیف قابل جوجه کشی نمی باشد .

نگهداری تخم مرغ
 

پس از جمع آوری تخم مرغها و ضدعفونی انها باید در مدت 30 دقیقه به سردخانه مجهز به سیستم کنترل حرارت و رطوبت انتقال داده شود بعضی از مشکلات عادی در این مورد عبارتند از :
- بعضی از تخم مرغها در لانه می مانند و سرد می شوند و سپس مرغ دیگری برای تخم گذاری وارد لانه می شود در نتیجه تخم مرغ دوباره گرم می گردد.
- تهویه ضعیف لانه های تخم گذاری که امکان دارد درجه حرارت این لانه ها به بالای 27 درجه سانتی گراد برسد.
- جمع آوری تخم مرغها در شانه های کاغذی که مدت زمان خنک شدن تخم مرغ در این شانه ها زیاد است ( حدود 6 ساعت)
- مواقعی دیده شد که تخم مرغهای جمع آوری شده بدون دلیل در سالن مانده اند .
- در مواقعی که حمل باگاری است با تکمیل شدن گاری تخم مرغهای قبلی در شرایط نامناسب نگهداری شده اند .
- مناسب نبودن درجه حرارت بخاطر ایزولاسیون ضعیف .
- گردش ناقص هوا .
برای نگهداری تخم مرغها به مدت طولانی پایین آوردن درجه حرارت سردخانه کمک خوبی در حفظ کیفیت تخم مرغ خواهد داشت .
جریان صحیح هوا که در بالا ذکر شد برای رسیدن و نگهداری رطوبت و حرارت در حد مطلوب با حداقل تغییرات درمدت نگهداری تخم مرغ نقش اساسی را ایفا می کند.
- حرارت بیش از حد موجب رشد باکتریها می گردد.
- حرارت پایین خطر ایجاد شبنم روی تخم مرغ را دارد .
- رطوبت بیش از حد موجب رشد قارچ می گردد.
- گردش هوای کم موجب گرم شدن دوباره تخم مرغ می گردد.
- محل تخلیه و بارگیری تخم مرغ باید سرپوشیده باشد .
دستگاههایی وجود دارد که مخصوص اندازه گیری وثبت درجه حرارت می باشند که برای کنترل و ارزیابی بسیار با ارزش هستند.
انبار نگهداری و سردخانه بایستی بقدر کافی بزرگ باشند که بتوانند براحتی تعداد تخم مرغهای تولیدی را در خود جای دهد .
لازم است بین دیوارها و ردیف های تخم مرغ حدود 40 تا 50 سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد فاصله سطح تخم مرغهای انبار شده با سقف انبار بایستی حداقل 5/1 متر باشد.

بهداشت و ضدعفونی تخم مرغهای قابل جوجه کشی
 

توجه دقیق به ضد عفونی این تخم مرغها موجب افزایش درصد جوجه دراوری و بالا رفتن کیفیت جوجه های تولیدی خواهد شد نفوذ باکتری از پوسته موجب تلفات اولیه و تضعیف جنین و افزایش جوجه های درجه 2 وعفونت کیسه زرده و مرگ جنین در هفته اخر دوران جوجه کشی و همینطور افزایش تخم مرغ انفجاری و در نتیجه افزایش آلودگی بقیه تخم مرغها موجود در دستگاه جوجه کشی خواهد شد . محلهایی که می توانند موجب این آلودگی گردند و بایدکنترل شوند عبارتند از پوشال لانه ها ، تسمه جمع آوری در لانه های اتوماتیک ، شانه های جمع آوری و نگهداری تخم مرغ ، تخم مرغهای بستر، مه پاش های سالن ، رطوبت سازها ، اطاق تخم مرغ و نگهداری تخم مرغ ، هواکشها و تیغه های آن .
بهترین حالت و ایده آل ترین زمان برای ضدعفونی تخم مرغها ، بلافاصله پس از جمع آوری که هنوز گرم هستند می باشد وقتی تخم مرغ سردشد محتویات آن مقبض شده و در نتیجه هر باکتری که روی پوسته باشد بلافاصله از طریق منافذ وارد تخم مرغ شده و موجب آلودگی میگردد تمیز کردن تخم مرغهای کثیف بوسیله سمباده – کارد – سیم های ظرفشویی هر چند اجرا می گردد ولی می تواند عامل ورود باکتری به درون تخم مرغ باشد و موجب آلودگی گردد یک تخم مرغ تمیز تخم مرغی است که هیچ وقت کثیف نبوده باشد .
راههای زیادی برای ضدعفونی تخم مرغ وجود دارد هر کدام را انتخاب می کنید باید موارد زیر را در نظر بگیرید.
1- قادر باشد حداقل 90% از باکتریها را از بین ببرد .
2- برای جنین خطرناک نباشد.
3- برای افرادی که آن را اجرا می کنند زیان آور نباشد .
4- موجب خرابی کوتیکول نگردد.
5- پوسته تخم مرغ را مرطوب نکند.
6- موجب افزایش درجه حرارت تخم مرغ نگردد.
در صورتی که تخم مرغهای روی بستر بعنوان تخم مرغ قابل جوجه کشی مورد استفاده قرار میگیرد بهتر است از تخم مرغهای تمیز جدا شوند و ترجیحا در لایه های پایینی ستر چیده شوند انتظار از یک تخم مرغ این است که حفاظت فیزیکی و تغذیه جنین را به عهده گرفته و ان را در مقابل عفونت های باکتری یابی محافظت کند در نهایت جنین را در یک شرایط مناسب درون پوسته نگهداری نماید .

بهداشت هچ و هچری (قسمت اول )
 

بهداشت مرغ های مادر و مراقبت از تخم مرغ های هچ :
درصد بالایی از موفقیت در هچ به کیفیت تخم مرغ وابستگی دارد. بهداشت تخم مرغ از سالن مادر شروع می شود و نیاز مبرم به دقت و توجه و مدیریت آشیانه های تخم گذاری دارد. جنس آشیانه ها، جابه جایی دقیق تخم مرغ ها و انبار سازی آنها به شرایطی فراتر از سطح استاندارد نیاز دارد. مدیریت تولید کننده در گله های مادر برای تولید تخم مرغ های تمیز خیلی حیاتی است. در خیلی از مناطق به علت اینکه برنامه ای برای بهداشت ندارند و یا از شیوه های نامطلوب استفاده می کنند یا کمترین سطح مدیریت را داشته اند، درصد هچ آنها خیلی پایین بوده است. امروزه با وارد شدن دستگاه های اتوماتیک شرایطی را بوجود آورده است که خیلی از مسائل مدیریتی را حل کرده است و بیشترین سطح بهداشتی را فراهم آورده است. ولی هزینه زیادی که این گونه دستگاه ها دارند معمولا تولید کنندگان اشتیاقی برای بکار بردن آنها در سالن های خویش ندارند.
آشیانه ها همیشه باید تمیز نگه داشته شوند و بستر در یک پایه منظم و با قاعده به طور مرتب جایگزین شود. از استفاده یونجه خشک ویا کاه خود داری نمایید زیرا که ممکن است که آلوده به هاک آسپرژیلوس باشند. بهترین انتخاب برای بستر مناسب ، تراشه نرم چوب است. تخم مرغ ها باید به طور منظم از آشیانه ها جمع آوری شوند و این کار باید حداقل روزی چهار بار صورت گیرد. و آشانه ها در انتها با توجه ویژه ای ضد عفونی شوند.
بهترین نتیجه در هچ وقتی حاصل می شود که بلافاصله بعد از جمع آوری تخم مرغ ها آنها را ضد عفونی نمود. در این صورت میزان مرگ و میر، عفونت بند ناف و هر عاملی که سبب مرگ و میر شده در هچ کاسته می شود. یکی از اطلاعات خیلی مهم این است که در باره ضد عفونی کردن با آلدهید ها منع مصرف وجود دارد زیرا که سلامتی را با مشکل ایجاد می کند. در بعضی مناطق به ضد عفونی اهمیت نمی دهند و با یک شستشوی ساده و سطحی و بدون رویه خاص هچ را انجام می دهند . این گونه از مناطق همیشه ممکن است با آلودگی های سالمونلایی سرو کار داشته باشند. بنابراین وقتی که به روال و رویه خاصی ضد عفونی را انجام ندهیم نباید که انتظار بهترین نتایج را داشته باشیم. در حال حاضر ضد عفونی آشیانه ها با اسپری های شیمیایی یکی از روشهای تمیز کردن و پاکیزه کردن است که بهترین نتایج را در پی داشته است.
بهداشت دست در طی کلیه مراحل دست به دست شدن تخم مرغ ها از دست کارگر سالن به دست کارگر کارخانه جوجه کشی فوق العاده مهم است و برای این کار باید حتما از تدارک کافی و آمادگی نسبی برخوردار باشید.
تمیز کردن، ضد عفونی و دود دهی منظم محل ذخیره سازی تخم مرغ ها و تجهیزات آن امری ضروری و واجب است. بخصوص مکان هایی که تخم مرغ های چندین سالن در آن انبار می شوند. در وسیله حمل ونقل تخم مرغ ها نیز باید سطح نسبی از استاندارد بالا حفظ شود. این استاندارد بالا باید تا زمانی که تخم مرغ ها به انبار کارخانه جوجه کشی می رسند حفظ شود.

نکات مدیریتی کارخانه جوجه کشی :
 

کارخانه جوجه کشی یکی از مراکز مهمی است که تخم مرغها و تجهیزاتی که وارد آن می شود باید کاملا از استاندارد های امنیت زیستی برخوردار و میزان پاتوژنی که بروی آنها وجود دارد کاملا برسی شود. بنابراین کارخانه جوجه کشی یکی از مراکزی است که استعداد زیادی به آلودگی را دارا است و ممکن است یکی از فاکتورهای منابع آلودگی جوجه هایی باشد که از کارخانه تهیه می شود.
همان اندازه که نکات مدیریتی پایه ای برای احداث یک سالن مرغ داری وجود دارد ، نکات پایه ای فراوانی نیز برای احداث کارخانه جوجه کشی نیز وجود دارد که می تواند به بهتر فراهم آوردن استاندارد های بهداشتی کارخانه کمک های فراوانی نماید.
1- محل احداث : کارخانه تا جای که ممکن است باید از سالن های مرغ داری دور تر احداث شود در حالیکه به راحتی بتواند تخم مرغ های سالن های مادر را جمع آوری کند.
2- نقشه ساختمان : طراحی دقیق نوع ساختمان و محیط کارخانه می توان کمک شایانی را به کاهش آلودگی و با جدا ساختن دو منطقه آلوده با تمیز کمک به فراهم آوردن بهداشت کند.
3- تهویه : ایجاد یک تهویه با برقراری جریان مناسب هوا در یک دستور العمل خاص می تواند خیلی کمک کننده به کاهش و به حد اقل رساندن جابه جای عفونت باشد. وسایل تهویه باید هوای تازه و تمیز را تهیه کند و هوای داخل سالن های هچری را به بیرون هدایت کنند تا جای که کمترین امکان برگشت را داشته باشند. به همین تر تیب هوای که خارج می شود نباید به وسایلی که غیر قابل مصرف هستند راه یابد. البته بعضی از کار خانه ها از سیستم چرخشی جریان هوا همراه با ضد عفونی آن استفاده می کنند.
4- انهدام مواد بی مصرف : موادی که در کارخانه استفاده نمی شوند باید دور ریخته شوند، این مواد نباید در مکانها یی که در نزدیکی سالن های مرغ داری است ریخته شوند و یا نباید برای محیط زیست مشکلی ایجاد کنند.
5- ایجاد امنیت برای کارخانه : مصل هر سالن مرغ داری که به ایجاد امنیت و کنترل رفت و آمد نیاز دارد کارخانه هم به امنیت نیاز دارد و این بسیار کمک کننده است. فراهم آوردن وسایل دوش گرفتن برای هر کسی که می خواهد وارد کار خانه شود و یا حد اقل فراهم آوردن امکانی را که پیش گیری انجام شود.

کلیاتی بر جوجه کشی
 

به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد.
در نوع طبیعی مرغ كرچ مدت زمانی را روی تخمها می خوابد تا جوجه ها از تخم خارج شوند اما درجوجه كشی مصنوعی ازماشینهای جوجه كشی استفاده می شود.

محاسن روش مصنوعی:
 

1) نیازی به مرغ كرچ وجود ندارد .
2) هربارتعداد زیادی تخم را می توان به جوجه تبدیل كرد.
3) بهداشت ومقابله با بیماریها آسانتر است.
جنین برای رشد و نمو خود به تمام عناصر غذایی نیازمند است كه آنها را ازتخم مرغ می گیرد و فقط اكسیژن است كه ازهوا تامین می شود.
تا روز چهارم جوجه كشی قندها منبع اصلی انرژی هستند.
از روز پنجم تا نهم پروتئین به عنوان منبع انرژی می باشد.
از روز نهم تا پایان دوره چربی ها انرژی مورد نیاز را تامین می كنند.
كلسیم مورد نیاز در دوره جنینی ازپوسته تامین می شود کلسیم موجود در زرده بعد ازخروج جوجه ازتخم مورد استفاده قرار می گیرد.
نیاسین و ویتامین C توسط جنین ساخته می شود و بقیه ویتامینها ازطریق تخم مرغ در اختیار جنین قرار می گیرد.

میزان تلفات
 

تلفات جنین در طی دوره جوجه كشی متفاوت می باشد و بیشتر تلفات را طی مراحل زیر مشاهده می كنیم:
- روز دوم تا چهارم: به علت عدم توانایی سازگاری جنین با تغییرات فیزیولوژیكی وبیوشیمیایی به وجود آمده در مراحل رشد( كمبود ویتامین A و E منجربه افزایش تلفات می شود)
- روزهای یازدهم تا چهاردهم: به علت کمبود عناصر غذایی
- روزهای هفدهم تا بیست ویكم: به علت تغییرات حرارت و رطوبت و… در ماشینهای جوجه كشی ( برای كاهش تلفات در این مرحله از باز و بسته كردن زیاد ماشینهای جوجه كشی باید خودداری نمود).

مراحل تکامل اعضای جنین
 

مرحله رشد اعضای بدن
 

روز اول تشکیل جنین ، ظهور لوله های اولیه ، ستون فقرات ، اغصاب ، سر و چشم
روز دومتشکیل قلب و گوش و شروع ضربان قلب
روز سوم تشکیل بینی ، بالها و پاها
روز چهارم تشکیل زبان
روز پنجم تشکیل دستگاه تناسلی و تمایز جنسی
روز ششم تشکیل و شکل گرفتن منقار و پنجه ها
روز هفتم تشکیل پرها
روز دهمتشکیل منقار
روز سیزدهم شروع به رشد پنجه ها و فلسها
روز چهاردهم قرار گرفتن جنین در موقعیت اصلی خود در داخل تخم مرغ (سر به طرف قسمت بزرگ تخم مرغ قرار می گیرد.)
روز شانزدهم جذب کامل سفیده
روز هفدهم کاهش مایع آمنیون
روز نوزدهم ورود کیسه زرده به حفره بدنی
روز بیستم جنین همه فضای تخم مرغ به جز کیسه هوا را پر می کند و سر زیر بال راست قرار می گیرد.در اثر انقباض ماهیچه گردن و زائده منقار بالا پوسته سوراخ می شود.
روز بیست و یکم خروج جنین از تخم

ویژگی های تخم مرغ مناسب جهت جوجه كشی
 

1) نطفه داری:
 

تخم مرغ نطفه دار شامل تخم مرغی می شود كه اسپرم و تخم در ناحیه شیپور با هم تركیب شده باشند.
این مورد در نژادهای سبك مثل لگهورن حدود90% و در نژادهای سنگین حدود80% است.

عوامل موثربرنطفه داری
 

- مرغها وخروسهای مولد:
توجه در انتخاب مرغها وخروسهای مولد حائز اهمیت می باشد. باید از خروسهای جوان استفاده كرد تا به اندازه كافی فعال باشند و به اندازه كافی اسپرم تولید كنند ،جهت استراحت كافی خروسها باید از آنها به طور متناوب استفاده نمود زیرا قدرت باروری خروسها از سال دوم به بعد كاهش می یابد.
در نژادهای سبک به ازای هر 15 مرغ یک خروس ، در نژادهای سنگین به ازای هر 8 تا10مرغ یك خروس ودر نژادهای د ومنظوره به ازای هر12 مرغ یك خروس به كار می رود.
-‌ تغذیه گله:
كمبود برخی ویتامینها به خصوص A و E و پروتئین جیره باعث كاهش نطفه داری می شود.
- شرایط آب وهوایی:
از عوامل موثر در تولید اسپرم می باشد. در هوای سرد به علت یخ زدن تاج خروس میزان تولید اسپرم كاهش می یابد، از این روبرای جلوگیری از این مشكل تاج خروس را قطع می كنند. هوای گرم نیز منجربه كاهش تولید اسپرم می شود، همچنین در هوای بسیار گرم جمع آوری تخم مرغ جهت جوجه كشی صورت نمی پذ یرد.
-‌ نور:
نور كافی در سالنهای پرورش ازجمله عوامل موثر بر نطفه داری می باشد. نور با تاثیر بر ترشح هورمونهای هپوفیز موجب رشد بیضه ها و افزایش تولید اسپرم می شود.
- تولید تخم مرغ:
با افزایش میزان تخمگذاری ، درصد نطفه داری نیز افزایش می یابد.
- سن مرغ:
در اوایل تخمگذاری، اندازه تخم مرغها كوچك و میزان نطفه داری پایین است و در طول دوره تخمگذاری با افزایش وزن تخم مرغ درصد نطفه داری نیز افزایش می یابد. در مرغهای جوان درصد نطفه داری پایین است و با افزایش سن نیز درصد نطفه داری كاهش می یابد.
- نژاد:
نطفه داری در نژادهای گوناگون متفاوت می باشد.
معمولا در نژادهای سنگین به دلیل تمایل كمتر برای جفتگیری میزان باروری كمتر از نژادهای سبك است.
- روش های جفتگیری:
خویش جفتی اثر منفی بر میزان نطفه داری دارد. در نتیجه با افزایش همخونی نطفه داری كاهش می یابد وآمیخته گیری منجر به افزایش میزان نطفه داری می شود. میزان نطفه داری در جفتگیری گله ای بیش ازسایر روشها از جمله جفتگیری لانه ای و تجربی است.

2) شكل ظاهری تخم مرغ:
 

از جمله عوامل موثر در جوجه كشی می باشد. از این رو رعایت نكات زیر در این زمینه ضروری است:
- اندازه:
تخم مرغهای جوجه كشی باید اندازه متناسب داشته باشند یعنی در حقیقت نه خیلی بزرگ و نه خیلی كوچك باشند.
- وزن:
وزن مناسب جهت تخم مرغهای جوجه كشی 60-50 گرم می باشد كه در نژادهای سنگین بیشتر است.
- اختلالات شكل ظاهری:
از به كار بردن تخم مرغهای با ظاهرغیرطبیعی (كشیده ـ گرد ـ موج دار) باید اجتناب گردد. این امر در زمینه اصلاح نژاد برای جلوگیری از به وجود آمدن تخم مرغهای غیر طبیعی از جوجه های حاصله موثر می باشد.
- ضخامت پوسته:
تخم مرغهای دارای پوسته بسیار ضخیم و نازك مناسب جوجه كشی نیستند. نازك بودن پوسته منجر به تبخیر آب بیشتر و كاهش درصد جوجه در آوری می شود، از طرفی در این حالت كلسیم كافی برای رشد جنین تامین نمی گردد. ضخیم بودن پوسته سبب بوجود آمدن مشكل در زمان خروج جوجه از تخم می شود.
- اختلالات تخم مرغ:
تخم مرغهایی كه سفیده غلیظ تری دارند و یا زرده آنها رنگی تر می باشد به علت همراه داشتن میزان مواد غذایی بیشتر جهت رشد و نمو جنین درصد جوجه درآوری بیشتر دارند.

3) ذخیره سازی تخم مرغهای قابل جوجه کشی:
 

تخم مرغها پس ازجمع آوری بلا فاصله در ماشینهای جوجه كشی قرار نمی گیرند بلكه مدتی نگهداری می شوند و یكباره به ماشین جوجه كشی منتقل می شوند.
از جمله عوامل موثر بر نگهداری تخم مرغ موارد زیر می باشد:
- حرارت:
دمای مناسب محل نگهداری تخم مرغ حدود15- 10 درجه می باشد و در این دما امكان نگهداری تخم مرغ برای یك هفته فراهم است. به دنبال افزایش زمان نگهداری دمای محیط را باید اندكی كاهش داد. البته افزایش مدت زمان نگهداری منجر به كاهش جوجه درآوری می شود. شایان ذکر است اگر دمای محیط بیش از 21درجه سانتی گراد باشد رشد جنین آغاز شده و به علت عدم مناسب بودن شرایط رشد پس از مدتی متوقف می گردد و جنین از بین می رود.
- رطوبت:
رطوبت نسبی در اتاقهای نگهداری تخم مرغ حدود 80-75% می باشد. کاهش میزان رطوبت منجر به تبخیر آب داخل تخم مرغ و در نتیجه کاهش میزان جوجه در آوری می شود.

4) وضعیت قرار گرفتن تخم مرغها:
 

تخم مرغها در محل نگهداری به صورتی قرار می گیرد که قسمت پهن تخم آنها رو به بالا باشد. البته طی زمان نگهداری باید تخم مرغها را روزی چند بار چرخاند ، زیرا عدم توجه به این موضوع منجر به چسبیدن جنین به پوسته و کاهش جوجه در آوری می باشد.

5) حمل و نقل تخم مرغهای جوجه کشی:
 

عمل نقل و انتقال تخم مرغها باید با احتیاط کامل صورت گیرد.
عدم توجه به این موضوع و وجود تکانهای شدید ضمن حمل و نقل ممکن است منجر به پاره شدن کیسه های هوایی و یا ایجاد تغییراتی در داخل تخم مرغ و به دنبال آن کاهش جوجه در آوری شود. از این رو باید با قرار دادن قسمت پهن تخم مرغ به طرف بالا باید در بسته بندیهای مناسب حمل شوند.
سالنهای جوجه کشی
سالن جوجه کشی شامل قسمتهای زیر می شود:
- اتاق دود دادن
- اتاق درجه بندی
- اتاق نگهداری تخم مرغ
- اتاق شستشو
- اتاق انكوباتور(ستر)
- اتاق هچر
- اتاق نگهداری جوجه

مراحل جوجه كشی
 

1) ستر:
در كارخانه های جوجه كشی 18روزاول ( ازساعت 440-0) تخم مرغها رادرداخل دستگاه ستر (تخم مرغ گیر) كه دمای آن2/37 ورطوبت آن60%است قرارمی دهند.
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mashhadizadeh
ادامه دارد...



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.