آسيب‌هاي ناشي از سوختگي

سوختگي‌ها عمدتا با آتش رخ مي‌دهند، اما ممکن است به واسطه مواد شيميايي، الکتريسيته و ساير حوادث ناشي از گرماي بيش از حد نظير آب‌جوش يا بخار هم ايجاد شود. بيش از 300 ميليون نفر همه‌ساله در سراسر جهان به دليل آسيب‌هاي ناشي از سوختگي‌ فوت مي‌کنند. عوامل‌خطر سوختگي شامل زبانه‌هاي آتش هنگام آشپزي،
يکشنبه، 14 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسيب‌هاي ناشي از سوختگي

آسيب‌هاي ناشي از سوختگي
آسيب‌هاي ناشي از سوختگي


 

ترجمه:مژگان کريمي




 
سوختگي‌ها عمدتا با آتش رخ مي‌دهند، اما ممکن است به واسطه مواد شيميايي، الکتريسيته و ساير حوادث ناشي از گرماي بيش از حد نظير آب‌جوش يا بخار هم ايجاد شود. بيش از 300 ميليون نفر همه‌ساله در سراسر جهان به دليل آسيب‌هاي ناشي از سوختگي‌ فوت مي‌کنند. عوامل‌خطر سوختگي شامل زبانه‌هاي آتش هنگام آشپزي، پخت و پز روي آتش که روي زمين يا حيات ساختمان و محل اقامت فراهم شده، درآوردن لباس هنگام آشپزي، سيگار کشيدن، استفاده از الکل، وسيله گرم‌کننده آبي که بسيار داغ شده است، ايمني ضعيف وسايل الکتريکي و رها کردن کودکان بدون نظارت است. آسيب‌‌هاي شغلي هم ممکن است سبب سوختگي شود، مخصوصا در محلي که شعله‌هاي آتش، و مواد شيميايي يا فلزات بسيار داغ وجود دارد.

انوع سوختگي
 

سوختگي براساس اينکه چه ميزان از ضخامت پوست درگير شده باشد دسته‌بندي مي‌شود. سوختگي‌‌هاي درجه اول (يا سطحي) تنها لايه بالايي پوست را گير کرده و جزو کوچک‌ترين آسيب‌هاي سوختگي هستند سوختگي‌هاي درجه دوم (يا جزيي از ضخامت پوستي) بخش‌هاي عمقي‌تر پوست دچار سانحه سوختگي شده و پوست تاول مي‌زند. در سوختگي درجه سوم (يا تمام ضخامت پوست) تمام لايه‌هاي پوست از جمله اعصاب پوست هم درگير شده و آسيب بسيار جدي است.
در سوختگي درجه چهارم هم علاوه بر پوست و اعصاب، عضله زير پوست هم دچار سوختگي مي‌شود.

درمان سوختگي
 

درمان سوختگي بستگي به شدت سوختگي، نوع سوختگي و ميزان بافت‌هايي از بدن دارد که دچار سوختگي شده است. افرادي که سطح زيادي از بدن‌شان دچار سوختگي شده است شانس زنده ماندن و بهبودي بعد از سوختگي کمتري دارند. درمان سوختگي شامل تجويز مايعات (از راه وريدي در سوختگي‌هاي جدي و شديد)، کنترل درد، برداشتن بخش‌هاي‌ آسيب‌ديده و مرده از طريق جراحي در سوختگي‌هاي درجه سوم يا سوختگي‌هاي درجه چهارم، مراقبت‌هاي ويژه (اغلب در بخش مراقبت‌هاي ويژه تخصصي سوختگي)، و پيوند پوستي است. در افرادي که دچار آسيب‌هاي شديد سوختگي شده‌اند، درمان جسمي در کنار ساير درمان‌ها براي کمک به بهبودي و پيشگيري از عوارض سوختگي مثل کنتراکچر (وقتي پوست سوخته و بافت‌هاي بدن سخت از هم جدا شوند) انجام مي‌شود.

پيشگيري
 

سيگار نکشيد و اگر سيگار مي‌کشيد هرگز در رخت‌خواب اين کار را نکنيد. از سيگار کشيدن هنگام مصرف الکل جدا خودداري کنيد.
هرگز سيگار روشن يا کبريت را پرتاب نکنيد. آنها را پس از خاموش شدن در سطل مناسب بيندازيد.
هنگامي که اطراف هر نوع شعله بازي هستيد مراقب باشيد.
از کودکان به دقت مراقبت کنيد و آنها را تحت نظر داشته باشيد.
قوانين ايمني را هنگام کار با الکتريسيته رعايت کنيد. هيچ گاه وسايل الکتريکي و سيم آنها را نزديک آب قرار ندهيد.
هرگز سيم برق فشار قوي را لمس نکنيد.

کمک‌هاي اوليه در سوختگي‌ها
 

بعد از سوختگي‌هاي بزرگ، سوختگي درجه سوم يا چهارم، سوختگي همراه با ساير صدمات وارده، يا در صورتي که فرد هوشياري را از دست داد، فورا به اورژانس زنگ بزنيد. هر فردي با سوختگي الکتريکي هم بايد فورا به اورژانس رسانده شود.
در صورتي که صورت، دست‌ها، پاها، ناحيه ژنتيال، يا باسن يا اگر مفاصل مثل آرنج و زانو دچار سوختگي شده است فورا به دنبال اقدامات درماني باشيد.
در سوختگي‌هاي کوچک، روي منطقه سوخته آب خنک و (نه يخ) قرار دهيد. هرگز منطقه آسيب‌ديده در اثر سوختگي را نماليد و يا روي آن يخ، کره و روغن قرار ندهيد.
روي منطقه سوخته را با يک گاز تميز بپوشانيد. اگر تاول تشکيل شده است آن را پاره نکنيد. ممکن است براي اين سوختگي‌ها ماليدن آنتي‌بيوتيک به آرامي لازم باشد.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.