گريپ فروت و خواص آن

همه ما يا بهتر بگوييم اکثر ما گريپ فروت را مي شناسيم. ميوه اي از تيره مرکبات که شايد راجع به خواص مفيد آن چيزهايي شنيده باشيم. اگر هم چيز زيادي از آن ندانيم حداقل ديده ايم کساني که پرفشاري خون دارند آب گريپ فروت را مي نوشند و گاهي که ما خواسته ايم اين ميوه را بخوريم يا آبش را بنوشيم بزرگ تر ها به ما گفته اند که: «فشارت مي
شنبه، 21 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گريپ فروت و خواص آن

گريپ فروت و خواص آن
گريپ فروت و خواص آن


 





 
همه ما يا بهتر بگوييم اکثر ما گريپ فروت را مي شناسيم. ميوه اي از تيره مرکبات که شايد راجع به خواص مفيد آن چيزهايي شنيده باشيم. اگر هم چيز زيادي از آن ندانيم حداقل ديده ايم کساني که پرفشاري خون دارند آب گريپ فروت را مي نوشند و گاهي که ما خواسته ايم اين ميوه را بخوريم يا آبش را بنوشيم بزرگ تر ها به ما گفته اند که: «فشارت مي افتد پائين ضعف مي کني!» اين تنها خاصيت اين ميوه نيست بلکه مانند اکثر مرکبات ويژگي هاي شگفت انگيزي دارد که باعث مي شود مصرف آن به حفظ سلامتي ما کمک کند. در اين جا درباره خواص گريپ فروت مي خوانيد.
فوايد:
1.سرشار از ويتامين «ث» و پتاسيم است.
2.منبعي غني از فولات، آهن، کلسيم و ساير مواد معدني مي باشد.
3.انواع سرخ و صورتي آن انباشته از کاروتن يعني زمينه ساز ويتامين A است.
4.فيبر گياهي اش فراوان ولي مقدار کالري اش جزئي است.
5.داراي بيوفلاونوئيد و شماري ديگر از مواد گياهي است که از انسان در مقابل بروز سرطان و بيماري ها قلبي مراقبت مي کنند.
مضرات:
1.امکان دارد در افراد حساس به مرکبات واکنش حساسيت زا ايجاد کند. گريپ فروت، ميوه اي توپر، خوش طعم و مغذي است.
نصف گريپ فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراکي توصيه شده (RDA) ويتامين C را در بردارد. همچنين 325 گرم پتاسيم، 25 ميکروگرم فولات، 40 ميلي گرم کلسيم و 1 ميلي گرم آهن دارد. انواع سرخ و صورتي ميوه ياد شده سرشار از بتاکاروتن است که بدن، آن را به ويتامين A تبديل مي سازد. يک فنجان حاوي گريپ فروت شيرين نشده (بدون شکر) به مقدار 95 ميلي گرم ويتامين C (بيش از 150 درصد مقدار مجاز خوراکي توصيه شده) دارد، همچنين بسياري از ساير مواد مغذي در چنين ميوه تازه اي جاي گرفته است. در گذشته، بسياري از مردم، از خوردن گريپ فروت بدون شکر، به خاطر عصاره تلخ و ترش آن، خودداري مي کرده اند، ولي به طور معمول با آميختن آب گريپ فروت سرخ يا صورتي با سفيد، مزه شيرين حاصل مي شود. اگر آب پرتقال يا گريپ فروت را با هم درآميزيم، نوشابه نيروبخشي پديد مي آيد که نياز به شيرين کردن ندارد.
افرادي که از رژيم گريپ فروت پيروي مي کنند، دچار کاهش وزن مي شوند؛ اما اين بدان جهت است که آن ها مواد غذائي ديگر را کم تر مي خورند و اين عمل به کاستي هاي غذائي مي انجامد. حتي اگر اين گونه باشد، گريپ فروت، ميوه مفيدي براي متعادل ساختن وزن بدن شمرده مي شود؛ و مقدار زياد فيبر گياهي اش، گرسنگي را فرو مي نشاند. چنان چه مي خواهيد از وزن تان بکاهيد، روزانه پيش از هر خوراکي، آن را بخوريد تا جلوي پرخوري تان را بگيرد. در ضمن ميان وعده ايده آلي به شمار مي رود
جالب اين که گريپ فروت سرشار از پکتين (الياف گياهي حل شدني) است که به کاهش کلسترول خون کمک مي کند. پژوهش هاي اخير حاکي از آن است که ميوه مورد بحث داراي مواد ديگري است که از بروز بيماري ها پيشگيري مي کند.
دانستي هاي افزون تر درباره گريپ فروت
ترشي نشاط آور، پرآبي و کالري جزئي گريپ فروت توأم با ويژگي هاي مذکور موجب شده گريپ فروت، به صبحانه اي مورد علاقه و يکي از مواد خاص سالاد درآيد. امکان دارد گريپ فروت از پيوند پرتقال و دارابي عمل آمده باشد. دارابي از مرکبات بسيار ترش، پردانه و پوست کلفت به حساب مي آيد. اما پرورش دهنده هاي گريپ فروت، طعم و بافت آن را بهبود بخشيده اند. به طور تقريبي از يک صد سال پيش، رشد انواع بي هسته اي اين ميوه آغاز شده و نتيجه اين عمل منجر به توليد ميوه اي آميخته از تندي و شيريني گرديده است. امروزه 80 درصد محصولات محلي، و نيمي از توليدات جهاني ميوه مورد بحث از ايالت فلوريدا حمل مي شود. از آن جايي که گريپ فروت تنها زماني چيده مي شود که به طور کامل رسيده باشد، بنابراين نبايد نگران باشيد که کال آن به دست تان برسد. تحت برخي از شرايط رشد و نمو، پوست صورتي يا زرد ميوه، بعد از رسيدن احتمالاً سبز مي شود، اما به هيچ وجه از شيريني اش کاسته نمي شود.

گريپ فروت و خواص آن

شيوه انتخاب گريپ فروت
سعي کنيد گريپ فروت هاي گرد، صاف و سنگين را برداريد (چون آبدارند). گريپ فروت هايي که پوست شان زبر بوده، يا پفي و نرم، و يا يک طرفشان نوک تيزست، نامرغوب هستند.
گريپ فروت هاي براق که دو طرف شان اندکي صاف باشد، مرغوب ترند. رنگ حنايي يا ساير کاستي هاي پوستي گريپ فروت بي اهميت است و در کيفيت ميوه تأثير ندارد.
روش نگه داري گريپ فروت
گريپ فروت را مي توان تا يک هفته در دماي اتاق نگه داشت و در صورتي که به جاي سرد کردن، آن را گرم کنيد، پرآب تر مي شود. چنان چه بخواهيد ميوه را به مدت زيادتري نگهدار کنيد، بايد آن را در جاميوه اي بگذاريد و در اين صورت بين شش تا هشت هفته سالم مي ماند. قبل از آب گرفتن يا خوردن، گريپ فروت را در دماي اتاق قرار دهيد.
منبع: مجله آموزشي خبري آشپزباشي / شماره 37




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.