قرص هاي ضدبارداري و پوست و مو

خيلي ها اعتقاد دارند که با مصرف قرص هاي ضد بارداري، پوست شان زيباتر و شفاف تر مي شود و حتي خوردن آن را به خانم هاي ديگر توصيه مي کنند. شايد تصور شود که هورمون زنانه در اين قرص ها به سلامت و زيبايي پوست کمک و آن را تقويت مي کند. اما آيا واقعاً قرص ضد بارداري بر پوست و مو تأثير مثبت دارد؟ اگر شما هم چنين باوري داريد، بهتر است
چهارشنبه، 25 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرص هاي ضدبارداري و پوست و مو

قرص هاي ضدبارداري و پوست و مو
قرص هاي ضدبارداري و پوست و مو


 






 
خيلي ها اعتقاد دارند که با مصرف قرص هاي ضد بارداري، پوست شان زيباتر و شفاف تر مي شود و حتي خوردن آن را به خانم هاي ديگر توصيه مي کنند. شايد تصور شود که هورمون زنانه در اين قرص ها به سلامت و زيبايي پوست کمک و آن را تقويت مي کند. اما آيا واقعاً قرص ضد بارداري بر پوست و مو تأثير مثبت دارد؟ اگر شما هم چنين باوري داريد، بهتر است بدانيد که اين بستگي به خود شما دارد که قرص هاي ضدبارداري چه اثراتي روي پوست و موي شما داشته باشد و موجب بدتر يا بهتر شدن سلامت و زيبايي پوست و موي شما مي شود. دکتر بهروز باريک بين، متخصص پوست اعتقاد دارد که قرص هاي ضدبارداري در سلامت پوست کاملاً يک شمشير دو لبه است و اثر آن بستگي به طبيعت هر فرد دارد:« برخي از بانوان که از مشکلات هورموني رنج مي برند و به خاطر آن دچار جوش هاي پوستي هستند، ممکن است با مصرف قرص هاي ضد بارداري که حاوي هورمون هستند، پوست شان بهتر شود و با از بين رفتن يا کمتر شدن جوش هاي صورت شان، پوست بهتري را تجربه کنند».
ولي قرص هاي ضدبارداري براي تمام بانوان چنين اثراتي را در پي ندارد و حتي براي برخي از بانوان اثرات معکوسي را به دنبال دارند. اين عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي مي گويد:« برخي از بانوان که از نظر هورموني مشکلي ندارند و پوستي سالم و شفاف دارند، ممکن است در اثر مصرف چنين قرص هايي دچار آکنه و جوش هاي پوستي شوند. از سوي ديگر اگر خانمي مستعد لکه هاي حاملگي باشد، ممکن است با مصرف اين قرص ها لکه هاي حاملگي را در نقاط مختلف پوستش تجربه کند.»

ماسک حاملگي روي صورت
 

گرچه قرص هاي ضد بارداري داراي اثرات هورموني هستند ولي گاهي شما را دچار دردسري به نام ماسک حاملگي مي کنند. اين ماسک در واقع لکه هاي پوستي است که روي صورت شما به وجود مي آيد. علت آن هم وجود مقادير زياد استروژن در بدن است. شما با محافظت پوست تان در برابر اشعه آفتاب، احتمال بروز اين لکه ها را کاهش مي دهيد.
توصيه ديگر ما اين است: در صورتي که سر و کله چنين لکه هايي روي صورت شما پيدا شد، با پزشک تان تماس بگيريد. شايد پزشک صلاح بداند شما به جاي استفاده از قرص هاي حاوي استروژن، از قرص هاي حاوي پروژسترون استفاده کنيد يا اصلاً از روش ديگري براي جلوگيري از بارداري استفاده کنيد. معمولاً تداوم مصرف استروژن از طريق اين قرص ها موجب تيره تر شدن اين لکه ها يا وسعت ضايعات پوستي مي شود. تيره شدن قسمت هايي از پوست صورت خانم ها مثل پيشاني، برجستگي گونه، لب فوقاني و چانه نيز در دوران بارداري ممکن است رخ دهد. البته اگر شما در اثر قرص هاي ضد بارداري اين لکه ها را تجربه مي کنيد، بهتر است حتماً از کرم هاي ضدآفتاب استفاده کنيد تا از تيرگي و وسعت يافتن اين لکه ها پيشگيري کنيد.

فوايد قرص هاي ضد بارداري
 

فقط نبايد به اثرات ظاهري اين قرص ها توجه کنيد. قرص هاي ضد بارداري نقش مهمتري روي سلامت مخاط هاي بدن بانوان به خصوص مخاط پوشاننده تخمدان دارند. محققان اعتقاد دارند که قرص هاي ضد بارداري خطر سرطان تخمدان در بانوان کاهش مي دهد، به صورتي که با مصرف هر يک سال قرص هاي ضد بارداري، خطر ابتلا به سرطان تخمدان 5 درصد کاهش مي يابد و جالب تر اين که بعد از توقف مصرف قرص هاي ضد بارداري، اثر حفاظتي اين قرص ها در برابر سرطان تخمدان بيست تا سي سال ديگر باقي مي ماند.
از سوي ديگر گروهي از محققان نشان داده اند مصرف قرص هاي ضد بارداري با محافظت از مخاط ديواره رحم که جزيي از بافت پوشاننده بدن به شمار مي آيد، شانس ابتلا به سرطان هاي گردن رحم را در بانوان کاهش مي دهد.

موهاي تان را پر پشت نمي کند
 

يکي ديگر از همان باورهاي عجيب و غريب که در ميان بانوان خيلي هم کم نيست، اين است که از قرص هاي ضدبارداري به عنوان دارويي براي رويش مو و درمان کم پشتي موهاي شان استفاده مي کنند. دکتر طباطبايي، متخصص پوست و مو مي گويد:« برخي از بانوان قرص هاي ضد بارداري را به صورت پودر درآورده و از آن محلولي درست کرده و روي پوست سرشان مي گذارند تا به رويش مجدد موهاي شان کمک کنند. اين يک باور غلط درباره خواص قرص هاي ضد بارداري در سلامت و زيبايي موها است و اين روش موجب رشد مجدد موها نمي شود.» اين عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي اعتقاد دارد که بهتر است خانم ها اثرات دقيق قرص هاي ضدبارداري و خواص آنها را از پزشک خود بپرسند و از استفاده هاي بي دليل و بي فايده از اين قرص ها در مقاصد ديگر خودداري کنند. گرچه قرص هاي ضد بارداري داراي ترکيبات هورموني هستند، ولي جذب پوستي اين هورمون ها از طريق پوست سر آن قدر ناچيز است که به شمار نمي آيد و از سوي ديگر موجب تقويت رشد موهاي شما نمي شود.
منبع:کوچه ما، شماره 11



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.