مصرف سبزي معطر + روغن زيتون

خيلي از ما به دليل هراس از مضرات روغن جامد به سراغ روغن‌هاي مايع مي‌رويم. اما از ميان اين روغن‌ها نيز بسياري از متخصصان، روغن زيتون را بيش از همه توصيه مي‌کنند. در واقع، از مدت‌ها پيش، افرادي که حوالي منطقه مديترانه زندگي مي‌کردند، زيتون کشت مي‌کردند و مقدار زيادي روغن زيتون در برنامه غذايي آنها وجود داشت. بعدها
يکشنبه، 29 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصرف سبزي معطر + روغن زيتون

مصرف سبزي معطر + روغن زيتون
مصرف سبزي معطر + روغن زيتون


 

نويسنده:دکتر نسرين اميدوار، متخصص تغذيه و رژيم درماني




 
خيلي از ما به دليل هراس از مضرات روغن جامد به سراغ روغن‌هاي مايع مي‌رويم. اما از ميان اين روغن‌ها نيز بسياري از متخصصان، روغن زيتون را بيش از همه توصيه مي‌کنند. در واقع، از مدت‌ها پيش، افرادي که حوالي منطقه مديترانه زندگي مي‌کردند، زيتون کشت مي‌کردند و مقدار زيادي روغن زيتون در برنامه غذايي آنها وجود داشت. بعدها مشاهده شد که در اين افراد بيماري قلبي عروقي به ندرت ديده مي‌شود و احتمال بروز فشار خون در آنها كمتر بود. وقتي که علت اين موضوع جستجو شد، معلوم شد که الگوي غذايي مديترانه‌اي سرشار از ميوه و سبزي در كنار مصرف بالاي زيتون، دليل سلامت اين افراد است. امروزه نيزيکي از توصيه‌هاي ملي و جهاني تغذيه همين است که سعي کنيم از چربي‌هاي غيراشباع استفاده کنيم که بهترين آنها روغن زيتون است. ميزان مصرف اين روغن البته به عادت افراد بستگي زيادي دارد.

مصرف سبزي معطر + روغن زيتون

برخي به بو و طعم آن عادت ندارند و از مصرف آن خودداري مي‌کنند. اما مي‌توان با ترفندهايي، طعم و بوي آن را دلنشين‌تر کرد. وقتي زيتون با سبزيجات معطري مثل رزماري و يا ريحان يا جعفري مخلوط شود يا با كمي پودر سير همراه شود، بوي بهتري پيدا خواهد کرد. تفاوت ساير روغن‌هاي مايع با روغن زيتون در اين است که داراي اسيدهاي چرب بلندزنجيره غيراشباع هستند، در حالي که روغن زيتون مملو از اسيدچرب غيراشباعي است که تنها يک باند غيراشباع دارد. روغن‌هاي دار‌اي چند باند غيراشباع با اينکه نسبت به روغن‌هاي جامد بهترند اما پس از اينکه در بدن مي‌سوزند راديکال‌هاي آزادي توليد مي‌کنند که ويتامين E بدن بايد اثرات آنها را خنثي کند. پس نياز به اين ويتامين بالا مي‌رود، در حالي كه مصرف روغن زيتون چنين پيامدي را به دنبال ندارد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما