با فناوري اشتراک گذاري دسک تاپ آشنا شويم

از آخرين بار که يک ميز دفتري را بدون کامپيوتر ديده ايد، چقدر گذشته است؟ چنين ميزي تقريباً خالي به نظر مي رسد، اينطور نيست؟ دليل اين موضوع آن است که کامپيوترها و اينترنت، به ابزارهاي حياتي براي انجام فعاليت هاي تجاري تبديل شده اند.
چهارشنبه، 28 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با فناوري اشتراک گذاري دسک تاپ آشنا شويم

با فناوري اشتراک گذاري دسک تاپ آشنا شويم
با فناوري اشتراک گذاري دسک تاپ آشنا شويم


 





 
از آخرين بار که يک ميز دفتري را بدون کامپيوتر ديده ايد، چقدر گذشته است؟ چنين ميزي تقريباً خالي به نظر مي رسد، اينطور نيست؟ دليل اين موضوع آن است که کامپيوترها و اينترنت، به ابزارهاي حياتي براي انجام فعاليت هاي تجاري تبديل شده اند.
براساس يک مطالعه که در سال 2003 توسط Bureau ofLabor Statistics انجام شد، 84 درصد از کارکنان آمريکائي با يک مدرک دانشگاهي، در محل کار خود از يک کامپيوتر استفاده مي کنند. حتي در سال 1999 نيز يک بررسي توسط Energy Information Administration نشان داد که در ساختمان هاي تجاري متوسط، به ازاي هر 10 کارمند دفتري، 7 کامپيوتر وجود دارد.
ما به طور روزافزوني براي همکاري با ساير کارکنان و برقراري ارتباط با مشتريان، به کامپيوترها تکيه مي کنيم. با اينحال، اين بدان معني نيست که همکاران مذکور، با ما در مکان واحدي استقرار يافته اند. امروزه تعداد افرادي که در طول سفر و يا از منازل خود به کار ادامه مي دهند، رو به افزايش است. در سال 2004، 20/7 ميليون آمريکائي تمام کار خود و يا بخشي از آن را در منزل انجام مي دادند و محبوبيت تکنيک هاي مخابراتي باعث شده تا بعضي از تحليلگران پيش بيني کنند که خانه ها به « دفاتر کار آينده» تبديل خواهند شد.
به همين دليل است که يک فناوري نظير اشتراک گذاري دسک تاپ تا اين اندازه قدرتمند مي باشد. اشتراک گذاري دسک تاپ (Desktop Sharing) از يک نرم افزار ساده براي به اشتراک گذاشتن فايل ها، Presentationها و نرم افزارهاي کاربردي بر روي اينترنت با ساير همکاران يا مشتريان در سراسر جهان ( بصورت بلادرنگ)، استفاده مي کند. اشتراک گذاري دسک تاپ يک مؤلفه ي مرکزي در سمينارهاي وب و کنفرانس هاي وب به حساب مي آيد و توانائي شما براي تعامل و همکاري در فواصل دور را ارتقاء مي دهد.
در واقع اشتراک گذاري دسک تاپ داراي کاربردهاي فراواني است که در ميان آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد:
- Login از راه دور به کارکنان امکان مي دهد تا از هر ابزار Internet-enabled نظير کامپيوترهاي خانگي، لپ تاپ ها و يا حتي PDAها، به کامپيوترهاي کاري خود دسترسي پيدا کنند.
- اشتراک گذاري دسک تاپ امکان همکاري تعاملي و بلادرنگ مابين کارکناني که در نقاط مختلف جهان قرار گرفته اند را فراهم مي سازد.
- اشتراک گذاري Presentationها، کنفرانس هاي راه دور (Teleconference) خشک را به گفتگوهاي آنلاين سرگرم کننده تبديل مي نمايند.
- اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي به شما اجازه مي دهد تا يک نرم افزار را بدون نياز به خريد، بارگذاري و يا نصب نموده و آن آزمايش کنيد.
نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ، با ارسال بسته هاي اطلاعات از يک کامپيوتر ميزبان به يک کامپيوتر دور (براي توضيح اينکه در هر زمان معين چه چيزي بر روي نمايشگر کامپيوتر ميزبان نمايش داده مي شود) کار مي کند. داده هاي رمزگذاري شده، بر روي اينترنت جابجا مي شوند. بعضي از اين داده ها، بصورت فايل هاي تصويري ( JPEGها و GIFها) دريافت مي شوند، در حاليکه ساير داده ها بصورت پيکسل هاي جداگانه اي که به يک مختصات X و Y ويژه تعلق دارند، دريافت خواهند شد. نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ به اندازه ي کافي هوشمند است تا تنها اطلاعات بروز رساني مربوط به بخش هايي از صفحه نمايش که تغيير کرده اند را ارسال نمايد و در عين حال داده ها را بطور قابل ملاحظه اي فشرده سازي مي کند تا ميزان پهناي باند مورد نياز را به حداقل ممکن برساند.
ما در اين مقاله به توضيح فناوري، نرم افزارهاي کاربردي و ويژگي هاي اشتراک گذاري داده ها خواهيم پرداخت که مواردي نظير Log-in از راه دور، همکاري بلادرنگ، اشتراک گذاري Presentation و اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي را در بر مي گيرند.

Remote Login
 

اجازه بدهيد فرض کنيم که شما در حال آماده سازي يک PowerPoint Presentation براي يک همايش بزرگ در آخر هفته هستيد. تمام فايل هاي PowerPoint ،PDFها و تصاويري که مي خواهيد از آنها در Presentation خود استفاده کنيد بر روي درايو ديسک سخت کامپيوتر محل کارتان ذخيره شده اند. درست يک روز قبل از همايش، شما با يک معده درد غير قابل تحمل از خواب بيدار مي شويد و حالتان اصلاً براي رفتن به سر کار مساعد نيست. با اينحال شما بايد Presentation خود را تکميل نمائيد. اينجا است که Login از راه دور مي تواند کمک کند.
تا همين اواخر، VPNها (Virtual Pivate Network) تنها روش براي دسترسي از راه دور با فايل هاي ذخيره شده در خانه بودند. اما دسترسي VPN، همانند دسترسي به درايو ديسک سخت کامپيوتر شما نخواهد بود. VPN، دسترسي به شبکه LAN دفتر کارتان را فراهم مي نمايد. با VPN، شما صرفاً مي توانيد به فايل هاي PowerPoint Presentation خود دسترسي پيدا کنيد، البته اگر آنها را بر روي شبکه ذخيره کرده باشيد نه صرفاً بر روي درايو ديسک سخت کامپيوتر خودتان.
با اينحال Login از راه دور، از يک نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ ساده استفاده مي کند تا يک " کنترل از راه دور" براي دسترسي به کامپيوترتان (به همراه تمام نرم افزارهاي نصب شده بر روي آن و فايل هاي ذخيره شده بر روي درايو ديسک سخت کامپيوتر شما) را از هر ابزار متصل به اينترنتي که در هر نقطه اي از جهان قرار گرفته باشد، در اختيار شما قرار دهد.
Login از راه دور، دقيقاً به همان روش اشتراک گذاري دسک تاپ کار مي کند. در اشتراک گذاري دسک تاپ، دو طرف مجزا وجود دارند: کامپيوتر ميزبان و کاربر راه دور. براي اشتراک گذاري يک دسک تاپ، کامپيوتر ميزبان به کاربر راه دور امکان مي دهد تا محتويات دسک تاپ کامپيوتر ميزبان را بر روي اينترنت مشاهده نمايد. کامپيوتر ميزبان در عين حال مي تواند کنترل هاي ماوس و صفحه کليد را به کاربر راه دور واگذار کند. با Login از راه دور، کامپيوتر خانگي يا کاري شما به ميزبان تبديل شده و شما (در اينجا) کاربر راه دور هستيد.
Login از راه دور به سه مؤلفه اصلي نياز دارد:
1- بارگذاري نرم افزار
2- اتصال اينترنت
3- شبکه اشتراک گذاري دسک تاپ امن
براي آنکه Login از راه دور کار کند، هر دو طرف يعني کامپيوتر ميزبان و تمام کاربران راه دور بايد نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ مشابهي را بارگذاري و نصب نمايند. نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ معمولاً شامل دو برنامه متمايز مي باشد:
1- کلاينت اشتراک گذاري دسک تاپ که بر روي کامپيوتر ميزبان اجرا مي شود.
2- يک برنامه Viewer که به کاربر راه دور امکان مي دهد محتويات دسک تاپ کامپيوتر ميزبان را در يک پنجره با قابليت تغيير اندازه مشاهده کند.
Login از راه دور تنها در صورتي کار خواهد کرد که کامپيوتر ميزبان روش بوده، با اينترنت ارتباط داشته و در حال اجراي نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ باشد. هر بار که شما نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ را بر روي کامپيوتر ميزبان اجرا مي کنيد، نرم افزار يک نشست (Session) جديد را آغاز مي نمايد. هر نشست داراي يک ID و کلمه عبور ويژه است که براي Login از راه دور به کامپيوتر ميزبان مورد نياز خواهند بود. پس از آنکه نشست مربوطه برقرار شد، اکثر نرم افزارهاي اشتراک گذاري دسک تاپ در سکوت کامل در پشت صحنه کامپيوتر ميزبان منتظر مي مانند تا يک درخواست Login از راه دور دريافت شود.
براي Login به کامپيوتر ميزبان از خانه (و يا هنگاميکه در مسافرت هستيد) بايد نسخه خودتان از همان نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ را اجرا نموده و ID يا کلمه عبور صحيح نشست را وارد کنيد. بعضي از سرويس ها به شما امکان مي دهند که از طريق يک سايت وب Login نمائيد. پس از اتمام فرآيند Login، هر دو کامپيوتر بر روي يک شبکه اشتراک گذاري دسک تاپ امن با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند. دسترسي به اين شبکه مي تواند رايگان و يا مبتني بر يک هزينه اشتراک باشد (بر حسب نوع سرويس مورد استفاده شما). هنگاميکه ارتباط برقرار است، شما به کنترل هاي صفحه کليد، کنترل هاي ماوس، تمام نرم افزارها و تمام فايل هاي موجود بر روي ماشين ميزبان دسترسي خواهيد داشت.
براي مقاصد امنيتي، تمام بسته هاي اطلاعاتي که بر روي شبکه جابجا مي شوند در هر طرف اتصال با کدگذاري Secure Shell(SSH) و يا استاندارد رمزگذاري پيشرفته (AES) 128 بيتي، رمزگذاري مي شوند. براي امنيت بيشتر، هيچ ID و يا کلمه عبور نشستي بر روي سرورهاي اشتراک گذاري دسک تاپ ذخيره نخواهد شد. اين اطلاعات بطور خودکار توسط ماشين ميزبان توليد مي شوند.

همکاري بلادرنگ
 

يکي از متداولترين کاربردهاي اشتراک گذاري دسک تاپ، استفاده از آن براي همکاري بلادرنگ است. همکاري بلادرنگ (Real-Time Collaboration) زماني است که دو همکار، همکلاس و يا دوست از نرم افزار اشتراک گذاري دسک تاپ براي کار همزمان بر روي يک پروژه واحد، اشتراک گذاري فايل ها و کار بر روي مسائل بصورت يک تيم استفاده مي کنند.
براي مثال، اجازه بدهيد فرض کنيم که شما با درد معده خود در خانه گير افتاده ايد و براي تکميل متن PowerPoint Presentation خود به کمک نياز داريد. يکي از همکاران شما در آماده سازي چنين متن هائي مهارت دارد، اما او در دفتر کارتان است.
با استفاده از اشتراک گذاري دسک تاپ، شما و همکارتان مي توانيد بر روي يک نشست، Login نمائيد و او مي تواند محتويات دسک تاپ کامپيوتر شما را ببيند. شما مي توانيد PowerPoint را باز کرده و صفحاتي که در آنها به کمک نياز داريد را به او نشان دهيد. شما حتي مي توانيد کنترل کامپيوتر خود را به او بسپاريد تا بتواند متن را مستقيماً در سند تايپ نمايد (بجاي اينکه مجبور باشد آن را از طريق تلفن براي شما بازخواني کرده و يا از طريق eMail برايتان ارسال کند).
يک ويژگي مفيد بسياري از برنامه هاي اشتراک گذاري فايل، حاشيه نويسي بلادرنگ اسناد است. هر شخصي که کنترل کامپيوتر ميزبان را در اختيار داشته باشد، به ابزارهاي ترسيمي و حاشيه نويسي نيز دسترسي خواهد داشت، خواه يک کاربر راه دور باشد و خواه فردي که در مقابل کامپيوتر ميزبان نشسته است. ابزارهاي متداول حاشيه نويسي عبارتند از يک Highlighter، يک ابزار ترسيم آزاد و يک نشانگر.
يکي از مفيدترين کاربردهاي همکاري بلادرنگ، استفاده از آن براي پشتيباني فني از راه دور است. لازم نيست يک اپراتور حرفه اي پشتيباني فني باشيد تا با درخواست هاي مکرري براي کمک هاي کامپيوتري مواجه شويد. اگر شما در خانواده تان از بيشترين تجربه کامپيوتري برخوردار باشيد، ممکن است در هفته تماس هاي متعددي را از اعضاي مختلف خانواده خود دريافت کنيد که براي دسترسي به eMailهاي خود، برقراري تماس هاي ويديوئي از طريق Skype و يا تلاش براي بارگذاري فايل هاي موسيقي با مشکل مواجه شده اند. به جاي آنکه تلاش کنيد سؤالات کامپيوتري آنها را از پشت تلفن درک نمائيد (و توضيحات مبهم آنها از دسک تاپ خودشان را تفسير کنيد)، اشتراک گذاري دسک تاپ به شما امکان مي دهد که ببينيد آنها دقيقاً مشغول انجام چه کاري هستند و در بعضي از موارد حتي مي توانيد خودتان آن کار را انجام دهيد.
پرسنل حرفه اي پشتيباني فني سال ها است که از فناوري مشابهي براي عيب يابي مشکلات سخت افزاري و نرم افزاري از راه دور استفاده مي کنند. بجاي آنکه شخص تماس گيرنده قدم به قدم براي رسيدن به راه حل هدايت شود("همه برنامه هاي ديگر را ببنديد، کامپيوتر خود را مجدداً راه اندازي کنيد، به منوي Start برويد و بر روي Run کليک کنيد، ...) مسدول پشتيباني فني مي تواند از اشتراک گذاري دسک تاپ براي قرار گرفتن در صندلي راننده و رفع فوري مشکل استفاده نمايد.

با فناوري اشتراک گذاري دسک تاپ آشنا شويم

اشتراک گذاري Presentation
 

يک کاربرد مفيد ديگر فناوري اشتراک گذاري دسک تاپ، به اشتراک گذاشتن Presentationها است. همانند Login از راه دور و همکاري بلادرنگ، اشتراک گذاري Presentation نيز از همان فناوري اشتراک گذاري ابتدائي دسک تاپ بهره مي گيرد. در اشتراک گذاري Presentation، ارائه کننده ي دسک تاپ خود را با يک گروه از کاربران دور به اشتراکي مي گذارد تا يک PowerPoint Presentation، يک نمايش Flash، يک کليپ ويديوئي و يا عکس هائي را براي آنها نمايش دهد. اشتراک گذاري Presentation بطور ذاتي ويژگي همکاري کمتري داشته مبتني بر يک ساختار One-to-Many يا Few-to-Many مي باشد. ساير اصطلاحاتي که براي اشتراک گذاري Presentation مورد استفاده قرار مي گيرند، عبارتند از سمينارهاي وب يا Presentationهاي آنلاين. در يک سمينار وب يا Presentation آنلاين، ارائه کننده ي يک eMail دعوتنامه را براي گروهي از مخاطبين ارسال مي کند که حاوي يک لينک و يک کد دسترسي مي باشد. هنگاميکه مدعوين بر روي لينک کليک نموده و کدهاي دسترسي خود را وارد مي کنند، به يک Presentation مجازي وارد مي شوند.
در يک سمينار وب، در هر زمان معين تنها يک نفر مي تواند به ارائه مطالب خود بپردازد. ارائه کننده مي تواند دسک تاپ خود را به اشتراک گذاشته، Presentationهائي را با برنامه هايي نظير PowerPoint يا Flash به اشتراک بگذارد و يا نرم افزارهاي کاربردي و نرم افزارهاي ديگري را بر روي کامپيوتر ميزبان به اشتراک بگذارد. با نرم افزار سمينار وب، سوئيچ مابين ارائه کنندگان بسيار آسان خواهد بود. سپس هر ارائه کننده مي تواند دسک تاپ و فايل هاي خودش را به اشتراک بگذارد. اما از آنجائيکه سمينارهاي وب فرآيندهاي One-to-Many يا Few-to-Many هستند، معمولاً تغيير ارائه کنندگان به دفعات زيادي اتفاق نخواهد افتاد.
مثال هايي از کاربردهاي دنياي واقعي اشتراک گذاري Presentation و سمينارهاي وب عبارتند از نمايش يک بسته نرم افزاري جديد براي مشتريان، برگزاري کلاس هاي آموزش مستمر آنلاين و آموزش کارکنان بصورت آنلاين. همانند ساير قالب هاي اشتراک گذاري دسک تاپ، صدا معمولاً از خود Presentation وب مجاز است. متداولترين راه حل اين است که از Teleconferencing استفاده شود. هنگاميکه ارائه کننده، دعوتنامه خود را براي سمينار وب ارسال مي کند، مي تواند يک شماره تماس کنفرانس و يک کد دسترسي را در آن درج نمايد. شرکت کنندگان بايد با اين شماره کنفرانس تماس گرفته و سپس به سمينار وب Login کنند. بعضي از سرويس هاي اشتراکي سمينار وب، گزينه اي براي بسته بندي صدا در داخل سمينار وب با استفاده از VoIP را ارائه مي نمايند.

اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي
 

همانند هر نوع ديگري از اشتراک گذاري دسک تاپ که تا اينجا به تشريح آنها پرداخته ايم، اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي نيز بر همان فناوري اصلي اشتراک گذاري صفحه نمايش تکيه دارد. اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي، براي نمايش و کنترل يک نرم افزار کاربردي به خصوص از راه دور بر روي کامپيوتر يک شخص ديگر، از اينترنت استفاده مي کند.
بزرگترين مزيت اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي، اين است که يک کاربر دور مي تواند نرم افزاري را اجرا نمايد که بر روي کامپيوتر خودش نصب نشده، حتي نرم افزاري که با سيستم عامل او سازگاري نيست و يا نرم افزاري که به قدرت پردازشي بسيار بالاتر از توانايي هاي کامپيوتر او نياز دارد. دليل اين مسئله آن است که کاربر راه دور عملاًً در حال اجراي نرم افزار مورد نظر بر روي کامپيوتر خود نمي باشد، بلکه صرفاً در حال مشاهده و کنترل دسک تاپ (و در نتيجه نرم افزار) کامپيوتر ميزبان است.
براي مثال، يک مهندس معمار مي خواهد طراحي هاي خود از يک ساختمان بزرگ را براي همکارانش به نمايش بگذارد. يکي از اين همکاران در تعطيلات است و تنها کامپيوتر لپ تاپ قديمي خود را به همراه دارد. نقشه هاي معماري با يک برنامه computer aided design(CAD) پيشرفته ايجاد شده اند که به قدرت پردازشي بالائي نياز دارد (که بسيار فراتر از توانائي هاي لپ تاپ کوچک همکار مذکور مي باشد). با اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي، مهندس معمار ما مي تواند دسک تاپ خود را با همکارش به اشتراک بگذارد تا او بتواند از راه دور با نرم افزار CAD کار کند، بدون آنکه مجبور باشد نرم افزار کاربردي مورد نياز را بر روي لپ تاپ خودش اجرا نمايد.
اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي خصوصاً براي فروشندگان نرم افزارها و نمايندگان فروش، مفيد خواهد بود. بطور سنتي، تنها راهي که مشتريان احتمالي براي آزمايش يک نرم افزار کاربردي در اختيار دارند، اين است که فروشندگان به آنها مراجعه کرده و نمايش هاي تجاري بزرگي را برگزار نمايند. اما با بهره گيري از اشتراک گذاري نرم افزار کاربردي، مديران فروش مي توانند قراري براي يک جلسه فروش مجازي را با مشتريان بالقوه خود برگزار کنند. به اين ترتيب، مدير فروش نه تنها شانس ارائه ي يک نمايش وب با شکوه را بدست مي آورد، بلکه مي تواند کنترل دسک تاپ را به مشتري بسپارد تا او بتواند خود به تجربه نرم افزار کاربردي مورد نظر بپردازد.
منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 131




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما