بهشت طبیعت گردی

بهشت طبیعت گردی مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزو استان های برتر و قطب گردشگری كشور محسوب می شود و سالانه نزدیك به ۱۲میلیون نفر گردشگر داخلی و ده ها هزار جهانگرد خارجی از این استان دیدن می كنند. جاذبه های طبیعی، جنگل، كوه و دریا با این سرزمین افسانه ای پیوند جاودانه ای دارد. قله بلند دماوند، سلسله كوه های البرز از یك سو و دریای خزر از سوی دیگر، زیباترین مناظر طبیعی را در این منطقه پدید آورده اند. این استان سرسبز و زیبا با مساحتی حدود...
يکشنبه، 4 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهشت طبیعت گردی

بهشت طبیعت گردی


 





 
مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزو استان های برتر و قطب گردشگری كشور محسوب می شود و سالانه نزدیك به ۱۲میلیون نفر گردشگر داخلی و ده ها هزار جهانگرد خارجی از این استان دیدن می كنند. جاذبه های طبیعی، جنگل، كوه و دریا با این سرزمین افسانه ای پیوند جاودانه ای دارد. قله بلند دماوند، سلسله كوه های البرز از یك سو و دریای خزر از سوی دیگر، زیباترین مناظر طبیعی را در این منطقه پدید آورده اند. این استان سرسبز و زیبا با مساحتی حدود ۲۳ هزار و ۷۵۶ كیلومترمربع (۱‎/۴۶ درصد مساحت كل كشور) در محدوده جغرافیایی ۵۴درجه و ۱۰ دقیقه- ۵۰درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی و ۳۵ ثانیه و ۳۶ درجه ۴۷دقیقه و ۳۵ درجه عرض شمالی قرار دارد كه از غرب به استان گیلان و از شرق با استان های گلستان و سمنان، از شمال با دریای خزر و از جنوب با استان های تهران و سمنان هم مرز است. آب و هوای معتدل، رودخانه های خروشان و تنوع در گویش، لباس و خوراك ساكنان این خطه سرسبز از دیگر ویژگی های این سرزمین رویاها است. از دیگر مواهب طبیعی و دیدنی این استان، كشتزارهای وسیع برنج، غلات و باغ های مركبات است كه همواره توجه هر بیننده ای را به خود جلب می كند.
رودخانه های مهم جاری در مازندران صفارود، دوهزار و سه هزار، چالوس، هراز، بابل، تالار، نكا و تجن است.
شاهراه های هراز، كندوان، فیروزكوه و جاده كیاسر به سوی سمنان و راه آهن سراسری شمال، فرودگاه های بین المللی دشت ناز ساری، نوشهر و رامسر، مازندران را به تهران و دیگر شهرهای ایران مرتبط می سازد.
علاوه بر این، راه آبی دریایی خزر این استان را با كشورهای آسیای مركزی مرتبط می كند. زیبایی های بی مانند استان مازندران به واسطه دریای خزر است. این دریا با وسعتی حدود ۴۲۴ هزار كیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان به شمار می آید. چشم اندازها و جاذبه های طبیعی استان مازندران نیز می توانند بالاترین درآمد را از طریق ورود گردشگر به داخل كشور خصوصاً استان مازندران به ارمغان آورد. زیرا مازندران تنها منطقه ای است كه تقریباً بكر و دست نخورده باقی مانده است؛ چراكه هنوز آلودگی هالی صنعتی و زیست محیطی، چشم اندازهایش را نیالوده است و بیشتر زیبایی های طبیعی و بكر این مناطق چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی (جهانی) ناشناخته مانده است. مازندران در قدیم «طبرستان» نام داشت و سلسله های علوی، آل زیار، آل بویه و دیالمه از این ناحیه برخاسته اند.
● پیشینه تاریخی
براساس پژوهش های باستان شناسی، كرانه بحر خزر از مراكز مهم تمدن باستانی ایران است. با توجه به كاوش های علمی به عمل آمده، غار علی تپه حدود ۱۲۵۰۰ سال قبل و غار هوتو كمربند حدود ۹۵۰۰ قبل از میلاد به عنوان قدیمی ترین پناهگاه انسان های اولیه در منطقه شناسایی شده اند. در سال ۲۵۰ هجری قمری، علویان در طبرستان به قدرت رسیدند. از دیگر حكومت های مهم محلی، سادات مرعشی را می توان نام برد كه در قرن هشتم و نهم در این سرزمین فرمان راندند. در زمان شاه عباس اول صفوی، حكومت های محلی از میان رفتند و مازندران زیرنظر حكومت مركزی قرار گرفت.
با توجه به پیشینه تاریخی مازندران، در می یابیم كه جای جای این ملك تجلی گاه تمدنی غنی از اسلاف هوشمند ما بوده و شناخت این فرهنگ وظیفه ای است كه نسل امروز عهده دار آن است.
استان مازندران با داشتن مناظر زیبا و سواحل دریا، چشمه سارها، جنگل ها، منابع آب های معدنی و پارك های گوناگون یكی از استان های پرجاذبه و سیاحتی كشور ایران محسوب می شود و همه ساله عده زیادی از هموطنان ما برای گذراندن تعطیلات خصوصاً در تابستان به این استان سفر می كنند. صنایع دستی این استان شامل قالی بافی، ابریشم بافی، نمدمالی، سفالگری و بافت گلیم است. خاك مازندران بسیار حاصلخیز است و این استان مركز مهم كشت برنج، چای، پنبه، كنف، توتون و پرورش انواع مركبات است. در زیر شهرهای استان مازندران به طور مختصر معرفی می شوند.
▪ آمل: شهرستان آمل از شمال به دریا خزر از جنوب به سلسله جبال البرز از غرب به شهرستان نور و از شرق به شهرستان بابل محدود می شود. آمل از شهرهای قدیمی و تاریخی طبرستان بوده، نامش برگرفته از قوم جنگجو و نیرومندی به نام «مردها» یا «آماردها» است.
▪ جاذبه های تاریخی فرهنگی: محله پایین بازار بخشی از شهر قدیم آمل است كه مجموعه برج های آرامگاهی ناصرالحق، میرحیدر، شمس طبرسی، مسجد امام حسن عسكری(ع) و امام زاده قاسم(ع) در حریم آن قرار دارد. قلعه ملك بهمن، پل دوازده پله، معماری صخره ای كافر كلی، شكل ناصرالدین شاه و همراهان در جاده هراز و امامزاده عبدالله بخشی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر است.
▪ بابل: به روایات و نوشته های مورخان اسلامی، شهر بابل در دوران باستان مه میترا یا جایگاه میترای بزرگ و در دوران اسلامی «مامطیر» بار فروش نامیده شده است.
جاذبه های تاریخی و فرهنگی: گنجینه بابل، سقانفار كیجا تكیه، مسجد جامع، برج های آرامگاهی امام زاده قاسم(ع)، درویش فخرالدین (قرن نهم ه. ق)، مدرسه كاظم بیك، پل محمدحسین خان (قاجار) و بقعه سلطان محمد طاهر (بندپی) از جمله جاذبه های تاریخی - فرهنگی این شهر است.
▪ ساری: شهرستان ساری مركز استان مازندران از جمله شهرهای بزرگ طبرستان و مركز فرمانروایی اسپهبدان بوده است. قدیمی ترین نظریه در مورد بنیاد این شهر براساس نقشه روزگار هخامنشیان، انتصاب شهرزاد «راكارتا» به ساری است كه در زمان سلوكیه به «سرینكس»، در زمان ساسانی به سارویه و در ادوار اسلامی به ساریه و ساری تغییر نام یافت.
▪ جاذبه های تاریخی و فرهنگی: مجموعه تاریخی فرح آباد، خانه كلبادی، برج رسكت مسجد جامع، برج های آرامگاهی امامزاده عباس (ع) ، امامزاده یحیی (ع) ، سلطان زین العابدین، آب انبار نو و آب انبار میرزا مهدی بخشی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان ساری را تشكیل می دهد.
▪ جاذبه های طبیعی: منطقه تفریحی سد شهید رجایی، منطقه جنگلی چهاردانگه «سوچلما»، پناهگاه های حیات وحش دودانگه، دشت ناز، سمسكنده، همچنین پارك های عمومی شهرداری و آفتاب از جمله مناطق دیدنی شهرستان ساری است.
▪ بهشهر: شهرستان بهشهر در طول تاریخ به نام هایی از جمله «كبود جامه»، پنجاه هزار، كلباد و «خرگوران» خوانده شده است. شاه عباس اول در این شهر كاخ ها، عمارات و باغ های باشكوهی بنا كرد و نام «اشرف» را بر آن نهاد. سیاحانی كه در گذشته از این شهر دیدن كرده اند، شكوه و زیبایی آن را ستوده اند.
سد عباس آباد، باغشاه، پناهگاه حیات وحش، میانكاله، غارهای علی تپه، هوتو و كمربند (پیش از تاریخ)، كاخ صفی آباد، چشمه عمارت (صفوی) و برج آرامگاهی امیر كمال الدین (روستای كوهستان) از جمله مراكز و جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهرستان است.
همچنین دیگر جاذبه های تاریخی و سیاحتی استان مازندران دریاچه شورمست در پل سفید، تپه باستانی قائمشهر، برج لاجیم در سوادكوه، پل ورسك در سوادكوه، اماكن متبركه و زیارتگاهی چهارسو و حسن- رضا در روستای سوچلما منطقه هزار جریب، مجموعه فرهنگی كندلوس، روستای كوشك سرای نوشهر، خانه نیما یوشیج در روستای یوش، كاخ چایخوران چالوس، قلعه تنكا خرم آباد تنكابن، قلعه ماركوه در كتالم رامسر و كاخ رامسر از جمله جاذبه های تاریخی-سیاحتی استان مازندران است.
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mashhadizadeh



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.