شنا ، سلامتی و شادمانی

ورزش شنا يكي از محبوب‌ترين ورزش‌ها در ميان اقشار گوناگون مردم است. فردي كه شنا مي‌كند، نه تنها از ‌اين طريق احساس راحتي و نشاط مي‌كند بلكه در اثر شنا كردن قابليت‌هاي جسماني خود را از قبيل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف پذيري مفاصل شانه و مچ پا افزايش مي‌دهد. ورزش شنا ورزشي است
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شنا ، سلامتی و شادمانی

شنا ، سلامتی و شادمانی
شنا ، سلامتی و شادمانی


 






 
ورزش شنا يكي از محبوب‌ترين ورزش‌ها در ميان اقشار گوناگون مردم است. فردي كه شنا مي‌كند، نه تنها از ‌اين طريق احساس راحتي و نشاط مي‌كند بلكه در اثر شنا كردن قابليت‌هاي جسماني خود را از قبيل استقامت دستگاه گردش خون و تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف پذيري مفاصل شانه و مچ پا افزايش مي‌دهد. ورزش شنا ورزشي است كه از سن نوزادي تا سن کهنسالي مي‌توان آن‌را انجام داد و به طور كلي ورزشي است كه هيجان و اضطراب را كاهش داده، عضلات را قوي و محكم كرده و بدن را نرم و انعطاف‌پذير مي‌سازد و موجب مي‌شود كه فرد انرژي بيشتري براي انجام كارهاي روزانه خود كسب كند.

فوايد شنا در تناسب اندام
 

شناور بودن در آب سبب مي‌شود يک تناسب عمومي ‌به بدن القا شود، فشار آب سبب مي‌شود مفاصل سفت شده و خطر آسيب رسيدن به بدن در مقايسه با ورزش‌هايي که در خشکي انجام مي‌شود پايين بيايد. زماني که در آب شناور هستيد، بدن تنها 50درصد از وزن اصلي خود را تحمل مي‌کند، در‌اين حالت وزن سينه 25درصد تا 30درصد شده و وزن گردن نيز به 10درصد کاهش پيدا مي‌کند. هنگام شنا کردن، تمام عضلات بدن به کار گرفته مي‌شوند که در‌اين ميان مي‌توان به ماهيچه‌هاي شانه، کمر، شکم، پا، باسن و ران اشاره کرد و از آنجايي که مقاومت آب 12 برابر هواست، سبب مي‌شود که قدرت و نيروي فرد افزايش پيدا کند.

آيا شنا مي‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
 

بايد بدانيد که کاهش وزن از طريق شنا کردن قدري مشکل است. زماني که در آب غوطه‌ور مي‌شويم،‌اين فرورفتگي در آب سبب مي‌شود که متابوليسم بدن کاهش پيدا کند، زماني که متابوليسم آرام شود، بدن نياز به کالري کمتري پيدا مي‌کند و بالطبع ميزان کمتري از کالري سوخته مي‌شود. البته شنا نيز مانند ساير ورزش‌ها نياز به ممارست و تداوم داشته و براي به دست آوردن نتيجه مطلوب بايد از يک برنامه مدون استفاده شود.
پژوهشگران معتقدند که براي کاهش وزن از طريق شنا، ابتدا بايد يک مرحله تند و با فشار زياد (سرعتي) را انجام دهيد، سپس فشار را پايين آورده، وارد يک مرحله کند و استقامتي شويد. اگر طبق‌اين دستور‌العمل شنا نکنيد، مانند ‌اين است که در حال پياده‌روي نرم و آهسته هستيد.

از کجا بايد شروع کرد؟
 

اگر جزو افراد مبتدي هستيد، به آرامي ‌شروع کنيد؛ ابتدا مي‌توانيد تنها براي 10 دقيقه شنا کنيد. با سه تا پنج مرتبه تمرين در طول هفته، مدت زمان شنا کردن را به 30 دقيقه برسانيد. البته در‌اين نيم ساعت بايد گرم کردن و سرد کردن را نيز بگنجانيد. در زمان باقي‌مانده هم بر روي قدرت، سرعت و کيفيت شناي خود تمرکز کنيد.
در جلسات اول، انجام حرکات ريتميک شنا و نفس‌گيري قدري مشکل به نظر مي‌رسد. مربيان شما را به تدريج با شيوه درست انجام حرکات و نفس‌گيري آشنا مي‌کنند. آنها در هر زمان به‌طور مجزا روي يک مبحث تمرين مي‌کنند. راه‌هاي بسيار زيادي وجود دارد که مي‌تواند به شما کمک کند از پس شنا کردن بر بياييد. مي‌توانيد حرکات را روي تخته شنا انجام دهيد و در امتداد طول استخر راه برويد و حرکات را در خشکي اجرا کنيد.

4 نکته مهم
 

از آنجا که ‌اين ورزش در آب انجام مي‌شود، بايد نکاتي را مد نظر قرار دهيد.
1 يکي از مهم‌ترين جنبه‌هاي شنا کردن ‌اين است که بتوانيد تنفس‌تان را منظم کنيد. چون سرتان فقط زمان‌هايي مشخص به روي آب مي‌آيد، بايد تنفس‌تان را با هر حرکت تنظيم کنيد. حتي براي بعضي افراد الزامي ‌است که ‌اين کار را قبل از شروع ورزش، کمي‌تمرين کنند. اگر نتوانيد ريتم تنفس‌تان را تنظيم کنيد، برايتان ‌ايجاد مشکل خواهد کرد و ديگر نمي‌توانيد فوايد چنداني از‌اين ورزش ببريد، چون در‌اين ورزش تنفس و ماهيچه‌ها با هم کار مي‌کنند.
2 همچنين بهتر است قبل از انجام ‌اين حرکات براي يک دور کامل، خوب به آن حرکت مسلط شويد. اگر ‌اين حرکات را درست انجام ندهيد، خيلي زود خسته خواهيد شد. اگر حرکات بدنتان با يک نظم هماهنگ انجام شوند، شما قادر خواهيد بود که توجه خود را روي ضربان قلب‌تان متمرکز کرده و بنابراين شدت ورزش را بالاتر ببريد.
3 يک لباس شناي راحت و عينک مناسب از ملزومات کار به شمار مي‌رود. اگر احساس مي‌کنيد که هنوز نمي‌توانيد سر خود را درون آب فرو ببريد، مي‌توانيد بعدها از عينک استفاده کنيد.
4 براي آنهايي که مي‌خواهند سرعت شنا کردن‌شان بالاتر رود، کلاه شنا کمک زيادي خواهد کرد چون به شما کمک مي‌کند که سريع‌تر داخل آب حرکت کنيد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.