بازي‌هاي کودکانه از 1 ماهگي تا 1 سالگي

آيا با شيرخواران کوچک‌تر از يک‌سال هم مي‌توان بازي کرد؟ اگر يک کودک دو يا سه ساله را به شما بسپارند و از شما بخواهند که با او بازي کنيد، حتي اگر هيچ تجربه‌اي از بچه داري نداشته باشيد، احتمالا مي‌توانيد با بازي‌هاي ساده‌اي مثل توپ بازي، دالي بازي يا قايم موشک او را براي مدتي هرچند کوتاه سرگرم کنيد اما در مورد شيرخوار
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازي‌هاي کودکانه از 1 ماهگي تا 1 سالگي

بازي‌هاي کودکانه از 1 ماهگي تا 1 سالگي
بازي‌هاي کودکانه از 1 ماهگي تا 1 سالگي


 






 
آيا با شيرخواران کوچک‌تر از يک‌سال هم مي‌توان بازي کرد؟ اگر يک کودک دو يا سه ساله را به شما بسپارند و از شما بخواهند که با او بازي کنيد، حتي اگر هيچ تجربه‌اي از بچه داري نداشته باشيد، احتمالا مي‌توانيد با بازي‌هاي ساده‌اي مثل توپ بازي، دالي بازي يا قايم موشک او را براي مدتي هرچند کوتاه سرگرم کنيد اما در مورد شيرخوار يک‌ساله يا کوچک‌تر به‌خصوص اگر تجربه‌اي نداشته باشيد اين‌کار کمي‌ مشکل‌تر است. علت اين است که احتمالا شما فکر مي‌کنيد که موجود کوچک هنوز درک درستي از محيط پيرامونش ندارد و چيز زيادي نمي‌فهمد، ممکن است در برابر اعمال شما بي‌تفاوت بوده و هيچ عکس‌العملي نشان ندهد يا اينکه بترسد و يا عصباني شده و گريه کند.
اگر شما فرزند زير يک‌سالي داريد و به دنبال بهترين بازي‌هاي مناسب سن او در هر ماه هستيد، خواندن اين مقاله برايتان خالي از لطف نخواهد بود. پس از خواندن اين مطلب شما قادر خواهيد بود که با فرزند دلبندتان در هر سني که باشد، حتي در دوران نوزادي بازي کنيد و هر دو از اين کار لذت ببريد.

بازي با نوزاد
 

نوزاد خود را بغل کنيد و به آرامي‌ به عقب و جلو حرکت دهيد و همان‌طور که حرکت مي‌کنيد برايش لالايي بخوانيد. کودک شما حتي وقتي بزرگ‌تر مي‌شود نيز ممکن است از شما بخواهد که‌ اين بازي را با او بکنيد. اگر لالايي خواندن بلد نيستيد مي‌توانيد چيزهايي از اين قبيل بگوييد: «چه بچه نازي دارم به به به.... يا چشماشو ببين چه نازه..» کودک در اين سن متوجه تغييرات چهره شما مي‌شود پس مي‌توانيد برايش شکلک درآوريد و حالت‌هاي مضحک به صورت‌تان بدهيد، او از اين کار شما لذت خواهد برد. در هنگام حرف زدن صورت خود را نزديک صورت کودکتان قرار دهيد تا بتواند شما را ببيند. مي‌توانيد براي آرامش دادن به او يک ضبط صوت کوچک در کنارش قرار دهيد و برايش موسيقي آرامي ‌بگذاريد اما نگذاريد که موسيقي تبديل به صداي زمينه‌اي شود و ضبط مدام روشن باشد چون ما مي‌خواهيم کودک به صدا گوش کند اما نمي‌خواهيم آن‌را ناديده بگيرد يا فراموش کند.
1 ماهه : دراين زمان ديد کودکتان کمي ‌کامل‌تر شده است. يک شي‌ رنگي روشن را جلويش بگيريد و آن را بچرخانيد. وقتي مطمئن شديد که کودکتان در حال نگاه کردن به شي‌ است، به آرامي ‌آن را به ‌اين طرف و آن طرف حرکت دهيد. هنگام انجام اين بازي به نشانه‌هاي خستگي فرزندتان از بازي توجه کنيد و به محض اينکه احساس کرديد از دنبال کردن شي‌ خسته شده است بازي را متوقف کنيد. از آنجا که فرآيند چنگ زدن و گرفتن در حال تکامل است، به او اجازه دهيد به جغجغه و يا زنگوله‌هاي بي‌خطر چنگ بزند و آنها را بگيرد.
2 ماهه : در اين زمان کودک قادر است که قيافه‌ها را تشخيص دهد. براي تکامل بخشيدن به بينايي و شنوايي کودک از حالت‌هاي گوناگون چهره و صداهاي متفاوت استفاده کنيد. برايش آواز بخوانيد و آن را با استفاده از حرکات واضح لب و دهان اجرا کنيد. چشمک بزنيد، شکلک در بياوريد، با لب‌هايتان صدا درآوريد، خواهيد ديد که کودکتان تا چه حد از اين کار لذت خواهد برد. کودک را بغل کنيد و او را در خانه بگردانيد و جاهاي گوناگون خانه را به او نشان دهيد. دقت کنيد که چه اشيايي بيشتر توجه او را جلب مي‌کند، به آنها اشاره کنيد و درباره‌شان صحبت کنيد. کودک را به پشت بخوابانيد و به دقت و به آرامي ‌هر دوپاي او را بکشيد تا جايي که صاف شوند و سپس به آرامي ‌به کف پاهايش ضربه بزنيد. خواهيد ديد که او پاهايش را به سمت پايين متمايل کرده و زانوهايش را خم خواهد کرد. حين انجام اين بازي برايش آواز بخوانيد. کودک پس از چند بار بازي کردن ياد مي‌گيرد که منتظر آواز شما باشد و اين بازي را هيجان انگيزتر مي‌کند.
3 ماهه : کودک سه ماهه، مهار عضله‏هاي لب‌ها، زبان و حنجره را به تدريج فرا گرفته و در نتيجه مي‌تواند صداهاي بيشتري توليد کند. وي با خود حرف مي‏زند و از گفتگو با ديگران، لذت مي‌برد. گاهي کودک صدايي از خود در مي‏آورد و آنگاه منتظر پاسخ طرف مقابل مي‌شود. سعي کنيد با نگاه کردن به او و پاسخ دادن به صداهايي که از خود در مي‌آورد با او ارتباط برقرار سازيد. در اين زمان اگردر حالتي که دراز کشيده انگشت خود را نزديک صورتش بگيريد آن را خواهد گرفت. هر بار که موفق شد انگشتتان را بگيرد، او را تشويق کنيد. براي مثال بگوييد: «آفرين دختر قشنگم.»
4 ماهه : در اين زمان کودک دست‌هايش را کشف مي‌کند و آنها را تماشا مي‌کند. دست‌هاي کودکتان را بگيريد و به آرامي‌جلوي صورتش آنها را به هم بزنيد و آواز بخوانيد. در اين سن کودک از صداي خويش، غرق لذت مي‌شود و اغلب ساعت‌ها با خود حرف مي‏زند (به قول معروف غانّ و غون مي‌کند). او به صداهاي اطرافش عنايت فراواني دارد و موقع صحبت اطرافيانش با وي، با خيره گشتن به صورت فرد گوينده و سکوت کامل در هنگام گوش دادن به صداها از خود علاقه نشان مي‌دهد.
5 ماهه : در اين سن کودک دايما در حال صدا در آوردن است. اگر امکانش را داريد صداي او را ضبط کنيد و هنگامي‌که ساکت است برايش پخش کنيد و عکس‌العمل او را ببينيد. اگر متوجه شديد که کودکتان از گوش کردن به صداهاي ضبط شده لذت مي‌برد صداهاي ديگر را هم امتحان کنيد. سعي کنيد چيزهاي رنگارنگي را به پايش ببنديد، کودک شما در هنگام لگد انداختن از تماشاي آن لذت خواهد برد يا اينکه يک جغجغه يا زنگ را جلوي پاهايش آويزان کنيد و به او ياد دهيد که چگونه به جغجغه يا زنگ لگد بزند. آهنگ شادي بگذاريد، دستتان را محکم زير بغل او بگيريد و او را ايستاده روي پا نگه داريد و روي سطحي نرم برقصانيد.
6 ماهه : در اين سن، تنوع اصوات خيلي فراوان شده و زمان طولاني صرف تمرين آنها مي‌شود. همين طور نوزاد شش ماهه مي‏خندد و وقت بازي، خوشحالي کرده و جيغ مي‏کشد و موقع خشمگيني نيز فرياد مي‏زند. او را روي شکم قرار دهيد به طوري که صورتش به طرف زمين باشد. سپس يک اسباب بازي جالب را که دوست دارد روي زمين اما دور از دسترسش قرار دهيد. او در تلاش براي گرفتن اسباب بازي حتما کمي ‌به سمت جلو خواهد خزيد. به او فرصت دست يافتن به اسباب بازي را بدهيد و هنگامي‌که به آن رسيد تشويقش کنيد. اين بازي به تقويت اعتماد به نفس او کمک مي‌کند. کودک در اين سن از موسيقي و ريتم لذت فراواني مي‌برد. اورا بغل کنيد و در حالي که آواز مي‌خوانيد با او برقصيد. او شادي شما را احساس مي‌کند و از شادي شما شاد مي‌شود. اسباب بازي‌اي که دوست دارد را جلوي او بگيريد و وقتي مطمئن شديد که دارد به آن نگاه مي‌کند آن‌را از ديدرس او خارج کنيد و او را تشويق به يافتن آن کنيد. به تدريج که کودک بزرگ مي‌شود ياد مي‌گيرد که وقتي اسباب بازي را از او دور مي‌کنيد به دنبال آن بگردد.
7 ماهه : اکنون ديگر گوش کودک شما با ترانه‌هايي که هرروز برايش خوانده‌ايد آشنا شده است. ترانه‌هايي که مي‌خوانيد هرچه که باشد کودکتان از شنيدن کلمه‌هايش لذت خواهد برد. اهميتي ندارد که مفهوم آن را نفهمد. در اين سن کودک کم‌کم قادر مي‌شود که غذا را خودش برداشته و به دهان ببرد. اين‌کار به او احساس قدرت و توانايي مي‌دهد. مي‌توانيد مقداري هويج و سيب زميني کاملا پخته و نرم شده را روي ميز جلوي او قرار دهيد. انگشتان او را به سمت غذا و سپس به سمت دهانش ببريد. او به زودي اين‌کار را ياد مي‌گيرد و احتمالا پس از مدتي او هم سعي خواهد کرد که به شما غذا بدهد.
8 ماهه : در اين سن کودک از نگاه کردن به آينه لذت بسياري مي‌برد. يک آينه جلوي او بگذاريد و دست‌هايش را جلوي آينه حرکت دهيد. خودتان هم مي‌توانيد جلوي آينه کنار او ايستاده و لبخند بزنيد يا شکلک در بياوريد و يا عقب و جلو برويد. بازي دالي موشه بازي بسيار جالبي براي اين سن است. يک عروسک را برداريد و آن را پشت سرتان پنهان کنيد سپس آن‌را بيرون بياوريد و بگوييد: «دالي موشه. . . . . (اسم کودک را بگوييد)». بازي را ادامه دهيد و هربار عروسک را از جهات گوناگون بيرون بياوريد و آنقدر بازي کنيد تا کودک سعي کند بيرون آمدن عروسک را پيش بيني کند. بازي دالي موشه به کودک مي‌آموزد که اشياي ناپديد شده دوباره برخواهند گشت. مي‌توانيد حوله يا پارچه‌اي را روي صورت‌تان بيندازيد و سپس هم‌زمان با برداشتن آن و نشان دادن صورت‌تان به کودک بگوييد :"دالي موشه"
9 ماهه : اشياي بي‌خطر گوناگون را در اختيارش قرار دهيد. توپ‌هاي کوچک، پيمانه‌ها و اسباب بازي‌هاي کوچک براي بازي او مناسب هستند. يک ظرف هم در اختيارش قرار دهيدتا بتواند گنجينه‌هايش را در آن قرار دهد. تشويقش کنيد که اشيا را در ظرفش قرار دهد و دوباره بيرون بياورد و آنها را به شما بدهد. دست‌هاي او را به طرف اعضاي خانواده به صورت باي باي کردن حرکت دهيد و از آنها نيز بخواهيد که با او باي باي کنند. او به زودي ياد مي‌گيرد که با شنيدن کلمه باي باي خودش به تنهايي اين کار را انجام دهد. کودک را در يک جاي نرم بگذاريد و جاهاي گوناگون بدن او را غلغلک دهيد. او با صداي بلند خواهد خنديد. اگر اين کار را دوست داشت آن را چندبار تکرار کنيد.
10 ماهه : چه خوشتان بيايد وچه نيايد، کودک‌تان شروع به بالا رفتن از هر چيزي که سر راهش باشد کرده است و از اين به بعد هنگام بازي به مراقبت بيشتري نياز دارد. کوسن‌ها و بالش‌ها را دوتا دوتا کف زمين روي هم بچينيد و کودکتان را بين بالش‌ها قرار دهيد. بي‌گمان به او بسيار خوش خواهد گذشت. همراه با کودک روي زمين بنشينيد. با روش چهار دست و پا رفتن کمي‌ از او دور شويد و او را تشويق کنيد که شما را بگيرد و اجازه بدهيد که شما را بگيرد. آنگاه بخنديد و بغلش کنيد. او ممکن است چند بار اين کار را انجام دهد و سپس به حالت چهار دست و پا از شما دور شود. اگر اين کار را کرد به او بگوييد که مي‌خواهيد او را بگيريد و به دنبال او چهار دست و پا برويد. يک پاکت کاغذي يا جعبه بزرگ برداريد واسباب بازي دلخواه کودکتان را در آن بگذاريدو به کودک کمک کنيد که آن را بيابد و خارج کند. اين بازي کمک مي‌کند که او با مفاهيم داخل و خارج آشنا شود. کودک در اين سن به شکل‌ها، تصاوير، ورق زدن، نگه داشتن و لمس کردن کتاب خود علاقه زيادي دارد. او را بغل کنيد و روي زانوي خود بنشانيد، کتابي را که تصاوير رنگارنگ دارد جلوي او ورق بزنيد و نام تصاوير را برايش بگوييد. به او اجازه دهيد که خودش ورق بزند و تشويقش کنيد که به تصاوير اشاره کند. اين‌کار علاوه بر اينکه اوقات خوشي را براي شما و کودکتان فراهم مي‌کند، راه را براي گفتار و مطالعه مناسب در آينده هموار مي‌سازد.
11 ماهه : چند عکس کودک را بر داريد و در جاهاي گوناگون بگذاريد. جاهايي را انتخاب کنيد که براي کودکتان آشنا باشد براي مثال جايي که پوشک او را عوض مي‌کنيد يا جايي که غذا مي‌خورد. سپس با هم به دنبال عکس‌ها بگرديد و وقتي که عکس را پيدا کرد تشويقش کنيد. موقع حمام کردن کودک برايش شعر بخوانيد و اسباب بازي‌هاي پلاستيکي را در لگن حمامش بيندازيد و با او بازي کنيد. اين‌کار خاطرات خوشي را از حمام کردن براي او ايجاد مي‌کند. شعري را که کودکتان دوست دارد به روش‌هاي گوناگون و با صداهاي متفاوت براي مثال صداي کلفت و نازک و بلند و به نجوا بخوانيد. هر چه کودک به شيوه‌هاي متعدد اين شعر را بشنود، بيشتر سعي خواهد کرد از شما تقليد کند و مهارت‌هاي زباني‌اش تقويت خواهد شد. يک بازي جالب و دوست داشتني در اين سن، بازي با حباب است. امروزه وسايل مخصوصي براي ايجاد حباب ساخته شده است اما اگر اين وسايل در دسترس‌تان نيست مي‌توانيد با مقداري مايع ظرف‌شويي و آب و يک ني براي او حباب درست کنيد. دقت کنيد که کمي‌ دور از کودک بايستيد تا حباب‌ها به چشم کودکتان آسيب نرسانند.
1 ساله : کلمه‌اي را بيان کنيد و کودک را تشويق کنيد که از شما تقليد کند. سعي کنيد کلماتي را انتخاب کنيد که برايش آشنا باشد. هر بار که کودک آنچه را که شما گفتيد تکرار کرد تشويقش کنيد و او را در آغوش بگيريد. کودک را در روروئک بگذاريد و خودتان را پشت اثاثيه بزرگ منزل پنهان کنيد و بعد با گفتن: «دالي موشه» بيرون بياييد. کودک را تشويق کنيد که با کتاب‌هاي داراي تصاوير برجسته و کتاب‌هايي از جنس پارچه يا مقوا بازي کند. برايش کتاب بخوانيد و موقع خواندن لحن خود را تغيير بدهيد و شکلک دربياوريد تا توجه کودک جلب شود. سعي کنيد مدت کتاب خواندنتان کوتاه باشد تا کودک خسته نشود. چند قابلمه و يک قاشق چوبي به او بدهيد و به او کمک کنيد که با ضربه زدن به قابلمه‌ها موسيقي بسازد. کودک شما در اين سن قادر است با شما گل يا پوچ بازي کند. يک اسباب بازي کوچک را جلوي چشم کودک در مشت‌تان پنهان کنيد و به او اجازه بدهيد که آن‌را پيدا کند. حالا جاي اسباب بازي را دور از چشم او عوض کنيد، او در همان دست قبلي دنبال اسباب بازي خواهد گشت. حالا اسباب بازي را نشانش دهيد. کودکتان به زودي ياد خواهد گرفت که در صورت پيدا نکردن اسباب بازي در دست ديگر دنبال آن بگردد.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.