معرفي كتاب نقش قبايل يمني در حمايت از اهل بيت(ع)

محدودة كلّي اين كتاب از زمينه‌هاي موضوع آغاز مي‌گردد. فصل اوّل، تحت عنوان «يمن در گسترة تاريخ پيش از اسلام» به روشن كردن جايگاه قبايل يمني در حكومت‌هاي پيش از اسلام و عظمت باستاني يمن اختصاص دارد. فصل دوم، به بررسي و شناسايي قبايل يمني، انساب، موقعيّت‌يابي، روابط آنان با يكديگر و اسلام در بين قبايل يمني
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفي كتاب نقش قبايل يمني در حمايت از اهل بيت(ع)

معرفي كتاب نقش قبايل يمني در حمايت از اهل بيت(ع)
معرفي كتاب نقش قبايل يمني در حمايت از اهل بيت(ع)


 






 

شناسنامه كتاب:
 

نام كتاب: نقش قبايل يمني در حمايت از اهل بيت(ع)
نويسنده: اصغر منتظر القائم
ناشر: بوستان كتاب قم
تاریخ نشر: 1380
تعداد صفحات: 404 صفحه

معرفي كتاب:
 

محدودة كلّي اين كتاب از زمينه‌هاي موضوع آغاز مي‌گردد. فصل اوّل، تحت عنوان «يمن در گسترة تاريخ پيش از اسلام» به روشن كردن جايگاه قبايل يمني در حكومت‌هاي پيش از اسلام و عظمت باستاني يمن اختصاص دارد. فصل دوم، به بررسي و شناسايي قبايل يمني، انساب، موقعيّت‌يابي، روابط آنان با يكديگر و اسلام در بين قبايل يمني مي‌پردازد. فصل سوم، تحت عنوان «شكل‌گيري تشيّع و نقش ياران رسول خدا(ص) در آن» تلقيِ خود را از شيعه بيان مي‌كند و از زمينه‌ها و عوامل شكل‌گيري آن و هواداري و حمايت يمني‌ها از خاندان رسول‌الله(ص) در مناطق مختلف و تأثير آنان در شكل‌گيري آغازين تشيّع سخن مي‌گويد.
فصل چهارم، به نام «نقش قبايل يمني در ارتداد و فتوح اسلامي» مي‌باشد و به دليل به دليل بازتاب ردّه و فتوح در نوع نگرش و تفكّر اسلامي اعراب و مسلمانان، تأثير يمني‌ها را در اين دو حادثة مهم بررسي شده است.
مهاجرت قبايل يمني به عراق و شام و شكل‌گيري تدريجي دو جبهة شام و عراق در برابر يكديگر و حضور يمني‌ها در كوفه (پايگاه تشيّع) و نقش آنان در حوادث اين شهر از مباحث اين فصل مي‌باشد. فصل پنجم، به نام «نقش قبايل يمني در قيام بر ضدّ عثمان» نام‌گذاري شده و از اثرگذاري يمني‌ها در حركت‌هاي مخالف عثمان و حمايت‌هاي آنان از علي(ع) سخن مي‌راند. فصل ششم، تحت عنوان «يمني‌ها در روزگار خلافت امير مؤمنان علي(ع) و شكوفايي تشيّع» مي‌باشد.
روزگار خلافت حضرت علي(ع) ميدان بروز و ظهور تشيّع است و نوع همكاري و حمايت و مخالفت يمني‌ها در جنگ و تشكيلات اداري وي به خوبي نگرش و گروش آنان را نسبت به تشيّع بر ما معلوم مي‌دارد. فصل هفتم‌، به نام «يمني‌ها و تشيّع در سال‌هاي 41-67 هجري» ناميده شده است. در اين فصل به بررسي تأثير يمني‌ها در خلافت حسن بن علي(ع) مبارزات يمني‌هاي شيعه با معاويه، نقش آنان در قيام‌هاي مسلم بن عقيل در كوفه، قيام امام حسين(ع)، توّابين و مختار و بازتاب آن مي‌پردازد.
منبع: www.mouood.org



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.