زيبايي هاي رمضان در لبنان

در كشور لبنان، نوع غذاهائي كه در ماه مبارك تهيه مي شود، يكي ازموضوعات بسيار مهم محسوب مي شود. زيرا در اين ماه، هر روز غروب و به هنگام صرف افطاري، انواع غذاهاي خوشمزه و آن هم به مقدار زياد، بر سر سفره هاي اين ماه گذاشته مي شود. افطار كردن و سحري خوردن دراين ماه، با انواع غذاهاي خاطره انگيز و فراموش
چهارشنبه، 14 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زيبايي هاي رمضان در لبنان

زيبايي هاي رمضان در لبنان
زيبايي هاي رمضان در لبنان


 





 
در كشور لبنان، نوع غذاهائي كه در ماه مبارك تهيه مي شود، يكي ازموضوعات بسيار مهم محسوب مي شود. زيرا در اين ماه، هر روز غروب و به هنگام صرف افطاري، انواع غذاهاي خوشمزه و آن هم به مقدار زياد، بر سر سفره هاي اين ماه گذاشته مي شود. افطار كردن و سحري خوردن دراين ماه، با انواع غذاهاي خاطره انگيز و فراموش نشدني همراه مي باشد. انواع خرما، آبميوه هاي خنك، انواع سوپ هاي گرم و خوشمزه، انواع غذاهاي گوشتي تهيه شده ازگوشت گوسفند و بره، و ساير غذاها.
در كشور لبنان، در سراسر ماه رمضان، مسلمانان از هنگام اذان صبح تا اذان مغرب، از خوردن و آشاميدن پرهيز مي كنند و زماني كه خورشيد غروب كرد و زمان افطار فرا رسيد، مردم بر سر سفره هاي رنگين افطاري مي نشينند و روزه ي خود را افطار مي كنند. دراين كشور، مردم معمولاً روزه ي خود را ابتدا با خوردن خرما يا يك ليوان آب باز مي كنند و پس از آن با خوردن يك ليوان آبميوه كه تشنگي و عطش را رفع مي كند ـ و همچنين خوردن سوپ، افطاري خود را ادامه مي دهند. خوردن خرما درآغاز افطار، در واقع پيروي از سنت پيامبر(ص) مي باشد كه روزه ي خود را با يك دانه خرما افطار مي كرد. آبميوه هائي كه به هنگام افطار مردم روزه دار لبنان مي خورند، اغلب شامل «جلاب» مي باشد كه نوشيدني شيرين و تر و تازه اي از آب انواع توت، شاه توت،‌تمشك و.. به همراه بادام زميني است. خوردن سوپ عدس، يكي از سوپ هاي رايج در ميان مردم لبنان و كشورهاي حاشيه ي مديترانه ي شرقي است. اين سوپ با پياز خرد شده ودال عدس، و آب گوشت يا آب مرغ، زيره ي سبز، روغن زيتون و پوست رنده كرده ي ليموترش تهيه مي شود كه بسيار خوشمزه است (shorabat adas).
در برخي از كشورهاي مسلمان از جمله كشور لبنان، به هنگام افطار، كودكان به شكل گروهي، با گرفتن فانوس هائي دردست، در خيابان ها به راه مي افتند و به در خانه ي اقوام و دوستان مي روند و صاحبخانه نيز، به آن ها شكلات وشيريني مي دهد.

وعده ي افطاري :
 

لبناني ها، روزه ي خود را با خرما و سوپ باز مي كنند. پس از آن، نماز مغرب را مي خوانند. سپس وعده ي مفصل افطار شروع مي شود. براي لبناني ها، افطار، جشن مهماني شب به حساب مي آيد. زيرا انواع غذاهاي گوشتي را همراه آب انواع زياد سالاد، پيش غذاها و نان هاي مختلف دراين وعده ميل مي كنند. پس از خوردن شام و تا قبل از ساعت خواب، انواع مختلفي از شيريني هاي خوشمزه خورده مي شود. عرب ها، معمولاً زياد شيريني نمي خورند و بيش تر ترجيح مي دهند از ميوه ها به عنوان دسر استفاده كنند. اما در ماه رمضان، خوردن انواع كيك و شيريني بيش تر مي شود. زيرا عرب ها معتقدند كه ماه رمضان، ماه ويژه مي باشد. لذا انواع خوراكي ها و غذاها نيز در اين ماه ويژه است.
عرب ها مي گويند : ماه رمضان، فرصت بسيارخوبي است براي ديدن اقوام و دوستان و آشنايان. زيرا در طي سال، بر اثر گرفتاري و مشغله هاي زياد، فرصت ديدن افراد را ندارند.
اما دراين ماه مطمئناً همه ي اقوام و دوستان يكديگر را مي بينند. چون كه با شروع ماه رمضان در لبنان، زنگ تلفن ها به صدا در مي آيد و افراد، هر شب به مهماني دعوت مي شوند و مردم، معمولاً افطار را به مهماني مي روند و تا نزديك سحر در آن جا مي مانند و زمان بين افطار تا سحر را به بازي هاي سرگرم كننده مانند كارت بازي، خوردن انواع شيريني هاي خوشمزه، نوشيدن چاي، سيگار كشيدن و يا كشيدن قليان مي گذرانند.

وعده ي سحري :
 

لبناني ها، وعده ي سحري را يا آخر شب و دير وقت مي خورند يا در همان وقت سحر و قبل از اذان صبح، سحري مي خورند. البته وعده ي سحري شامل غذاهاي نسبتاً سبك اما بسيار مغذي مي باشد تا روزه دار بتواند تمام طول روز را به راحتي سپري كند. لبناني ها در وقت سحر، شيريني بيش تري مي خورند.
پايان رمضان و آغاز روزي بزرگ ! ماه رمضان در كشور لبنان، با تعطيلات سه روزه پايان مي يابد كه به آن «عيد الفطر» مي گويند. پس از پايان يك ماه روزه داري، مردم جشن و شادماني در ناهار آن روز يعني عيد فطر برگزار مي كنند و غذائي كه اغلب درآن روز طبق سنت هر ساله خورده مي شود، گوشت بره مي باشد.
لبناني ها مي گويند: عيد فطر نيز مانند روز كريسمس، روز شادماني و جشن معنوي است. در اين روز، هدايا و تبريكات بين افراد رد و بدل مي شود و موجي از شادماني در اين روز خجسته، فضاي كشور را فرا مي گيرد.

زيبايي هاي رمضان در لبنان

منبع:نشريه آشپزباشي، شماره43



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.