فهرست سياه دزدان دريايي

برخلاف تصور خيلي ها هنوز هم دزدان دريايي بسياري در آب هاي مناطق مختلف حضور دارند و دزدي دريايي هنوز هم يکي از بزرگ ترين مشکلات کشورهاي مختلف است. بهتر است بدانيد دزدان دريايي سالانه حدود 13-16 ميليارد دلار زيان اقتصادي به دولت هاي مختلف وارد مي کنند. در حال حاضر خطرناک ترين مناطق براي کشتي هاي
پنجشنبه، 22 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فهرست سياه دزدان دريايي

فهرست سياه دزدان دريايي
فهرست سياه دزدان دريايي


 

نويسنده:مهيار ميرزاپور




 
دزدان دريايي از قديم تا امروز در پهنه درياهاي آزاد در کمين کشتي هاي تجاري و مسافربري نشسته اند
برخلاف تصور خيلي ها هنوز هم دزدان دريايي بسياري در آب هاي مناطق مختلف حضور دارند و دزدي دريايي هنوز هم يکي از بزرگ ترين مشکلات کشورهاي مختلف است. بهتر است بدانيد دزدان دريايي سالانه حدود 13-16 ميليارد دلار زيان اقتصادي به دولت هاي مختلف وارد مي کنند. در حال حاضر خطرناک ترين مناطق براي کشتي هاي تجاري، فاصله بين درياي سرخ تا اقيانوس هند و سواحل سومالي و سنگاپور است. سالانه50 هزار کشتي تجاري از اين مسيرها عبور مي کنند و همواره خطر بالقوه حمله دزدان دريايي به آنها وجود دارد. چنان که شاهد بوديم در يک سال اخير دزدان دريايي سومالي چندين بار کشتي هاي تجاري بين المللي را غارت کردند و در نهايت همکاري چند کشور آن منطقه توانست تنها به صورت نسبي و موقت امنيت آب هاي شاخ آفريقا را تضمين کرده، آنها را وادار به عقب نشيني کند. اما پر واضح است که وجود دولت هاي بي ثباتي چون سنگاپور و سومالي در مناطق حساس، به اين دزدان دريايي اجازه مي دهد همواره مثل آتش زير خاکستر آماده شروع تهاجمي جديد باشند. البته دزدان دريايي مدرن از قايق هاي کوچک و تندرو با تعداد کمي خدمه استفاده مي کنند. از طرف ديگر بسياري از مبادلات بازرگاني روز دنيا از طريق کشتي و مسيرهاي آبي صورت مي گيرد و در نقشه جغرافيايي جهان مناطق خطرناکي چون خليج عدن و منطقه مالاکا در سنگاپور وجود دارد که کمينگاه فوق العاده مناسبي براي دزدان دريايي به شمار مي آيد.

239 حمله در يک سال
 

مرکز آماري آب هاي بين المللي از سال 1995 حملات دزدان دريايي را ثبت مي کند؛ به گزارش اين مرکز، بيشتر حملات دزدان دريايي در دو دهه اخير با هدف گروگانگيري بوده است؛ به عنوان مثال در سال 2006 ميلادي 239 حمله صورت گرفت و 15 نفر در اين حملات کشته شدند. هدف ديگر دزدان دريايي امروزي، کشتي ها و قايق هاي مدرن و پيشرفته است. در گذشته صنعت کشتي سازي رشد سريعي نداشت و تقريباً تمام کشتي ها، ويژگي هاي يکساني داشتند. اما امروزه با پيشرفت علم و فناوري، بعضي کشورها مي توانند کشتي ها و قايق هايي امن تر، قدرتمندتر، سريع تر يا لوکس تر بسازند. دزدان دريايي جديد با فتح اين کشتي ها و بيرون کردن تمام خدمه، کشتي ها و قايق هاي مسروقه را به بنادر ممنوعه منتقل کرده با جعل اسناد و حذف ويژگي هاي مربوط به مالکيت، آنها را به فروش مي رسانند. در حال حاضر فروش کشتي هاي لوکس و گران قيمت، بهترين منبع درآمد آنهاست.

فهرست سياه دزدان دريايي

دزدي در سه سوت!
 

دزدان دريايي سومالي آخرين نمونه از دزدان دريايي مدرن هستند که توجه اکثر رسانه هاي جهان را به خود جلب کرده اند. آنها برخلاف اسلاف خود از تاکتيک هاي جنگي مدرن استفاده مي کنند و بسيار محتاط هستند تا با نيروهاي دريايي مواجهه مستقيم نداشته باشند. آنها هميشه از تلفن هاي ماهواره اي، سيستم جي.پي.اس (موقعيت ياب) سلاح هاي اتوماتيک مدرن و آر.پي.جي و بازوکا براي حمله به کشتي ها استفاده مي کنند؛ به عنوان مثال در نوامبر سال 2005 چندين قايق تندروي دزدان دريايي سومالي که توسط يک کشتي مدرن و مجهز پشتيباني مي شدند، 160 کيلومتر دور از ساحل، به کشتي اسپريت(نظاميان آمريکا) حمله کردند و پس از غارت اموال کشتي، با کمترين تلفات از مهلکه گريختند. به گفته سربازان آمريکايي، دزدان دريايي در يک چشم بر هم زدن به کشتي حمله کردند و حتي اجازه ندادند دريانوردان آمريکايي آرايش دفاعي به خود بگيرند. به همين دليل در حال حاضر بسياري از کشورها اجازه نمي دهند کشتي هايي که خدمه مسلح دارند، به سواحلشان نزديک شوند.

فهرست سياه دزدان دريايي

معروف ترين دزدان دريايي جهان
 

*آنه بوني:معروف ترين دزد دريايي زن در دنيا! او زني بود که در جامعه کاملاً مردانه دزدان دريايي توانست شهرت و ثروت فراواني به دست آورد. اما بالاخره توسط يک دزد دريايي ديگر که در خدمت حاکم جامائيکا بود دستگير شد. بزرگ ترين حسرت زندگي آنه، زندگي در کنار خانواده بود. آنه حاصل رابطه نامشروع قاضي ويليام کومارک معروف با خدمتکار روستايي منزلش بود.
*بارتولوميو رابرتز:آخرين چهره سرشناس دوران شهرت دزدان دريايي که توانست رکورد غارت 400 کشتي تجاري را به دست آورد. رابرتز به جسارت و بي رحمي بسيار معروف بود. رابرتز اعتقادات جالبي داشت: قمار در کشتي هاي وي ممنوع بود و در شرايط بحراني بين کاپيتان هاي ارشد کشتي رأي گيري انجام مي داد!
*بنجامين هورني گلد:يکي از معروف ترين دزدان دريايي اروپا که در سال هاي پاياني عمرش به حکومت هاي مرکزي اروپا و مخصوصاً باهاماس کمک کرد دزدان دريايي خطرناک را يک به يک از سر راه بردارند. او به خوبي تاکتيک ها و حقه هاي همکاران سابق خود را مي شناخت و به سرعت به ثروتي کلان دست يافت. اما در يک سفر دريايي آرام، ناگهان گرفتار توفان شد و جان خود را از دست داد.
*ريش مشکي:ريش مشکي خطرناک ترين دزد دريايي آمريکا زير دست هورني گلد به يک جاني حرفه اي بدل شد تا جايي که هنوز هم او را به عنوان مخوف ترين دزد دريايي کارائيب مي شناسند؛ مردي کريه و بي رحم که بارها ملوانان و خدمه کشتي خود را تنها به خاطر اشتباهات کوچک به قتل رسانده و هميشه براي فتح کشتي هاي دولتي حريص بود.
*کاليکو راکهام جک:اين دزد دريايي انگليسي بارها توانسته بود در جنگ با دزدان دريايي خطرناک تر پيروز شود و از حقه هاي نظامي کثيفي استفاده مي کرد. شهرت اصلي راکهام جک به خاطر دو دزد دريايي زن معروف، آنه بوني و ماري رد است که سال ها زير پرچم او، شمشير زدند. شايد بتوان راکهام جک را تنها دزد دريايي شيکپوش آن دوران ناميد. او هميشه دوست داشت لباس هاي زيبا و گران قيمت به تن کند. کاليکو پس از دستگيري به حکم دادگاه جامائيکا به دار مجازات آويخته شد و جسدش تا مدت ها در لنگرگاه قرار داشت تا مايه ترس ساير دزدان دريايي شود.

فهرست سياه دزدان دريايي

*چارلز وين:يک دزد دريايي جسور که هميشه کشتي هاي تجاري انگليس را هدف قرار مي داد و در نهايت به دست سربازان ملکه کشته شد. انگليسي ها تشنه خون او بودند چون چارلز يک بار اسير آنها شده بود و تعهد داده بود دزدي دريايي را رها کرده، در خدمت ارتش باشد. اما از آنجا که توبه گرگ مرگ است، او دوباره به شرارت هاي خود ادامه داد تا اين بار پس از دستگيري بي هيچ بخششي به دار آويخته شود.
*چئونگ پو تساي:اين دزد دريايي معروف چيني را همه به خاطر گنج مخفي اش مي شناسند. او تمام اموال و طلاهاي مسروقه را به صورت گنجي افسانه اي در غاري مخوف در جزيره چئونگ چائو مخفي کرده بود. چئونگ توانست 600 کشتي را فتح کند ولي در نهايت به خاطر يک ازدواج نامناسب بسياري از افراد وفادار به چئونگ وي را ترک کردند.
*ادوارد انگلند:اين دزد دريايي ايرلند را شايد بتوان بهترين دزد دريايي ناميد. چون او با وجود موفقيت هاي فراوان در غارت کشتي هاي تجاري، در حمله به کشتي هاي مسافري هميشه دلرحم و باملاحظه بود و جنايات و وحشيگري هاي ساير دزدان دريايي را تکرار نمي کرد. شايد به همين دليل بود که در اثر شورش در کشتي، به دست خدمه خودش به قتل رسيد. او از اولين دزدان دريايي آن دوران بود که از پرچم معروف دزدان دريايي استفاده مي کرد: تصوير جمجمه انسان و استخوان هايي به شکل ضربدر با زمينه اي مشکي!
*هنري آوري:هنري آوري يک دزد دريايي با سياست بود که پس از دوران اوج دزدي دريايي تصميم گرفت به گوشه اي خلوت پناه برده و تا پايان عمر با ثروت افسانه اي خود زندگي اشرافي داشته باشد. بسياري از دزدان دريايي در روياي خود مي پنداشتند روزي اين کار را رها کرده و مانند هنري به آسودگي زندگي خواهند کرد اما حرص و آز مانع مي شد و بالاخره در يک درگيري کشته مي شدند.
*هاول ديويس:ديويس را مي توان مهندس دزدان دريايي ناميد. او به جاي استفاده از زور بازوي خدمه يا قدرت آتش کشتي و ادوات جنگي، هميشه از هوش سرشار خود براي فتح کشتي با کمترين تلفات استفاده مي کرد و با نقشه هاي مکارانه خود به سادگي به اهداف پليدش مي رسيد. هاول برخلاف همکارانش، از نامي زيبا براي کشتي خود استفاده مي کرد: پرنده آبي!
*مري رد:اين دزد دريايي زن، سال هاي سال مثل يک مرد زندگي کرد و حتي نزديک ترين کاپيتان ها به وي نيز نمي دانستند، مري زن است نه يک مرد حيله گر و بي رحم! وي پس از دستگيري ادعا کرد حامله است تا بتواند بيشتر زندگي کند و شايد راه فراري از زندان بيابد. در دادگاه او کاليکو، دزد دريايي معروف، از جمله جالبي براي دفاع از کاپيتانش استفاده کرد:«او هميشه مثل يک مرد مبارزه مي کرد، نبايد مثل يک سگ اعدامش کنيد!» مري در نهايت در زندان بيمار شد و در اثر تب شديد درگذشت.
*پالز گريو ويليامز:ويليامز در سال هاي پاياني عمر خود به جرگه دزدان دريايي پيوست. او که سابقه خدمت در ارتش را داشت، عاشق هيجان و ماجراجويي هاي زندگي يک دزد دريايي بود.

فهرست سياه دزدان دريايي

*ساموئل بليمي:دزد دريايي عاشق! ساموئل دزد دريايي مورد علاقه نويسندگان است که داستان عشق افسانه اي اش بيش از کشتي هايي که غارت کرده مورد توجه قرار گرفته است.
*استيد بونت:استيد يک مرد ثروتمند و بي نياز بود که به وسوسه قدرت و حکومت بر درياهاي غرب اروپا به يک دزد دريايي پير ولي مکار تبديل شد.
*ويليام کيد:کاپيتان کيد ابتدا يکي از افسران بنام نيروي دريايي بود و در اثر چند حادثه به يک دزد دريايي بي رحم تبديل شد. گنج افسانه اي کيد شهرت فراواني دارد؛ هر چند هنوز هيچ کس آن را نيافته است. ويليام در سال هاي جواني وارد نيويورک شد و با بي رحمي هاي زندگي نيويورکي آشنا شد. صحنه هاي فيلم « دار و دسته نيويورکي» مارتين اسکورسيزي، زندگي واقعي و روزمره ويليام را به تصوير مي کشد. شايد اگر او در شهري آرام تر زندگي مي کرد هرگز به يک دزد دريايي بي رحم تبديل نمي شد.
منبع:همشهري سرنخ، شماره 74.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.