رفع سرماخوردگي با آب درماني

سرماخوردگي و گلودرد يك عفونت حاد (كوتاه مدت ) ويروسي در قسمت مجراي تنفسي فوقاني است كه از طريق هوا (عطسه يا تماس با افراد مبتلا به بيماري،) از فردي به فرد ديگر سرايت مي كند.
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رفع سرماخوردگي با آب درماني

رفع سرماخوردگي با آب درماني
رفع سرماخوردگي با آب درماني


 





 
سرماخوردگي و گلودرد يك عفونت حاد (كوتاه مدت ) ويروسي در قسمت مجراي تنفسي فوقاني است كه از طريق هوا (عطسه يا تماس با افراد مبتلا به بيماري،) از فردي به فرد ديگر سرايت مي كند.
آب ريزش و گرفتگي بيني ، گلو درد ، بي تابي و التهاب از جمله علايم عمده سرماخوردگي است . بيشتر اوقات گلو درد علاوه بر سرماخوردگي ، مي تواند علايم جدي برخي از بيماري ها مانند گلودرد استرپتوككي (ميكروبي) كه احتياج به تشخيص پزشكي و درمان با آنتي بيوتيك دارد ، باشد . وقتي كه عفونت ويروسي است ،‌آنتي بيوتيك ها تأثيري در بهبود سرماخوردگي ندارند. لذا براي رهايي هرچه سريع تر علاوه بر مراجعه به پزشك ، لازم است فرد تغذيه مناسب داشته و نكات مهمي را رعايت كند. هم چنين استفاده از برخي گياهان جهت درمان مفيد است . به شرط آن كه از انواع بهداشتي و مناسب آن ها استفاده شود.
عامل سرماخوردگي يك ويروس است كه باعث التهاب مجاري تنفسي مي شودو قابل انتقال بوده و واگيردار است . اكثر افراد تصور مي كنند سرماخوردگي با قرارگرفتن در معرض هواي سرد و پوشيدن لباس كم و يا ... بروز مي كند! در صورتي كه دليل اصلي آن قرار گرفتن افراد در فضاهاي بسته وبدون رطوبت و دركنارافراد مبتلا و در اثر انتشار ويروس ها مي باشد.
شيوع سرماخوردگي در كودكان بيش از بزرگسالان است؛ چه سيستم ايمني كودكان نسبت به افراد بزرگسال ضعيف تر است .
گرفتگي بيني ، سردرد ، آب ريزش بيني و چشم ها ، سرفه خشك به همراه بلغم و عفونت حنجره را مي توان از علايم سرماخوردگي برشمرد.
متخصصان معتقدند مصرف سير چه به صورت خام و چه به صورت پخته در كاهش دوره سرماخوردگي مؤثر است .
در صورت ابتلا به سرماخوردگي ، فرد بايد دوره بيماري را طي كندكه معمولاً يك هفته طول مي كشد و تقريباً مي توان گفت هيچ دارويي براي ازبين بردن آن وجود ندارد.
در طول دوره بيماري بهتر است بدن را گرم نگه داريد و از مايعات و غذاهاي آبكي استفاده نماييد.
مي توانيد از مسكن جهت تسكين درد عضلات و مفاصل استفاده كنيد . توصيه مي شود از داروهاي ضد احتقان بيش از 5 روز استفاده نكنيد ؛چه عوارضي از جمله سرگيجه به همراه دارد.
در صورت تب بالاي 38 درجه سانتي گراد مراجعه به پزشك ضروري است . هم چنين چنان چه علاوه بر تب ، فرد با مشكل گرفتگي ، تنفس ، سرگيجه ، آبي شدن رنگ زبان و لب ها مواجه بود مراجعه فوري به اورژانس لازم است .
آب درماني در سرماخوردگي
آب درماني يكي از روش هاي مؤثر براي درمان بسياري از بيماري ها شناخته شده است كه سرماخوردگي يكي از آن ها است . در زير به برخي از روش هاي استفاده از آب جهت بهبود سرماخوردگي اشاره مي شود:
ـ با مشاهده علايم سرماخوردگي ، چه خوب است كه در يك وان آب گرم بنشينيد ( به مدت 20 دقيقه).
ـ‌ در حالت تب ، قرار دادن پارچه اي آغشته به آب سرد بر روي پيشاني به كاهش دماي بدن كمك مي كند. البته لازم است هر چند دقيقه يك بار با گرم شدن پارچه ، آن را مجدداً با آب سرد بشوييد و مجدداً در ناحيه قرار دهيد . البته پارچه خيس را مي توانيد در نواحي قفسه سينه ، پشت زانوها و بازوها نيز قرار دهيد . بسيار گفتني است در صورت تب شديد پارچه را با آب ولرم خيس كنيد.
ـ دوش گرفتن با آب سرد و يا كمي ولرم نه تنها باعث تحريك سيستم گردش خون مي شود ، به آرامش اعصاب هم كمك مي كند. متخصصان معتقدند دوش آب سرد در جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي مؤثر است .
ـ حمام بخار نيز در اين شرايط بسيار مفيد است و به رفع التهاب و احتقان كمك مي كند. حمام بخار براي مجاري تنفسي نيز مفيد است . اين روش به رفع ترشحات بيني و گرفتگي بيني كمك مي كند.
ـ همان طور كه اشاره شد ، نشستن در وان آب گرم نيز بسيار مفيد است ولي آن چه بايد مورد توجه قرار گيرد اين كه بايد بدن را كاملاً بپوشانيد و در يك رختخواب گرم استراحت كنيد.
در مواقع تب ،پاشويه با آب سرد و نمك به كاهش تب كمك مي كند . البته بعد از اين كار ، پا را كاملاً خشك كرده و چند دقيقه دور آن پارچه بپيچيد.
ـ تأمين آب مورد نياز بدن نيز نكته ديگري است كه بايد مد نظر قرار گيرد. نوشيدن آب و چاي كم رنگ ولرم در رفع تب و بهبود سرماخوردگي تأثير دارد.
ـ در ضمن بهتر است فرد بيمار با آب نمك قرقره كند. قرقره آب نمك براي درمان گلودرد مناسب است . بدين منظور يك قاشق چاي خوري نمك را داخل يك ليوان آب ولرم حل كرده ، سپس با آن قرقره كنيد.
نكته مفيد : قرار دادن پياز قاچ شده در گوشه هاي منزل ، باعث جذب ميكروب ها شده و به پاكي محيط كمك مي كند.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي ،شماره 80.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.