خداحافظي با موهاي زايد

موهاي زايد يکي از مشکلات رايج خانم‌هاست. بخشي از اين موهاي زايد، موهاي طبيعي بدن‌اند ولي بخشي نيز ممکن است ناشي از پرمويي باشند؛ مثلا موهاي بالاي لب فوقاني، دور سينه و روي ران.
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خداحافظي با موهاي زايد

خداحافظي با موهاي زايد
خداحافظي با موهاي زايد


 

نويسنده:دکتر فريده مهتي پور متخصص پوست و مو




 

با ساختار و عملکرد کِرِم‌هاي کاهنده مو آشنا شويد
 

موهاي زايد يکي از مشکلات رايج خانم‌هاست. بخشي از اين موهاي زايد، موهاي طبيعي بدن‌اند ولي بخشي نيز ممکن است ناشي از پرمويي باشند؛ مثلا موهاي بالاي لب فوقاني، دور سينه و روي ران.
در بعضي از خانم‌ها رشد موهاي زبر و ضخيمي مشاهده مي‌شود که تحمل آن براي بيشتر زنان مشکل است. رفع و کاهش اين موها از علايق ديرينه خانم‌هاست و روش‌هايي از قديم‌الايام براي اين کار وجود داشته که هر فرد، بسته به علاقه و شدت رشد اين موها، يکي از اين روش‌ها را انتخاب مي‌کرده؛ از بند انداختن و موم يا واکس گرفته تا تيغ و کِرِم‌هاي موبر.
اما همه روش‌هاي فوق موقتي‌اند و اخيرا روش‌هايي مانند الکتروليز و ليزرتراپي جهت از بين بردن موهاي زايد در اختيار پزشکان قرار دارد که جزو روش‌هاي دايمي محسوب مي‌شوند ولي با توجه به اينکه امکان انجام اين روش‌هاي جديد در همه افراد وجود ندارد، کارخانجات مختلف به دنبال فرمولاسيون کِرِم‌هايي هستند که استفاده از آنها براي همه مقدور باشد و هزينه چنداني هم در برنداشته باشد.
کِرِم‌هاي فوق‌الذکر ترکيباتي مانند اسيد فروليک و اسيد کافئيک و يا مواد کمپلکس گياهي در تركيب خود دارند. البته در کشورهاي مختلف و جهت مقاصد تحقيقاتي کرم‌هاي ضدپرمويي که به طور خوراکي مصرف مي‌شوند، ساخته و مصرف شده که با نتايج ضعيفي همراه بوده است.
کِرِم‌هايي که اخيرا به بازار ارايه شده است، هم با اثر مستقيم روي ريشه موها و هم با اختلال در تغذيه فوليکول‌ها مي‌توانند تا حدودي روي کاهش رشد موها و نازک شدن آنها تاثير گذار باشد.
نتايج مطالعات و تجربيات مختلف در مورد اين کِرِم‌ها بسيار متفاوت مي‌باشد.
6 تا 7 ماه براي پشت‌گردن
4 تا 5 ماه براي زير بغل
1 تا 2 ماه براي دست‌ها
1 ماه براي پشت
2 ماه براي شکم
5 تا 6 ماه براي خط مايو
1 تا 2 ماه براي پاها

طرز استفاده از کِرِم‌هاي موبر
 

براي مصرف لازم است ابتدا موهاي ناحيه با روش‌هايي از قبيل واکس، اپيلاتور يا بند انداختن از ناحيه موردنظر از ريشه کنده شود ولي تيغ و يا روش‌هاي ديگر سطحي توصيه نمي‌شود. سپس مقدار کافي از کِرِم روي ناحيه و به صورت خلاف جهت رويش موها، ماليده شده و ماساژ داده مي‌شود. در صورتي که موها کنده نشده و يا از روش‌هاي سطحي مانند تيغ و يا کرم موبر استفاده شده باشد، مدت زمان بيشتري براي بروز آثار اين کرم‌ها لازم خواهد بود.
با اينکه مصرف اين کرم‌ها هم براي آقايان و هم خانم‌ها امکان‌پذير است، ليکن در بين بانوان طرفداران بيشتري دارد.
لازم به توضيح است با توجه به محدوديت مطالعات انجام گرفته در گروه‌هاي سني مختلف، لازم است از مصرف اين کرم‌ها در بانوان باردار، مادران شيرده و افراد زير 10 تا 12 سال پرهيز شود.
در ضمن براي بروز نتايج پايدار لازم است اين کرم‌ها به مدت 4 تا 8 ماه و هر شب قبل از خواب روي ناحيه موردنظر استفاده شود. همواره لازم است علت اصلي پرمويي را پيدا کنيد.

بايد علت اصلي را پيدا كنيد
 

همان‌طور که در ابتداي بحث مطرح شد، اول بايد مشخص شود که موهاي تحت درمان از چه نوعي بوده و علت رويش آنها چيست؟ آيا اين روش‌ها از نوع زبر بوده يا موي کرکي است؟ آيا از نوع وابسته به هورموني است يا خير؟ آيا همراه با علايم و عوارضي در نواحي ديگر بدن است يا نه؟ آيا بيمار از تاخير يا قطع پريودهاي ماهانه، کاهش موهاي جلوي سر و يا جاي آکنه‌ها و جوش‌هاي شديد در نواحي ديگر خود شاکي است يا نه؟ وضعيت هورموني مردانه و يا زنانه بيمار از چه قرار است؟ آيا هيچ‌گونه ناراحتي و نامنظمي هورموني در بيمار وجود دارد؟ آيا سطح هورمون مردانه بيمار بالاتر از حد طبيعي است؟ وضعيت کارکرد ساير غدد از جمله تيروييد چگونه است؟ آيا تخمدان‌هاي وي داراي کيست‌هاي متعدد است يا نه؟ آيا تخمک‌گذاري بيمار طبيعي و به موقع است؟ کارکرد غدد فوق‌کليه بيمار چگونه است؟ آيا بيمار ترشح غيرعادي از سينه‌ها‌يش دارد؟ آيا هيچ‌گونه مقاومت به انسولين در بيمار مشاهده مي‌شود؟ و نيز علاوه بر بررسي موارد فوق بايد توجه کنيد که آيا ساير داروهاي مصرفي بيمار ممکن است همراه با افزايش موهاي زايد باشد؟ آيا فرد داروهايي مانند کورتون يا فني‌تويين را به طور مزمن مصرف مي‌کند؟
تمام موارد فوق همکاري نزديک متخصص پوست، متخصص زنان و متخصص غدد را مي‌طلبد و بعد از تمام بررسي‌هاي فوق مشخص مي‌شود که آيا پرمويي بيمار ناشي از بيماري خاصي بوده و يا حالت ايديوپاتيک دارد و آيا اصولا درمان‌هاي طبي خاصي را مي‌طلبد يا نه؟ در برخي از موارد فوق لازم است بيمار تحت درمان دارويي خوراکي به مدت طولاني قرار گرفته و يا حتي جراحي خاصي روي بيمار انجام گيرد.
در برخي از موارد لازم است داروهاي هورموني، کورتون خوراکي يا تزريقي، بلوک کننده‌هاي هورمون مردانه و... براي بيمار توصيه شود، بنابراين همان‌طور که ملاحظه مي‌کنيد کلمه پرمويي و رفع پرمويي فقط يک حالت يا يک بيماري نبوده، بلکه خود علامتي است که مي‌تواند ناشي از علل و بيماري‌هاي متعددي باشد. اين علل در برخي از موارد بسيار متفاوت و دور از هم بوده و درمان‌هاي کاملا متفاوتي را هم نياز خواهد داشت.

نژاد به نژاد، قوم به قوم
 

علاوه بر زمينه‌هاي بيماري آنچه که در مورد پرمويي بايد به آن توجه شود مسايل نژادي است. بسياري از بانوان در آسياي جنوبي، اروپاي شرقي و نيز در مناطقي از جنوب اروپا و همين‌طور بسياري از بانوان نژاد آفريقايي ممکن است به طور معمول رويش مو روي صورت و شکم و حتي ران‌ها و پاها داشته باشند که ناشي از مسايل ژنتيکي و نژادي بوده و بر هيچ بيماري خاصي دلالت ندارد، بنابراين نه فقط بررسي پرمويي، بلکه حتي اطلاق کلمه پرمويي نيز به افراد بايد بادقت صورت گيرد.
به نظر مي‌رسد تبليغات رسانه‌اي که خانم‌ها را به‌صورت افرادي کاملا عاري از هرگونه موي زايد نشان مي‌دهد، روي علايق و سلايق بانوان بسيار تاثيرگذار بوده است.
در طي سال‌هاي اخير شاهد آن هستيم که اکثر بانوان حتي به رشد موهاي کرکي و نرمال پوست خود نيز واکنش نشان مي‌دهند و اکثراً خواستار استفاده از کرم يا ليزر درماني مي‌باشند، بنابراين ويزيت اوليه پزشک براي هريک از اين افراد ضروري است تا اولا درمان و در ثاني نوع درمان مناسب براي هر فرد تعيين شود.
فقط در اين حالت مي‌توان اميدوار بود که بيمار و پزشک با همکاري مداوم يکديگر و با طي يک مسير صحيح درماني به نتيجه مطلوب دست يابند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.