احساس حقارت

همه ي ما تاکنون با افرادي مواجه شده ايم که سعي مي کنند مانع رسيدن اشخاص به اهداف متعالي خود شوند و با صحبت و رفتارشان، مايه ي دلسردي و ناراحتي را فراهم مي کنند. براي نمونه، هر وقت با آنان در مورد يک هدف اقتصادي صحبت کنيد، با نشان دادن موانع و سختي هاي مسير و حتي گاهي با بزرگ تر جلوه دادن آن ها
چهارشنبه، 28 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
احساس حقارت

احساس حقارت
احساس حقارت


 

نويسنده: سيمه رنجبري




 
آيا تا به حال با افرادي برخورد کرده ايد که موفقيت هاي تان را بي اهميت جلوه دهند؟!
همه ي ما تاکنون با افرادي مواجه شده ايم که سعي مي کنند مانع رسيدن اشخاص به اهداف متعالي خود شوند و با صحبت و رفتارشان، مايه ي دلسردي و ناراحتي را فراهم مي کنند. براي نمونه، هر وقت با آنان در مورد يک هدف اقتصادي صحبت کنيد، با نشان دادن موانع و سختي هاي مسير و حتي گاهي با بزرگ تر جلوه دادن آن ها سعي مي کنند تا شما را از هدف تان منصرف نمايند. و يا حتماً با افرادي برخورد کرده ايد که وقتي به موفقيتي دست مي يابيد، به جاي اين که خوشحال شوند و شما را به سوي کاميابي بيش تر تشويق و ترغيب کنند، از احساس نفرت نسبت به شما لبريزمي شوند و با بي اعتنايي به موفقيت شما، سعي در کم اهميت جلوه دادن و ناچيز انگاشتن آن دارند. بدتر از همه ي اين موارد، افرادي هستند که در صحبت هاي شان هميشه کسي يا کساني را دارند که بخواهند توسط آنان، نکات مثبت و قوت شما را ناديده و کم اهميت جلوه دهند؛ براي نمونه اگر شما در کارتان به سمت بالاتري دست يافته ايد، آنان در مورد کسي صحبت مي کنند که به رياست اداره ي مهمي دست يافته تا به شما بگويند که از نظرشان ، ارتقا و پيشرفت شما کم اهميت بوده است!
به راستي منشأ اين گونه رفتارها در کجاي فرهنگ انسانيت نهفته است؟!
چرا زماني که با انسان هاي بسيار موفق برخورد مي کنيم ، کم تر در رفتارشان اين گونه نيت هاي بد و کنايه هاي آزار دهنده ديده مي شود؟
پاسخ اين سؤال در دو کلمه خلاصه مي شود؛ «احساس حقارت»

احساس حقارت

برخي از افرادي که قادر نيستند به پيشرفت و موفقيت شما دست پيدا کنند، مي خواهند شما را در سطح خودشان يا کم تر از خودشان نگه دارند؛ در واقع آنان نمي دانند که هيچ کس نمي تواند مانع کاميابي و موفقيت شما شود مگر اين که خودتان بخواهيد!
اگر کسي موفق شد براي مدتي مانع دست يابي شما به هدف تان شود، بدانيد که بايد مسير خود را در رسيدن به هدف تان تغيير دهيد نه اين که دست از هدف تان برداريد.
افرادي که سعي مي کنند شما نتوانيد به خواسته تان برسيد ، در وجود شما چيزي را مي بينند که موجب نگراني و آزارشان است. بي ترديد در شما چيزي هست که خود را فاقد آن مي دانند و کمبود آن را در وجود خود حس مي کنند؛ چيزي مانند يک درون مايه ي قوي و هدفمند!
در مواجهه با اين افراد، افکار و زمان خود را صرف مبارزه و دشمني با آنان نکنيد؛ بلکه به هدف خود بچسبيد تا زودتر به آن دست يابيد.
به ياد داشته باشيد که اگر فقط به موفقيت بينديشيد، چيزي جر موفقيت نصيب شما نمي شود.
پس به رودي بينديشيد که در مسير دريا شدن ، بارها و بارها کوه ها و دره ها را مي پيمايد و با صخره هاي سخت برخورد مي کند.
منبع: نشريه شادکامي، ش77




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.