16 توصيه ايمني براي رانندگي در شب

براي خيلي از ما رانندگي در شب سخت‌تر از رانندگي در روز است. معمولا بين نيمه‌شب تا 6 صبح پرمخاطره‌ترين زمان از نظر تصادف و بروز حوادث است. رانندگي ايمن در شب نيازمند آمادگي و توجه بيشتر به محيط اطراف است. واکنش سريع رانندگان با قدرت بينايي آنها رابطه مستقيم دارد و اين در حالي است که در شب قدرت تشخيص رنگ‌ها و
شنبه، 28 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
16 توصيه ايمني براي رانندگي در شب

16 توصيه ايمني براي رانندگي در شب
16 توصيه ايمني براي رانندگي در شب


 

ترجمه: سهيلا عابدين‌پور




 
براي خيلي از ما رانندگي در شب سخت‌تر از رانندگي در روز است. معمولا بين نيمه‌شب تا 6 صبح پرمخاطره‌ترين زمان از نظر تصادف و بروز حوادث است. رانندگي ايمن در شب نيازمند آمادگي و توجه بيشتر به محيط اطراف است. واکنش سريع رانندگان با قدرت بينايي آنها رابطه مستقيم دارد و اين در حالي است که در شب قدرت تشخيص رنگ‌ها و وسعت ميدان بينايي کاهش مي‌يابد. از آنجا که تصادفات منجر به مرگ در شب چند برابر روز است، در رانندگي‌هاي شبانه‌تان به 16 نكته زير توجه كنيد:
1.وسيله نقليه خود را به طور منظم چک کنيد تا مطمئن شويد از تجهيزات مناسب نوري برخوردار است. چراغ‌هاي جلو، پشت، راهنما و چراغ پلاک را در صورت شکستگي تعويض کرده و هميشه آنها را پاک و تميز کنيد.
2.به ياد داشته باشيد که چراغ‌ها به تدريج و در طي زمان نور خود را از دست مي‌دهند يا تنظيم آنها به هم مي‌خورد. هرچند وقت يک‌بار چراغ‌ها را تنظيم کنيد.
3.هنگام برخورد با اتومبيلي که از روبه‌رو مي‌آيد، از نور پايين استفاده کنيد. اگر ماشين مقابل با نور بالا حرکت مي‌کند از سرعت خود بکاهيد و به منتهي‌اليه سمت راست برويد تا از نور شديد او در امان باشيد. چراغ‌هاي جلويي را به موقع و با هدف به کار ببريد تا موجب کاهش ديد ساير رانندگان نشود.
4.مشکلات بينايي چشم سبب بدتر شدن وضعيت رانندگي مي‌شود اما صرف‌نظر از سلامت چشم، رانندگي در شب فشار بيشتري به آن وارد مي‌کند و موجب خستگي بيشتر مي‌شود. پس اگر دچار مشکلات بينايي هستيد حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنيد و عينک خود را هميشه همراه داشته باشيد.
5.قبل از اينکه در شب رانندگي کنيد از وضعيت خيابان‌ها و حتي جاده‌ها اطلاع حاصل کنيد. به علايم راهنمايي‌رانندگي از جمله تابلوها، وسايل نقليه، موتورسيکلت‌ها، دوچرخه‌ها، عابرين پياده و همچنين حيوانات بيشتر توجه کنيد.
6.رانندگي با سرعت زياد در شب، خطر را چند برابر مي‌کند. چرا که شما فقط مي‌توانيد محدوده روشن شده توسط چراغ‌هايتان را ببينيد. در سرعت بالا وقتي شي‌ء جلوي ماشين مي‌آيد يا در وضعيت‌هاي خطرناک عکس‌العمل شما کندتر است. پس احتمال وقوع حوادث بيشتر مي‌شود.
7.فاصله خود را با خودروهاي عقبي و جلويي حفظ کنيد.
8.در مورد سبقت در شب خيلي دقت کنيد چرا که ممکن است چيزهايي در خارج از محدوده ديد شما باشند. اگر شک داريد هرگز اين کار را انجام ندهيد.

16 توصيه ايمني براي رانندگي در شب

9.هنگام رانندگي در شب سيگار نکشيد. نيکوتين سيگار و منوکسيدکربن حاصل از سوختن آن بينايي شما را کاهش مي‌دهد.
10.اگر خسته و خواب‌آلود هستيد هرگز در شب رانندگي نکنيد. اگر مجبور به رانندگي هستيد، قبل از آن کمي استراحت کنيد. چاي يا نوشيدني بنوشيد. کمي نرمش سبک انجام دهيد و سپس اقدام به رانندگي کنيد.
11.هرگز به نور بالاي خودروهاي مقابل خيره نشويد بلکه حاشيه سمت راست يا خط سفيد وسط جاده را نگاه کنيد.
12.با سرعتي بين 15 تا 20 کيلومتر كمتر از سرعت روز حرکت کنيد.
13.به ياد داشته باشيد که در شب عابرين پياده خطر مسلم هستند و وقتي در خيابان نور کافي نباشد، تشخيص افراد پياده مشکل است و به‌خصوص آنهايي که لباس تيره پوشيده‌اند در معرض خطر تصادف هستند.
14.به ياد داشته باشيد سرعت کم و هوشياري مداوم، لازمه رانندگي بي‌خطر در شب هستند.
15.به خاطر داشته باشيد که هنگام بارندگي سطح خيابان‌ و جاده بسيار لغزنده‌تر است. حال اگر قصد داريد در شب‌هاي زمستان و هنگام بارندگي رانندگي کنيد، بايد بيشتر دقت کنيد و علاوه بر بستن زنجيرچرخ در هنگام برف و يخ، با سرعت بسيار کمتر از شب‌هاي معمول رانندگي کنيد.
16.وقتي که غروب مي‌شود يا روشنايي روز، به تاريکي مي‌رود، بدترين زمان براي رانندگي است. در اين زمان نور چراغ‌ها بي‌تاثير، نور طبيعي نيز بي‌اثر و رفت و آمد هم بيشتر از شب است. رانندگان بايد براي تشخيص به نور چراغ‌هاي اتومبيل خود و نور چراغ‌هاي اتومبيل‌هاي ديگر و يا چراغ‌هاي راه اتکا کنند. چراغ‌هاي بالا و پرنور اتومبيل بايد اجسام را تا 110 متري و چراغ‌هاي پايين تا حدود 30 متري روشن کنند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.