0
ویژه نامه ها

باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1

در بخش اول اين مقاله دربارة مدرسة نمازي خوي و باني آن آيت الله شيخ محمد نمازي و همچنين شيخ الاسلام خويي و خاندانش گزارشي ارائه گرديد. در بخش دوم، کتابخانة شيخ الاسلام و شماري از نسخ خطي باقيمانده از کتابخانة وي معرفي گرديد. در اين بخش بقية نسخه‌هاي خطي اين کتابخانه معرفي مي‌گردد:
باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1

باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1
باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1


 

نويسنده:علي صدرايي خويي




 

اَلْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعالَمينَ وَ الصَّلوةُ وَ السَّلامُ عَلي عَبدِهِ وَ رَسُولِهِ وَ صَفِيِّهِ وَ حَبيبِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ.
 

در بخش اول اين مقاله دربارة مدرسة نمازي خوي و باني آن آيت الله شيخ محمد نمازي و همچنين شيخ الاسلام خويي و خاندانش گزارشي ارائه گرديد. در بخش دوم، کتابخانة شيخ الاسلام و شماري از نسخ خطي باقيمانده از کتابخانة وي معرفي گرديد. در اين بخش بقية نسخه‌هاي خطي اين کتابخانه معرفي مي‌گردد:
69. عدة الأصول: اصول، عربي، از: شيخ الطائفه محمدبن الحسن طوسي(460)
آغاز: «الحمد لله وحده‏... قد سألتم ـ أيّدكم الله! ـ إملاء مختصر في أصول الفقه يحيط بجميع أبوابه علي سبيل الإيجاز والاختصار».
نوع خط: نسخ، حسين بن شهاب‏الدين بن حسين بن محمد بن حسين مشهور به ابن جندل كركي عاملي اوايل صفر 1048. در حواشي مقابله و تصحيح شده است. فهرست كتاب در اول نسخه و تملك محمدبن امامقلي، عناوين شنگرف (نسخة ش 320).
70. عرائس البيان في حقائق القرآن: تفسير، عربي، از ابومحمد روزبهان بن ابي‏نصر بقلي شيرازي (606)
* نسخة حاضر از آغاز تفسير تا اول سوره مريم را شامل مي‌شود و از ابتدا چند برگ افتادگي دارد.
آغاز نسخه: «و لمّا عاينوا الحقّ في القيمة، علموا الحقيقة أن ما آمنوا به بعيد مما شاهدوا، و قال بعضهم: الله غيب و هو مغيب والقلب غيب. فإذا آمن الغيب بالغيب، رفع ‏الحجاب‏».
نوع خط: نستعليق، بي كا، بي تا، تمامي صفحات جدول مذهّب، آيات با شنگرف. در اواخر شعبان 1076 مقابله و تصحيح شده است. در آخر نسخه مهر مربعي «المذنب محمد شفيع» و مهر مربعي «عبدالله 1124» و مهر بيضوي «عبدالله 1114» (نسخة ش 610).
* اين نسخه از اول سوره مريم تا آخر را شامل است‏.
نوع خط: نستعليق، بي كا، بي تا، تمامي صفحات جدول مذهّب، آيات با شنگرف، زين‏الدين آن را مقابله کرده است‏. در اولش مهر بيضوي «محمد امين و رسول خدا 1111» و تملك محمد شفيع بن محمد مقيم، آخر محرم 1090 با مهر مربعي «محمد شفيع»، بعد از وي انتقال به ابوعلي عبدالله بن صدرالدين محمد با مهر مربعي «عبدالله 1124» و مهر بيضوي «عبدالله 1114»، در پشت جلد و در آخر كتاب اين عبارت به چشم مي‏خورد:
هذا الكتاب مع مجلده الأول‏... وكانا من كتبنا الموروثة من أسلافنا المغفورين... وقد كان سُرق هذا في ستة سنوات قبل هذه السنين؛ فوجدته في تصرف أخينا في‏الدين جناب محمود أفندي الساكن في سوق بززستان من أسواق مصر ملك الإسلام و الإيمان. و اشتريته منه بأربعة عشر غرش الرومي. و هذا من من من من علي من كان من أفقر الطلبة والسفرة من جانب صاحب الدولة الإيرانية أعني السلطان... فتحعلي‏شاه قاجار إلي رب الدولة العثمانية ... السلطان محمودخان. حرره الداعي الأثيم الشريف الحسيني الخوئي إبراهيم في شهر رجب الأصم من شهور 1223». با مهر مربعي وي با سجع «الواثق بالله الغني ابراهيم الشريف الحسيني» (نسخة ش 611).
71. غرائب‏القرآن و رغائب‏الفرقان: تفسير، عربي، از: نظام‏الدين حسن بن محمد قمي نيشابوري (738)
* نسخه حاضر از آغاز تفسير تا پايان سورة آل‏عمران را دارد.
نوع خط نسخ خفي، بي كا، بي تا، عناوين شنگرف، آيات با خط درشت معرب، با ترجمه فارسي در زير آيات به شنگرف (نسخة ش 27).
* نسخه حاضر از اول سورة كهف تا پايان سورة سبأ را شامل است‏.
آغاز نسخه: «الحمدلله الذي أنزل علي عبده الكتاب ولم يجعل له عوجا».
انجام نسخه: «و لا أصغر من ذلك و لا أكبر إلا في‏كتاب مبين ليجزي الذين».
نوع خط: نسخ، بي كا، بي تا، آيات با خط جلي و معرب، ترجمة فارسي آيات در لابلاي سطور با شنگرف، اول نسخه تملك شاه‏محمد اشرفي با مهر بيضوي «محب آل‏ محمد شاه‏محمد» (نسخة ش1).
72. فقه اللغة و سرّ العربية: ادب، عربي، از: ابي‏منصور عبدالملك محمد اسماعيل ثعالبي نيشابوري(429)
نوع خط: نسخ، عناوين شنگرف و مذهّب، كلمات معرب، در ظَهر صفحة اول شمسة مذهّب داخلش عنوان كتاب مذهّب و نام مؤلف با شنگرف، در سنة 1117 تملك شده است (نسخة ش 470).
73. فقه اللغة و سرّ ‏العرب في كلامها: فقه ‏اللغه، عربي، از: ابوالحسين احمد بن فارس رازي مشهور به ابن فارس(329-395).
نوع خط: نسخ، شيخ محمد بن موسي اواسط محرم 1127، عناوين شنگرف، صفحة اول سرلوح با كتيبة مذهّب مرصع، تمامي صفحات جدول مذهّب، در اول نسخه: «كذا وجد في ظهر كتاب قرأ علي المصنف بخطه، صورته هكذا: قرأ علي أبو محمد نوح بن أحمد الأديب ـ أعزّه الله ـ هذا الكتاب من أوله إلي آخره، و صححه و سمعه بقرائة أبي العباس أحمد بن محمد المعروف بالغضبان، و ابوزرعة عبد الرحمن بن محمد بن زنجلة القاري، و كتب أحمد بن فارس بن زكريا بخطه بالمحمدية في شعبان من سنة اثنتين و ثمانين و ثلاثمئة. و صلّي ‏الله علي محمد و آله أجمعين و سلّم تسليماً»؛ و در آخر نسخه «كُتب و قوبل من النسخة التي كتبها نوح بن أحمد اللوباساني في شعبان 382»؛ و در حاشيه‏اش «قد قوبل و صُحِّح من نسخة مقروئة علي المؤلف ـ جزاه الله جلَّ ثناؤُه خيراً ـ و عليها خطه و إجازته. حرّره‏... أبو الخير أحمد العريف به عمادزاده ـ عفا الله عنه ـ في سنة 1127» (نسخة ش 451).
74. كشف الأسرار و عدة الأبرار: تفسير، فارسي، از رشيدالدين ابوالفضل احمد بن محمد ميبدي (قرن 6)
نسخة حاضر از اوّل سورة حمد تا آخر سورة نساء را شامل است‏. در صفحة اوّل داخل سرلوح عبارت «المجلد الأول من تفسير الإمام الرشيدي» نوشته شده است.
آغاز: «خير كلمات الشكر ما افتتح به القرآن من الحمد. فالحمد لله رب ‏العالمين. . والصلوة علي رسوله محمد و آله أجمعين. أما بعد، فإني طالعت كتاب شيخ ‏الإسلام .. عبدالله‏ بن محمد بن علي الأنصاري‏.. في تفسير القرآن».
نوع خط: نسخ، عناوين شنگرف، اواخر رمضان، 829ق، صفحة اوّل با كتيبه و سرلوح، تمامي صفحات جدول‏دار (نسخة ش 704).
75. كشف الغمة في معرفة الأئمة: تاريخ، عربي، از: بهاءالدين علي بن فخرالدين عيسي الأربلي، ابن فخر(692)

باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1

نوع خط: نسخ، ابراهيم بن علي بن حاجي يوسف بن يوسف بن علي الخانيساري، عصر جمعه 21 جمادي 923، نصّ ترقيمة نسخه چنين است:
فرغ من انتساخه في حرم أمير المؤمنين النجف الغروي إبراهيم بن علي بن حاجي يوسف بن يوسف بن علي الخانيساري وقت العصر من يوم الجمعة 21 جمادي ‏الأولي من شهور سنة 923 من النسخة المنتسخة بخط السيد الأمجد حيدر بن علي الحسيني بتاريخ عاشر جمادي ‏الآخرة سنة 784 المصححة بتصحيح شيخنا و سيدنا و مولانا ساكن حرم أمير المؤمنين خاتم المجتهدين أبي‏الحسن الشيخ زين ‏الملة والشريعة و الدين علي بن عبد العالي ـ الله يخلِّد ظلالَه و أدام بركاتِه ـ و مقابلته الشريفة بنسخة عليها خط مولانا و شيخنا شيخ ‏الإسلام و المسلمين جمال‏الدين بن المطهر الحلي».
و صورت اِنهاء علي بن عبد العالي به خط خودش بدين الفاظ:
أنهاه ـ أمدّ الله تعالي بتأييده و توفيقه ـ سماعاً بقرائة هذا الضعيف المذنب الكاتبُ من النسخة التي قابلتها و صححتها علي النسخة المقابلة بنسخة الأصل، و عليها خط شيخنا شيخ ‏الإسلام إمام المذهب جمال ‏الدين أبي ‏منصور الحسن بن المطهر ـ قدّس‏ الله روحه الطاهرة ـ النسخة المذكورة أولاً هي أصلي بهذا الكتاب الشريف، و قد أجزته روايته و رواية جميع ما قرأ لي و عني روايتَه؛ فليَروِ ذلك موفَّقاً!. كتب الفقير علي بن عبدالعالي حادي عشر رجب من سنة أربع و عشرين و تسعمائة بالمشهد المقدس الغروي علي مشرّفه الصلوة والسلام حامداً مصلياً.
به ضميمة اجازه‏نامة مفصل مرحوم علي بن عبدالعالي به كاتب در 4 برگ به خط مجيز:
آغاز اجازه‏‏نامه: «الحمد لله مُسبِغ العطاء و مُسبِل الغطاء و مولي النَّعماء و كاشف البأساء».
انجام: «و كتب هذه الأحرف العبدُ المفتقر إلي‏ الله تعالي علي بن عبد العالي بخطه في خامس عشر من شهر جمادي ‏الآخرة من سنة 924 بالمشهد الغروي علي مشرّفه الصلوة و السلام».
و مُجيز بعد از چندين سال دوباره در انتهاي اجازه‏ آن را بدين عبارت تأييد كرده است:
و كتبه الفقير إلي ‏الله تعالي علي بن عبد العالي ببلده قاشان ـ حماها الله من طوارق الحدثان ـ في ثامن عشر من جمادي الآخرة سنة سبع و ثلثين و تسعمائة. حامداً لله تعالي مصلّياً علي رسوله محمد و آله.
عناوين و سرفصل‏ها با شنگرف و خط درشت، تملك محمد قاسم بن محمد سعيد الأسترآبادي با مهر مربعي «عبده محمد قاسم» (نسخة ش 161).
76. لباب التأويل في معالم التنزيل (تفسير خازن): تفسير، عربي، از: علاءالدين علي بن محمد بن الشيخي بغدادي شافعي، خازن (741)
نسخة حاضر از ابتداي تفسير تا اول سورة اعراف را شامل است‏.
نوع خط: نسخ، بي كا، بي تا، آيات شنگرف و معرب، تمامي صفحات جدول‏دار، فهرست كتاب در اول نسخه و مهر بيضوي «خادم شرع السيد صمد بن محمد حسين» (نسخة ش 167).
نسخة حاضر مشتمل بر سورة مؤمنون تا آخر قرآن كريم است.
نسخ جلي، بي كا، 1128؛ داراي سرلوح و كتيبة مذهّب مرصع، عناوين فصول و آيات شنگرف، تمامي صفحات جدول‏دار (نسخة ش 168)
77. لغت‏نامه نوائي يا فرهنگ جغتايي: لغت، تركي جغتايي، از:
لغات تركي و گاهي فارسي و عربي كه ميرعلي شيرنوائي(907) در اشعار تركي خود به كار برده و احتياج به توضيح داشته در اين فرهنگ گزارش شده است، در بعضي از واژه‏ها ابياتي كه آن واژه‏ها به كار رفته نيز آورده است‏. اين فرهنگ به ترتيب حروف تهجي آغاز كلمات در بيست و هشت بخش تنظيم شده و در هر بخشي ابتدا مفتوحه بعد مكسوره بعد مضمومه را آورده است. به احتمال زياد اين كتاب همان است كه در الذريعه 196/5 با عنوان فرهنگ جغتائي تأليف نادر علي نام برده كه به امر شاه صفي صفوي (1052-1038) تأليف كرده است‏، اما تاريخ كتابت اين نسخه با آن سازگار نيست‏. براي توضيح بيشتر و نسخه‏هاي اين كتاب به الذريعه 196/5 و فهرست نسخ خطي دانشگاه تهران 3309/13، فهرست مرعشي ش 4799 رجوع شود.
آغاز:
يوز حمد انكاكيم و صفي دادورايل تيلي لال
گرچه تيل‏ارا اندين ايرور سوزكه مجال
گر السنه مختلفه جمع اولسه
حمديني ادا قيلماق ايرورامه محال
انجام: يوماي برآچق نسنه قپاياي دمكدر وبرنسنه صويله يومايااين رمكدر والسلام‏.
نوع خط: نسخ، عناوين شنگرف، بي كا، كتابت 9 رمضان 952، اولش تملك محمود چلبي بن محمد بن رمضان، و تملك محمد بن سنان با مهر بيضوي «الفقير محمد بن سنان» و تملك دري محمدبن مصطفي (نسخة ش 654).
78. مثنوي معنوي: شعر، فارسي، از جلال‏الدين محمدبن محمد مولوي رومي بلخي(672)
نستعليق، با تحرير خوب و زيبا، عبيد بن خضر البردوري المولوي، رمضان 942، صفحة اوّل با كتيبه و سرلوح مذهّب مرصع و حواشي مذهّب با دواير كوچك مذهّب بين جملات، تمامي صفحات جدول مذهّب چهارستوني، عناوين حكايات با شنگرف، در اول نسخه نوشته شده: «1233 بموت العالم مات ‏العالم، تاريخ وفات رضوان‏آرامگاه آقا ابراهيم ـ طاب‏ ثراه ـ است. راقمها الداعي لترويح روحه المطهر محمدرضا بن آقا فتح‏الله ـ طاب‏ثراه ـ تاريخ التحرير 24 جمادي‏الثاني من شهور 1266»؛ و ايضاً «العبد المذنب عباس بن محمدتقي خويي در منزل جناب». در آخرش قصيده‏اي به فارسي از سلطان ولد در مدح مثنوي و مؤلفش در دو صفحه و در حاشيه‏اش قصيده‏اي از عبدالله بن قاسم شهروزي به عربي (نسخة ش 390).
79. مجموعه
1. مفاتيح‏الغيب(تفسير كبير): تفسير، عربي، از فخر الدين محمد بن عمر رازي مشهور به فخر رازي (606)
نسخة حاضر تفسير سورة حمد و قسمتي از سورة بقره را شامل است‏.
2. ملتقطات من ‏التفسير الكبير: تفسير، عربي، از:

باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1

از تفسير فخر رازي مواردي را به همان الفاظ انتخاب و تلخيص كرده است‏.
نوع خط: نسخ جلي، احمد بنعلي همداني 846 در مدينة مصر، خط شنگرف بر روي آيات، تملك پيرمحمد بن رمضان سال 1009 با مهر كروي «پيرمحمد بن رمضان...» و تملك سيدمصطفي بن عبدالله 1106 و مصطفي نقشبندي در اوّل نسخه (نسخة ش 78/1).
80. مجموعه
1. كشف‏ العوار في تفسير آية الغار: تفسير، عربي، از قاضي نورالله بن محمد شريف شوشتري (1019)
آغاز: الحمد لله الذي جعل آيات الغار لرسوله المختار شرفاً و مناراً.
2. الألفين الفارق بين ‏الصدق و المين: اعتقادات، عربي، از علامه حسن بن يوسف بن مطهر حلي مشهور به علامه حلي(726)
آغاز: الحمد لله مُظهر الحق بنصب الأدلة الواضحة والبراهين القاطعة.
نوع خط: نسخ جلي، خواجه فراست 1060 از روي نسخة نوة مؤلف يحيي بن محمد بن حسن بن مطهر. نوشته شده در سال 757 كه آن هم از روي نسخة پسر مؤلف فخرالدين نوشته شده در سال 754 و آن هم از روي نسخة مؤلف. در آخر كتاب كاتب اين عبارت را آورده است:
«معلوم مؤمنان بوده باشد كه كتاب اَلفَين غلط بسيار داشت. در اصفهان خدمت فضلاء تنقيح كتاب مذكور داديم؛ چنانچه نسخة حاجي اسمعيل جوزداني را سه مرتبه صحت داديم با نسخة قاضي ابوالحسن و نسخة شيخ يونس جزايري و نسخة منشي الممالك و نسخة مير محمود استرآبادي؛ و ظاهراً هزار و چند بيت افتاده بود. در كتاب حاجي اسماعيل نوشتيم؛ و ظاهراً غلط تصحيف خواني سه‏هزار غلط بوده باشد كه ساخته شد در آن كتاب، و بعد از دو سال ظاهراً كه تنقيح آن داديم. بعد از آن اين نسخه را جهت خود نويسانيديم و حساب كرده بوديم مبلغ هفت هزار دينار خرج مقابلة كتاب حاجي اسماعيل كرده بوديم؛ و غلط‏ها را در آنجا ساختيم و آخر اين نسخه را از روي آن كتاب پاكيزه نويشته شد. و چون خوانده بودم كه در تعصب ديني از سنگ سخت‏تر مي‏بايد بود، بنابراين چون اين كتاب در دين بود، بعد از فراق هفت هشت ده ‏سال كه تفحص نسخه‏ها نمودم و صحت دادم، اين نسخه را نويسانيدم. مؤمنان از اين نسخه غافل مشويد».
و در آخر باز مقابله و تصحيح شده و در 18 جمادي 1060 مقابلة آن پايان يافته است‏. عناوين شنگرف، مهر بيضوي «اللهم صل علي‏ النبي الهاشمي» و تملك محمدمهدي بن رضي‏الدين با مهر مربعي وي «يضي‏ء بالله نفسي عبده محمدمهدي 1118» (نسخة ش 102/2).
81. مجموعه
1. شرح فصوص الحكم: عرفان، عربي، از: نورالدين عبدالرحمان بن احمد جامي (898)
آغاز: «الحمد لله الذي زيّن خواتم قلوب أولي الهِمم بفصوص نصوص‏الحكم».
2. الرسالة الأطوارية النورية: عرفان، عربي، از: ؟
رسالة كوتاهي در سه برگ از پدري به پسرش پيرامون بيان روش سلوك سلسلة طريقة خلوتيه و ترغيب بر سير در آن طريق، كه مؤلف خودش پيرو آن بوده است .
آغاز: «الحمد لله رب‏ العالمين و الصلوة و السلام علي خاتم ‏النبيين و علي آله و صحبه الطاهرين و المطهرين بيت: ره اين است روي از طريقت متاب/ بنه گام و كامي كه خواهي بياب».
انجام: «فإن العدم بك خير من الوجود معك. و الحمد لله رب ‏العالمين و الصلوة و السلام علي سيد المرسلين. فيا ولدي، خذ ما آتيناك و كن من الشاكرين».
نسخ جلي، يوسف علي سروري، 6 شوال 915، عناوين و سرفصل‏ها شنگرف. در اوّل نسخه تملك مصطفي لطفي بيك‏زاده بن لطف‏الله بن بالي و تملك عبدالباقي بن محمد باقي افندي و تملك شيخ محمدبن حسن و تملك محمدبن مصطفي مشهور به بغلفچي‏زاده، و عبارت «قد اشتريته من محمود أفندي في أواسط رجب 1223 بخمسة يوزلوقات؛ و أنا الداعي الأثيم الشريف الحسيني إبراهيم الرسول الإيراني إلي الدولة الخاقاني»؛ و ايضاً نوشته شده كه اين مجموعه شامل حدود هشت رساله است، لكن جز دو رسالة ياد شده رسالة ديگري در نسخه وجود ندارد (نسخة ش 146).
82. مجموعه
1. رجال ابن داوود الحلي: رجال، عربي، از تقي‏الدين حسن بن علي بن داوود حلي(647)؛
2. رسالة في صلاة الجمعة: فقه، عربي، از شهيد ثاني زين‏الدين بن علي عاملي (966)؛
3. اجازه‏نامة علامة حلي به بني زهره؛
4. اجازة شهيد ثاني به حسين بن عبدالصمد جباعي عاملي(پدر شيخ بهايي)؛
5. رسالة في ‏الرجال (57 برگ)
از:
در اين كتاب كه مسودّة مؤلف است، روات و اشخاصي كه به بلدي و شهري منسوب هستند و به آن نسبت شناخته مي‏شوند توضيح داده شده و محل آن بلد و وجه تسمية آن بيان گشته است‏. مؤلف معمولاً از معجم ‏البلدان نقل کرده است. ترتيب الفبايي نامنظم بوده و از اول و آخر ناتمام است‏.
ترتيب بخشي از مطالب كتاب به قرار زير است:
طبرستان، طبريه، تأويل آية «و يبقي وجه ربك»، سراء، صهرستي، ارمنيه، شروان، قبه، قطربل، قلمون، القليس، سجستان، سمندر، سمهري، سمندل، سرخس، الطف، طوس، طابران، نجف، نخيله، شوشه، نجران، سليمه، مامطير، مرعش، كَس، كَش، ارم، ممطير، آمل، شلمغان، شمشاها، شعران، سوسنجرد، همانيه، عقرقوّف، عكبرا، عبر ...
اين نسخه، پيش‏نويس مؤلف است كه از منابع مختلف جمع‏آوري كرده و موفق به ترتيب و پاك‏نويسي آن نشده است. با اينكه ناقص و غير منظم است، لكن در موضوع خود بي‏نظير است‏.
آغاز نسخه: «طبرستان بفتح أوله و ثانيه و كسر الراء المهملة، الطبر هي فارسية معربة و هو الذي شُقِّق به الأحطاب، و أما في العربية».
انجام نسخه: «عاصم بن ضمرة السلوني الكوفي التابعي. سمع علي بن أبي‏طالب. رَوي عنه الحكم بن عتيبة بالمثناة فوق‏»
نوع خط: نستعليق، كاتب رسالة دوّم حسين بن شمس حلي جمعه 23 ربيع‏الاول 1020 در مكه، كاتب رسالة سوم ناصرالدين محمد بن احمد بيدستاني توني خراساني 26 محرم 1021 در مكه، عناوين شنگرف (نسخة ش 260/5).
83. مجموعه
1. شرح توحيد الصدوق: حديث، عربي، از قاضي محمدسعيد بن محمد مفيد قمي(1130)
نسخة حاضر جلد اوّل كتاب است.
2. اسرارالصلوة(5 برگ): اخلاق، عربي، از قاضي محمدسعيد بن محمد مفيد قمي
رسالة كوتاهي در بيان اسرار نماز به طريق عرفاني است‏.
آغاز: «بعد الحمد و الصلوة علي رسول ‏الله و أهل بيته آل ‏الله، فالعبد المفتاق إلي ‏الله الولي‏».
نوع خط: نستعليق شكسته، محمدابراهيم بن مرحوم فتح‏الله خويي در قمشه ربيع‏ الاول 1202، عناوين شنگرف و خط شنگرف بالاي عبارات احاديث، با حواشي از فتح‏الله بن ابراهيم خويي بن كاتب متن و محمدرضا بن فتح‏الله بن ابراهيم خويي و فتح‏الله بن محمدرضا خويي (نسخة ش 309/2).
84. مجموعه
1. ترجمة رسالة تفّاحية ارسطو: فلسفه، فارسي، مترجم بابا افضل‏الدين محمد مرقي كاشي(707)؛
2. ترجمة رسالة نفس ارسطو: فلسفه، فارسي، مترجم بابا افضل‏الدين محمد مرقي كاشي(707)؛
3. النواميس: فلسفه، عربي، از افلوطين يوناني مشهور به شيخ يوناني(205 قبل‏از ميلاد)
نسخة حاضر شامل سه مقاله از كتاب نواميس بوده و از آخر ناتمام است‏.
آغاز: «المقالة الأولي من كتاب النواميس لأفلاطن الفيلسوف اليوناني. قال أفلاطن: إنه لمّا كانت أسباب الإرادة مختلفة، و كانت الإرادة تابعة لأقواها و أظهرها علي سائرها».
4. حاشية الحاشية القديمة الدوانيّة علي شرح التجريد الجديد: كلام، عربي، از: ؟
حاشيه‏اي است به‏طور مختصر بر شرح تجريد جديد و حاشية دواني بر آن، و از آخر ناتمام است‏.
آغاز: «قال المصنف رحمه الله رحمة واسعة. "أما بعد حمد واجب الوجود علي نعمائه الخ". قدّم فصل الخطاب لإيجاز البليغ رعاية لنوع من براعة الاستهلال و لغرابة الأسلوب».
5. حاشية شرح تجريد الاعتقاد: كلام، عربي، از: ملا جلال‏الدين دواني(908)
آغاز: «الحمد لله رب ‏العالمين... قال المصنف ـ قُدّس سره الأطهر ـ : "أما بعد حمد واجب الوجود علي نعمائه". فيه إيماء علي كمال عنايته بالاختصار؛ حيث لم‏يجعل إنشاء الحمد جزءً من كتابه»‏.
انجام نسخه: «الشرح: "الثاني مفهوم العدم واحد الخ". كان مراده توجيه مفهوم العدم و حدته في جميع المعدومات، و كذا في وحدة الوجود و محصلة الاشتراك المعنوي بينهما».
نوع خط: نسخ، بي كا، بي تا (نسخة ش 311).
85. مجموعه
1. المصادر: لغت، عربي به فارسي، از ابوعبدالله حسين بن احمد زوزني (486)
در آخر نسخة حاضر نوسته شده «تمام شد كتاب السامي في الأسامي»، كه اشتباه است‏.
2. تهذيب المهذب: فرهنگ فارسي به فارسي، از مولي محمديحيي بن محمد شفيع القزويني(ق 12)
مؤلف در اين كتاب، لغات فارسي ناخوان و غامض را از كتاب مهذب الأسماء في مرتب الأشياء تأليف محمود بن عمر بن محمود سجزي (ق 8) بيرون كشيده و با مراجعه به كتاب‏هاي برهان قاطع، فرهنگ جهانگيري، مجمع الفرس سروري، مرآت اسكندري، السامي في الاسامي، اختيارات بديعي، قانون الأدب حبيش بن ابراهيم تفليسي، بحر الجواهر، دستوراللغه و كتب ديگر لغوي، معاني و اعراب آنها را دقيقاً ضبط و به ترتيب اصل كتاب مهذب مرتب ساخته است‏.
آغاز:
الحمد لله خالق البرايا و الصلوة علي رسوله محمد زبدة الصفايا و آله و عترته ... باب الألف الممدودة: "آبان" بر وزن تابان نام ماه هشتم است از سال شمسي و آن بودن خورشيد باشد در برج عقرب. "آبجين" با جيم فارسي بر وزن آستين».
انجام: «"يوز" به ضم اول و سكون ثاني و ثالث جانوري است شكاري كوچك‏تر از پلنگ و سگ؛ و تولة شكاري را كه به‏ بوي شكار را پيدا كند نيز گفته‏اند».
نوع خط: نسخ جلي، رسالة اول شيخ عبدالله سورتي در بلدة جهانگيرنگر 1090، رسالة دوّم مولي محمدهاشم معلم 1114، اول تهذيب اللغه مهر بيضوي «يا محسن قد أتاك المسي‏ء» و مهر بيضوي «ندا آمد از حق اي اسمعيل 1221»؛ تمامي صفحات جدول شنگرف، عناوين شنگرف، ابواب مشكي درشت و با خط كوفي، كلمات معرب و بعضي علائم نگارش شنگرف، در حواشي تصحيح شده است .(نسخة ش 397).
86. مجموعه
1. أنس المنقطعين إلي عبادة رب ‏العالمين: اخلاق، عربي، از جمال‏الدين ابي‏عبدالله محمد بن اسماعيل بن حسن معافي موصلي(630)
سيصد روايت از احاديث حضرت پيغمبر اكرم  در مسائل عرفاني با حذف سند. نويسنده در ذيل هر يك حكايت متناسب از عرفا و صوفيه و در ذيل آن چند بيت شعر عرفاني مي‏آورد. مؤلف نهايت سعي را كرده كه كتابش موجز و مختصر و دلكش و جذاب باشد و در اين مورد موفق هم شده است‏.

باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1

آغاز: «عونك يا الله و صلي ‏الله علي ‏النبي الأعظم‏.. استخرتُ الله في جمع كتاب يشتمل علي ثلاثمائة حديث‏».
انجام: «إن عندي للمطيعـ/ين شراباً سلسبيلا. فاتعَبوا اليوم قليلاً/تستريحون طويلاً».
2. تخميس القصيدة اللامية: شعر، عربي، از ضياءالدين ابومحمد عبدالله بن محمد انصاري خزرجي اندلسي(626)
شيخ ابي‏علي السماط قصيده‏اي لاميه در 29 بيت به عربي در مدح حضرت پيامبر سروده است‏. خزرجي قصيدة مزبور را تخميس كرده كه در پايان نسخة حاضر در چند برگ موجود است‏.
آغاز تخميس:
أ علِمتَ كَم أحييتَ من مقتول/عند الحمي بحديثك المنقول؟
فيمن ذكرتَ ظفرتَ بالمأمول/أعِدِ الحديث فليس بالمملول
عن خير مبعوث و خير رسولِ
انجام تخميس:
والتابعين و مَن عليهم أجمعت/أهل ‏الهدي و إلي محجّتهم دَعَت
والمنشدين و كل ذي اُذن وَعَت/ما أمرَعت روض الرُّبا و تضوّعت
ريّا نسيمٍ بالغدوّ أصيل
نوع خط: نسخ معرب، عناوين و اشعار شنگرف، كاتب تخميس علاءالدين الطيبي الأنصاري، بي تا، رسالة اول با حواشي از فتح‏الله بن محمدرضا شريف حسيني كه در 1336 ق به آن اشتغال داشته است‏. در اولش «اين كتاب جناب آقا محسن خلف مرحوم آقا فتح‏الله در نزد حقير حسنعلي ايرواني امانت است» (نسخة ش 430).

باغ ارغوان،کتابخانة وقفي شيخ الاسلام خويي (3)-1

87. مجموعه
مجموعة نفيس و مهمي كه در آن حدود پانزده مولودية حضرت پيامبر  از تأليفات علماي اهل سنت همه به عربي جمع‏آوري شده است‏. براي شناسايي كتب اين مجموعه به كتاب‏شناسي‏هاي متعدد از جمله كشف الظنون و ذيل آن مراجعه گرديد، لكن هيچ كدام از كتب مذكور(جز رسالة هفتم) در آن ذكر نشده بود. در كشف‏الظنون 1910/2 آمده است: «قد ذكر الحافظ السخاوي في الضوء اللامع جماعة ممّن ألّف في مولد النبي(ص)». كتاب مذكور در دسترس نبود، شايد در آن از اين كتب و مؤلفانشان يادي شده باشد. شايان ذكر است كه كاتب اين مجموعه «عمر بن محمد مارديني حنفي» بوده و نسخه در دست خانوادة آنها دست به دست گرديده و چند مولوديه از وي به همراه ديوان اشعار او در اين مجموعه مندرج است‏. مارديني از دانشمندان قرن نهم هجري است‏.
فهرست رساله‏ها و مطالب اين مجموعه عبارتند از:
1. الدّرّ الثمين في مولد الأمين (ص10-1)
از زين‏الدين عمر بن شيخ محمد بن عمر بن عبدالخالق الجبعي الحنفي
آغاز: «الحمد لله الذي قدّر و دبّر و صوّر و يسّر و أفقر و أغني و شيّد و سدّد و أشقي و أسعد و أبعد و أدني»‏.
2. جلاء الأفهام في مولد خير الأنام (ص 18-10)
از عمربن محمد المارديني الحنفي
آغاز: «الحمد لله الذي عرّف الجود و شرّف الوجود بظهور خير المرسلين و مولده» .
3. الملتقط من المولد الوسيط للسُرَّمدّي (ص 27-18)
از آغاز: «الحمد لله منوّر الوجود بنور الإيمان و معطي الأكوان بطيب عرف المبعوث بالأمان الذي خلق آدم‏».
4. مولد النبي علي أسلوب غريب (ص 33-27)
از آغاز: «الحمد لله الذي رفع بعض الكائنات فوق بعض درجات و فضَّل و أتحف من شاء ما شاء و وهب و نفّل»‏.
5. كتاب مولد النبي و وفاته (ص 43-33)
از آغاز: «الحمد لله المالك الذي لم يتخذ في ملكه وزيراً العالم الذي لم‏يجعل فيما دبّر مشيراً».
6. كتاب مولد النبي و وفاته (ص 57-43)
ازآغاز: «الحمد لله الذي اختص محبته لمودّته و اجتباهم و اجتذبهم بكرمه إليه و في كنف لطفه ربّاهم‏».
7. الدر المنظم في مولد النبي المعظم (ص 57)
از ابي‏القاسم محمد بن عثمان المولوي الدمشقي(867)
آغاز: «الحمد لله الذي أطلع في شهر ربيع الأول إلي الوجود قمر الجود والوفاء و توَّجَه بتاج الكمال وآتاه من الإنعام و الإفضال غُرّاً و شرفاً».
8. مولد النبي (ص 69-57)
ازآغاز: «الحمد لله مُزيدِ مَن حمد و شكر و مفيد من بُلي فصبر حليم اذا بارزه العبد بالمعاصي‏».
9. خطبة تقال اول مولد رسول‏الله (ص 70-69)
از آغاز: «الحمد لله ‏الذي أطلع من بروج السعود بدراً أنار به الأكوان و أنبع من بحار العيون عيناً سقي بها الظمآن».
10. الدر اليتيم في مولد النبي الكريم (ص 77-70)
ازآغاز: «الحمد لله الذي تصدّق علينا بجزيل المواهب و كرّمنا بفضله و أرانا من ألطافه العجائب‏».
11. مولد النبي (ص 81-77)
ازآغاز «الحمد لله الحنّان المنّان ذي الجود و الكرم و الفضل و الإحسان الذي خلق بقدرته الإنسان».
12. مقباس النبراس (ص 103-81)
از مؤلف در اين براي تمجيد و تعظيم باري‏تعالي و ارشاد راغبين در نصيحت و تعليم، خطبه‏هايي را به ترتيب حروف تهجي انشاد كرده و در هر حرف خطبه‏اي مسجع انشاد كرده كه آخر اَسجاع به آن حرف ختم مي‏شود؛ و آخر هر خطبه نيز قصيده‏اي با قافية همان حرف سروده است‏.
آغاز: «الحمد لله الملك القدوس رب البيت المعمور و السقف المحروس‏».
13. نهاية السؤل والامل في مولد خير من حَلّ و رَحَل (ص 108-103)
ازآغاز: «أما بعد حمد الله الذي أظهر شمس الهداية في سماء الحق و أبهج أنوارها و أخرج دُرَّه»‏.
14. غاية السؤل في مولد الرسول (ص 116-108)
از آغاز: «الحمد لله الذي شهر لشهر ربيع ‏الأول سيوفَ البروق اللامعة و بَهَر النواظر».
15. المَوِرد النّمير في المولد المنير(ص 128-116)
از آغاز: «أما بعد حمد الله علي النعمة التي خصّت شهر ربيع ‏الأول بوافر فضلها العام».
16. چند فصل در وصف حضرت پيامبر (ص 120تا 140)
با اين عنوان‏ها:
فصل في خصائصه (ص)، قصة أم معبد و وصفها لسيدنا محمد(ص)؛
حكاية عن عبدالله بن يزيد قال: كان فتح ‏الموصلي كثير البكاء دائم ‏الحزن؛
فصل في مدحه علي سور القرآن؛
فصل في مدحه بأحرف الهجاء؛
فصل في مدحه علي سور القرآن الكريم؛
فصل في مدحه علي سور القرآن؛
قصيدة تقال عند ختم السيرة النبوية؛
آغاز: «يحسن سيرة أهل ‏الحبّ في ‏الأمم/حلّي ‏المجالس و اظهر غير مكتتم»
فصل في وصف رسول‏الله؛
فصل في مدح عمربن الخطاب لرسول‏الله؛
17. كتاب مولد آخر(ص 146-142)
ازآغاز: «الحمد لله مشرّف الوجود بأكرم مولود و مكمّل السعود بطلعة ذي ‏الجود».
18. حكاية جابر رضي‏الله عنه و قبل ذكرنا لصفة مولد سيدنا...(ص 146ـ152)
19. ديوان مارديني(ص 189-152)
غزليات مارديني را به‏ترتيب حرف تهجي شامل است.
20. ارتياح الأرواح إلي بلاد الأفراح(ص 191-189): اخلاق، عربي، از: آغاز: الحمدلله الذي ترتاح الأرواح بذكره و تتقلب القلوب في إنعامه و بِرّه و تنظر الألسن بتوحيده‏.
21. فصل في وصف الواصلين(ص 192-191): اخلاق، عربي،
از:آغاز: «الحمد لله الذي انتدب لخدمته الخواص من أحبّائه و جعلهم له خُدّاماً و أقامهم علي بابه؛ فباتوا طول ‏الليل سجّداً و قياماً».
22. الكلام علي قوله تعالي: لعمرك إنهم لفي سكرتهم يعمهون(ص 192)
ازآغاز: «اعلموا أن‏ الله تبارك و تعالي أقسم بحياة حبيبه محمد في كتابه المكتوب‏».
23. منافع القرآن (ص 198-193)
منسوب به امام جعفر صادق (ع)
آغاز: «سورة البقرة: من كَتَبها و علّقها عليه، زالت عنه جميعُ الأوجاع؛ و إن عُلِّقت علي المصروع، لم‏يقرُبهُ شيطان».
24. الكلام علي قول ‏الله تبارك و تعالي: و اتل عليهم نبأ إبراهيم إذ قال لأبيه و قومه ما تعبدون (ص 198- 200)
نوع خط: نسخ، بي كا، بي تا، عناوين شنگرف، اول نسخه تملكي به تاريخ رجب 908، و تملك احمدبن علي القاضي و تملك مصطفي بن علي المدرس، در اوّل ديوان مارديني (رسالة نوزدهم) حكايت زير نوشته شده است: «اين رسائلي كه در مجلد واحد است از كتاب‌هايي است كه مرحوم جدم آقاابراهيم ـ اعلي‏الله مقامه ـ از اسلامبول آورده است. در كتاب‌هاي شيخ ‏الاسلام اسلامبولي است كه با مرحوم جدم مباحثه و مناظره كرده بودند در عصمت حضرت صديقة كبري . آخر مرحوم جدم نفرين كرده است و پاي آن در همان مجلس مباحثه شَل شده بود و دهنش كج گشته بود. دوباره مرحوم جدم دعا كرده بود خداوند شفا داده بود و ولايت علويه را قبول كرده شيعه شده بود و كتابخانة خود را به مرحوم جدم تفويض كرده‏... الراقم الأثيم فتح‏الله بن محمدرضا بن فتح‏الله بن ابراهيم أعلي‏الله مقامهم». در آخر نسخه «طالع في هذا الكتاب‏... أحمد بن عبدالقادر بن عمر المارديني الحنفي» و «طالع في هذا الكتاب‏... محمد بن عبدالقادر بن عمر بن محمد بن عبدالخالق المارديني الحنفي» و «طالع في هذا الكتاب عمر بن محمد بن عبدالقادر سنة 878» و «طالع في هذا الكتاب أحمد بن عبدالقادر بن عمر بن محمد بن عبدالخالق المارديني الحنفي» (نسخة ش 465).
منبع:فصلنامه وقف میراث جاویدان ش 71
ادامه دارد...

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما