خواص ازگيل

درخت کوچکي است با ارتفاع حدود شش متر، شاخه هاي آن خاردار و خزي است و رفته رفته صاف مي شود.داراي ريشه عمودي و پوست خاکستري نقره اي است. برگ هاي آن بيضي و کمي کشيده و نوک تيز و کناره برگ ها بي دندانه بوده و يا چند دندانه دارد و ابعاد آن بين 5 تا 13 در 3 تا 10 سانتي متر متغير است. روي برگ سبز تيره و پشت برگ سبز
سه‌شنبه، 24 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص ازگيل

خواص ازگيل
خواص ازگيل


 






 
درخت کوچکي است با ارتفاع حدود شش متر، شاخه هاي آن خاردار و خزي است و رفته رفته صاف مي شود.داراي ريشه عمودي و پوست خاکستري نقره اي است. برگ هاي آن بيضي و کمي کشيده و نوک تيز و کناره برگ ها بي دندانه بوده و يا چند دندانه دارد و ابعاد آن بين 5 تا 13 در 3 تا 10 سانتي متر متغير است. روي برگ سبز تيره و پشت برگ سبز خاکستري است. گل هاي آن سفيد درشت و منفرد بدون پايه و ميوه آن گرد و کروي و گاهي گلابي شکل و قهوه اي رنگ است. روي پوست ميوه کرک هاي نمدي مخملي و عدسک هاي سفيد ديده مي شود. ابعاد ميوه در حد گيلاس تا گردو مي باشد. چوب آن سخت و به رنگ حنايي روشن است.
حاوي فيبرهاي غذايي، ويتامين «ث» و «ب» است و قسمت هاي دارويي آن برگ و ميوه مي باشد.

خواص درماني و موارد مصرف
 

- مقوي و قابض است و براي رفع اسهال ساده مفيد مي باشد.
-براي جلوگيري از خون ريزي مفيد است.
-ورم معده را کاهش مي دهد.
-اگر شربت آن را در طول شبانه روز يک يا دو فنجان به کودکان بخورانيد،براي رفع حالت اسهالي و جمع شدن شکم بچه ها بسيار مفيد است.

شربت ازگيل
 

در حدود 200 گرم ازگيل نارس را پوست کنده و هسته آن را خارج کرده و گوشت آن را قطعه قطعه نماييد. آن گاه در يک ليتر آب درحدود 50 گرم برگ تازه ازگيل به آن اضافه کرده و به مدت 5-4 ساعت دم کنيد. نهايتا به آن قند اضافه نماييد تا هم چون شربت غليظ درآيد.

خواص درماني برگ ازگيل
 

50 گرم از آن را در يک ليتر آب بجوشانيد و با آب آن غرغره کنيد. ورم مخاط گلو را فرو مي نشاند و ناراحتي هاي حلق و گلو را برطرف مي سازد.

نکته
 

از هسته ازگيل به عنوان سنگ شکن استفاده شده است ولي بايد به خاطر داشت که همانند ساير اعضاي خانواده گل سرخي هسته ازگيل نيز حاوي ماده سمي اسيد هيدروسيانيک است و نبايد بدون مشورت با پزشک استفاده شود.
منبع: نشريه تغذيه و سلامتي 83



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.