هفت‌سنگ بناي سرطان پوست

در آمريكا سرطان پوست جزو شايع‌ترين سرطان‌ها به شمار مي‌رود و ميزان مرگ و مير نوعي از آن به نام ملانوما در دهه‌هاي اخير تا 50 درصد در ميان زنان زير 39 سال بالا رفته است. در برابر اين سرطان همه آسيب‌پذيرند؛ حتي اگر نشانه شناخته‌شده‌اي مثل پوست روشن، سابقه خانوادگي يا آفتاب‌سوختگي را نداشته باشند. محققان عوامل متعددي را نام مي‌برند كه مي‌‌تواند احتمال بروز سرطان پوست را افزايش دهد. براي محافظت از خودتان اين عوامل خطر را بشناسيد و براي پيشگيري از اين سرطان اقدام كنيد.
يکشنبه، 7 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هفت‌سنگ بناي سرطان پوست

هفت‌سنگ بناي سرطان پوست
هفت‌سنگ بناي سرطان پوست


 

ترجمه: سميه وحداني




 

ميزان مرگ و مير ملانوما در دهه‌هاي اخيرتا 50 درصد در ميان زنان زير 39 سال بالا رفته است
 

در آمريكا سرطان پوست جزو شايع‌ترين سرطان‌ها به شمار مي‌رود و ميزان مرگ و مير نوعي از آن به نام ملانوما در دهه‌هاي اخير تا 50 درصد در ميان زنان زير 39 سال بالا رفته است. در برابر اين سرطان همه آسيب‌پذيرند؛ حتي اگر نشانه شناخته‌شده‌اي مثل پوست روشن، سابقه خانوادگي يا آفتاب‌سوختگي را نداشته باشند. محققان عوامل متعددي را نام مي‌برند كه مي‌‌تواند احتمال بروز سرطان پوست را افزايش دهد. براي محافظت از خودتان اين عوامل خطر را بشناسيد و براي پيشگيري از اين سرطان اقدام كنيد.

1.پزشك، پوست شما را معاينه نمي‌كند
 

در تحقيقي كه از پزشكان آمريكايي به عمل آمده، مشخص شد 68 درصد آن‌ها معاينه منظم از پوست بدن بيماران‌شان را به دليل كمبود وقت انجام نمي‌دهند. وقتي كه ملانوما هنوز به اندازه يك خال كوچك است شانس درمان تا حدود 90 درصد افزايش مي‌يابد. طبق مطالعه‌اي كه اخيرا انجام شده، پزشكان چهار برابر بيشتر از افراد عادي توانايي تشخيص ملانوما را در اين مرحله دارند.
• چه بايد كرد: زماني كه براي چكاپ خودتان به پزشك مراجعه مي‌كنيد، از او بخواهيد تمام خال‌هاي غيرعادي شما را بررسي كند. هيچ دستورالعمل استانداردي درباره اينكه شما هرچند وقت يك‌بار بايد آزمايش پوست انجام دهيد وجود ندارد، ولي اگر طبق تشخيص متخصص پوست احتمال خطر در شما زياد است، بايد سالي يك‌بار اين آزمايش را انجام دهيد. اين نكته را هم به خاطر بسپاريد كه تمام سرطان‌هاي پوست لزوما ملانوما نيستند و اگر در هر صورت روي پوست‌تان لكه يا خال مشكوكي ظاهر شد، حتما به پزشك مراجعه كنيد.در آمريكا سرطان پوست جزو شايع‌ترين سرطان‌ها به شمار مي‌رود و ميزان مرگ و مير نوعي از آن به نام ملانوما در دهه‌هاي اخير تا 50 درصد در ميان زنان زير 39 سال بالا رفته است. در برابر اين سرطان همه آسيب‌پذيرند؛ حتي اگر نشانه شناخته‌شده‌اي مثل پوست روشن، سابقه خانوادگي يا آفتاب‌سوختگي را نداشته باشند. محققان عوامل متعددي را نام مي‌برند كه مي‌‌تواند احتمال بروز سرطان پوست را افزايش دهد. براي محافظت از خودتان اين عوامل خطر را بشناسيد و براي پيشگيري از اين سرطان اقدام كنيد.

2.خيلي كم آفتاب مي‌گيريد
 

دكتر ماريان بيرويك، پروفسور دانشگاه نيومكزيكو، مي‌گويد: «آفتاب كم مي‌تواند خطر سرطان را در شما افزايش دهد، حتي خيلي بيشتر از يك كشاورز يا كارگر ساختمان كه هر روز در معرض نور خورشيد است.» دكتر بيرويك ادامه مي‌دهد: «پوست قادر نيست خود را با شرايط متغير وفق دهد، يعني اگر شما تا به حال فقط از آفتاب كم‌رمق زمستاني بهره برده‌ايد، پوست‌تان ديگر مكانيسمي براي محافظت از آفتاب تند ندارد و يك آفتاب سوختگي جزيي يا برنزه كردن پوست در آفتاب ملايم هم مي‌تواند آسيب‌رسان باشد.»
• چه بايد كرد: در امنيت از آفتاب لذت ببريد! زماني كه در معرض آفتاب هستيد، از ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده كنيد. كلاه لبه پهن روي سرتان بگذاريد و لباس آستين بلند بپوشيد. از سالن‌هاي سولاريوم دوري كنيد. نور فرا بنفش مصنوعي ضمن اينكه به پوست آسيب مي‌رساند و شما را در معرض سرطان قرار مي‌دهد، باعث مي‌شود پوست نتواند در برابر آفتاب واقعي نيز از خود محافظت كند.

3.پوستي تيره داريد
 

هرچند در بين مردم اين‌طور جا افتاده است كه پوست‌هاي روشن خيلي بيشتر از ديگران در خطر سرطان هستند و افراد داراي پوست تيره يا سياه‌پوست‌ها معمولا كمتر سرطان مي‌گيرند ولي وقتي بيماري به سراغ‌تان آمد و دير تشخيص داده شد، معمولا ديگر كاري از دست كسي ساخته نيست. دكتر گلاستر، پروفسور دانشگاه سينسيناتي، معتقد است: «به خاطر همين باور غلط بسياري از كساني كه پوست‌شان آسيب ديده، زماني مراجعه مي‌كنند كه بيماري‌شان در مراحل پيشرفته قرار گرفته است.»
• چه بايد كرد: در بين افراد با پوست‌هاي تيره اغلب ملانوما جايي ظاهر مي‌شود كه كمتر در معرض آفتاب بوده است. توصيه دكتر گلاستر به صاحبان پوست‌هاي تيره اين است: «از ضدآفتاب غفلت نكنند و هرگاه بين انگشتان پا، كف دست و پا و زير ناخن‌هاي‌شان خال يا رگه‌هاي تيره تازه‌اي مشاهده كردند حتما به پزشك‌شان مراجعه كنند.»

4.اهل خودآزمايي نيستيد
 

كمتر از نيمي از انسان‌ها به بروز خال‌هاي مشكوك اهميت مي‌دهند و هميشه پوست‌شان را بررسي مي‌كنند، در حالي كه تنها يك بررسي چند لحظه‌اي مي‌تواند جان‌شان را نجات دهد. تحقيقات نشان مي‌دهد احتمال ابتلا به ملانوماي كشنده در بين كساني كه مرتب پوست‌شان را چك مي‌كنند تا 34 درصد پايين مي‌آيد.
• چه بايد كرد: با يك آينه دستي جاهايي از بدن را كه احتمال بروز خال يا لكه در آن بيشتر است، نگاه كنيد. مي‌توانيد براي ساده‌تر شدن كار از يك آينه تمام قد هم كمك بگيريد. آينه را در جايي كه لباس‌تان را عوض مي‌كنيد، قرار دهيد. در خانم‌ها 20درصد از سرطان‌هاي پوست از پشت پا شروع مي‌شود، پس اين ناحيه از بدن‌تان را خوب بررسي كنيد. اگر جزو افراد پرخطر محسوب مي‌شويد، هر ماه يك آزمايش از سر تا پا انجام دهيد و سعي كنيد اين كار را به‌صورت يك عادت درآوريد.

5.هر روز صبح ضدآفتاب مي‌زنيد
 

با اينكه ضدآفتاب خيلي چيز خوبي است اما خانم‌هايي كه مقدار زيادي ضدآفتاب به پوست‌شان مي‌مالند و كل روز را حمام آفتاب مي‌گيرند، 39 درصد بيش از سايرين در معرض پرتوهاي مضر خورشيد هستند و حتي ممكن است بيشتر از كساني كه از ضدآفتاب استفاده نمي‌كنند، آسيب ببينند. به همين دليل است كه بعضي از تحقيقات درباره ضدآفتاب‌ها آنها را در زمره عوامل پرخطر در بروز ملانوما قرار مي‌دهد. محققان مي‌گويند: «ضد آفتاب شايد جلوي آفتاب سوختگي را بگيرد ولي قادر به محافظت از پوست در برابر طيف كامل پرتوهاي فرا بنفش و اشعه‌هاي زيان‌آور نيست.»
• چه بايد كرد: نيم ساعت پيش از بيرون رفتن ضدآفتاب بماليد و هر دو ساعت آن را تجديد كنيد. با 1 اونس (حدود 2 قاشق غذاخوري) ضدآفتاب مي‌توانيد كل پوست‌تان را ايمن کنيد و سعي كنيد بيش از حد در آفتاب نمانيد.

6.رژيم غذايي مناسبي نداريد
 

همين غذايي كه مي‌خوريد مي‌تواند به تنهايي احتمال سرطان را كم يا زياد كند. محققان پي برده‌اند افرادي كه بيشتر از غذاهايي مثل گوشت قرمز، محصولات فرآوري‌شده، لبنيات پرچرب و نوشيدني‌هاي شيرين استفاده مي‌كنند خطر ابتلا به سرطان در آ‌نها 83 درصد بيشتر است و كساني كه در رژيم غذايي‌شان ميوه، سبزيجات، غلات سبوس‌دار، ماهي و لبنيات كم چرب مي‌گنجانند، با 54 درصد كاهش احتمال سرطان مواجه مي‌شوند.
• چه بايد كرد: از همان الگوي غذايي پيروي كنيد كه براي بيماري‌هاي قلبي و ديابت توصيه مي‌شود؛ يعني مصرف گوشت قرمز و پرچرب و غذاهاي بسته‌بندي‌شده را كم كنيد و در عوض بيشتر غذاهاي تازه و گوشت مرغ و ماهي بخوريد. غلات كامل و لبنيات كم‌چرب را هم فراموش نكنيد. محققان مصرف ويتامين D را هم توصيه مي‌كنند چون مي‌تواند از بروز تومورهاي بدخيم جلوگيري كند و اميد به زندگي را در بيماران مبتلا به ملانوما افزايش دهد.

7.اهل ويزيت‌هاي مکرر نيستيد
 

اگر با مورد غيرطبيعي در پوست‌تان مواجه شديد، درنگ نكنيد. حتي اگر شما تماس بگيريد و درخواست يك ويزيت فوري از يك متخصص پوست داشته باشيد، باز هم ممكن است زودتر از يكي دو ماه آينده به شما وقت ندهند، در حالي كه يك زخم يا آسيب مشكوك بايد فورا ارزيابي شود. اگر خداي نكرده به ملانوما مبتلا شده باشيد، تاخير در درمان مي‌تواند به بالا رفتن هزينه درمان و كاهش شانس بهبودي منجر شود.
• چه بايد كرد: اگر نمي‌توانيد دسترسي فوري به يك متخصص پوست داشته باشيد، از پزشك خانوادگي‌تان بخواهيد مداخله كند و از يك متخصص براي‌تان خارج از نوبت وقت بگيرد. براي اطمينان بيشتر از كيفيت درمان درخواست نمونه‌برداري از پوست داشته باشيد زيرا مطالعات اخير نشان مي‌دهد بيش از نيمي از موارد جراحي تنها به اين دليل لغو شده كه تومور خطرناك نبوده است.
منبع:http://salamatiran.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.