طراحي برنامه‌هاي ورزشي براي کودکان چاق

كودكان بازي و تفريح را دوست دارند و از فعاليت بدني لذت مي‌برند. مطالعات مختلف نشان مي‌دهد كه اولين انگيزه و مهم‌ترين دليل شركت كودكان در ورزش، تفريح کردن است. كودكان بيشتر از عوامل دروني مثل تفريح و سرگرمي ‌و بهبود مهارت‌هاي خود لذت مي‌برند و عوامل اجتماعي مثل «با دوستان بودن» براي آنها اهميت متوسطي دارد.
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طراحي برنامه‌هاي ورزشي براي کودکان چاق

طراحي برنامه‌هاي ورزشي براي کودکان چاق
طراحي برنامه‌هاي ورزشي براي کودکان چاق


 

نويسنده:دکتر هومن خليقي




 
كودكان بازي و تفريح را دوست دارند و از فعاليت بدني لذت مي‌برند. مطالعات مختلف نشان مي‌دهد كه اولين انگيزه و مهم‌ترين دليل شركت كودكان در ورزش، تفريح کردن است. كودكان بيشتر از عوامل دروني مثل تفريح و سرگرمي ‌و بهبود مهارت‌هاي خود لذت مي‌برند و عوامل اجتماعي مثل «با دوستان بودن» براي آنها اهميت متوسطي دارد. لذا پيشنهاد مي‌شود والدين و مربيان، شركت در فعاليت‌هاي ورزشي را براي كودكان چاق طوري برنامه‌ريزي کنند كه با خصوصيات جسماني و رواني آنها متناسب باشد و به نحو موثري به کاهش وزن و تناسب اندامشان کمک کند.
نتايج تحقيقاتي كه اثر تمرين هوازي را بر افزايش توان هوازي كودكان مورد بررسي قرار داده‌اند تغييرات حداكثر اكسيژن مصرفي كودكان در اثر تمرينات هوازي را كم تا متوسط نشان داده‌اند و بر توسعه توانايي‌هاي حركتي و افزايش انگيزش تأكيد كرده‌اند.

تمرين قدرتي در كودكان
 

تعداد زيادي از تحقيقات نشان مي‌دهند كه تمرين قدرتي براي كودكان مؤثر و بي‌خطر است. افزايش قدرت كودكان بيشتر حاصل سازگاري عصبي‌عضلاني است و بزرگ شدن عضلات در اثر اين تمرينات بسيار كم است. افزايش مقاومت و شدت تمرين در كودكان بايد به آرامي ‌و به تدريج صورت گيرد و برنامه تمرين قدرتي بايد به دقت، نظارت و كنترل شود. تمام وسايل بايد متناسب با اندازه كودك انتخاب شود. وزنه مورد استفاده بايد هميشه كمتر از حداكثر وزنه‌اي (60 تا 80 درصد) كه كودك مي‌تواند بلند كند،باشد. كودك هميشه بايد وزنه‌اي را استفاده كند كه بتواند حركت را 6 تا 10 بار با تكنيك صحيح تكرار كند. مورد تأييدترين تمرينات، تمريناتي است كه در آن از وزن خود كودك استفاده مي‌شود مثل شناي سوئدي و بارفيكس. پيشنهاد مي‌شود كه تمرين قدرتي همراه با تمرينات انعطاف‌پذيري انجام شود. هدف از تمرينات قدرتي براي كودكان بهبود اجرا، يادگيري اصول تمرين قدرتي بي‌خطر، تعادل و كاهش آسيب است.

آسيب‌هاي ورزشي كودكان
 

مهم‌ترين مساله‌اي كه كودكان با آن روبه‌رو هستند تأثير ورزش با شدت نا مناسب بر صفحه رشد آنهاست. چنان كه بسته به سرعت و دوره نمو، صفحه رشد 3 تا 5 برابر ضعيف‌تر از بافت‌هاي مجاور است. طي اين دوران با افزايش سن ميزان تمام آسيب‌هاي ورزشي افزايش مي‌يابد و به نظر مي‌رسد كه كاهش سن تخصصي شدن ورزش با افزايش ميزان آسيب كودكان به خصوص آسيب استفاده مفرط ارتباط دارد. همچنين ميزان و شدت تمرين بر خطر آسيب دركودكان مي‌افزايد. انجمن پزشكان اطفال آمريكا 10 پيشنهادي را که در پي مي‌آيد براي جلوگيري از آسيب در كودكان توصيه كرده است.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.