تکرار کليشه با سرعت

سري MX vs ATV جزو سري بازي ها ي معروف THQ است که هر يکي دو سال نسخه جديدي از آن عرضه مي شود. آخرين قسمت اين سري به نام Untamed، مورد توجه طرفداران و منتقدان قرار نگرفت و نمرات متوسطي کسب کرد. به همين منظور استوديو Rainbow اين بار دقت بيشتري به خرج داد و مي توان Reflex را آغازگر دوره جديدي در اين سري دانست.
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکرار کليشه با سرعت

تکرار کليشه با سرعت
تکرار کليشه با سرعت


 

نويسنده:کسري کريمي طار




 
سري MX vs ATV جزو سري بازي ها ي معروف THQ است که هر يکي دو سال نسخه جديدي از آن عرضه مي شود. آخرين قسمت اين سري به نام Untamed، مورد توجه طرفداران و منتقدان قرار نگرفت و نمرات متوسطي کسب کرد. به همين منظور استوديو Rainbow اين بار دقت بيشتري به خرج داد و مي توان Reflex را آغازگر دوره جديدي در اين سري دانست.
در بدو ورود بازي از شما مي خواهد بازيکن مورد علاقه خود را انتخاب کنيد و شخصيت مورد نظرتان را بسازيد. البته انتخاب هاي زيادي وجود ندارد و گزينه هاي پيشِ رو به شماره و رنگ لباس محدود مي شود. بعد از انجام اين کار شما مي توانيد مُدهاي مورد علاقه خود را انتخاب کنيد. بعد از عرضه Pure محبوبيت سري ATV بسيار بالا رفته است. به همين منظور بازي داراي يک بخش تمريني بسيار کامل و جامع است که به صورت صوتي و تصويري تمام حرکات بازي را به بازيباز آموزش مي دهد. البته بايد ياد آور شد که MX vs ATV به هيچ وجه به سادگي Pure نيست. هرچند درجات سختي مختلف (چهار درجه سختي) بازي به همه علاقمندان اجازه لذت بردن از اين اثر را مي دهد. Reflex داراي مدها و وسايل نقليه بسياري است و علاوه بر موتورهاي مختلف و ATV، ماشين هاي سنگين هم به فهرست آن اضافه شده و اين موارد تا مدت ها بازيباز را سرگرم مي کند. کنترل وسايل نقليه چندان جالب نيست و بيش از حد آرکيد گونه است؛ اما کنترل موتورها بسيار جالب و حرفه اي کار شده است. يکي از جالب ترين و البته سخت ترين نکات اضافه شده به بازي قابليت Dual Stick Rider Control است.
اين قابليت به اين صورت عمل مي کند که آنالوگ چپ براي کنترل وسيله نقليه و آنالوگ راست براي جهت دادن به حرکات خود راننده استفاده مي شود.
اين قابليت در نوع خود بسيار جالب و بي نظير است؛ اما تا حد زيادي باعث سخت شدن بازي مي شود و مدتي طول مي کشد تا بازيباز به اين شيوه عادت کند.اين شيوه در عمل بسيار يادآور کنترل سري بازي Trial است. اين سيستم با تمام سختي هايش آزادي عمل خوبي به بازيباز مي دهد. مثلا بعد از ياد گيري کامل، به راحتي مي توانيد از موانع و ناهمواري ها بالا برويد. ديگر نکته جالب، هشدار خودکار اين سيستم در زمان فرود است. اگر بازيباز نتواند به خوبي موتور را کنترل کند و فرود بدي داشته باشد، بازي با دادن فلش به بازيباز هشدار مي دهد که راننده را به کدام جهت هدايت کند.
البته عادت کردن به اين کنترل کارسختي است؛ خصوصا که در Reflex بازيباز با چند نوع وسيله نقليه متفاوت سر و کار دارد و مدتي طول مي کشد تا بازيباز به تمامي اين موارد آشنا شود.
ديگر نکته مهم اين سري انجام حرکات نمايشي است. سال گذشته Pure يکي از بهترين سيستم هاي حرکات نمايشي را ارايه داد. با اين وجود Rainbow از سيستم مخصوص خود در بازي استفاده کرده است. سيستم حرکات نمايشي بازي تا حدي سخت و همانند کنترل نيازمند تمرين بسيار است. اگر Pure را بازي کرده باشيد به ياد داريد که سيستم حرکات نمايشي به 4 بخش مختلف تقسيم مي شد. چنين سيستمي در Reflex وجود ندارد و بازيباز با يک سيستم تصادفي مواجه است. براي انجام حرکات نمايشي بازيباز بايد دکمه RB را فشار و آنالوگ سمت راست را به سه جهت مختلف (به دلخواه) حرکت دهد. اين سيستم تا حدي تاريخ مصرف گذشته به نظر مي آيد. اول اين که بازيباز مدت زماني را بايد صرف يادگيري تمامي حرکات بکند و ديگر اين که به خاطر طولاني بودن Trick نمي توان در تمامي موانع پرشي حرکات نمايشي انجام داد. هم چنين بازيباز بايد حواس خود را معطوف فرود درست کند تا از موتور خود سرنگون نشود. يکي از نکات که ارزش Reflex را بالا مي برد، تعداد مُدهاي بازي است که تا مدت ها هر بازيبازي را سرگرم مي کند. Motocareer بخش اصلي بازي است که بازيباز با پيشروي در آن به قهرماني مي رسد و وسايل نقليه متعددي را آزاد مي کند. تمامي مُدهاي موجود در اين بخش به صورت جداگانه در بخش Arcade بازي وجود دارد. وجود اين تعداد مُد تنها به خاطر تنوع بالاي وسايل نقليه به وجود آمده است. در Reflex حدود 7 کلاس از وسايل نقليه شامل ATV, MXLit, MX Buggy, UTV و دو نوع Sport Truck وجود دارد. وجود اين همه کلاس براي بازي اي که روي دو يا سه نوع کلاس تمرکز دارد، فوق العاده است. البته انتظار نداشته باشيد تجربه راندن وسايل نقليه بزرگ مانند Dirt و به همان ميزان لذت بخش باشد. يکي از نکاتي که از لذت راندن وسايل نقليه بزرگ مي کاهد، فيزيک فوق العاده غيرطبيعي اين وسايل است. فيزيک استفاده شده در اين وسايل هيچ فرقي با فيزيک استفاده شده در وسايل نقليه کوچک ندارد و از اين لحاظ بازي بسيار غيرقابل باور شده است. مثلا زماني که بازيباز يک باگي را انتخاب کرده و قصد پرش از يک مانع را داشته باشد، هيچ تفاوتي در اين بخش نمي بيند. به بيان ساده تر حتي مي توانيد به وسيله آنالوگ سمت راست وسايل نقليه بزرگ از جمله باگي را هم در هوا کنترل کنيد! در کنار وسايل نقليه متفاوت، مسيرهاي متفاوتي نيز در بازي وجود دارد که از بين آن ها مي توان به پيست هاي مسابقات موتورسواري، جاده هاي ناهموار و... اشاره کرد. براي آزاد کردن مسيرها نياز به پيشروي در بخش Motocareer داريد.
گرافيک اين شماره نسبت به قسمت هاي قبلي پيشرفت قابل توجي داشته است. البته گرافيک بازي هم چنان در سطح Pure نيست؛ اما نسبت به شماره قبلي سري پيشرفت خوبي داشته است. افکت گل و لاي بازي هم بسيار زيبا است و از اين لحاظ در بين بازي هاي هم سطح خود در درجه بالاتري قرار دارد. در کنار گرافيک قابل قبول، صداگذاري بازي هم به خوبي انجام شده است.
صداي ماشين ها و موتورها کاملا طبيعي است و آهنگ هاي بازي همانند بسياري از بازي هاي هم سبک مجموعه اي گسترده از آهنگ هاي راک است که هيجان بازي را بالا مي برد.
در آخر بايد گفت Reflex پيشرفت خوبي نسبت به Untamed داشته است و از اين لحاظ مي توان آن را تحسين کرد؛ اما هنوز با Pure, MotorStorm و حتي Dirt فاصله دارد و شايد در قسمت بعدي شاهد پيشرفت به مراتب بيشتري نسبت به اين شماره باشيم.
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.