تغذيه با شير مادر در يک ساعت اول زندگي نوزاد

آنچه در ساعت اول زندگي مي‌گذرد بر بقا و رشد كودك و رابطه آينده والدين با فرزند بسيار اثرگذار است. براي ارتقاي سلامت مادر و نوزاد و همچنين ايجاد و تحكيم دلبستگي مادرانه در نوزادان با وضعيت تثبيت شده؛ برقراري تماس پوست به پوست و تلاقي نگاه به محض تولد و فراهم كردن امكان شروع تغذيه با شير مادر طي يك ساعت اول عمر،
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه با شير مادر در يک ساعت اول زندگي نوزاد

تغذيه با شير مادر در يک ساعت اول زندگي نوزاد
تغذيه با شير مادر در يک ساعت اول زندگي نوزاد


 

نويسنده:دکتر محمداسماعيل مطلق




 
آنچه در ساعت اول زندگي مي‌گذرد بر بقا و رشد كودك و رابطه آينده والدين با فرزند بسيار اثرگذار است. براي ارتقاي سلامت مادر و نوزاد و همچنين ايجاد و تحكيم دلبستگي مادرانه در نوزادان با وضعيت تثبيت شده؛ برقراري تماس پوست به پوست و تلاقي نگاه به محض تولد و فراهم كردن امكان شروع تغذيه با شير مادر طي يك ساعت اول عمر، بسيار مؤثر است. اين اقدام نه تنها در تسريع روند رشد جسمي و تكاملي نوزاد، بلكه در بقيه سنين نيز نقش به‌سزايي دارد.
از طرفي تغذيه با شير مادر طي ساعت اول زندگي سبب پيشگيري از 22 درصد موارد مرگ ومير نوزادان مي‌گردد. معمولا برقراري پيوند عاطفي با نوزاد، براي والدين از دوره بارداري آغاز شده و بعد ازچند ماه انتظار با اولين تلاقي نگاه و تماس مستقيم با نوزاد، تقويت مي‌شود. پيوند عاطفي ممكن است در بدو تولد و با ديدن نوزاد ظاهر شده و يا به مرور زمان و بعد از انس بيشتر با شيرخوار ايجاد شود. هرچه پيوند عاطفي زودتر و قوي‌تر شكل بگيرد، مراقبت از نوزاد دل‌پذيرتر و مطلوب‌تر مي‌شود. به علاوه شيردهي و مادري كردن و تربيت فرزند با موفقيت بيشتري توام مي‌گردد و احتمال سوء رفتار با كودك كاهش مي‌يابد. نهايتا اقدامات فوق، روند ارتقاي تكامل كودك را تسريع نموده و استعدادهاي بالقوه او را شكوفا مي‌كند. يكي از مهم‌ترين عوامل در ايجاد اين پيوند عاطفي مشاهده و شناخت واكنش‌هاي نوزاد است.
در جهت تحكيم هر چه سريع‌تر اين پيوند عاطفي در مورد نوزادان بيماري كه بنا به ضرورت از بدو تولد از مادر خود جدا شده‌اند پس از تثبيت وضعيت نوزاد، هر چه سريع‌تر تماس پوست با پوست و تلاقي نگاه با والدين برقرار شده و تغذيه با شير مادر وهم اتاقي مادر و نوزاد نيز شروع شود. مادراني كه زايمان واژينال طبيعي داشته‌اند بايد طي نيم ساعت اول، حداقل به‌مدت 30 دقيقه تماس پوست با پوست با نوزاد را اجرا كنند و پرسنل بهداشتي جهت شروع تغذيه با شير مادر به آنها كمك نمايند. مادراني كه زايمان سزارين داشته‌اند هم طي نيم ساعت پس از توانايي براي پاسخگويي به نوزاد، تماس پوست به پوست را مي‌توانند اجرا كنند. بايد توجه داشت كه در موارد زايمان سزارين، بسته به شرايط مادر يا نوزاد ممكن است اجراي اين اقدام قدري به تاخير بيفتد. اگر سزارين با استفاده از بي‌هوشي موضعي انجام شود تغذيه با شير مادر را بلافاصله مي‌توان شروع كرد و اگر بي‌هوشي عمومي باشد، ممكن است اين امر با تاخير مواجه شود. كلا نيم ساعت پس از اينكه مادر توان پاسخگويي به نوزاد را پيدا كرد نوزاد بايد در آغوش مادر و در تماس پوست با پوست با وي قرار گيرد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.