جایگاه اهل بیت نزد پیامبر

در كتب معروف شیعه و سنى احادیث ارزشمندى از پیامبر اسلام نقل شده كه جایگاه والاى اهل بیت را نشان مى‏دهد. مرحوم میرحامدحسین هندى كتابى به نام «عبقات» دارد كه قبل از «الغدیر» نگاشته شده و مرحوم علامه امینى صاحب كتاب الغدیر از آن بسیار استفاده كرده است، بنده
دوشنبه، 19 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جایگاه اهل بیت نزد پیامبر

جایگاه اهل بیت نزد پیامبر
جایگاه اهل بیت نزد پیامبر


 






 

حدیث سفینه‏
 

در كتب معروف شیعه و سنى احادیث ارزشمندى از پیامبر اسلام نقل شده كه جایگاه والاى اهل بیت را نشان مى‏دهد.
مرحوم میرحامدحسین هندى كتابى به نام «عبقات» دارد كه قبل از «الغدیر» نگاشته شده و مرحوم علامه امینى صاحب كتاب الغدیر از آن بسیار استفاده كرده است، بنده نیز در كتابى دیدم كه امام خمینى‏قدس سره فرموده بودند: بر علما لازم است كه به كتاب عبقات اهمیّت داده و آن را چاپ كنند.
در این كتاب 187 حدیث از طریق 92 نفر از بزرگان اهل سنت از جمله امام شافعى، احمد حنبل و مسلم نقل كرده كه پیامبر فرمود: «مثل اهل بیتى كسفینة نوح مَن رَكبها نجى و مَن تخلّف عنها غرق»
اهل بیت من، همچون كشتى نوح هستند، هر كس بر آن سوار شد، نجات یافت و هر كس از آن روى گرداند، غرق گردید.
همچنین شیعه و سنّى از آن حضرت نقل كرده‏اند كه فرمود:
یهودیان، پس از پیامبرشان هفتاد و یك فرقه و مسیحیان، هفتاد و دو فرقه شدند و امت من هفتاد و سه فرقه خواهد شد و تنها یكى از آنها اهل نجات است.
در این كه فرقه ناجیه كدام است، میانِ فرق مختلف اختلاف شده و هر فرقه‏اى خود مدّعى آن است. امّا پیامبر راه را نشان داده و تنها راه اهل‏بیت را راه حقّ و نجات مى‏داند، «مَن ركبها نَجى‏» هر كس متمسّك به اهل بیت شد، نجات پیدا مى‏كند.
یكى از استدلال‏هاى متین و محكم در ارتباط با حقانیّت راه اهل‏بیت همین حدیث سفینه است. من با علماى بسیارى از كشورهاى اسلامى مذاكره و مباحثه داشته‏ام، وقتى این استدلال را مطرح مى‏كردم، پاسخى نداشته و چاره‏اى جز تسلیم نداشتند.

حدیث ثقلین‏
 

پیامبر در حدیث معروفى كه بسیارى از علماى اهل سنّت نیز آن را نقل كرده‏اند مى‏فرماید: «انّى تارك فیكم الثقلین كتاب اللّه و عترتى ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا و لن یفتقرقا حتى یردا علىّ الحوض»(1)
من دو چیز گرانبها در میان شما به یادگار مى‏گذارم، كتاب خدا و عترتم. این دو از هم جدا نمى‏شوند تا هنگامى كه در كنار حوض كوثر در بهشت به من برگردند.
جاى بسى تأسف است كه بعضى مغرضانه در حالى كه حدود یكصد حدیث نقل شده كه پیامبر فرمود: «كتاب اللّه و عترتى» و فقط در یك حدیث آمده كه پیامبر فرمود: «كتاب اللّه و سنّتى»، عده‏اى همه آن احادیث را رها كرده و تنها به این یك حدیث استناد مى‏كنند.
همان گونه كه در بیان ماجراى آخرین سفر حج رسول خدا از كوچك‏ترین مطلبى فرو گذار نكرده‏اند و به اصطلاح قدم به قدم ماجراى سفر رسول خدا به مكه را نوشته و نقل كرده‏اند، اما از برگشت رسول خدا از آن سفر حج و رفتن به مدینه، اصلاً خبرى نیست! زیرا در نقل آن بایستى ماجراى غدیر خم را نقل مى‏كردند، لذا مغرضانه هیچ نقلى از برگشت نیست!!
در حدیث ثقلین نكات ارزنده‏اى وجود دارد كه بررسى آن خالى از لطف نیست:
1- پیامبر در این حدیث مى‏فرماید: تا زمانى كه پیرو قرآن و عترت باشید، هرگز منحرف و گمراه نمى‏شوید. «ما اِن تمسّكتم بهما لن تضلّوا ابداً»
هر مسلمانى روزانه حداقل ده مرتبه در نماز، از خدا مى‏خواهد كه او را از راه غضب شدگان و گمراهان دور كند. اگر مسلمانان بخواهند به راه راست دست یابند و جزو گمراهان نباشند، باید پیوسته به این دو یادگار پیامبر متمسك باشند.
2- از همگونى قرآن و اهل بیت استفاده مى‏شود كه اگر قرآن جامع علوم است، «لا رطبٍ و لا یابسٍ الاّ فى كتاب مبین»(2) پس اهل بیت نیز با خواست خدا عارف به همه مطالب و حقایق و اعلم مردم هستند.
3- همان گونه كه تمسك به قرآن واجب است، تمسك به اهل بیت نیز واجب است.
4- همان گونه كه قرآن حبل اللّه است، «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا»(3) اهل بیت نیز حبل اللّه و عامل وحدت هستند.
5 - این دو از هم جدا شدنى نیستند. «لن‏یفترقا حتى یردا علىّ الحوض»
این دو در كنار یكدیگر، وسیله نجات و هدایت‏اند. اگر كسى فقط به كتاب خدا قناعت كند، گمراه است و اگر كسى خود را علاقه‏مند به اهل بیت بداند و قرآن را رها كند، باز گمراه است. این دو همانند دو بال پروازند كه اگر باهم نباشند پروازى صورت نمى‏گیرد.
6- همان گونه كه قرآن كلام خدا و به دور از هر گونه اشتباه، خطا و گناهى است، «لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه»(4) امامان نیز معصوم هستند. زیرا پیامبر فرمود: هیچ گاه این دو از هم جدا نمى‏شوند. اگر امام لحظه‏اى مرتكب گناه شود قطعاً از قرآن جدا شده و فاصله گرفته است.
7- همان گونه كه تغییر و تبدیل قرآن صحیح نیست و حرام است، تبدیل ولایت اهل بیت به ولایت دیگران نیز حرام است.

پي نوشت ها:
 

1) بحارالانوار، ج 2، ص 104.
2) سوره انعام، آیه 59.
3) سوره آل‏عمران، آیه 103.
4) سوره فصّلت، آیه 42.
 

ارسال توسط کاربر محترم:sadrian



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.