اصول ايمني در اتاق خواب کودک

بسياري از کودکان طرفدار تختخواب دو طبقه و به خصوص خوابيدن در طبقه بالاي اين تختخواب، هستند. براي اينکه براي خريد اين تختخواب تصميم نهايي‌تان را بگيريد، نخست بايد سن و سال کودکتان را در نظر بگيريد. کودک شما بايد حداقل شش ساله باشد تا بتواند ايمني خود را در اين تختخواب‌ها حفظ کند. از طرف ديگر، اين تخت‌ها براي
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصول ايمني در اتاق خواب کودک

اصول ايمني در اتاق خواب کودک
اصول ايمني در اتاق خواب کودک


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 
اتاق خواب کود بايد مکاني امن براي خوابيدن، بازي کردن و ماندن کودک در طول روز باشد. شما فکر مي‌کنيد چگونه مي‌توان اتاق خواب کودک را به مکاني امن تبديل کرد؟
بسياري از کودکان طرفدار تختخواب دو طبقه و به خصوص خوابيدن در طبقه بالاي اين تختخواب، هستند. براي اينکه براي خريد اين تختخواب تصميم نهايي‌تان را بگيريد، نخست بايد سن و سال کودکتان را در نظر بگيريد. کودک شما بايد حداقل شش ساله باشد تا بتواند ايمني خود را در اين تختخواب‌ها حفظ کند. از طرف ديگر، اين تخت‌ها براي کودکاني که در خواب زياد حرکت مي‌کنند، مناسب نيستند. تا پيش از اين سن بايد براي اتاق خواب کودک تخت خواب‌هاي معمولي را خريداري کنيد.

کفپوش براي اتاق کودک
 

بهتر است کف اتاق کودک با يک موکت يک تکه پوشانده شود. انداختن فرش يا قاليچه مي‌تواند موجب آسيب کودک شود چون گاهي فرش زير پاي کودک جمع مي‌شود و يا روي پارکت کف مي‌لغزد و موجب زمين خوردگي کودک مي‌شود. از سوي ديگر، پرزهاي فرش محل مناسبي براي به دام انداختن خرده‌هاي ريز است که ممکن است کودک حين بازي آنها را برداشته و در دهانش بگذارد و سلامتش به خطر بيفتد. براي اتاق کودک يک زيردري فومي قرار دهيد تا در اتاق خود به خود و با شدت بسته نشود و براي کودکي که ممکن است با در بازي مي‌کند، خطرناک نباشد.

اسباب‌بازي‌هاي خطرناک
 

تفنگ، تيرو کمان يا ساير اسباب بازي‌هايي که خود و يا اجزاي آنها در فضا حرکت مي‌کنند، براي کودکاني که در اتاق خواب خود بازي مي‌کنند خطرناک هستند. بنابراين يا اين اسباب‌بازي‌ها را جمع کنيد يا با دقت و هوشياري مراقب استفاده کودکان از اين وسايل باشيد. اسباب بازي‌هايي که موهاي زياد دارند مانند توپ‌هاي مويي توپک مي‌توانند در گلوي کودک گير کنند پس اين اسباب‌بازي‌ها را از جلوي دست کودک جمع کنيد. اسباب بازي‌هاي کودکان بزرگ‌تر را در اختيار کودکان زير سه سال قرار ندهيد. اسباب بازي‌هاي کوچک را براي بازي کودکان نوپا در اتاق خواب آنها قرار ندهيد چون آنها را مي‌بلعند و دچار خفگي و يا انسداد مري مي‌شوند. اسباب بازي‌هاي نرم را برخي کودکان مي‌بلعند بنابراين اين اسباب بازي‌ها را نيز از دسترس کودکان نوپا دور نگه داريد. اسباب بازي‌هاي سنگين را در قفسه‌هاي بالاي کمدها در اتاق‌ کودک نگذاريد تا کودک مجبور شود براي دست يافتن به آنها خود را بالا بکشد و اين اشياي سنگين روي سر و صورتش بريزند. به‌طور کلي اسباب بازي‌ها بايد در دسترس کودک باشند. پيش از رفتن به رختخواب همه اسباب‌بازي‌ها را از کف اتاق کودکتان جمع کنيد تا اگر او در نيمه‌هاي شب براي رفتن به دست‌شويي بيدار شد دچار زمين خوردگي نشود.

ايمني تختخواب کودک
 

تصور کنيد که قصد داريد براي اتاق خواب کودکتان يک تختخواب بخريد. فکر مي‌کنيد اين تختخواب بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟ اگر کودک شما نوپا است بايد به سراغ تختخواب‌هايي برويد که جلويشان نرده داشته باشد تا وقتي کوچولوي شما غلت مي‌خورد و يا روي تخت مي‌ايستد و بازي مي‌کند به پايين پرت نشود. فاصله اين نرده‌ها نبايد بيش از 5 تا 6 سانتي‌متر باشد. اگر فاصله‌هاي نرده‌هاي تختخواب کودک بيش از اين باشد، ممکن است او گردنش را از بين ميله‌ها عبور دهد و حتي موجب خفگي و يا شکستگي گردنش شود. شما مي‌توانيد از يک خط‌کش براي اندازه‌گيري فاصله بين نرده‌هاي تختخواب کودکتان استفاده کنيد. اگر نرده‌هاي تخت اتاق کودک شما فاصله‌اي بيش از اين دارند، مي‌توانيد با بستن و پيچاندن پارچه‌هايي به دور اين نرده‌ها اين فاصله‌ها را کاهش دهيد. تخت‌خواب کودک نبايد داراي ميله‌‌هاي عمومي در گوشه‌ها باشد چون کودک مي‌تواند از آنها بالا برود. تشک تخت بايد به‌طور کامل با گوشه‌هاي تخت هم‌اندازه باشد. ديده شده است که گاهي گردن نوزادان بين تشک تخت و ديواره‌هاي آن گير کرده و حوادث خطرناکي مانند خفگي را به بار آورده است. فاصله تشک تا ديواره‌هاي تخت نبايد بيش از دو انگشت باشد. شما مي‌توانيد اين فاصله را با حوله‌هاي لوله شده پر کنيد. وقتي کودک شما درون تخت مي‌ايستد، سعي کنيد بالش‌ها، توپ و اسباب بازي‌ها را از درون تخت بيرون آوريد چون کودک شما مي‌تواند آنها را زير پايش قرار دهد و از درون تخت به بيرون پرتاب شود. کودکتان را تا يک سالگي به پشت بخوابانيد تا از خفگي او پيشگيري کنيد.

اصول ايمني در اتاق خواب کودک

سبدي براي اسباب بازي
 

عادت داريد اسباب بازي‌هاي کودکتان را در کجاي اتاق خواب او جاي دهيد؟ کمد، صندوقچه، کشو؟ ولي مي‌دانيد بهترين گزينه براي نگه داشتن اسباب بازي‌هاي کودک چيست؟ يک سبد بزرگ بدون در. در صورتي که اين سبد داراي در باشد دقت کنيد که در آن داراي لولايي باشد که به آساني باز و بسته شود و حتما داراي منافذي براي عبور هوا باشد چون بسياري از کودکان هنگام بازي عادت دارند، صندوق اسباب بازي را خالي کنند و خودشان در آن بنشينند. يک سبد بزرگ بدون در منفذدار براي بازي کودکان بي‌خطر است. اسباب بازي‌هايي که قطعات ريز يا تيزي دارند را از دسترس کودکان دور نگه داريد.

طناب بي‌طناب
 

هر ريسمان يا طنابي را از دسترس کودکان و اتاق خواب کودک جمع‌آوري کنيد. کودکان هنگام بازي ممکن است اين ريسمان‌ها را به دور گردن‌شان بپيچند و دچار خفگي شوند. تختخواب کودک را از سيم‌هاي برق و تلفن، ريسمان‌هاي تزيين‌کننده پرده‌ها، طناب‌هاي کارتون‌هاي بسته‌بندي شده، ريسمان پستانک کودک باز کنيد و اگر در اتاق خواب کودک اسباب بازي‌هايي وجود دارند که داراي ريسمان هستند، ريسمان آنها را باز کنيد. شما مي‌توانيد ريسمان‌هاي پرده را جمع کنيد و گره بزنيد تا کودک به آن دسترسي نداشته باشد.

سطل زباله
 

سطل زباله اتاق کودک حتما بايد داراي درپوش باشد. کودکان نوپا در اتاق چهار دست و پا راه مي‌روند و غلت مي‌زنند و ممکن است به سراغ سطل زباله بروند و آن را دستکاري کنند. اگر سطل زباله اتاق کودک داراي درپوش محکم باشد کودکان نمي‌توانند به مواد درون آن دست يابند. اين مواد يا ممکن است بلعيده شود و يا اشيايي تيز و خطرناک باشد که از نظر فيزيکي براي کودک خطرآفرين باشند. از طرف ديگر، اشيا و مواد خطرناکي مانند بادکنک‌هاي لاستيکي و اشياي تيز کوچک و نوارها و ريسمان‌هاي لاستيکي را در سطل زباله اتاق کودک نيندازيد چون ممکن است که او با حرکات خود سطل را واژگون کند و به اين اشيا دسترسي پيدا کند.

فاصله‌ها را رعايت کنيد
 

جايگاه مناسب براي تختخواب کودک نيز از نکاتي است که نبايد آن را فراموش کنيد. تختخواب کودک حداقل بايد به اندازه دو فوت از پنجره‌ها، رادياتورها، چراغ‌هاي ديواري و پرده‌ها فاصله داشته باشد. در اين صورت کودک نمي‌تواند خود را به پنجره برساند و از آن به بيرون پرتاب شود يا حرارت مستقيم رادياتورها باعث سوختگي دست و صورت کودک نمي‌شوند. روي تمام پنجره‌ها قفل وصل کنيد تا کودکان نتوانند پنجره را به راحتي بگشايند. گاهي کودکان از پنجره بالا مي‌روند و آن را مي‌گشايند و از آن به بيرون پرتاب مي‌شوند ولي، به ويژه اگر منزل شما آپارتماني است لازم است به اين نکته توجه کافي داشته باشيد. دقت کنيد صندلي ميز و ساير لوازم منزل يا اتاق کودک خواب را در مجاورت پنجره‌ها نچينيد. کودکان از اين وسايل بالا مي‌روند خودشان را به پنجره مي‌رسانند و آن را مي‌گشايند.

برق کودکتان را نگيرد
 

مي‌توانيد با مشورت يک برق کار، پريزهاي برق اتاق کار را عوض کنيد. پريزهاي ويژه‌اي وجود دارند که کودک نمي‌تواند به سيم‌هاي برق درون آن دسترسي داشته باشد. شما مي‌توانيد روي پريزهاي برق معمولي هم درپوش نصب کنيد. گاهي کودکان به سراغ پريز برق مي‌روند و اشياي فلزي و سيم‌هاي اسباب‌بازي‌هاي خود را در آن فرو مي‌کنند که موجبات برق‌گرفتگي کودکان را فراهم مي‌کند. از طرف ديگر، انگشتان کودکان آن قدر کوچک است که مي‌تواند آن را درون سوراخ‌هاي پريز فشار دهند که برايشان حادثه‌آفرين است. نصب چراغ خواب در اتاق کودک باعث مي‌شود او شب هنگام دچار ترس نشود و اگر براي رفتن به دستشويي از خواب برمي‌خيزد دچار زمين خوردگي نيز مي‌شود. سيم‌هاي برق را از زير کفپوش اتاق کودک عبور ندهيد. دقت کنيد اين روکش سيم‌ها خوردگي و پارگي نداشته باشد.

داروها و مواد آرايشي بهداشتي
 

ممکن است در اتاق خواب کودک قفسه‌اي وجود داشته باشد که شما مواد مورد نياز کودک از پوشک گرفته تا شيرخشک را درون آن يا روي قفسه‌هاي آن ذخيره کرده باشيد، دقت کنيد همه ظروف پودر کودک، لوسيون‌ها و شامپوها، پمادهاي سوختگي را از دسترس کودکان دور نگاه داريد. اتاق کودک‌ محل مناسبي براي نگهداري داروها و قرص‌ها نيست. بنابراين هيچ‌گاه جعبه داروها و کمک‌هاي اوليه را در اتاق خواب کودکتان نصب نکنيد. مجسمه‌ها و اشياي زينتي شيشه‌اي را نيز روي ميزها و قفسه‌هاي اتاق کودک قرار ندهيد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما