دوچرخه اسپينينگ به درد چه کساني مي‌خورد؟

دوچرخه‌ اسپينينگ به دوچرخه‌هاي ثابتي گفته مي‌شود که در باشگاه‌هاي بدن‌سازي، زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. استفاده از اين دوچرخه، يکي از روش‌هاي رايج در ورزش‌هاي هوازي است که در مقايسه با راه‌پيمايي و تند راه رفتن، ويژگي خاصي ندارد و حتي به نسبت کمتري، ظرفيت هوازي را افزايش مي‌دهد و به علت استفاده از عضله‌هاي 4 سر راني، با خستگي زودتري همراه است. استفاده از اين دوچرخه‌ها تنها به عنوان يک نوع ورزش هوازي به افراد توصيه نمي‌شود؛ بلکه بايد همراه با پياده‌روي تند يا دويدن آهسته باشد.
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دوچرخه اسپينينگ به درد چه کساني مي‌خورد؟

دوچرخه اسپينينگ به درد چه کساني مي‌خورد؟
دوچرخه اسپينينگ به درد چه کساني مي‌خورد؟


 

نويسنده:دکتر احمد باقري‌مقدم*




 
دوچرخه‌ اسپينينگ به دوچرخه‌هاي ثابتي گفته مي‌شود که در باشگاه‌هاي بدن‌سازي، زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. استفاده از اين دوچرخه، يکي از روش‌هاي رايج در ورزش‌هاي هوازي است که در مقايسه با راه‌پيمايي و تند راه رفتن، ويژگي خاصي ندارد و حتي به نسبت کمتري، ظرفيت هوازي را افزايش مي‌دهد و به علت استفاده از عضله‌هاي 4 سر راني، با خستگي زودتري همراه است. استفاده از اين دوچرخه‌ها تنها به عنوان يک نوع ورزش هوازي به افراد توصيه نمي‌شود؛ بلکه بايد همراه با پياده‌روي تند يا دويدن آهسته باشد. به علاوه، افرادي که قصد دارند عضله‌هاي 4 سر ران و عضله‌هاي لگن و ساق‌شان را تقويت کنند مي‌توانند از اين نوع دوچرخه‌ها استفاده کنند. در عين حال، استفاده از دوچرخه‌هاي دستي براي تقويت اندام فوقاني به خصوص عضلات شانه و قفسه سينه توصيه مي‌شود. از طرفي اين دوچرخه‌ها مجهز به سيستم تنظيم مقاومت هستند که مي‌توان با افزايش مقاومت، ورزش‌هاي هوازي را شدت داد و به تبع آن، قدرت عضلاني خود را بالا برد. البته بسته به شدت برنامه ورزشي، زمان و دور چرخ مقاومت تعيين مي‌شود. بنابراين برنامه ورزشي در افراد مسني که قصد دارند از اين دوچرخه‌ها استفاده کنند، بهتر است در ابتدا به مدت نيم ساعت دوچرخه‌سواري و زمان بين 2 يا 3 ست 10 تا 15 دقيقه‌اي تقسيم شود.

دوچرخه اسپينينگ به درد چه کساني مي‌خورد؟

استفاده از اين دوچرخه‌ها به همه افراد به خصوص افرادي که مشکل تعادل دارند يا مبتلا به صرع هستند يا اختلال بينايي يا مشکلات ارتوپدي پا دارند، توصيه مي‌شود. به دليل اينکه افراد تعادل بيشتري روي آنها دارند و با خطر کمتري مواجه هستند. در ضمن اين ورزش براي افرادي که دچار پوکي استخوان هستند، به دليل اينکه حين دويدن يا راه رفتن امکان شکستگي در اين افراد بسيار است، توصيه مي‌شود؛ به شرط اينکه زياد روي فرمان دوچرخه خم نشوند و تنه‌شان حالت ايستاده و صاف داشته باشد.
افراد ديابتي که دچار زخم پا هستند و راه رفتن طولاني باعث زخم شدن پاهايشان مي‌شود نيز بهتر است از اين دوچرخه‌ها استفاده کنند. استفاده از اين دوچرخه‌ها براي افرادي که اخيرا روي زانوي خود عمل جراحي انجام داده‌اند يا خانم‌هاي جواني که مشکل زانو دارند و بيشترين ناراحتي، درگيري مفصل کشکک و استخوان ران‌شان است، توصيه نمي‌شود. در صورتي که اين افراد زاويه پا را با رکاب تنظيم کنند مي‌توانند از اين دستگاه استفاده کنند در غير اين صورت بيش از حد خم شدن زانوها باعث تشديد درد مي‌شود.
در ضمن هنگام استفاده از اين دستگاه بهتر است که دوچرخه‌ متناسب با شرايط فرد تنظيم شود يعني فاصله زين با زمين و زين تا رکاب‌ها و زين با فرمان متناسب باشد. سايز دوچرخه‌ نيز بايد مناسب باشد و مهم‌تر از همه اينکه دوچرخه‌هاي موجود در سالن‌هاي بدن‌سازي داراي تنظيم مقاومت هستند و افراد تازه‌کار بايد حداقل در يکي‌دو هفته اول از تنظيم مقاومت خودداري کنند.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص پزشکي ورزشي

منبع:www.salamat.com




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.