هفت نکته مهم بازاریابی در بنگاه های کوچک

هفت نکته مهم بازاریابی در بنگاه های کوچک اگر شما جزء صاحبان مشاغل کوچک به حساب می آئید، برای بازاریابی احتیاج به سرمایه گذاری زیادی نخواهید داشت.بسیاری از سازمانهای کوچک از روشهای اصولی و مهم موجود برای بازاریابی در کسب و کار خود غافل بوده و فرصتهای فراوانی که با اعمال این روش ها بدست می آید را به فراموشی سپرده اند. نکات بسیاری برای ارتقاءکمیت و کیفیت نقاط تماس با مشتریان و طرز تلقی آنان از شما وجود دارد که صرفا" تلاشی مقدماتی برای به حرکت در آوردن آن...
دوشنبه، 16 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هفت نکته مهم بازاریابی در بنگاه های کوچک

هفت نکته مهم بازاریابی در بنگاه های کوچک


 





 
اگر شما جزء صاحبان مشاغل کوچک به حساب می آئید، برای بازاریابی احتیاج به سرمایه گذاری زیادی نخواهید داشت.بسیاری از سازمانهای کوچک از روشهای اصولی و مهم موجود برای بازاریابی در کسب و کار خود غافل بوده و فرصتهای فراوانی که با اعمال این روش ها بدست می آید را به فراموشی سپرده اند.
نکات بسیاری برای ارتقاءکمیت و کیفیت نقاط تماس با مشتریان و طرز تلقی آنان از شما وجود دارد که صرفا" تلاشی مقدماتی برای به حرکت در آوردن آن ضروری است و پس از اجراء موجبات رونق شغلی شما را فراهم می آورد. در اینجا به برخی از این راه کارها اشاره می شود :
۱) کارت ویزیت که با هزینه ای بسیار ناچیز قابل تهیه می باشد: با این کار شما عملا" دارای یک بیل بورد و تابلو آگهی شده اید که می توانید کالا و یا خدمات خود را معرفی نمائید. درج عنوان شغلی ، نام ، آدرس ، تلفن و شرحی مختصر و مفید از کالا یا خدمات به علاوه ساعات دسترسی به شما ،از مهمترین مواردی است که بایستی در کارت ویزیت درج گردد. در نظر داشته باشید که هنگام سفارش کارت ویزیت از تمامی فضای کارت به صورت موثر استفاده شود (مثلا" درج انواع شیوه هائی که بتوان با شما تماس گرفت). برخی از کارت ویزیت ها دارای شاخص ها و یا ابزار و اطلاعات مورد نیاز و عمومی، نظیر جدول تبدیل مقیاس ها، خط کش و ... می باشند در نتیجه این کارت ویزیت ها مانند ابزاری که بایستی همیشه در دسترس باشند، مورد استفاده مشتریان بالقوه و دائم قرار می گیرند.
۲) صورتحساب: آیا برای مشتریان خود صورتحساب چاپی و یا الکترونیکی ارسال می کنید؟ توجه داشته باشید که شما می توانید از صورتحسابهای ارسالی نیز جهت ترویج نام تجاری ،محصولات و یا خدمات خود استفاده نمایئد. از این نقطه تماس ارزشمند می توانید برای تشکر از مشتریان به خاطر خریدی که از شما کرده اند و نیز فرصتی برای معرفی دیگر کالاها و خدمات سازمان خود بهره ببرید. یکی از روش های موثر برای جلب توجه مشتری نوشتن این پیام در پائین صورتحساب وی می باشد که "جهت کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فروش ما با تلفن .... تماس حاصل فرمائید".
۳) ارسال نامه یا ایمیل : در بازاریابی هیچ چیز مهم تر از داشتن یک لیست کامل و جامع از مشتریان نیست. مشتریانی که آدرس و یا ایمیل خود را در اختیار شما قرار می دهند خواستار دریافت اطلاعات در مورد محصول و خدمات شما می باشند. به روش های گوناگون می توانید از مشتریان خود بخواهید که این نقطه تماس را برای شما ایجاد نمایند. زمانی که این اطلاعات مجانی را جمع آوری کردید، به طور مرتب و منظم و با داشتن بهانه هائی خوب با مشریان تماس داشته باشید و آنان را به خرید محصولات و یا خدمات خود تشویق نمائید. مشتریان راضی مطمئنا" شما را به دیگران معرفی و توصیه خواهند کرد.
۴) یادداشتهای تشکر و قدردانی : برخی از فروشندگان در برقراری ارتباط خوب با مشتریان خود بسیار فعال بوده واز هر فرصتی برای این منظور استفاده می نمایند. ارائه یک کارت و یا یادداشت تشکر و قدردانی به مشتری پس از هر فروش که می تواند یه همراه کاتالوگ محصولات یا خدمات جدید و یا اطلاعیه ای از جانب شما ارائه گردد، نشانگر قدرشناسی و تمایل سازمان شما برای ایجاد ارتباط مستحکمتر با مشتری می باشد.
۵) ایجاد انگیزه جهت خرید : برای معرفی محصولات یا خدمات جدید بایستی اطلاعات کافی در اختیار مشتریان قرار داد وبرای ترغیب آنان به خرید بایستی در آنان ایجاد انگیزه نمود. جهت ایجاد انگیزه از راهبردهای متفاوتی می توان سود برد ولی یکی از این روشها ایجاد انگیزه از طریق قیمت گذاری وارائه تخفیف در برابر خرید بیشتر می باشد. سیستم قیمت گذاری شما اگر به نحوی طراحی شده باشدکه مشتری با خرید بیشتر از تخفیف بیشتری برخوردار شود و در مورد این قیمت گذاری نیز اطلاع رسانی به اندازه کافی شده باشد، آنگاه می توان انتظار داشت که ایجاد انگیزه خرید به روش قیمت گذاری به انجام رسیده است.
۶) نمونه های مجانی : یکی از روش های اثر گذار در بازاریابی ارائه نمونه های مجانی به مشتریان می باشد. این رویه در فروشگاههای مواد غذائی و یا شیرینی فروشی ها بسیار متداول بوده است.مشاغل دیگر نیز می توانند کالا یا خدمات را با توجه به نوع و ماهیت آن به مدت کوتاهی در اختیار مشتری قرار دهند و در صورت رضایت وی نسبت به اخذ وجه اقدام نمایند. ارائه این نمونه مجانی این اعتماد و اطمینان را برای مشتری به وجود می آورد که فروشنده از کیفیت و مقبولیت کالا یا خدمات خود کاملا" مطمئن است. این روش علاوه بر ایجاد اعتماد موجب برقراری نوعی ارتباط عاطفی نیز می گردد که در تحکیم ارتباط با مشتری و کسب وفاداری وی اثر گذار است. ضمنا" بایستی توجه داشت که هزینه های اتخاذ اینگونه روش ها به سرعت پس از به ثمر نشستن برگشت داده می شود.
۷) تشویق مشتریان بالقوه به بررسی نظرات مشتریان قدیمی یا متخصصین واهل فن : که از طریق روش های بسیار متنوع و مبتکرانه می توان تهیه و در اختیار آنان قرار داد. مشاغلی که از این روش جهت ترویج و پیشبرد برنامه های بازاریابی خود استفاده می کنند، به موفقیتهای چشمگیری نائل می شوند. در نظر داشته باشید وقتی به مشتریان بالقوه پیشنهاد می کنید که به نظرات دیگران در مورد محصول و خدماتتان توجه کنند، درست مثل آنستکه تیم فروش خود را تا مرزهای مشتریان قدیمی و متخصصین و اهل فن گسترش داده اید. بدیهی است مانند بازاریابی دهان به دهان، اثر بخشی این روش با تلاشهای مشابه از جانب خودتان کاملا" غیر قابل مقایسه است. بنابراین بهتر است در مورد روشهای تهیه این نظرات از مشتریان قدیمی و یا متخصصین مرتبط با کسب و کارتان و همچنین شیوه تشویق مشتریان بالقوه برای مراجعه به این نظرات، بیشتر فکر کنیدو متمرکز شوید.
بازاریابی به این روش خرج زیادی ندارد. از کسب و کار خودتان برای ارسال پیامهای بازاریابی به این روش و افزایش مشتریان استفاده نمائید. البته فراموش نکنید که پایه و مبنای این سیستم بازاریابی ، ارائه محصول و یا خدماتی است که حد اقل با کیفیتی مشابه با دیگران و یا بالاتر باشد و در غیر اینصورت به شما توصیه می شود بیهوده تلاش نکنید.
شما با بکار بستن همین چند روش ساده به سرعت به قدرت اثر بخشی آنها پی می برید واین نتیجه به نوع محصول، خدمات ویا صنفی که در آن فعالیت می کنید ابدا" ارتباطی ندارد.
منبع: Marketingscoop.com
روزنامه تفاهم ( www.tafahomnews.com )

ارسال توسط کاربر محترم سایت : omidayandh



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.