تاثير چاقي بر سلامت جنسي

چاقي بيماري‌اي است كه معمولا با اضافه‌شدن توده چربي در بدن شناخته مي‌شود. افراد چاق معمولا تنبل هستند،‌ تحرك کمتري دارند و بيشتر اوقات خود را به شكلي منفعل سپري مي‌كنند. اين عدم فعاليت، اضافه وزن را براي آنها به دنبال دارد و باعث مي‌شود چاق‌تر شوند و سلامت‌شان به خطر بيفتد. افراد چاق معمولا در 2 گروه طبقه‌بندي مي‌شوند؛ گروه اول، افرادي هستند كه از همان ابتدا چاقند و به عبارتي، چاق به دنيا مي‌آيند و گروه دوم آنهايي هستند كه به دلايل گوناگون (جسمي يا رواني) در طول زندگي با افزايش توده چربي مواجه و چاق مي‌شوند.
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثير چاقي بر سلامت جنسي

تاثير چاقي بر سلامت جنسي
تاثير چاقي بر سلامت جنسي


 

نويسنده:دکتر غلامحسين قائدي




 
چاقي بيماري‌اي است كه معمولا با اضافه‌شدن توده چربي در بدن شناخته مي‌شود. افراد چاق معمولا تنبل هستند،‌ تحرك کمتري دارند و بيشتر اوقات خود را به شكلي منفعل سپري مي‌كنند. اين عدم فعاليت، اضافه وزن را براي آنها به دنبال دارد و باعث مي‌شود چاق‌تر شوند و سلامت‌شان به خطر بيفتد. افراد چاق معمولا در 2 گروه طبقه‌بندي مي‌شوند؛ گروه اول، افرادي هستند كه از همان ابتدا چاقند و به عبارتي، چاق به دنيا مي‌آيند و گروه دوم آنهايي هستند كه به دلايل گوناگون (جسمي يا رواني) در طول زندگي با افزايش توده چربي مواجه و چاق مي‌شوند. چاق‌ها از هر گروهي كه باشند، داراي مشكلات متعددي در زندگي اجتماعي، فردي، شغلي و زندگي و فعاليت جنسي خود هستند. اگرچه تاثير چاقي بر سلامت كاملا مشخص است ‌اما تاثير آن بر سلامت جنسي هنوز كاملا شناخته‌شده نيست. اين نوشته، به همين موضوع مي‌پردازد.
ماهيت جنسي به عنوان مجموعه نگرش‌ها،‌ رفتارها و افكار جنسي در نظر گرفته مي‌شود. ماهيت جنسي به عنوان بخشي از شخصيت ما تعريف و دامنه وسيعي از ويژگي‌ها را شامل مي‌شود و بنابراين مفهومي فراتر از داشتن آميزش جنسي را در برمي‌گيرد؛ از جمله مولفه‌هاي جسمي (آميزش جنسي)، مولفه‌هاي روان‌شناختي (طرح‌واره‌هاي شناختي) و مولفه‌هاي فرهنگي (سبك‌هاي جنسي).
مدت‌هاست كه مطالعات نشان داده‌اند شرايط پزشكي خاص نظير چاقي مي‌تواند سلامتجنسي را تحت تاثير قرار دهد. اما حساسيت‌هاي خاصي كه معمولا اين موضوع به دنبال دارد باعث شده كه به شكل خاص و كاملا مجزا به اين موضوعات پرداخته نشود. اما وضعيت هرچه باشد كيفيت زندگي جنسي افراد چاق به دليل اضافه وزن تحت تاثير قرار مي‌گيرد و مشكلات متعددي براي اين افراد ايجاد مي‌شود.
چاقي، به ويژه چاقي مرضي، دامنه گسترده‌اي از مشكلات جسمي را به همراه دارد. افرادي كه از چاقي رنج مي‌برند، به احتمال بيشتري درگير بيماري‌هاي جسماني مي‌شوند؛ انرژي كمتري دارند؛ از افسردگي و عزت نفس پايين رنج مي‌برند و مشكلات متعدد جنسي را تجربه مي‌كنند.
افراد چاق ممكن است در جامعه طرد شوند و به دليل وزن بالايشان كمتر مورد توجه قرار گيرند، مشاغل مناسب نداشته باشند، نتوانند به شكل مناسب و معمول در فعاليت‌هاي اجتماعي مشاركت كنند و بنابراين عزت‌نفس‌ و خودكارآمدي‌شان به مخاطره بيفتد. عزت‌نفس پايين و به دنبال آن، تصوير بدني ضعيف شكل‌گرفته در اين افراد مي‌تواند رويسلامت جنسي آنها تاثير منفي بگذارد. مشكلات جنسي ناشي از چاقي در مردان بيشتر از زنان شناخته شده‌ است. دليل آن شايد مسايل زيستي ناشي از چاقي و تاثير آن روي عملكرد جنسي مردان (از قبيل اختلال كاركرد نعوظ) باشد ‌اما اين دلايل هنوز كاملا شناخته شده نيستند.

چاقي مردان و سلامت جنسي
 

عملكرد جنسي مردان چاق به خوبي مردان طبيعي نيست. چاقي در مردان ممكن است باعث شود كه آنها ميل جنسي كمتري داشته باشند، رضايت‌مندي جنسي پايين‌تري ‌را تجربه كنند، دچار اختلال در عملكرد جنسي(اختلال در نعوظ و انزال زودرس) شوند و زندگي جنسي موفقي را تجربه نكنند. اين عملكرد ضعيف اولين قدم براي به خطرافتادن رابطه عاطفي آنها است. عملكرد جنسي ضعيف اين مردان باعث مي‌شود كه همسر آنها از داشتن رابطه جنسي با آنها خودداري كند و مشكلات بعدي، از جمله كاهش دوچندان ميل و برانگيختگي جنسي را براي آنها به دنبال داشته باشد. مردان چاق عمدتا به دليل از دست دادن جذابيت جنسي براي همسر خود،‌ از عزت نفس پايين‌تري در مقوله‌هاي جنسي برخوردارند؛ نمي‌توانند ميل جنسي را در همسرشان به خوبي ايجاد كنند و همين مساله باعث مي‌شود كه در توانايي بيان جنسي، ‌پيشنهاد رابطه زناشويي و برقراري رابطه موفقيت‌آميز، کارايي لازم را را نداشته باشند.

چاقي زنان و سلامت جنسي
 

زناني كه از چاقي رنج مي‌برند، داراي تصوير بدني ضعيفي از خودشان هستند و خود را براي همسرشان جذاب نمي‌دانند و بنابراين تمايل دارند كه به هر دليلي (حتي افسردگي) كمتر به فعاليت جنسي بپردازند. بي‌ميلي جنسي و عدم تجربه كامل اوج لذت جنسي شايع‌ترين مشكل بين زنان چاق است. به دليل اهميت زيادي كه زنان به بدن خود مي‌دهند، چاقي عمدتا باعث كاهش برانگيختگي در آنها مي‌شود و البته همين اهميت به جذابيت جسمي باعث مي‌شود بيشتر مراقب سلامت خود بوده و بنابراين چاقي در بين آنها كمتر باشد.

تاثير چاقي بر بدن و اندام‌هاي تناسلي
 

تاثير چاقي بر بدن وزمينه‌سازي براي بيماري‌هاي جسمي كاملا مشهود است. بيماري‌هاي قلبي، گرفتگي عروق كرونري قلب و ديابت از جمله مهم‌ترين اين مشكلات هستند كه تاثيرات عميقي روي عملكرد جنسي (به‌ويژه به لحاظ فيزيولوژيكي) زنان و مردان مي‌گذارد. اختلال نعوظ، انزال زودرس و عدم تجربه اوج لذت جنسي مستقيما به وجود اين مشكلات جسمي برمي‌گردد. مشكلات قلبي عروقي مانع از تلمبه شدن مناسب خون در بافت آلت تناسلي مردان شده و بنابراين عملكرد نعوظ را دچار اختلال مي‌كند. در زنان اوج لذت جنسي با انقباض ماهيچه‌هاي عضلاني مهبلي صورت مي‌گيرد كه ناشي از فشار و جريان خون در اين ماهيچه‌ها است. بنابراين طبيعي است كه مشكلات مربوط به فشارخون باعث عدم تجربه كامل اوج لذت جنسي در زنان چاق شود. در افراد چاق وجود چنين مشكلاتي در فشار خون و به تبع آن مشكلات عملكرد جنسي معمول است.

تاثير چاقي بر روابط همسران
 

چاقي از طريق تاثيراتي كه بر رابطه جنسي مي‌گذارد، به‌طور غيرمستقيم، ازدواج و روابط عاطفي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. خجالت از وضعيت جسمي يكي از متداول‌ترين نتايج چاقي است كه اغلب باعث ناهماهنگي عاطفي و هيجاني در روابط زوجين شده و باعث مي‌شود يكي از زوجين، خود را كمتر از ديگري احساس كند و طرف مقابل، وي را از لحاظ جذابيت جنسي، ‌كمتر احساس كند و ميلي براي داشتن رابطه جنسي با او نداشته باشد؛ به ويژه اگر اين چاقي و اضافه وزن در طول رابطه ايجاد شده باشد، باعث تغييرات بيشتري (به دليل برآورده نشدن انتظاراتي كه قبلا در طول رابطه ايجاد شده‌اند) مي‌شود و مواجهه با آن را براي هر 2 نفر مشكل مي‌كند و عمدتا باعث مي‌شود كه زوجين در اين مورد بحثي نكنند ولي به تدريج روابط جنسي و عاطفي خود را با يكديگر كمتر مي‌كنند تا از مواجه شدن با آن خودداري كنند و اين موضوع به اساس رابطه آنها لطمه وارد مي‌كند. چاقي به شكل ديگري نيز ‌مي‌تواند باعث شكل‌دادن به مشكلات جنسي در افراد شود. اگر افراد به نوعي دچار اختلال جنسي باشند يا به نوعي خود را قرباني يك سوءاستفاده جنسي بدانند، ‌ممكن است براي كنار آمدن با اين تجارب به مصرف مواد مخدر و الكل روي آورده يا به شدت پرخور شوند و در نتيجه اضافه‌وزن پيدا كنند. مشكلات روان‌شناختي نظير افسردگي و اضطراب نيز باعث مي‌شود كه افراد از چاقي خود به عنوان يك ابزار استفاده كرده و از داشتن روابط جنسي طفره روند. مديريت اختلال جنسي در افراد چاق موضوع چالش‌برانگيزي است. قبل از هرچيزي لازم است كه ارزيابي دقيقي از وضعيت فرد به عمل آيد. لازم است اطلاعات كاملي در مورد مشكلات جنسي كه فرد چاق تجربه مي‌كند، رژيم غذايي او، مشكلات پزشكي و...جمع‌آوري شود.

چاقي و تصوير فرد از بدن خود
 

مساله بعدي در مورد مديريت سلامت جنسي در افراد چاق،‌ تصوير بدني‌اي است كه آنها از خود دارند. فرد بايد بدن خود را به اين شكل بپذيرد و در اين مورد احساس خجالت نكند. بايد ياد بگيرد كه از داشتن رفتارهاي پرخوري خود احساس شرم نداشته باشد و ياد بگيرد كه چطور خود را دوست داشته باشد تا به اين وسيله بتواند در جريان درمان براي خودي كه دوستش دارد، تلاش كند. استفاده از رويكردهاي رفتاري‌ شناختي مي‌تواند به تغيير و جايگزيني الگوها و عادات نامناسب تغذيه‌اي و رفتاري كمك كرده و به اين ترتيب فرد عزت نفس و پذيرش خود را افزايش داده و بر بخشي از مشكلات جنسي خود غلبه كند.
درمان‌هاي جنسي مبتني بر ارتقا و بهبود روابط جنسي و ابراز وجود جنسي گام بعدي در درمان هستند. اين رويكردها گوناگون بوده و در هر فرد براساس نوع مشكلاتي كه تجربه مي‌كند، متفاوت است. درمانگران ممكن است از گروه‌درماني يا زوج درماني استفاده كنند. علت استفاده از اين روش‌ها اين است كه احساسات و واكنش‌هاي شريك جنسي و عملكرد جنسي وي نيز در ارتباط با مشكلات موجود بررسي شود. به‌طوركلي رويكردهاي درماني در اين زمينه شامل تركيبي از رفتاردرماني،‌ تغذيه‌درماني، دارودرماني،‌ روان‌درماني و درمان‌هاي جنسي هستند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.