خواصي چند از هويج

داوود مي‌گويد كه شنيدم امام موسي كاظم(ع) فرمودند: «خوردن هويج كليه‌ها را گرم كرده و قواي جنسي را تحريك مي‌كند». عرض كردم فدايت شوم من كه دندان ندارم چه طور هويج بخورم؟ حضرت فرمود: «آن را بپز و پخته آن را بخور».
دوشنبه، 23 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواصي چند از هويج

خواصي چند از هويج
خواصي چند از هويج


 






 
امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «هويج انسان را از قولنج و بواسير ايمن مي‌كند و قواي جنسي را افزايش مي‌دهد».
داوود مي‌گويد كه شنيدم امام موسي كاظم(ع) فرمودند: «خوردن هويج كليه‌ها را گرم كرده و قواي جنسي را تحريك مي‌كند». عرض كردم فدايت شوم من كه دندان ندارم چه طور هويج بخورم؟ حضرت فرمود: «آن را بپز و پخته آن را بخور».
هويج سرشار از ماده نارنجي رنگ بسيار ارزشمند ضد اكسيد كننده و ضد عفوني كننده بتاكاروتن است. بتاكاروتن به افزايش توانايي سيستم دفاعي و مبارزه با عفونت‌ها و حمايت از سلامت رگ‌هاي خوني بسيار كمك مي‌كند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه اگر حتي روزي يك عدد هويج متوسط خورده شود، احتمال خطر حمله‌هاي مغزي براي زنان 68 درصد كاهش مي‌يابد. خطر ابتلا به سرطان ريه را حتي براي اشخاصي كه در گذشته سيگار مي‌كشيدند، به نصف تقليل مي‌دهد. مصرف بتاكاروتن فرسايش ديد چشم را به طور محسوسي كاهش مي‌دهد و در جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هايي نظير آب مرواريد و بيماري‌هاي قلبي مؤثر است.
در هويج مقاديري از فيبر قابل حل در آب وجود دارد كه براي كاهش كلسترول مفيد است. خوشبختانه پختن هويج به ميزان بتاكاروتن آن صدمه نمي‌زند و حتي اگر كمي حرارت خشك به هويج داده شود، مواد آن بيشتر آماده جذب مي‌گردد. بهترين روش پختن هويج بخار پز كردن آن است. نصف پيمانه هويج خرد شده بخار پز در حدود 12 ميلي‌گرم بتاكاروتن دارد كه تقريبا دو برابر مقداري است كه بدن براي استفاده از خواص شفابخش آن احتياج است.
علاوه بر بتاكاروتن، يك كاروتنوييد ديگر به نام «آلفا- كاروتن در آن وجود دارد كه آن هم از ضد اكسيد كننده هاست. بتاكاروتن در بدن به ويتامين «آ» تبديل مي‌شود كه براي افزايش ديد چشم بسيار مفيد است.
اين موضوع آن قدر مهم و محسوس است كه در جنگ جهاني دوم از آن انواعي از هويج كه داراي بيشترين مقدار بتاكاروتن هستند، كاشته مي شد تا خلبان‌هاي هواپيمايي با گنجاندن آن در رژيم غذايي خود داراي ديد چشم بهتري شوند.
هويج اگر با اندكي چربي مانند روغن زيتون خورده شود، بتاكاروتن آن بهتر در روده جذب مي‌گردد. در يك عدد هويج متوسط به وزن 60 تا 70 گرم مواد زير وجود دارد:
ويتامين «آ» 2025 ميكروگرم
ويتامين «ث»6/7 ميلي‌گرم
پتاسيم 232 ميلي‌گرم
اسيد فوليك 10 ميكروگرم
سديم 25 ميلي‌گرم
ويتامين «ب6» 1/0 ميلي‌گرم
فيبر 3/2 گرم
كالري 31 واحد
توجه: مصرف هويج باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان ريه مي‌شود اما مبادا هويج بخوريد و باز هم به كشيدن سيگار ادامه بدهيد؛ چه كشيدن سيگار خطر ابتلا به سرطان ريه را در شما ده برابر مي‌كند!
هويج حاوي مقادير فراواني پكتين است. پكتين فيبر قابل حل است كه مي‌تواند كلسترول خون را تا ميانگين 11درصد كاهش دهد. فيبر سرشار هويج باعث جلوگيري از بروز يبوست مي شود. خوردن دو عدد و نيم هويج در روز ميزان كلسترول خون را پايين مي‌آورد.
هر روز دو يا سه عدد هويج خام يا كمي پخته شده آن را در يكي از وعده‌هاي غذايي‌تان يا بين روز ميل كنيد. البته اين را هم به ياد داشته باشيد اگر مدت طولاني ميزان فراواني هويج بخوريد ممكن است به خاطر زياد بودن بتاكاروتن آن پوستتان كمي رنگ زرد پيدا كند. نگران نباشيد، ضرري ندارد و به زودي با كاهش تعداد هويج‌هايي كه مي‌خوريد به رنگ اول باز مي‌گردد.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره - 78



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.