فوايد سبزيجات برگ سبز

سبزيجات برگ سبز تيره از مفيدترين سبزيجات دنيا هستند. از ميان سبزيجاتي که در اين دسته قرار مي گيرند، مي توان به کاهو، کرفس، کلم پيچ، اسفناج، کاسني، برگ چغندر، آروگولا، بروکلي، کلارد کلارد و کال( نوعي کلم)، برگ شلغم، برگ خردل و انواع سبزي خوردن( جعفري، گشنيز و ...) اشاره نمود.
چهارشنبه، 25 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوايد سبزيجات برگ سبز

فوايد سبزيجات برگ سبز
فوايد سبزيجات برگ سبز


 






 
سبزيجات برگ سبز تيره از مفيدترين سبزيجات دنيا هستند. از ميان سبزيجاتي که در اين دسته قرار مي گيرند، مي توان به کاهو، کرفس، کلم پيچ، اسفناج، کاسني، برگ چغندر، آروگولا، بروکلي، کلارد کلارد و کال( نوعي کلم)، برگ شلغم، برگ خردل و انواع سبزي خوردن( جعفري، گشنيز و ...) اشاره نمود.

سلامتي قلب
 

اين سبزيجات احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي را کاهش مي دهند؛ زيرا چربي کم و فيبر بالايي دارند و غني از اسيد فوليک، ويتامين C، پتاسيم و منيزيم هستند. علاوه بر اين داراي رنگدانه هاي گياهي مانند لوتئين، بتا کريپتو گزانتئين، زاگزانتين و بتا کاروتن نيز مي باشند. پتاسيم يک ماده معدني است که در تنظيم فشار خون و عملکرد سالم قلب مؤثر است. يک تحقيق جديد نشان داده که افزودن يک واحد از اين سبزيجات به برنامه غذايي روزانه، 11 درصد بيماري قلبي را کاهش مي دهد.

دشمن سرطان
 

از سبزيجات برگ سبز تيره، با عنوان « غذاهايي که با سرطان مي جنگند» نام برده شده است. اين سبزيجات منابع خوبي از کاروتنوئيدها مانند بتاکاروتن، گزانتين، لوتئين و نيز فولات و فيبر به همراه ساپونين ها و فلاوونوئيدها مي باشند. کاروتنوئيدهاي موجود در سبزيجات برگ سبز تيره از رشد انواع اصلي سلول هاي سرطان سينه، پوست، ريه و معده جلوگيري مي کنند. در تحقيق ديگري نشان داده شد که فولات موجود در اين سبزيجات، خطرابتلا به سرطان لوزالمعده را کم نموده و فيبر موجود در آنها از پيشرفت سرطان کولورکتال( روده بزرگ) جلوگيري مي کند.

شب کوري
 

ميليون ها بچه در سراسر دنيا در معرض ابتلا به شب کوري و ديگر بيماري هاي ناشي از کمبود ويتامين A هستند. اين سبزيجات به دليل داشتن بتاکاروتن و تبديل آن به ويتامين A در بدن، مي توانند از بروز اين بيماري ها پيشگيري کنند.

تنظيم قند خون
 

اين سبزيجات به دليل داشتن مقدار زيادي منيزيم( منيزيم در تنظيم ميزان قند خون مؤثر است) و داشتن انديس گليسمي پايين، براي بيماران ديابتي نوع 2 مفيد است. در يکي از تحقيقات نشان داده شد افزايش يک واحد از اين سبزيجات به رژيم غذايي، موجب کاهش 9 درصدي خطر ديابت مي شود.

بهبود عملکرد سيستم ايمني
 

اين سبزيجات به دليل داشتن بتاکاروتن و تبديل آن به ويتامين A در بدن، به بهبود عملکرد سيستم ايمني بدن کمک مي کنند. بتاکاروتن براي تقويت سيستم ايمني بدن خيلي مهم مي باشد و براي ترفيع سلامتي جنسي زنان نيز مفيد است.

کنترل وزن
 

اين سبزيجات براي کنترل وزن بسيار مناسب هستند، زيرا کالري آنها کم است. در نتيجه با خوردن مقدار زيادي از آنها، هم مي توانيم مواد مغذي مورد نياز بدن مان را دريافت نماييم و هم مي توانيم به پر شدن حجم معده کمک کنيم.

ديگر فوايد
 

سبزيجات برگ سبز تيره مملو از ويتامين هاي C و E و K و برخي ويتامين هاي گروه B مي باشند. ويتامين K علاوه بر نقش شناخته شده اي که در لخته شدن خون دارد، در پيشگيري از بيماري هايي چون استئوپروز( پوکي استخوان)، آترواسکلروز( تصلب شرائين)، آرتريت ها( التهاب مفاصل) و ديابت مؤثر است.
رنگدانه هاي گزانتين و لوتئين موجود در اين سبزي ها علاوه بر اين که ضد سرطان هستند، نقش حفاظتي در برابر بيماري هاي چشم و آب مرواريد نيز دارند.
علاوه بر اثرات ضد سرطاني آنتي اکسيدان هاي موجود در سبزيجات برگ سبز تيره، اين آنتي اکسيدان ها نقش مهمي در پيشگيري از علايم پيري دارند. آنها از اثرات مخرب راديکال هاي آزاد در بدن جلوگيري مي کنند.
منبع:کوچه ما، شماره 11



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.