توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي

حتما بسياري از شما حادثه سقوط هواپيماي C-130 را به ياد داريد. هواپيمايي که جمع زيادي از اصحاب رسانه و نيروهاي نظامي کشور در آن بودند. شايد اين حادثه يکي از دلخراش‌ترين حوادث چند سال اخير بود که در ناوگان هوايي کشور رخ داد اما چگونه مي‌توان از بروز چنين حوادثي پيشگيري کرد: با خريد هواپيماهاي نو، دقت بيشتر در انتخاب
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي

توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي
توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي


 

نويسنده: ندا احمدلو




 
حتما بسياري از شما حادثه سقوط هواپيماي C-130 را به ياد داريد. هواپيمايي که جمع زيادي از اصحاب رسانه و نيروهاي نظامي کشور در آن بودند. شايد اين حادثه يکي از دلخراش‌ترين حوادث چند سال اخير بود که در ناوگان هوايي کشور رخ داد اما چگونه مي‌توان از بروز چنين حوادثي پيشگيري کرد: با خريد هواپيماهاي نو، دقت بيشتر در انتخاب نيروها و به کارگيري نيروهاي آموزش‌ديده يا تجهيز بيشتر ناوگان هوايي؟
در ايران هم مثل هر کشور ديگري امکان بروز مشکل و خطر در مسافرت‌هاي هوايي وجود دارد. کما اينکه در 25 سال گذشته تقريبا 17 هواپيماي ايراني دچار سانحه شده‌اند و نزديک به 1500 نفر جان خود را در اين سوانح از دست داده‌اند.
متاسفانه اتحاديه اروپا هم به علت رعايت برخي مسايل امنيتي، پروازهاي يکي از شرکت‌هاي هواپيمايي ايران را تحريم کرده است. با اين حال گزارشاتي از سوي سازمان هواپيمايي کشور صادر شده که حاکي از آن است که در هفت ماهه اول سال جاري، مسافرت‌هاي هوايي حدود 11 درصد افزايش داشته است و همين امر ما را بر آن داشت تا کمي بيشتر درباره ايمني و سلامت پرواز اطلاعات کسب کنيم. اگر شما هم مي‌خواهيد اطلاعاتتان را در اين زمينه افزايش دهيد با ما همراه باشيد.

کودکان و پرواز
 

سن مجاز براي پرواز بچه‌ها با توجه به شرايط شرکت‌هاي هوايي مختلف، متفاوت است. برخي شرکت‌هاي هواپيمايي به کودکان زير 2 سال اجازه پرواز رايگان مي‌دهند و در طي پرواز کودک بايد در آغوش والدين خود باشد که اين امر خطرات خاص خود را به همراه دارد اما در صورتي که کودکتان روي يک صندلي جداگانه نشست، حتما از او بخواهيد که کمربندش را ببندد و از حرکت کردن بي‌مورد در راهروي هواپيما پرهيز کند زيرا ممکن است در صورت افتادن هواپيما در چاله‌هاي هوايي زمين بخورد و شما و خودش را دچار مشکل کند يا هنگام راه رفتن يا شايد دويدن باعث ريختن نوشيدني‌هاي داغ مسافران و اذيت و آزار آنها شود. همچنين شما مي‌توانيد براي آرام نگه داشتن کودکتان اسباب‌بازي‌هاي نرم و پلاستيکي بي‌خطري با خود به داخل هواپيما ببريد و در صورت بهانه‌گيري، او را با اسباب‌بازي‌هايش سرگرم نماييد. اگر هم فراموش کرده‌ايد که چيزي همراه خود ببريد خيلي ناراحت نباشيد، معمولا در هواپيماها چيزي براي سرگرمي کودکان پيدا مي‌شود، پس از مهمانداران بخواهيد تا يک اسباب‌بازي در اختيار کودکتان قرار دهند.

بارهاي ممنوعه
 

مايعات، ژل و اسپري‌ها از جمله کالاهايي هستند که در مقادير کم مي‌توانيد آنها را در ساک دستي و مسافرت‌هاي کوتاه هوايي حمل کنيد اما اگر مقدارشان از 3 اونس (84 گرم) بيشتر شد، ديگر جزو بارهاي ممنوعه محسوب مي‌شوند.
حمل لوازم آرايشي و بهداشتي جامد به داخل هواپيما بلامانع است اما بردن انواع لوازم‌هاي آرايشي مايع مانند ريمل چشم و مو، کرم، لوسيون، روغن حمام، لاک ناخن يا صابون‌هاي معطر و عطر به داخل هواپيما ممنوع است.
ديگر بارهاي ممنوعه که مي‌توان از آنها نام برد شامل ميل بافتني، قلاب، حالت‌دهنده مژه، اسلحه اسباب‌بازي، چاقو، انبرک، عصا، ربات‌هاي اسباب‌بازي، شامپو، داروهاي مايع بدون نسخه، ريش‌تراش و تيغ هستند. همچنين انواع وسايل الکترونيکي، اشياي نوک تيز، کالاهاي ورزشي مثل تپانچه و تير و کمان، ابزارآلاتي مثل تيشه و چکش، اقلام دفاع شخصي و مواد منفجره و اشتعال‌زا هم جزو اقلام ممنوعه به شمار مي‌روند.

تلفن همراه و هواپيما
 

استفاده از تلفن همراه در هر هواپيما و هر نوع پروازي ممنوع است زيرا ممکن است امواجي که از تلفن همراه ساطع مي‌شود با سيستم کنترل داخل کابين خلبان تداخل پيدا کند و خلبان را دچار مشکل نمايد. به‌طور کلي استفاده از وسايل الکترونيکي در هواپيما ممنوع است. از بين وسايل الکترونيکي شما فقط مي‌توانيد از ضبط‌صوت‌هاي قابل حمل، سمعک و ضربان‌سازهاي قلب در داخل هواپيما استفاده کنيد.

مشکلات باري
 

شما مي‌توانيد کيف‌دستي‌تان که شامل لوازم آرايش جامد، وسايل بهداشتي يا پوشک و وسايل مورد نظر کودک و داروهاي مورد نيازتان که جامد باشد را با خود به داخل هواپيما ببريد البته رعايت چند نکته هنگام بردن کالا به داخل هواپيما الزامي است. مثلا، اگر اقلامي که با خود به همراه داريد سنگين هستند، آنها را داخل محفظه بالاي سرتان قرار ندهيد و آنها را زير پا و صندلي بگذاريد زيرا ممکن است اين اقلام در طي پرواز به پايين سقوط کرده و باعث ايجاد خطر يا مزاحمت براي شما و ساير مسافران شود.
گاهي به علت شرايط خاصي مسوولان هواپيما مجبور به تخليه سريع و اضطراري مسافران مي‌شوند. اگر چنين شرايطي پيش آمد، خونسردي‌تان را حفظ نماييد و وسايلي را که همراه خود به داخل هواپيما برده‌ايد، رها کنيد چون ممکن است تلاش شما براي دسترسي به آنها باعث جلوگيري از تخليه ايمن مسافران گردد.

مشاهيري که از پرواز مي‌ترسند
 

فوبيا يا ترس از پرواز وقتي به وجود مي‌آيد که فرد از فضاي بسته مثل هواپيما يا ارتفاع وحشت داشته باشد. اين‌گونه افراد معمولا ترجيح مي‌دهند که براي مسافرت هواپيما را انتخاب نکنند اما اگر مجبور به اين کار هستند، بهتر است ترس خود را با يک پزشک در ميان بگذارند تا در صورت لزوم آرام‌بخش‌هاي مناسب برايشان تجويز شود. در صورتي هم که هنگام پرواز ترسشان تشديد و به تنگي نفس منجر شود بايد حتما بلافاصله پزشک هواپيما را در جريان بگذارند. شايد جالب باشد بدانيد که برخي افراد مشهور هم فوبياي پرواز داشته‌اند.

توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي

ايزاک آسيموف، نويسنده مشهور روسي (1992-1920) از جمله چهره‌هاي معروفي است که از پرواز مي‌ترسيد

توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي

وودي آلن، کارگردان، نويسنده و کمدين معروف 73 آمريکايي هم از جمله کساني است که از پرواز مي‌ترسد

توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي

استنلي کوبريک، کارگردان برجسته انگليسي (1928 تا 1999) هم از چهره‌هاي معروفي است که از پرواز واهمه داشته است

توصيه‌هاي ايمني براي سفر‌هاي هوايي

دنيس برگ‌کمپ، بازيکن سابق آرسنال که به خاطر ترس از پرواز با کشتي خود را به بازي‌هاي جام جهاني 1994 آمريکا رساند
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.