بايدها و نبايدهاي نورپردازي در خانه

اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بيدار مي‌شويد، چشم‌هايتان مي‌سوزد،‌ هاله‌اي قرمزرنگ اطراف مردمک چشم‌هايتان ديده مي‌شود يا اگر از همان اولين ساعات شروع روز، عادت به بدخلقي و پرخاشگري داريد، بد نيست بدانيد اين حالت‏ها ممکن است به خاطر نورپردازي نامناسب در خانه باشد. نورپردازي خوب موجب مي‌شود احساس بهتري داشته
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بايدها و نبايدهاي نورپردازي در خانه

بايدها و نبايدهاي نورپردازي در خانه
بايدها و نبايدهاي نورپردازي در خانه


 






 
اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بيدار مي‌شويد، چشم‌هايتان مي‌سوزد،‌ هاله‌اي قرمزرنگ اطراف مردمک چشم‌هايتان ديده مي‌شود يا اگر از همان اولين ساعات شروع روز، عادت به بدخلقي و پرخاشگري داريد، بد نيست بدانيد اين حالت‏ها ممکن است به خاطر نورپردازي نامناسب در خانه باشد. نورپردازي خوب موجب مي‌شود احساس بهتري داشته باشيد.
براي نورپردازي مناسب در خانه يک شماي انعطاف‌پذير نوري لازم است به نحوي که براي تمامي‌ ساعات روز مناسب باشد و به اتاق‌هاي شما در هر لحظه از شبانه‌روز، حالتي خوشايند ببخشد. نورپردازي بايد به گونه‌اي طراحي شده باشد که با فشاردادن يک کليد ساده، به‌راحتي بتوانيد نور اتاق را زياد يا کم کنيد و به عنوان مثال اتاق خود را از يک اتاق نوراني، به يک اتاق آرام با نوري ملايم که براي خوردن شام مناسب است، تبديل کنيد.

نور طبيعي، بهترين نور است
 

نور طبيعي، بهترين و مناسب‏ترين نوري است که يک خانه مي‌تواند داشته باشد. نور طبيعي روز بيشترين سازگاري را با بدن انسان دارد. همچنين با استفاده از اين نور در مصرف برق صرف جويي مي‏شود. نور خورشيد خاصيت ضدميکروبي هم دارد و بهتر است براي بهداشت بيشتر در خانه پرده‏ها را کنار بزنيد و اجازه بدهيد نور شفابخش خورشيد در خانه بتابد. بهترين نوع روشنايي مصنوعي هم روشنايي نزديک به نور طبيعي روز يعني ترکيبي از نور زرد و سفيد است. در صورت استفاده از نور مصنوعي بهتر است از نورهاي تک رنگ استفاده نکنيد و با استفاده از لامپ‏هايي با نور زرد در کنار لامپ‏هايي با نور سفيد ترکيبي نزديک به روشنايي طبيعي روز در خانه ايجاد کنيد. به هر حال توصيه مي‏شود تا جاي ممکن روشنايي مورد نياز خانه را از نور طبيعي تامين کنيد اما کيفيت نور در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگي به جهت اتاق‌ها دارد. شايد بد نباشد نگاهي به نحوه نور اتاق‌ها با توجه به جهت قرارگرفتن‌شان در عرض و طول جغرافيايي بيندازيم.

اتاق‏هاي رو به شمال
 

اين اتاق‌ها سرد هستند. نور زننده‌اي دارند و نور مستقيم خورشيد به آنها نمي‌تابد. هنرمندان نقاش معمولاً اتاق کار خود را رو به شمال انتخاب مي‌کنند تا در نور آن، بهتر بتوانند رنگ‌ها و طيف‌هاي مختلف را تشخيص بدهند.

اتاق‏هاي رو به شرق
 

اولين اتاق‌هايي که با طلوع خورشيد روشن مي‌شوند، اتاق‌هاي شرقي هستند اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سايه‌اي بلند و طولاني‌مدت بر اين اتاق‌ها سايه مي‌افکند و طي روز ديگر خبري از نور خورشيد در اين اتاق‌ها نيست. بهتر است براي تعديل‌ نور شديد و خيره‌کننده آفتاب در زمان طلوع، در اين اتاق‌ها از نور مصنوعي استفاده شود. با اين کار مي‌توان در اواسط روز نيز تا حد ممکن، نور طبيعي روز را به نوعي در اين اتاق‌ها ايجاد کرد. اين کار براي اتاق‌هاي رو به شمال هم کارايي دارد.

بايدها و نبايدهاي نورپردازي در خانه

اتاق‏هاي رو به جنوب
 

نور و گرماي خورشيد در تمام مدت روز در اين اتاق‌ها وجود دارد. البته ممکن است طي روز و در فصل‌هاي مختلف، کيفيت و ميزان آن اندکي تغيير کند. بهتر است آشپزخانه، اتاق نشيمن و هر جايي که معمولا مدت زمان زيادي را طي روز در آنجا مي‌گذرانيد، رو به جنوب باشد.

اتاق‏هاي رو به غرب
 

در گرم‌ترين ساعات روز، نور خورشيد به اين اتاق‌ها مي‌تابد و زماني كه نور شديد است، چشم را آزار مي‌دهد. بعدازظهرها در اين اتاق‌ها سايه مي‌افتد و نور خورشيد، ملايم‌تر مي‌شود.

نور در گوشه و کنار خانه
 

وجود نور مناسب در آشپزخانه اهميت زيادي دارد. آشپزخانه محل مناسبي براي رشد ميکروب‏هاست و لازم است در آن از نور طبيعي استفاده شود و هر روز پرده‏ها کنار زده و پنجره‏ها باز شوند تا ضمن تابش نور خورشيد هواي تازه هم در آشپزخانه جريان پيدا کند. استفاده از نور مصنوعي و روشنايي موضعي هم در آشپزخانه لازم است. افتادن سايه کابينت و هود روي ديد مشکل ايجاد مي‏کند و نبود نور کافي در آشپزخانه احتمال وقوع حوادثي مانند بريدگي و سوختگي را افزايش مي‏دهد.
نورپردازي مناسب در اتاق خواب به شما اين امکان را مي‌دهد کــه بعد از يــک روز سخــت کاري، خوابـــي راحــت داشته باشيد. البته اين را فراموش نکنيد که منظورمان اين نيست که اتاق خواب بايد تاريک باشد تا خوب بخوابيد. بهترين نور براي اتاق خواب، نور کنار تخت‌خواب است که براي مطالعه و حتي ديدن تلويزيون خوب است و حتي اگر هم‌اتاقي شما بخواهد بخوابد، چشمانش را آزار نمي‌دهد. مي‌توانيد براي نور کنار تخت‌خواب‌تان از آباژورهاي کنار تختي استفاده کنيد يا نوري را در قسمت بالايي تخت خود تعبيه کنيد و يا روشنايي‌هاي ديوارکوب در اتاق خود نصب کنيد. استفاده از نورهاي صورتي و آبي رنگ نيز در اتاق خواب توصيه شده است.
راهروها، راه‏پله‏ها و محل‏هاي عبور و مرور هم بايد نور کافي و مناسب داشته باشند. نبود نور کافي در اين نقاط ممکن است موجب بروز حوادثي مانند زمين خوردن و ليز خوردن و در پي آن ضربديدگي و شکستگي شود. اين مناطق در خانه‏هايي که ساکنان آن سالمند هستند و قدرت بينايي‏شان کمتر از ديگران است به نور بيشتري احتياج دارد.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.